در دنیای مدرن امروز مسئله بسیار مهم برای اکثر بازاریابان شناسایی تکنیک های موثر بازاریابی است. به عنوان یه بازاریاب ، دوست داریم باور داشته باشیم که تمام فعالیت های بازاریابی ما موثر واقع هستن. اما متاسفانه همیشه اینطور نیست. یه پست وبلاگ رو در نظر بگیرین که کلا 25 تا بازدید یا view داشته، بدون هیچ سرنخ فروشی (lead) یا کمپینی در شبکه های اجتماعی که با نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمتر از حد انتظار، کاملا شکست خورده. مطمئنا هیچ کدوم نمیخوایم این شرایط رو تجربه کنیم.
در واقع بازاریابی موثر هدف هر بازاریابی هست. بازاریابی موثر یعنی از کمترین امکانات بیشترین بهره رو ببرین. به این معنا که زمان و منابعی که به کار میگیرین تاثیر مثبت و محکمی روی نتایج کسب و کارتون بذاره. اما بازاریابی موثر گفتنش راحته. ما در ادامه قراره ببینیم که اصلا بازاریابی موثر چیه؟ بعد چند نمونه مثال از اون رو براتون میاریم. در آخر هم بهتون میگیم چطور تلاشهای بازاریابی خودتون رو به حد اعلی برسونین، تا بیشترین تاثیر رو ببینین.
بازاریابی موثر چیست؟
بازاریابی موثر بنا به اهداف تجاری و صنعتی ما میتونه متفاوت باشه. همچنین باید بدونیم که تکینک های موثر بازاریابی لزوما با مقدار پولی که هزینه میکنیم ارتباط مستقیمی نداره. به عنوان مثال، ما یه کلیپ ویدیویی کم هزینه برای یوتیوب میسازیم. همین کلیپ چند هزار تا بازدید میخوره و باعث نرخ 15 درصدی تبدیل به سرنخ فروش (lead) میشه. این یعنی علیرغم اینکه ما هزینه کمی برای ساخت کلیپ کردیم، فعالیت ما کاملا موثر بوده. پس خوشبختانه برای بازاریابی موثر نیازی به مخارج سنگین نیست. البته اینکه کدوم نوع از بازاریابی تاثیر بسزایی در نتایج کسب و کارتون داره، به اهداف بازاریابی منحصربفرد شما بستگی داره. مثلا اگه هدفتون افزایش آگاهی درباره یه برند باشه، احتمالا اینستاگرام میتونه بیشترین تاثیر رو براتون داشته باشه. یا اگه هدفتون ایجاد رهبری پیشرو باشه، شاید با پست گذاشتن در وبلاگ های مختلف بتونین بیشترین تاثیر رو بذارین.
نمونه هایی از تکینک های موثر بازاریابی
برای اینکه معنی بازاریابی موثر رو کامل متوجه بشین. بیایین تا یه سری نمونه های عملی روش های موثر بازاریابی رو در نظر بگیریم:
- نوعی استراتژی در یوتیوب که باعث جذب مخاطبین جدید و افزایش آگاهی از برند میشه. ضمن اینکه موجب افزایش سرنخ یا lead هم برای موسسه شما خواهد شد.
- پادکست تبلیغاتی که فروش محصول جدیدتون رو افزایش میده.
- پست وبلاگ با نرخ تبدیل 10 درصدی، بالاتر از استانداردهای صنعتی که توش فعالیت دارین.
- پستی در اینستاگرام که تعامل بالایی رو به وجود میاره و تعداد دنبال کنندههای شما رو افزایش میده.
- وبینار مشترک بازاریابی آنلاین که این امکان رو به شما میده تا از طریق کانال های شرکای خودتون به شبکه های جدیدی دسترسی پیدا کنین.
مسلما مثالها و نمونههای خیلی بیشتری در این زمینه وجود داره. ولی تموم این مثالها صرفا این رو نشون میده که بازاریابی موثر میتونه چقدر گسترده و متغیر باشه.
در ادامه قراره که یه سری تکنیک های موثر بازاریابی رو بررسی کنیم. انتخاب هر کدوم از این تکنیک ها بستگی به اهداف ما داره. در واقع ما سعی داریم روشی رو انتخاب کنیم که نتایج فوق العادهای برامون به دنبال داشته باشه.
چگونه تکنیک های موثر بازاریابی رو به حد عالی برسونین؟
این کار اونقدرها که شاید فکر کنین سخت نیست و فقط کافیه تا بر اساس این 5 تکینک که اینجا براتون میگیم رفتار کنین و نتیجه عالی این اقدامات رو در پیشرفت و شکوفایی بیزنس تون ببینین!
