حتماً برای شما هم پیش اومده که درگیر کارهای روزمره خودتون باشین و یهو یادتون بیاد هنوز هیچ پستی برای اینستاگرام نذاشتین و سرسری یه پستی رو آپلود کنین! درگیری برای محتوای شبکه اجتماعی چیز جدیدی نیست. آپدیتهای هر روزه این شبکههای اجتماعی و نحوه پست گذاشتن با توجه به الگوریتمی که دارن، همیشه یه دغدغه مهم برای صاحبان مشاغل اینترنتی بوده. حالا به نظرتون چه چیزی میتونه از سنگینی این دغدغه کم و خیال شما رو راحتتر کنه؟ درسته، تقویم محتوای اینستاگرام همون چیزیه که شما تو این اوضاع بههم ریخته بهش نیاز دارین!
تو پست امروز بهتون یاد میدیم که چطوری چنین تقویمی رو بسازین و ازش استفاده کنین.
اما اول از همه باید با مفهوم تقویم محتوا آشنا بشین.
تقویم محتوا چیست؟
تقویم محتوا برنامه انتشار محتوای شما رو براساس تاریخ سازمان دهی میکنه تا بتونین طبق زمان تعیین شده پیش برین، تیم ایجاد محتوای خودتون رو بهتر مدیریت کنین و نحوه کارتون برای طرفین و شرکای شما، شفاف و واضح باشه.
الگوی تقویم محتوا شامل چه مواردیست؟
تقویم های محتوا با هم متفاوتن و باید برای روند منحصر به فردی که شما در نظر دارین، تنظیم بشن. با این حال، در این بخش، یه جدول برنامه کلی، تقویم برنامه ریزی ماهانه، مخزن محتوای وب سایت و به روزرسانی برای هر کدوم از برترین سیستم عاملهای رسانههای اجتماعی پیدا خواهید کرد: توییتر، فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام و پینترست.
این پست به شما کمک میکنه یاد بگیرین از تقویم محتوای اینستاگرام استفاده کنین و بتونین با یه زمان بندی عالی کارتون رو پیش ببربن.
نحوه استفاده از تقویم محتوای اینستاگرام
به طور کلی، تبهای یه اکسل تقویم محتوا عبارتند از: برنامه، تقویم ماهانه برنامه ریزی، مخزن محتوا، به روز رسانی های توییتر، به روز رسانی های فیس بوک، به روز رسانی های Linkedin، به روز رسانی های اینستاگرام و به روز رسانی های pinterest.
دلیل این که شما برای هر شبکه اجتماعی یه صفحه کار متفاوت میخواین اینه که هر شبکه اجتماعی کمی متفاوته. شما نمیتونین فقط یه رسانه رو به روز رسانی کنین و بیخیال بقیه شبکهها بشین.
مطمئناً میتونین محتوای یکسانی رو در اون شبکه ها تبلیغ کنین، اما منظورمون از این حرف این نیست که به روز رسانی خودتون رو برای تک تک شبکهها به یه روش تهیه کنین.
تقویم محتوای اینستاگرام و اهمیت دستهها
اول و مهمترین چیز اینه که شما باید دستههایی رو پیدا کنین که به بهترین وجه هدف شما رو نشون میدن. پیشنهاد ما اینه که حداقل شش دسته رو انتخاب کنین که به بهترین وجه نمایانگر نوع حساب و نوع محتوای شما باشه.
بعداً، حتی میتونین کتابخونه رسانه خودتون رو برچسب گذاری هم بکنین و اینطوری دسته بندیهای خودتون رو راحتتر میکنین.
به عنوان کسی که موضوع اصلی اکانتش غذا هست، دسته بندی های شما کمی شبیه موارد زیر میشه:
- عکس صبحانه
- محصولات وگان
- دستور غذایی وگان
- فیلم دستور تهیه غذا
- و ….
اهمیت هشتگها #
برای هر دسته مجموعهای از هشتگ ها رو انتخاب کنین.
