یکی از روشهای بازاریابی محتوا، تهیه محتوای رپورتاژ است. محتوای رپورتاژ یا رپورتاژ آگهی شاید کلمه جدیدی به نظر برسه اما امروزه و در قرن دیجیتال سهم بزرگی از تبلیغات آنلاین رو در بر میگیره. تهیه محتوای رپورتاژ یعنی تولید یه خبر تبلیغاتی برای یه محصول! در اصل رپورتاژ آگهی نوعی خبر است که در رابطه با یه محصول و کارایی اون تولید میشه. رپورتاژ آگهی، گزارشی توصیفی از یه محصول است که توسط فردی برای معرفی محصول مورد نظر یا خدمات یه سازمان نوشته میشه و در سایتهای معتبر منتشر میشه. به این نکته توجه کنید که اگه محتوای رپورتاژ آگهی شما ضعیف باشه، انتشار اون در بهترین سایتها و در درستترین زمان ممکن نمیتونه به اندازه کافی موثر باشه. تهیه محتوای رپورتاژ میتونه در سئو سایت شما تاثیر خوبی داشته باشه. اما در نظر داشته باشین که اگه به طور حرفهایی سئو نشه و هایپرلینکها اصولی نباشه، میزان تاثیر اون در بهبود سئو سایت بسیار پایین خواهد بود. و این مسئله به معنای هدر رفتن هزینههاست.
توجه کنید که محتوای رپورتاژ بیشتر از محتوای وب سایت دیده و خوانده میشه: چون تیتر رپورتاژ آگهی در صفحه اول خبرگزاریها و سایتهای معتبر منتشر میشه. که قطعاً بازدید بسیار بیشتری نسبت به سایت شما دارن. و این که تیتر رپورتاژ با تیتر سایر خبرها تفاوت چندانی نداره و اغلب مخاطب نمیدونه که محتوای خبر سفارشی و تبلیغاتی است. بنابراین با دقت محتوا رو کامل مطالعه میکنه.
رپورتاژ چیست؟
رپرتاژ یا رپورتاژ به معنی گزارش است که از کلمه ریپورت گرفته شده. Reportage یه کلمهی فرانسوی است. اگه به لیست سایتهایی که در صفحات اول گوگل هستن نگاه کنین، میبینین که اغلب اونها لینکهای قوی از سایتهای قدرتمند خبری دریافت کردن. پس نتیجه میگیریم که رپورتاژ یکی از عوامل مهم برای رتبه گرفتن سایت و بهبود سئو هست. رپورتاژ شکلی از آگهی است که در قالب گزارش یا خبر در سایتها انتشار پیدا میکنه. و به همین دلیل لینک موجود در خبر مورد توجه بازدیدکنندگان سایت قرار میگیره. میتونیم بگیم رپورتاژ یکی از بهترین لینکهایی که هر سایتی میتونه داشته باشه. و به همین دلیل است که اکثر سایتهای مشهور از رپورتاژ استفاده میکنن.
رپورتاژ یکی از بروزترین روشهای برندسازی و بازاریابی است. رپورتاژ مزایایی داره که شامل این موارد میشه: در رپورتاژ شما میتونین توضیح کاملی از خدمات خود بدین و حداقل از 5 کلمه کلیدی برای تهیه محتوای رپورتاژ استفاده کنین. رپورتاژ ماهانه یا سالیانه نیست بلکه به شکل مادام العمر در سایت منتشرکننده باقی میمونه.
برای افزایش تاثیر رپورتاژ چه کنیم؟
- تیترها تا حد امکان خبری و جذاب باشن تا کاربر وارد سایت شما بشه.
- از کلمه کلیدی مورد نظر در حد استاندارد استفاده بشه و لینک داده بشه.
- از لوگوی برند خود به بهترین روش ممکن در تصویر استفاده کنین.
- به صورت خلاصه و تاثیرگذار و خلاق برند خود رو معرفی کنین.
رپورتاژ آگهی چیه؟
رپرتاژ آگهی طبق گفتهی ویکیپدیا به شکلی از آگهی گفته میشه که در قالب گزارش ارائه میشه. یعنی مخاطبان و کاربران تصور میکنن که گزارشی بیطرفه به اونها ارائه میشه؛ در حالی که آنچه به کاربر ارائه میشه در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبههای ذهنی یه محصول یا خدمت در ذهن اونهاست. به زبون سادهتر بخوایم بگیم، منظور از تبلیغ رپورتاژ یا رپورتاژ آگهی اینه که تبلیغ شما در قالب تصاویر و توضیحات کامل همراه با لینک به عنوان یه مطلب در سایتی قدرتمند منتشر میشه.
