قدرت نفوذ صفتهای برتر و طعمه ی مبالغه
صفتهای برتر همیشه از تاثیر گذارترین ابزارهایی هستند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید( تا زمانی که خوانندگان خود و اعتماد آنها را از دست نداده اید). یکی از اساسی ترین مشکلاتی که با Clickbait headlineها داریم صفتهای برتر( “برترین”، “بدترین”، “دقیق ترین” فکر، هر صفت و یا فعلی که بیشتر می تواند در بیان این کلمه مبالغه کند) هستند.(به این ترتیب که توقع مخاطب را بالا برده و به او وعده های بزرگی می دهیم که گاهی قادر به ارائه ی آن نیستیم.)
مثالهایی از Clickbait headlineها :
تو هرگز به عروسکهای باربی ای که شبیه به این تصویر هستند نگاه نخواهی کرد.
عکس سمت راست:
اون آقا اول با یک سیستم تلفنی که جلوی افرادی که قصد خودکشی دارند را می گیرد، تماس گرفت اما تماس بعدی او برای این بود که چگونه می تواند همه چیز را تغییر دهد.
عکس سمت چپ:
نخیر، ظرف صبحانه هیچ کسی نیافتاده، این ها از آسمان می بارند و در طعم های زیادی هستند.اگر تو یک زنبور هستی…
همانطور که ملاحظه می کنید نویسنده سعی کرده که با کتمان کردن همه ی حقیقت و عنوان کردن فقط جمله ای کوتاه کنجکاوی مخاطب را برای فهمیدن حقیقت برانگیزد به این ترتیب مخاطب به دنبال کشف حقیقت روی تصویر کلیک خواهد کرد.
نکته ی مهم در اغراق کردن
در هنگام اغراق کردن مراقب همه ی فرم ها و اشکال آن باشید. اگر تا به حال از آن استفاده نکرده اید، نگران نبوده و دست از استفاده از آن نکشید اما مراقب اعتماد خوانندگان خود باشید، مثل ملخی که توسط یک کودک به شما تحویل داده شده است(منظور این است که اعتماد و باور خواننده بسیار فرار است و در اکثر موارد غیرقابل بازگشت مانند ملخ و خواننده مانند یک کودک به شما اعتماد کرده و آن را به شما سپرده است تا از آن مراقبت کنید)؛ باشید. آنها فکر می کنند که مطلبی که ارائه داده اید بهترین است و شما را نیز به همین ترتیب به عنوان بهترین، درآن امر می خواهند و اگر شما بهترین نباشید و فقط مبالغه کرده باشید، تاثیر منفی این ادعاهای دروغین یکی پس از دیگری روی هم جمع می شوند و در نهایت باعث می شوند که اعتماد خواننده ی شما از بین برود و او دیگر به همین راحتی ها شما را نخواهد بخشید.
پس چگونه می توانید با استفاده از صفتهای برتر و ادعاهای اغراق آمیز خودی نشان دهید؟
مکانهایی را پیدا کنید که می توانید درآنها صادقانه کالای خود را ارائه داده و اعتماد مشتری های خود راجلب کنید. در Moz ما بزرگترین لینکهای دنیا را نداریم ولی در عوض ما لینکهای خیلی باکیفیت را دارا هستیم. در این جمله درواقع این معنا را غیرمستقیم به مخاطب رسانده ام که ما دارای بهترین لینکها هستیم، اگر من با صراحت تمام اعلام می کردم که ما لینکهای متنوع و بسیاری را در Moz به شما ارائه خواهیم داد، همین جا باعث شده بودم که مشتریانی که هدفشان دیدن بهترین لینکها بود نه بیشترین لینکها، دیگر توجهی به Moz نداشته باشند.
رمزگشایی را از بین ببر و در نوشته ی خود پیچیدگی ایجاد کن
یکی از نکات کلیدی که می تواند باعث تحریک علاقه ی مخاطبین شود این است که به او با ساختن یک رمز و راز در نوشته اتان یک تلنگر بزنید تا به جستجوی جواب متن را دنبال کند. ممکن است این کار باعث نشود که توضیحات کالای شما به طور فراگیر همه ی مخاطبین را جذب کند(این فقط یک طرز فکر است) اما با این کار می توانید نشان دهید که چیزی که شما درباره ی آن صحبت می کنید، چقدر جذاب و جدید است. در اینجا چند مثال برای درک بهتر داریم:
به یاد دارید که کلیدهای میانبر، برای شما به این ترتیب معنی شده بود که این کلیدها به شما بعد از مدرسه زمان بیشتری می دهند؟، به این ترتیب شما زمانی بین ۱۵-۳۰ دقیقه را روی سیستمهای مدیریت ایمیل ما می گذراندید تا راهی برای صرفه جویی در زمانتان در آینده پیدا کنید. ما نمی خواستیم بگوییم…
نیازی نیست شما بفهمید که فلاشینگ این توالت چگونه در حال ذخیره سازی آب هست، اون انقدر با سرعت عمل می کنه که کودکی را از خواب بیدار نکنه، فقط از استراحت شبانه ی خود لذت ببرید ( و پول کمتری بابت قبض آب خانه پرداخت کنید)
همه تعاملاتی که باعث می شوند چکمه های کاری ما راحت از بقیه باشند را جستجو کن.
رازها، شگفتی ها و اطلاعات جانبی، خواننده را برای کسب اطلاعات گرسنه تر می کند. از این توانایی در هنگام صحبت با مخاطبین برای به هیجان درآوردن آنها استفاده کن.
کلمات را برای شبیه سازی به خاطر بسپار
به خاطر داشته باش که برخی از این پیشنهادات برای به تصویر کشیدن کلام نیست بلکه برای درست کردن یک قاب برای آن تصویر است تا به این ترتیب ماندگاری بیشتری داشته باشد و با این کار بی شک خواننده ها جذب شده و با انرژی خیلی بالا اقدام به گذاشتن پست خواهند کرد. تا زمانیکه آنها به دنبال یافتن موارد جذاب هستند اگر از تشبیهات خسته کننده و کلیشه ای استفاده کنید قطعاَ باعث از بین رفتن انرژی آنها خواهید شد ولی شما می توانید با دادن تصاویری از کلمات که در آنها هیجان ایجاد می کند، به آنها انرژی مضاعف بدهید.
این نکته را به یاد داشته باش: برای این یک تصویر بساز. به این ترتیب شما همه ی دقت و توجه خوانندگان را با تصاویر بسیار جذاب گرفتار کرده اید، طوری که وقتی تلفن را زمین می گذارند هم، آن تصاویر در ذهن آنها نقش بسته شده است، دوباره نوشته های آنها را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و ایمیل آنها را چک کنید. آنها دوباره به سایت شما جهت خواندن مطالب باز خواهند گشت و یا همه ی چیزی را که ذهن آنها را تکان داده است به اشتراک خواهند گذاشت.
درست است که نوشته خوب سریع و راحت اتفاق نمی افتد، اما این نوشته ارزشمند و تاثیر گذار خواهد بود.