تا حالا به این فکر کردین که بهتره روزی چند بار، یا چند روز یکبار پستی رو در اینستاگرام منتشر کنین؟ جواب دقیقی برای این سوال پیدا کردین؟ اگه هنوز یکی از دغدغههای اصلی شما همین سواله، پس باید پست امروز ما رو مطالعه کنین چون قراره در مورد تناوب پست ها در اینستاگرام حسابی براتون صحبت کنیم و کمکتون کنیم تا بهترین راه رو انتخاب کنین.
چرا پست گذاشتن اینقدر مهمه؟
تناوب پست ها در اینستاگرام خیلی اهمیت داره مثلاً شما هرچه بیشتر در اینستاگرام پست بذارین، لایک بیشتری دریافت خواهید کرد. همچنین پست بیشتر باعث تعامل بیشتر میشه و فالوورهای شما رو افزایش میده. اگه میخواین صفحه اینستاگرامتون رشد کنه، نکته مهمی که باید رعایت کنین اینه که مرتباً و به طور مداوم پست بذارین تا مخاطبان وفادار خودتون رو با محتوای عالی درگیر کرده و نام تجاری خودتون رو در ذهن اونها ثبت کنین.
هیچ راز خاصی برای این کار وجود نداره، البته الگوریتم اینستاگرام در سالهای اخیر بسیار تغییر کرده است. همین باعث میشه که طراوت و تعامل واقعی با فالوورهای شما بیشتر از هر زمان دیگهای اهمیت داشته باشه. برای مقابله با این عدم دسترسی، بسیاری از مارکها استراتژیهایی از آپلود پست فقط یک بار در هفته تا ارسال چندین بار در روز رو تجربه کردن.
تناوب پست ها در اینستاگرام
هدف ما از مبحث تناوب پست در اینستاگرام اینه که مخاطب رو با محتوای خودمون درگیر کنیم و طبق بهترین زمان بندی، هر چند وقت یکبار پستی رو آپلود کنیم. مارکهای اصلی بین یک تا سه بار در روز پست میذارن، بنابراین اگه میخواین از همین قانون پیروی کنین، باید به خوبی عمل کنین.
اگرچه این یه قانون کلیه که باید از اون پیروی کنین، اما ممکنه برای شما بهترین نتیجه رو نداشته باشه. اگه با چندین بار پست گذاشتن در روز کار خودتون رو شروع کنین و سپس سرعت کار رو کم کنین و مثلاً در هر هفته دو تا پست آپلود کنین، احتمالاً میزان تعامل کاربر با شما کاهش پیدا میکنه.
بنابراین حرف ما اینه که درسته پست گذاشتن خوبه، ولی حواستون باشه طبق یه ترتیب خاص پیش برین، لازم نیست همیشه کار رو با سرعت شروع کنین و بعداً یهو بزنین رو ترمز. میتونین از همون ابتدا تناوب پست در اینستاگرام خودتون رو با یه مقدار ثابتی از پست گذاشتن شروع کنین. حتی میتونین برای این که کار خودتون خیلی منظم و عالی پیش بره از یه تقویم محتوای اینستاگرام استفاده کنین و طبق اون کار پست گذاشتن رو مدیریت کنین و انجام بدین.
به عبارت دیگه، بهترین تناوب پست ها در اینستاگرام شما، عددی است که میتونین به طور مداوم با اون همراه باشین و طیق همون پیش برین.
قانون دیگهای که باید از اون پیروی کنین اینه که همیشه یه تناسب بین «کیفیت و کمیت» وجود داره و به نظر ما همیشه بهتره که پست کمتری داشته باشین و در عوض عکسها با کیفیت باشن تا این که مرتباً محتوای بیکیفیت آپلود کنین.
نکات مهم در تناوب پستهای اینستا
اگه اکانت اینستاگرام خودتون رو به یه پروفایل تجاری ارتقا بدین، اینستاگرام اطلاعاتی از جمله محبوبترین پست ها، تعداد افرادی که به اونها دسترسی پیدا کردین، تعداد بازدیدها، برداشتها، مکانهای دنبال کنندههای شما و تعداد بازدید از پروفایل اینستاگرام شما رو به شما ارائه میده. تمام این اطلاعات میتونن به شما در تناوب پست ها در اینستاگرام کمک کنن.
دفعات پست گذاشتن در اینستاگرام میتونه تأثیر زیادی در میزان تعامل شما با مخاطب داشته باشه. اگه شما مرتباً و به تعداد زیادی پستی رو آپلود کنین، میتونید اسپم در نظر گرفته بشین، اگر هم خیلی کم پست بذارین، ممکنه به عنوان یه پیج کم بهره و غیرفعال در نظر گرفته بشین و خیلی از فالوورهای خودتون رو از دست بدین.
تناوب پست ها در اینستاگرام و الگوریتم Insta
بهتره بدونین که تناوب پست ها در اینستاگرام تاثیر مستقیمی روی الگوریتم اینستاگرام نداره!
وقتی در اینستاگرام پستی میذارین، پست شما برای قسمت کوچیکی از مخاطبان نشون داده میشه. اگه این قسمت کوچیک با محتوای شما درگیر بشن، محتوای شما برای قسمت وسیعتری از دنبال کنندگان شما هم نشون داده میشه و به همین ترتیب، پست های شما کم کم به تعداد بیشتری از مخاطبانی که دارین نمایش داده میشه .