در کجا میتونین رپرتاژ آگهی خود رو منتشر کنین؟
شما میتونین محتوای رپرتاژ خود رو در سایتهای ملی و خبری قدرتمند منتشر کنین. منظور از سایتهای قدرتمند، سایتهایی است که بازدیدکنندگان زیاد و لینکهای خروجی کم و بک لینک ورودی زیاد داشته باشه. همچنین به طور مرتب در حال آپدیت شدن باشه. همونطور که قبلاً گفتیم تهیه محتوای رپورتاژ با دو هدف مشخص انجام میشه:
- معرفی و برندینگ کسبوکار شما
- بهبود سئو سایت شما و افزایش رتبه گوگل سایت شما در موتور جستوجوی گوگل.
حالا قصد داریم به شما چند معیار جهت تشخیص ارزش رپورتاژ دادن به سایتی رو بگیم. اولین معیاری که ارزش رپورتاژ دادن در وب سایتی رو برای شما مشخص میکنه، موضوع وب سایت است. هرچقدر این موضوع به زمینه کاری شما نزدیکتر باشه، انتشار رپورتاژ آگهی یا تبلیغ رپورتاژ در اون سایت برای شما ارزشمندتره. معیار دومی که باید در نظر داشته باشین مخاطبان رسانه است. اگه هدف شما از تولید رپورتاژ آگهی فقط سئو نیست و تمایل به دیده شدن دارین، مهمه که مخاطبان رسانه مورد نظر خود رو بشناسین. هر چقدر مخاطبان این رسانه به مشتریان بالقوه شما نزدیکتر باشن ارزش این رسانه برای شما بیشتر میشه. معیار سومی که حائز اهمیته، اعتبار یه وب سایت از نظر کاربران است. این که یه وب سایت از نظر کاربران چه میزان ارزش داره مهمه. معیار مهم دیگه میزان اعتبار یه وب سایت از نظر سئو است. هر چه یه وب سایت در گوگل معتبرتر باشه، بک لینک گرفتن از اون تاثیرگذاری بیشتری داره. معیارهای مهم دیگه شامل محل انتشار محتوای رپورتاژ آگهی شماست. برای جذب بازخورد بهتر باید در صفحه اصلی منتشر بشه. پس اول این موارد رو در نظر بگیرین و بعد اقدام کنین.
تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو
چون رپورتاژها در سایتهای خوب و معتبری منتشر میشن تاثیر خوبی بر سئو سایت شما میذارن. همونطور که میدونین یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت شما در گوگل، تعداد و کیفیت بک لینک های شماست. بک لینکها در واقع لینکهایی هستن که شما از سایتهای دیگه دریافت میکنین. بک لینکهایی که شما از سایتهای دیگه دریافت میکنین، به معنی معرفی و پیشنهاد داده شدن سایت شماست. در تبلیغ رپورتاژ شما میتونین بین 3 تا 5 بک لینک دائمی از سایت منتشرکننده دریافت کنین که تاثیر مهمی در میزان اعتبار شما پیش گوگل داره.
ایا برند شما حتما باید از رپورتاژ آگهی استفاده کنه؟
این مسئله بستگی به اهداف کمپانی شما داره. اگه هدف شما بهبود سئو سایت و دیده شدن محصول و خدماتتونه بهترین روش برای این کار تهیه محتوای رپورتاژ است. اما اگه هدف شما از تولید محتوای رپورتاژ فقط بالا بردن رتبه سایت خود در موتور جستوجوی گوگل است این روش به صرفه نبوده و میتونین از راههای دیگه برای رسیدن به این هدف استفاده کنین.
چطور یه رپورتاژ آگهی اصولی داشته باشیم؟
تهیه محتوای رپورتاژ اصول خاصی داره. یه رپورتاژ آگهی خوب باید علاوه بر متن اصلی دارای عنوان مناسب باشه. چه عنوانی مناسبه؟ عنوانی که بین 13 تا 17 کلمه باشه و حتماً از کلمه کلیدی در اون استفاده شده باشه. بعد از انتخاب یه عنوان مناسب باید فکری برای جلب توجه مخاطب خود بکنین. با این کار مخاطب ترغیب میشه و ادامهی مطلب و رپورتاژ آگهی شما رو میخونه. برای این کار میتونین یه مقدمه که شامل چکیدهایی از مطالب مهم و موضوع تبلیغ رپورتاژ شماست بنویسین. برای این که محتوای رپورتاژ آگهی شما کاملاً حرفهایی باشه لازمه که در متن اصلی هدف کلی خود رو به شکل خلاصه و مفید بیان کنین. در حدود چند پاراگراف برای متن اصلی کافیه. و از کلمات کلیدی در متن اصلی استفاده کنین. در مرحله آخر هم اطلاعاتی از شرکت و آدرس و شماره تلفن خود رو به همراه لینک قرار بدین.
