آیا استفاده از تگ “Nofollow” در لینکها داخلی سایت، اثری بر کیفیت سئو دارد؟
آیا استفاده از تگ “Nofollow” در کد لینکهای یک صفحه از سایت، باعث میشود تا گوگل نسبت به صفحه شما مشکوک شده و این اثری منفی بر سئو سایت شما داشته باشد. میتوانید پاسخ خود را در یکی دیگر از یادداشتهای ما پیدا کنید.
دوباره یک پرسش؛ یک نکته از سئو
.
.
سوال :یکی از ابزارهای سئوی من، این پیام خطا را به من نشان میدهد, آیا این پیام نشان داده شده از سوی این ابزار سئو، صحت دارد؟
“یک لینک با تگ “Nofollow” در کدنویسی شما وجود دارد.
استفاده از تگ “Nofollow” در ارجاع یک لینک حتی در صورتی که اعتباری برای لینک مد نظر قائل نیستید، میتواند باعث مشکوک شدن گوگل و ایجاد نگرش منفی در این موتور جستجو شود.”
در نگاه اول باید گفت خیر. این کار هیچ اثری بر کیفیت سئو سایت شما نداشته و باعث مشکوک و بدبین شدن موتورهای جستجو نخواهد شد. این دست پیامهای خطای بیمعنا و اشتباه یکی از مشکلاتی است که معمولاً در تعامل با چنین رباتهایی به چشم میخورد. ایجاد سطح بالایی از موشکافی در کدنویسی این ابزارها باعث شده تا معمولاً به طرز عجیبی نتیجه عکس ایجاد کرده و پیامهای عجیبی را نشان دهند. فراموش نکنید که هیچگاه یک ابزار سئو ، جای یک تیم حرفهای و یک کارشناس حیطه سئو را نمیگیرد زیرا هیچ برنامه و هیج رباتی جایگزین هوش و درک یک انسان نخواهد شد. بیشک هیچ اشکال و مشکلی در استفاده تگ “Nofollow” وجود ندارد.
استفاده از این تگ در برخی موارد اجباری است.
در حقیقت اگر شما بخواهید بخشهایی مانند پنجره ورود، ثبت نام و ثبت نظرات, مورد توجه گوگل قرار نگرفته و اثری بر نگرش موتور جستجو نسبت به سایت شما نداشته باشند، استفاده از تگ “Nofollow” یک حرکت کاملاً هوشمندانه و به جا است.
در موارد خاص با شناختی که از کاربران خود دارید، ممکن است نخواهید که لینکهای درج شده در کامنتهای آنها به صفحه شما متصل شده و این اثری بر کیفیت سئو سایت شما بگذارد. همواره توصیه ما به کاربران این است که در کنار کمک گرفتن از ابزار هوشمند و ماشینهای سئو ، هوش و درک خود از موضوعات را نیز چاشنی تولید محتوا و ساماندهی سایت کنند. این کمک میکند تا در مواردی این چنینی به خوبی اشتباه یا صحت هر پیام را درک کنند. حال سوای پرسش مطرح شده، بد نیست تا کمی بیشتر با ماهیت تگ “Nofollow” و تاریخچه آن آشنا شویم.
ماهیت تگ “Nofollow”
ممکن است فکر کنید که گوگل مخترع تگ “Nofollow” و کاربر گسترده آن است اما خیر. تگ “Nofollow” یک نوع از میکروفرمتهایی است که آقای مت کاس و جیسون شیلین بر روی آن کار کردند. با توجه به اظهار نظرهای رسمی صورت گرفته در مورد تگ “Nofollow” میتوان گفت که:
این تگ اساساً رجوع به لینکهایی که مورد پذیرش و اقبال نویسنده سایت نیستند را از بین برده و همین باعث میشود تا لینکهایی که پس از کد تگ “Nofollow” قرار میگیرند هیچ وزنی به سایت اضافه نکرده و یا اعتباری را از این لینک زدن بدست نیاورند.
در توضیحات فوق دو کلیدواژه مهم وجود دارد که توجه به آنها خالی از لطف نیست. اولین کلیدواژه “نویسنده سایت” است که با دقت در آن متوجه خواهید که اساساً استفاده از این تگ بدان معنی است که لینک به کار رفته در صفحه مطابق میل صاحب سایت نیست و درج آن توسط شخص دیگری، مانند یک کاربر درج کننده نظرات یا یک ربات بوده است. کلیدواژه دیگری که در اینجا وجود دارد، “وزن” است. دقت داشته باشید که افزودن وزن به یک سایت به معنی کاهش یا افزایش کیفیت سئو آن است. شما با این تگ هرگونه اثری بر سایت خود یا سایتی که لینک آن درج شده است را از بین خواهید برد.
از اینکه تا پایان این مقاله نیز باما همراه بوده اید, از شما متشکریم.