1. اطمینان از هدف قرار دادن مخاطب درست
همه میدونیم که بهترین راه برای شناخته شدن یک برند، افزایش سرنخ فروش (lead) هست. برای ایجاد موثرترین کمپین های بازاریابی موثر هم، چیزی که خیلی مهمه تحقیقه.
شما باید تحقیقاتتون رو انجام بدین تا مطمئن بشین مخاطب ایدهآل رو پیدا کردین. البته مخاطبان شما با توجه به اهدافتون متغیرن. مثلا اگه شما قراره رویداد آنلاینی برگزار کنین که هدف اون کارآفرینان باشه، باید اون دسته از کاربران شبکه های اجتماعی که به کارافرینی علاقهمند هستن رو شناسایی کنین. بعد از این کار، شما میتونین اونها رو هدف خودتون قرار بدین. از اونجا که هدف بازاریابی موثر جلب حداکثر مخاطب هاست، پس نیازی نیست که خیلی هدفمند باشین. منظور اینه که سختگیرانه عمل نکنین تا بتونین مخاطبهای بیشتری جذب کنین.
مثال دیگه این که اگه شما دنبال این هستین که فروش کالای جدیدتون رو افزایش بدین، در اینجا نیازی ندارین که مخاطبهای زیادی رو هدف قرار بدین. در عوض شما باید بیشتر روی کسانی متمرکز بشین که بنظر میرسه آماده خرید هستن. در چنین موقعیتی شما میخواین بازدیدکنندگانی رو هدف قرار بدین، که از صفحه محصول شما بازدید کردن. همچنین اون بازدیدکنندگانی که در شش ماه گذشته روی تبلیغ محصول شما کلیک کردن، هدف قرار میگیرن. در نتیجه، شما نمیخواین که پول و منابعتون رو صرف کسانی کنین که هیچوقت نظرشون تغییر نمیکنه. پس اگه میخواین به روش های بازاریابی موثر واقعی دست پیدا کنین. باید وقت بذارین تا بتونین مخاطب درست رو هدف قرار بدین.
2. ایجاد برنامه بازاریابی مشارکتی قوی
به عنوان دومین تکینک بازاریابی موثر میتونیم از بازاریابی مشترک یاد کنیم. برنامه مشارکتی یا کمپین بازاریابی مشترک میتونه بسیار مفید واقع بشه. این برنامه باعث به دست آوردن مخاطبان جدید میشه. تازه، حرفه شما رو هم یه حرفه تخصصی نشون میده. همچنین محتوایی با کیفیت بالا برای مشتریان و سرنخ های فروش میسازه. علاه بر اون، بکلینک backlink از کمپانی های دیگه برای بحث سئو (SEO) فوق العاده عالیه. پس میشه گفت برنامه مشارکتی یه معامله برد برد به حساب میاد. برای ساختن یه برنامه بازاریابی مشترک این کارها رو میتونین انجام بدین:
- برگزاری وبینار با یکی از شرکای خودتون
- تهیه کتاب الکرونیک با یک شریک. این کتاب در شبکه شریک شما به اشتراک گذاشته میشه و برند شما بیشتر در معرض توجه قرار میگیره.
- نوشتن پست وبلاگ های مختلف برای سایت های همدیگه
همونطور که گفتیم برنامه مشارکتی جنبههای مثبت زیادی داره. از همه بهتر، اینکه فعالیتهایی که در زمینه بازاریابی مشترک انجام میدین، نیاز به هزینه زیادی نداره. در حقیقت برنامههای مشارکتی میتونه به طرز باورنکردنی مقرون به صرفه باشه. چرا؟ چون شما دارین مقدار منابعی که نیاز دارین رو نصف میکنین. برای دونستن تکنیک های موثر بازاریابی هنوز با ما همراه باشین.
3. انتشار در شبکههای اجتماعی گوناگون
انتشار در شبکه های اجتماعی بهترین راه برای دیده شدن بیشتر برند، ایجاد مدیریت یا رهبری پیشرو در یک صنعت هست و کسی رو سراغ نداریم که از انجام این تکینک از روش های موثر بازاریابی ضرر کرده باشه یا پشیمون باشه.
رسانههای اجتماعی یکی از موثرترین فرصت ها برای دستیابی به اهداف بازاریابی است. باور نمیکنین؟ پس اینو داشته باشین: 54٪ مرورگرها برای جستجوی محصولات از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. علاوه بر اون، 73٪ بازاریابان معتقدند تلاشهایی که اونها از راه بازاریابی در شبکه های اجتماعی بی تاثیر نبوده. به عقیده اونها این تلاشها برای کسب و کارشون تا حدی تاثیرگزار یا بسیار موثر بوده. از همه بهتر اینکه رسانه های اجتماعی یکی از مقرون به صرفهترین استراتژی های بازاریابی است. البته استراتژی شبکه های اجتماعی باید جامع و وسیع باشه. در این صورته که این استراتژی تا حد ممکن میتونه موثر واقع بشه.