چند قانون کلی وجود داره که برای تهیه محتوای رپورتاژ باید رعایت کنین. هرگز متن رپورتاژ آگهی خود رو از دیگر تبلیغات کپی نکنین. این باعث عدم اعتماد مخاطب به شما شده و همچنین یه محتوای خلاقانه و جدید همیشه موثرتر است. از جملات و کلمات جذاب استفاده کنین اما شرط صداقت رو حفظ کنین. سعی کنین محتوایی ارائه بدین که تمایز محصول و خدمت شما رو نسبت به سایر محصولها نشون بده و نکته مثبتی برای شما به حساب بیاد. برای تولید محتوای رپورتاژ آگهی خوب لازمه که مخاطب خود رو بشناسین. این مسئله خیلی در نوشتن متن به شما کمک میکنه. و هرگز فراموش نکنین که آغاز متن مثل قدم اول مهم و تاثیرگذاره! پس شروع محکمی داشته باشین و از کلمات پرانرژی و موثر استفاده کنین.
تولید محتوا چقدر در رپورتاژ آگهی مهمه؟
میتونیم بگیم که تولید محتوا یکی از مهمترین بخشها در تهیه محتوای رپورتاژ است. هر چه متن شما خلاقانهتر و با هوشیاری بیشتری نوشته بشه، تاثیر بیشتری هم روی مخاطب شما میذاره.
استفاده از تصاویر متناسب با متن تاثیر بسزایی داره و حتی گاهی شما میتونین با یه تصویر جذاب باعث جلب توجه مخاطب بشین. تولید محتوای خوب باعث میشه کاربران و بقیه سایتهای خبری از تبلیغ رپورتاژ شما استفاده کنن. سعی کنین محتوایی تولید کنین که کاربران به اشتراکگذاری اون علاقه پیدا کنن. این یعنی که هرچقدر محتوا بیشتر به اشتراک گذاشته بشه بیشتر هم دیده میشه. و همچنین باعث افزایش خوانندگان متفاوت میشه. محتوای قابل اشتراکگذاری همراه با لینک سایت شما، کاربران رو قانع میکنه که زمان بیشتری در سایت شما باشن. این کار باعث میشه کاربران مطالب دیگر سایت شما رو مطالعه کنن و ارتباط بهتری با برند شما برقرار کنن.
انواع رپورتاژ آگهی
تبلیغ رپورتاژ به شکلهای مختلفی انجام میشه و انواع زیادی داره. از موثرترین و مهمترین اونها میشه به تبلیغات رسانهایی (رادیو یا تلویریون)، تبلیغات نوشتاری (روزنامهها و مجلهها)، تبلیغات اینترنتی (وب سایتها و خبرنامهها) اشاره کرد.
نکات مهمی که در رپورتاژ آگهی باید رعایت کنین.
مهمترین نکاتی که موقع خرید رپورتاژ آگهی باید رعایت کنین:
- رپورتاژ آگهی خود رو در سایتی که مرتبط با کسبوکار شماست منتشر کنید. این کار به جذب مشتریان بالقوه شما کمک میکنه.
- از سایتهای خبرگزاری برای انتشار تبلیغ رپورتاژ خود استفاده کنین. معمولاً سایتهای مناسبتری هستن.
- بازدید سایت مورد نظر رو بررسی کنین. هر چقدر بازدید بیشتر باشه یعنی مخاطب علاقمند به اون موضوع بیشتر و برای تبلیغ رپورتاژ شما بهتر خواهد بود.
- به اعتبار و عمر دامنه سایت توجه کنین. سایتهایی که اعتبار دامنه بالای 50 دارن، معمولاً سایتهای مناسبی برای این کار هستن.
- به اسپم اسکوریا spam score سایت توجه کنین. سایتهایی که spam score اونها بین صفر تا سه است سایتهای مناسبی هستن.
در این مقاله سعی کردیم به تهیه محتوای رپورتاژ بپردازیم. و شما رو با رپورتاژ آگهی یا تبلیغ رپورتاژ و مزایای اون آشنا کنیم. بهتره تولید محتوای رپورتاژ خود رو به شرکت یا سازمانی معتبر بسپارید. و همچنین برای دریافت بهترین نتیجه صبور باشین. نباید انتظار داشته باشین در چند روز اول رتبهی سایت شما در موتور جستوجوی گوگل تغییری بکنه یا مخاطبان و کاربران زیادی به سایت شما سرازیر بشن. زمانی طول میکشه که محتوای شما در موتورهای جستوجو و شبکههای اجتماعی گردش کنه. فقط باید حواستون باشه که متناسب با اهداف کاربران محتوا تولید کنین. مراحل اول استراتژی شما ممکنه یک ماه طول بکشه تا نتایج واقعی رو به شما نشون بده. در کل برای یک طرح خوب، 6 ماه طول میکشه تا نتایج واقعی رو ببینین. بهترین تکنیک سئو شامل استفاده بیش از چند کلمه کلیدی خوب در محتوا است. به یاد داشته باشین که محتوا باید به راحتی قابل اشتراکگذاری باشه. و نوشتن برای مخاطبان بهتر از نوشتن برای گوگل است اما نوشتن برای هر دو میتونه نتیجهایی بهتری داشته باشه. با رعایت نکات گفته شده میتونین تهیه محتوای رپورتاژ خوبی داشته باشین و برای جذب مشتری بیشتر به خودتون کمک کنین. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشه و بیشترین استفاده رو از اون ببرین.