یک ترفند کوچک اینه که به هر دستهای که برای محتوای خودتون ایجاد میکنین، یک سری هشتگ اختصاصی اضافه کنین و اونها رو لیست کنین. این کار به شما کمک میکنه با محتوایی که بیش از حد مربوط به اونهاست، خودتون رو در زمان مناسب به افراد مناسب برسونین.
برنامه ماهانه اینستاگرام
برگه «تقویم برنامه ریزی ماهانه» تصویری کلی از تلاشهای هر ماه شما در شبکه های اجتماعی ارائه میده. این مورد به شما کمک میکنه تا با سایر ذینفعان هماهنگی بهتری داشته باشین و بهتر بتونین روی هر پروژه زمان و انرژی صرف کنین.
سه تا بخش وجود داره که باید در هنگام ویرایش الگوی تقویم محتوای اینستاگرام برای اهداف خودتون مورد توجه قرار بدین. اول، کلید کدگذاری رنگ: این کلیدها انواع محتوا یا کمپینهایی است که ممکنه بخواین در اونها هم فعالیت یکسانی داشته باشین، مثل کتابهای الکترونیکی، وبینارها، پست های وبلاگ، راه اندازی محصولات و غیره. اگرچه فقط برخی از اینها ممکنه به شما مربوط باشن، اما در کل، این کدگذاری رنگ برای نشون دادن چیزهایی هست که شما ممکنه بخواین در پیجتون قرار بدین. بنابراین حتماً این دستهها رو ویرایش کنین تا با کمپینهایی که در اونها شرکت میکنین، همسو بشن.
دو بخش دیگهای که باید در تقویم محتوای اینستاگرام خودتون ویرایش کنین، ماه و سال هست که در بالای تقویم (duh) و همچنین سلولهای زیر هر روز هفته است. در اون سلولها، باید نوع محتوایی رو که فلان روز میخواین تبلیغ کنین بنویسین و اون رو کدگذاری کنین تا با اون کمپینی که قراره ازش پشتیبانی کنه همسو بشه.
ما به جای حذف همه محتوای صفحه گسترده در هر ماه، توصیه میکنیم صفحه آماده شده رو دوازده بار کپی کرده و برای هر ماه یه صفحه جداگونه ایجاد کنین.
برنامه ریزی تقویم محتوای اینستاگرام
حالا نوبت این رسیده که یاد بگیرین چطوری تقویم محتوای اینستا خودتون رو تنظیم کنین. بهتره که اول سراغ برگه الگویی با عنوان «به روز رسانی های اینستاگرام» برین.
سه ستون اول شامل «روز» «تاریخ» و «ساعت» است که برای راحتی شما وجود دارن. به ستونی با عنوان «پیام» برین و کپی که میخواین در عنوان پست خودتون نشون داده بشه رو متناسب با روز و تاریخ و زمانی که میخواین به روز رسانی ها انجام بشن، وارد کنین. یادتون باشه که هرچند کپشنهای اینستاگرام میتونن تا 2200 کاراکتر داشته باشن، اما پس از سه خط نوشتن، در فیلد کاربر به صورت ناتموم نشون داده میشن. طول دقیق این سه خط کپشن به طول نام صفحه اینستاگرام شما هم بستگی داره.
تو مرحله بعدی، برای تنظیم تقویم محتوای اینستاگرام، باید به ستون «پیوند برای Bio» برین و هر پیوندی رو که قصد دارین هنگام انتشار پست همراه اینستاگرام در بیو قرار بگیره، وارد کنین. (دلیل این که شما پیوندی رو در بیوگرافی خودتون قرار میدین و نه در عنوان عکس، اینه که استفاده از URL های قابل کلیک در هیچ جای اینستاگرام به جز باکس «وب سایت» که در بیوگرافی شماست، مجاز نیست.)
اگه میخواین به روزرسانی در یه کمپین خاص برچسب گذاری بشه، اون رو در ستون «کمپین ها» قرار بدین. سرانجام، تصویری رو درست مثل چیزی که در سایر به روزرسانی های شبکه های اجتماعی خودتون انجام دادین، ضمیمه کنین. ما به شما پیشنهاد میکنیم که سایز رو 1080 پیکسل در 1080 پیکسل انتخاب کنین.
