مقالات آموزشی

توجه به ۵ نکته بنیادی برای اجرای استراتژی محتوای داده محور

مفید بود؟

در این مقاله یک راهنمای پنج مرحله ای به شما ارائه شده است که نشان می‏دهد چگونه می‌توانید استراتژی محتوای داده محور را برای افزایش تبدیل‌های خود (conversions) ایجاد کنید. ایجاد اعتبار در فضای تجاری آنلاین بدون بازاریابی محتوا غیرممکن است. این امر نه تنها به شما امکان می‌دهد اعتماد مشتری را جلب کنید، بلکه موجب تقویت تعامل مستقیم با مصرف کننده در رسانه های دیجیتال می‏شود.

جای تعجب نیست که:

– 86 درصد از بازاریابان B2C معتقدند بازاریابی محتوا یک بخش مهم در فعالیت‏های آن‌ها است.

-فقط 5 درصد از بازاریابان با رویکرد کلی، بازاریابی محتوای خود را بسیار موفق ارزیابی می‌کنند.

– 23 درصد تصور می‏کنند بازاریابی محتوا برای افزایش موفقیت الزامی است.

-50 درصد معتقدند که بازاریابی محتوا در موفقیت  کسب وکارها تأثیر متوسطی دارد.

آمارها نشان دهنده آن است که تنها بخش کوچکی از کل تلاش‌های بازاریابی محتوا منجر به تبدیل می‌شود. یکی از راه‌های افزایش موفقیت بازاریابی محتوا استفاده از داده‌های جدید و قابل اعتماد است یعنی استفاده از استراتژی محتوای داده محور.

استراتژی محتوای داده محور کارآمدتر از سایر انواع استراتژی‏های محتوا است؛ زیرا با ارائه محتوای مناسب به مخاطب مناسب در زمان مناسب باعث صرفه جویی در وقت، پول و تلاش می‌شود. در این مقاله چگونگی ایجاد استراتژی بازاریابی محتوای داده محور برای افزایش تبدیل‌های شما ارائه شده است.

5 مرحله اصلی افزایش تبدیل‏ها با اجرای استراتژی محتوای داده محور

هنگام تعیین یا اصلاح استراتژی محتوای داده محور باید این مراحل اساسی را رعایت کنید.

1. مخاطب هدف خود را بشناسید:

داشتن اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان بالقوه خود برای استراتژی محتوای داده محور بسیار مهم است. شما باید عادت‌ها، ترجیحات و نیازهای مشتری هدف را بشناسید. این کار شامل جمع آوری مجموعه داده‌های مختلف همراه با تجزیه و تحلیل دقیق آن‌ها است. از Google Analytics یا هر ابزار تجزیه و تحلیل دیگری مانند Moz Pro یا Kissmetrics استفاده کنید تا اطلاعات جمعیت شناختی مشتریان خود را جمع‌آوری کنید مانند:

  • سن
  • جنسیت
  • محل زندگی
  • عنوان شغلی
  • درآمد
  • الگوی هزینه ماهانه
  • نوع اطلاعاتی که آن‌ها دوست دارند
  • موضوع مشکلات و مسائل آن‌ها
  • محرک‌های عاطفی آن‌ها

 

این داده‌های مشتریان به شما در ساختن اطلاعات خریدار داده محور کمک می‌کنند.

این اطلاعات به نوبه خود به شما کمک می‌کنند تا موارد زیر را درک کنید:

  • نوع محتوایی که مخاطبان شما دوست دارند و به اشتراک می‌گذارند.
  • کانال‌های ارتباطی که آن‌ها ترجیح می‌دهند.
  • عادت‏های خرید و چرخه خرید آن‌ها.

این اطلاعات مبنای اصلی مطالب شما را تشکیل می‌دهند.

2. بررسی عمیق داده ها با تجزیه و تحلیل آن‌ها:

در مرحله بعدی، شما باید به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به وب سایت خود، محتوای موجود در وب، کلمات کلیدی و رقبای خود بپردازید.

  • تجزیه و تحلیل وب سایت:

با استفاده از ابزار مورد علاقه خود، تحلیل سئو را وب سایت خود به طور دقیق انجام دهید. وبسایت و وبلاگ خود را مرور کنید تا ببینید کدام عناوین و مطالب در بین مخاطبان شما بیشترمحبوب دارند. به عنوان مثال، برخی از مخاطبان شما ممکن است گوش دادن به پادکست را ترجیح دهند در حالی که ممکن است سایر مخاطبان خواندن پست‌های وبلاگ را دوست داشته باشند. این کار در تعیین و اصلاح صحیح استراتژی محتوا تاثیر زیادی دارد.

  • تحلیل محتوا:

تجزیه و تحلیل محتوا شامل یافتن موضوعات پرطرفدار و انواع محتوا در فضای وب، از جمله رسانه های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین و سایر موارد است. به رسانه های اجتماعی که مخاطبان هدف شما در آن‌ها عضو هستند، به طور دقیق نگاه کنید. محبوب‌ترین محتوا را برای بررسی کارایی آن تحلیل کنید. این کار به شما کمک می‌کند ایده هایی را برای محتوای خود بسازید که به احتمال زیاد در بین مخاطبان شما استقبال خواهند شد.

 

  • تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی:

به همین ترتیب، داده ها را در مورد کلمات کلیدی پرطرفدار جمع آوری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با ایجاد یک استراتژی مناسب کلمات کلیدی داده محور، موضوعات مرتبط و پرطرفدار را بیابید.

به عنوان مثال، ابزارهایی مانند BuzzSumo موضوعات پرطرفدار برای یک کلمه کلیدی اصلی، کلمات کلیدی فرعی و اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد محتوا را به شما نشان می‌دهند.