به فرض مثال، اگه بخواین ایده رهبری پیشرو را گسترش بدین. باید از مدیران بخواهین مرتباً محتواهایی با مضمون رهبری پیشرو را در linkedIn پست کنن. همچنین، در راستای بازاریابی موثر، اون پست رو با متخصصان صنعت به اشتراک بذارن. شاید هم مشاوره ای از مدیران صنعت رو در حساب اینستاگرام یا یوتیوب خودتون به اشتراک بذارین. نکته مهم اینکه برای دستیابی به مخاطبان درست و مناسب مطمئن بشین که از بهترین پلتفرم استفاده میکنین. در این زمینه گزینه های متعددی برای انتخاب وجود داره. این گزینهها شامل facebook, instagram, youtube, twitter, linkedin و خیلیهای دیگه میشه. با تحقیق و بررسی، ببینین که مخاطبان اصلی شما بیشتر وقتشون رو کجا صرف میکنن. سپس استراتژی های خودتون رو در اون شبکه اجتماعی پیاده کنین.
4. به حداکثر رسوندن ارجاعات
بالا بردن ارجاعات یک از تکنیک های موثر بازاریابی و بهترین راه برای افزایش فروش هست. با توجه به اینکه هزینه پیدا کردن مشتری جدید 5 تا 25 برابر بیشتر از حفظ مشتری موجوده، منطقیه که شما از مشتریهای موجودتون برای بازاریابی موثر استفاده کنین. برای اینکه پیشرفت مداوم و پایداری رو داشته باشین، 3 عامل مهم وجود داره. این 3 عامل عبارتند از
- جذب
- تعامل
- لذتبخشی
و خب حالا وظیفه شما اینه که این 3 عامل رو در حد عالی به کار بگیرین. برای این کار، میتونین یه برنامه ارجاعی رسمی تنظیم کنین. توی این برنامه هر مشتری موجود با معرفی یه مشتری جدید کد تخفیف بهش داده میشه.
کار دیگه ای که میتونین انجام بدین، برگزاری مسابقه است. شما باید با تکنیک های موثر بازاریابی فالوور های خودتون رو تشویق کنین تا براتون فالوور جذب کنن. پس یه مسابقه برگزار میکنین. توی اون یکی از تکینک های موثر بازاریابی از فالووراتون میخواین که 3 تا 5 نفر رو در قسمت کامنتها تگ کنن تا شانس برنده شدن پیدا کنن. همچنین شما همیشه میخواین که مشتریان خاطره خوشی از برند شما داشته باشن. اگه مشتریان شما تحت تاثیر خدمات مشتری مداری شما قرار بگیرن، خودشون رایگان براتون تبلیغ میکنن و مشتری جذب میکنن. پس هوای مشتری هاتون رو داشته باشین تا به اهداف بازاریابی خودتون برسین.
شاید بپرسین چه جوری باید یه مسابقه اینستاگرامی برگزار کرد؟ همچنین چطور میشه با این روش تعداد فالوورهاتون رو افزایش داد؟ برای پاسخ به این سوالاتون به این مقاله سر بزنید. اونجا میتونین نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرامی رو ببینین.
5. بهینه سازی سئو
خب، همونطور که میدونیم، نمایش تخصص، و افزایش مواجهه با مخاطبان جدید هم روشهای موثری برای افزایش تعامل با مشتری و در نتیجه افزایش فروشمون هستن. اما خب برای این نمایش تخصص احتیاج داریم تا سئو صفحه مون بی عیب و نقص باشه. به عبارت دیگه، پست وبلاگها و حتی صفحات اجتماعی خودتون رو برای سئو بهینه سازی کنین. این امر جهت موفقیت طولانی مدت در بازاریابی موثر بسیار ضروریه.
به عنوان مثال، پست وبلاگهای شما موثرتر میشن اگه برای پرسشهای مرتبط در نتایج جستجو ظاهر بشن. همچنین اگه وبسایت شما بین 10 رتبه برتر نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط قراره بگیره. اون موقع تاثیر بسزایی روی نتایج کسب و کارتون میذاره. تصور کنین هر جایی که محصولات و خدمات مرتبط با حرفه شما سرچ میشه، موسسه شما به چشم بیاد. حالا ببینین این اتفاق چه تاثیری میتونه روی فروشتون بذاره.
استراتژی سئو یه فرایند زمانبر محسوب میشه. اما این استراتژی یکی از روش های موثر بازاریابی هست. به این علت که سئو فرصتی بهتون میده تا یه محتوای موثر بسازین. محتوایی که حتی در آینده هم روند تاثیرگذاریش روی نتایج کسب و کارتون رو حفظ میکنه.