مخزن محتوا چیست؟
منظور ما از مخزن محتوا اینه که از کجا میتونیم محتوای مناسب برای اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی رو پیدا کنیم؟
این الگو همچنین تبی رو به عنوان «مخزن محتوا» در اختیارتون قرار میده که به شما کمک میکنه تمام مطالب خودتون رو پیگیری کرده و از منابع سالم و جدید برای تولید محتوای اینستاگرام استفاده کنین.
درسته که به مرور زمان باید محتوای جدیدی تولید کنین ولی خب لازمه که محتواهای قبلی رو هم به طور مداوم به روز رسانی کنین و دوباره تبلیغاتشون رو انجام بدین، حالا برای این کار بهتره که همه مطالب رو وارد لیست کنین تا بدونین چه مطلبی تو چه تاریخی باید آپدیت بشه و اگه محتوای همیشه سبز ندارین، یه تاریخ انقضا برای محتوایی که تولید کردین بنویسین.
این برگه همچنین به شما در حفظ تعادل سالم محتوا کمک خواهد کرد: ترکیبی از محتوای خود و دیگران، ترکیبی از قالبها و انواع محتوا و ترکیبی از محتوای تولید لید در مقابل محتوای MQL و در مقابل محتوای Traffic-friendly.
فالوورهای خودتون رو فراموش نکنین!
چه از صفحه گسترده برای برنامه ریزی و تولید تقویم محتوای اینستاگرام خودتون استفاده کنین و چه یه برنامه شخص ثالث داشته باشین، باز هم باید این به روزرسانی ها رو با یکی از محتوای خوب تکمیل کنین. مثلاً اخبار روز دنیا! پس یک به روز رسانی سریع از این اخبار از طریق شبکه خودتون به اشتراک بذارین. شخصی در شبکه شما چیز جالبی رو توییت میکنه؟ با برخی از تفسیرها اون رو ریتوئیت کنین. نظر جالبی در مورد یکی از به روزرسانی های خودتون گرفتین؟ با یه تشکر خشک و خالی جواب مخاطب رو ندین. سعی کنین با اون تعامل داشته باشین و تبادل نظر کنین.
ارائه و برنامه ریزی باعث میشه تو وقت و انرژی شما برای تولید محتوا صرفه جویی بشه، اما لازم به ذکره که شما هنوز هم نیاز به نظارت و افزودن حضور اجتماعی خودتون در طول روز در فضای مجازی دارین.
به طور خلاصه بدونین که برای شروع کار با ایجاد تقویم محتوا برای اینستاگرام، باید:
- دستههای مناسب رو انتخاب کنین.
- هشتگ های خودتون رو برای هر دسته انتخاب کنین.
- تولید دستهای محتوا رو در دستور کار قرار بدین.
- تقویم خودتون رو با دسته بندی پر کنین.
شما رئیس خودتون هستین. بنابراین باید بتونین در صورت لزوم با شرایط سازگار بشین و انعطاف پذیری داشته باشین. پیدا کردن یه ابزار برنامه ریزی به شما در بیشتر کارها کمک میکنه.
جادوی واقعی در اینجا داشتن دستههایی هست که میتونین با اونها بازی کنین و نگران تموم شدن موضوعات جذاب برای محتوای خودتون نباشین!
برنامه ریزی برای محتوای شما یکی از مراحل اصلی ایجاد یک استراتژی موثره و امیدواریم این کار بتونه به شما انگیزه بده تا موضوع مناسب رو انتخاب کنین و کار خودتون رو شروع کنین.
در آخر، ما شما رو تشویق میکنیم که با انتشار رسانه های اجتماعی خودتون طبق یه تقویم محتوای اینستاگرام پیش برین. این الگو تاریخها و زمانهای انتشار برای هر شبکه اجتماعی رو ارائه میده و محدود به اینستاگرام نیست. این الگو بهتون کمک میکنه تا خیلی راحتتر به روز رسانی های خودتون رو انجام بدین. اما به هر حال چیزی که مهمه اینه که خودتون حضور پررنگ خودتون رو در چنین شبکههایی تضمین کنین و یه الگوی مرتب برای انتشار محتوای جدید تنظیم کنین.