  • تجزیه و تحلیل رقبا:

در وب‌سایت‌ها و پروفایل‌های رسانه های اجتماعی رقبا بگردید تا بدانید استراتژی محتوای آن‌ها چیست. داده هایی را در مورد محبوب‌ترین موضوعات و قالب‌های مختلف محتوایی، سبک ارتباطی و میزان تعامل محتوا با مخاطبان جمع آوری کنید. شما می‌توانید از این داده ها برای ایجاد یک استراتژی محتوای داده محور مؤثرتر خود استفاده کنید.  با این وجود از کپی کردن محتوای رقبا خودداری کنید. علاوه بر عواقب قانونی، مخاطب مورد نظر شما متوجه خواهد شد و شما را به عنوان یک وب‌سایت کپی کننده خواهند شناخت.

3. ایجاد محتوای مناسب:

فرمت مناسب محتوا را بر اساس داده‌های جمع آوری شده انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر داده ها نشان می‌دهند مخاطبان شما بیشتر به اینفوگرافیک علاقه دارند، بیشتر بر روی ساخت اینفوگرافیک تمرکز کنید. همچنین می‌توانید مقداری از محتوای اصلی وب سایت خود را مجدداً به صورت اینفوگرافیک استفاده کنید. حتماً محتوای دقیق و آموزنده ای را ایجاد کنید. هنگامی‌که برای جمع آوری داده ها، وقت و تلاش زیادی را صرف کرده اید، موارد زیر را حتماً برای تعیین استراتژی محتوای داده محور خاطر بسپارید:

  • از عنوان منحصر به فرد یا سر تیتر برای مطالب خود استفاده کنید.
  • موضوع را با بیشترین جزئیات ممکن پوشش دهید.
  • برای مصرف کنندگان ارزش ایجاد کنید.
  • لحن صدای خود را همیشه حفظ کنید.

به عنوان مثال، اگر موضوعی مانند “تغییراتی که در صنعت سئو در سال 2019 اتفاق می افتد” را پوشش می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که تغییراتی را که احتمالاً در سال 2019 اتفاق می افتد در محتوای خود بگنجانید، نه آن‌هایی را که قبلاً رخ داده اند. گفته های خود را با داده‌های قابل اعتماد پشتیبانی کنید و هنگام بیان نظرات خود لحنی محاوره ای و آموزنده داشته باشید.

4. راه اندازی شبکه ارائه محتوا:

محتوای مناسب اگر در زمان مناسب ارائه شود تأثیر بهتری خواهد داشت؛ به عبارت دیگر، زمان بندی ارائه به اندازه کیفیت محتوا بسیار مهم است. از داده‌هایی که مربوط به زمان، مکان و مدت زمان آنلاین بودن مخاطبان هدف شما هستند، استفاده کنید. به عنوان مثال، طبق یک نظرسنجی، فیسبوک و توییتر در ساعت 9 صبح میزان تعامل بالایی دارند، در حالی که برای اینستاگرام این افزایش تعامل ساعت 5 عصر است. از طرف دیگر، زمان ایده آل برای ارسال پست در LinkedIn، از ساعت 10 صبح تا ظهر است.

با این حال، این داده ها ممکن است با توجه به کسب و کار شما، اهداف بازاریابی، نوع محتوا و مخاطبان هدف شما متفاوت باشند؛ بنابراین ممکن است دارای آزمون و خطا باشند. اگر داده تاریخی ندارید، باید به جای استفاده از معیارهای خاص، محتوا را در زمان‌های مختلف ارسال کنید.

5. عملکرد محتوای خود را بررسی کنید:

شما باید اطمینان حاصل کنید که استراتژی محتوای داده محور شما به طور مؤثر عمل می‌کند؛ بنابراین به طور منظم عملکرد محتوای خود را اندازه گیری کنید.

هنگام بررسی روند بازار و انتخاب‌های مصرف کننده، باید موارد زیر را پیگیری کنید:

  • رفتار کاربران را کنترل کنید تا ببینید زمان ارائه محتوا، نرخ پرش (bounce rate) و تعداد بازدیدکنندگان جدید و تکراری چه تغییراتی روی وب سایت یا وبلاگ شما ایجاد کرده اند.
  • تغییر در سطح تعامل را بررسی کنید (به عنوان مثال، تعداد اشتراکات، لایکها، منشن‏ها روی محتوای شما در شبکه های اجتماعی). تغییر منفی (کاهش) معمولاً به این معنی است که شما باید استراتژی محتوای خود را اصلاح کنید.

برای محاسبه ROI و هزینه هر خرید از ابزارهای تجزیه و تحلیل در این حوزه استفاده کنید. اگر ROI شما مثبت باشد، استراتژی محتوای داده محور شما به درستی اجرا شده است؛ بنابراین آن را ادامه دهید.

در پایان مراحل اجرای یک استراتژی بازاریابی محتوای داده محور شامل موارد زیر است:

  • شناختن مخاطبان هدف خود.
  • بررسی عمیق و تجزیه و تحلیل داده ها.
  • ساخت محتوای جذاب
  • راه اندازی شبکه ارائه محتوا
  • بررسی منظم عملکرد محتوا

اجرای تمام این موارد برای استراتژی محتوای داده محور، نیاز به تلاش زیادی دارد. با این حال، ارزش تلاش زیاد را دارد زیرا تبدیل‌های شما به طور پیوسته افزایش می یابند. به یاد داشته باشید، این فرآیند تغییر یا اصلاح استراتژی و سپس رها کردن آن نیست. شما باید مرتباً استراتژی خود را با توجه به تغییر شرایط، تغییر دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.