البته بهتره بدونین که اینستاگرام دقیقاً اعلام نمیکنه تعداد مخاطبان شما تو هر کدوم از این بخشها چند نفره و راستش رو هم بخواین، اصلاً چیز مهمی نیست. نکته کلیدی در اینجا اینه که درک کنین دسترسی به پست شما بسیار وابسته به تعاملیه که شما برقرار میکنین.
هرچی بتونین ارتباط بیشتری برقرار کنین، مخاطبان شما بیشتر به دیدن محتوای شما عادت میکنن و احتمالاً بیشتر با شما درگیر میشن. اگه مخاطبان شما با دیدن منظم پست های شما در فید خودشون آشنا بشن، دیگه لازم نیست هی یادشون بیاد که شما کی بودین و چیکار میکردین، در واقع شما با تناوب منظم پست ها در اینستاگرام کاری کردین که اصطکاک بین خودتون و مخاطب خیلی کمتر بشه و یا حتی از بین بره.
یادتون باشه که فالوورهای شما ممکنه صد نفر دیگه و یا حتی بیشتر رو فالو کرده باشن و حتماً اینطور نیست که یادشون باشه شما اصلاً کارتون چی بود و راجع به چی پست میذاشتین، ولی اگه با یه تناوب درست پست بذارین، این نکته منفی رو از بین میبرین و باعث میشین مخاطب یادش بمونه پیج شما به چه دردی میخوره و چرا شما رو فالو کرده.
قانون «هر روز یک پست» همیشه جواب نمیده!
وقتی پستی رو در اینستاگرام به اشتراک میذارین لازمه که باکیفیت باشه و حرفی برای گفتن داشته باشه.
بعضی اوقات هم شرایط طوریه که شما شاید هیچ کار مفیدی نکردین و چیز ارزشمندی هم برای گفتن ندارین و نمیتونین یه پست با کیفیت درست کنین. حالا تکلیف چیه؟ آیا باز هم باید قانون هر روز یک پست رو رعایت کنین و حتی یه پست بیکیفیت هم که شده، باز هم پست بذارین؟
خب یه همچین وقتاییه که ما بهتون میگیم بیخیال تناوب پست ها در اینستاگرام بشین و از این قانون پیروی نکنین! یعنی آقا اصلاً پست نذارین تا این که بخواین یک عکس کسل کننده با یه کپشن مسخره به اشتراک بذارین.
بله، ممکنه بگین خب من هر روز پست میذارم و نمیخوام تناوب پست ها هم به هم بخوره، اما آیا با خودتون فکر کردین به چه قیمتی؟
البته نمیخوایم بگیم که این کار رو اصلاً و ابداً نکنین و اگه انجامش بدین، دنیای مجازی برای شما به پایان میرسه! نه! منظورمون اینه که آخه پست کردن یه محتوای بیکیفیتی که ملت باهاش تعاملی انجام نمیدن و الگوریتم اینستاگرام هم بهش توجهی نمیکنه چه فایدهای داره؟ تازه ممکن هم هست که فعالیتهای حرفهای شما رو زیر سوال ببره.
آیا پست بیشتر با تعامل بیشتر همراهه؟
تو این روزها، ما افرادی رو تو فید خودمون میبینیم که روزی 6 تا پست میذارن و یا حتی پیجهای لباسی رو میشناسیم که در روز 60 تا آپلود دارن! پس یعنی تکلیف اینها چی میشه! ما که در بخشهای بالاتر گفتیم بین یک تا سه پست بهترین تعداد برای آپلود در اینستاگرام است!!
بنابراین آیا استراتژیای وجود داره که بهتر از بقیه روشها جواب بده؟
جواب کوتاه و مختصره! نه! اما این که هر چند وقت یک بار در اینستاگرام پست میذارین، به میزان زیادی بستگی به خواسته فالوورهای شما و اختصاص زمان به استراتژی بازاریابی اینستاگرام داره.
مثلاً تیم اجتماعی Fashion Nova معتقده که پست زیاد در یک روز این اجازه رو میده تا این برند به مخاطبان بیشتری نمایش داده بشه. زیرا فالوورهای اونها ممکنه در ساعات مختلف روز آنلاین باشن. اونها همچنین این روش رو برای این انتخاب کردن که مطمئن بشن هر مخاطبی حداقل یکی از پست های اونها رو در روز میبینه.
با این حال، این کار لزوماً به این معنی نیست که شما باید در هر روز 10 بار یا بیشتر پست بذارین! Fashion Nova مخاطبانی رو پرورش داده که عادت کردن روزی چند دفعه پست ببینن و از پست زیاد هم هیجان زده میشن.
تناوب یا تداوم؟ مسئله این است!
تناوب ایده آل پست ها در اینستاگرام به اهداف شما یا تجارت و مدت زمانی که میتونین به تلاشهای بازاریابی اینستاگرام اختصاص بدین بستگی داره.
نیل پاتل، متخصص رسانه های اجتماعی توضیح میده:
بنابراین پست گذاشتن به تعداد زیاد مشکلی نداره، به شرطی که بتونین تداوم رو در چنین تعدادی حفظ کنین.