مقالات آموزشی

ثبت مکان در نقشه گوگل – آموزش گام به گام ثبت کسب و کار در Google Map

مفید بود؟

با توجه به این که وارد عصر دیجیتال شدیم، مردم اغلب کارهای خودشون رو با موبایل و لوازم دیجیتالی انجام میدن. پس یادگیری کار با انواع پلتفرم‌ها و لوازم دیجیتالی برای کسب درآمد شما واجبه. امروزه مردم برای رفع نیازهای خود سری به موتورهای جست و جو میزنن که در بین تمام موتورهای جست و جوی حاضر، گوگل معروف‌ترین و محبوب‌ترین اونهاست. گوگل تنها یه موتور جست و جو نیست بلکه سعی کرده به بخش‌های مختلف زندگی ما نفوذ کرده و زندگی رو برامون آسون‌تر کنه. بحث امروز ما هم درباره همین گوگل عزیز و البته ثبت مکان در نقشه گوگل یا همون گوگل مپ است.

شرکت گوگل سرویس‌ها و نرم‌ افزارهای رایگان مختلفی مثل موتور جست‌وجو، تحلیل و آنالیز بازدیدکنندگان سایت (گوگل آنالیتیکس) و … رو برای توسعه‌ کسب‌ و کارها ارائه میده. با شناخت و استفاده از سرویس‌های گوگل میتونین استراتژی‌های بازاریابی خودتون رو بهتر کنید.

موتور جست‌وجوی گوگل به عنوان یکی از ابزار دیجیتال مارکتینگ تقریباً از دو سال گذشته نتایج جست‌وجو رو بر اساس موقعیت مکانی کاربر نمایش میده. گوگل مپ توانایی نمایش مکان‌ها و کسب‌ و کارهای سراسر جهان رو داره. اما گاهی وقت‌ها ممکنه شما بخواین مکان خودتون یا کسب ‌و کار خودتون رو ثبت کنین! به نظرتون برای این کار حتماً باید سایتی وجود داشته؟

باید بگم که نه اصلاً نیاز نیست. در واقع شما بدون این که سایتی داشته باشین میتونین کسب ‌و کار خودتون رو در گوگل مپ ثبت کنید. این کار اعتبار و ارزش کسب‌ و کار شما رو در حوزه‌ اینترنتی و آنلاین افزایش میده، البته اگر هم سایتی داشته باشین، تاثیر مستقیمی بر سئو و اعتبار سایت شما داره و خیلی هم اتفاق بهتریه.

خوشبختانه از طریق نقشه گوگل یا Google Map به آسانی و کمتر از یک ساعت میتونین کسب ‌و کار خودتون رو تو گوگل ثبت کنین. گوگل تونسته با ماهواره‌هایی که داره به دور زمین بچرخه و با دقت کامل تقریباً نقشه کل زمین رو به شکل اینترنتی در بیاره. شما حتی در دوردست‌ترین شهرهای جهان هم میتونین مکان زندگی خودتون رو در نقشه گوگل ببینید.

حالا هدفی که ما از این مقاله داریم چیه؟!!

در این مقاله ما قصد داریم به شما نشون بدیم که چطور میشه مکانی رو در نقشه گوگل ثبت کرد؟ چه از طریق Desktop، چه از طریق موبایل (ورژن اندروید، آیفون).

نحوه ثبت مکان در نقشه گوگل از طریق کامپیوتر

نکته
برای ثبت مکان خود در نقشه گوگل باید با جیمیل خود وارد شوید. اگر اکانت Gmail ندارید قبل از هر کاری نسبت به ساخت اون اقدام کنید.

1. به maps.google.com برید.

با وارد شدن به گوگل مپ، نقشه شهری که در اون هستید رو میبینین.

 

2. آدرس محلی که میخواین ثبت کنین رو در گوشه‌ بالایی سمت چپ صفحه سرچ کنید.

3. بعد از پیدا کردن موقعیت مورد نظر، روی منوی سمت چپ کلیک کنین. حالا از قسمت پایین گزینه‌ Add a missing place رو انتخاب کنین.

4. با انتخاب این گزینه یه مارکر به همراه یه فرم اطلاعات براتون روی نقشه میاد.

در این مرحله نشانگر مارکر رو در مکان مورد نظرتون قرار بدین. در بخش آدرس فرم، موقعیت مکان شما به شکل خودکار نوشته میشه. البته این آدرس به صورت کلی است و شما میتونین آدرس رو به شکل دقیق‌تر یه بار دیگه هم وارد کنین.

 

بعد از این مراحل فرمی به شما ارائه میشه که دارای بخش‌های زیره:

نام: میتونه نام تجاری شما همراه با شعار تبلیغاتی یا کلمه کلیدی مورد نظر شما باشه.

آدرس: آدرس مکان مورد نظر خودتون رو وارد کنین.

دسته بندی: در این باکس حوزه‌ فعالیت تجاری خودتون رو بین گزینه‌های موجود انتخاب کنین.

شماره تلفن: شماره تلفن محل کار خودتون رو وارد کنین.

آدرس وب سایت: اگه وبسایت دارین، آدرس وب سایت خودتون رو وارد کنین.

ساعات کاری: در این قسمت میتونین ساعات کاری خودتون رو بر اساس روز تعیین کنین.

با وارد کردن اطلاعات تقریباً کار شما به اتمام رسیده. بهتره در این مرحله اطلاعات وارد شده رو یه بار دیگه چک کنین تا مطمئن بشین اشتباه تایپی پیش نیومده باشه. بعد از اطمینان از اطلاعات وارد شده روی گزینه‌ Submit کلیک کنین. بله همین، تموم شد!

حالا محل کسب‌ و کار شما در نقشه گوگل (Google map) ثبت شد. فقط باید منتظر بمونین تا اطلاعات شما توسط اپراتور گوگل تایید بشه.

پیگیری وضعیت ثبت مکان در نقشه گوگل

بعد از این که مکان خودتون رو ثبت کردین. میتونین تایید یا عدم تایید ثبت مکان رو بررسی کنین. با همون اکانتی که آدرس رو ثبت کردید وارد نقشه گوگل (Google map) بشین.

در گوشه‌ بالایی، سمت چپ روی منوی سه خط کلیک کنین. در منو گزینه‌ your contributions رو انتخاب کنین. با کلیک روی این گزینه چندین تب برای شما باز میشه. حالا در قسمت ادیت میتونین تایید یا عدم تایید ثبت مکان خودتون رو بررسی کنین.

حالا تو این بخش سه وضعیت Pending (در انتظار)، Approved (تایید شده)، Not approved (تایید نشده) رو ممکنه ببینین. در صورتی که وضعیت شما در حال انتظار بود به این معنیه که شما باید همچنان منتظر بمونین تا این پروسه توسط گوگل تموم بشه. اگه تایید شده بود به این معنیه که خوشبختانه شما موفق به ثبت مکان خودتون شدین. و اگه تایید نشده بود یعنی متاسفانه گوگل به دلایلی درخواست شما رو برای ثبت کسب و کار در google map رد کرده!

در صورت رد شدن درخواست، احتمالاً امتیاز شما در نقشه گوگل برای ثبت آدرس پایین است. اگه به اطلاعات وارد شده اطمینان دارین، پیشنهاد میکنیم مجدداً ثبت مکان مورد نظر خودتون رو در نقشه گوگل انجام بدین.

نحوه ثبت مکان در نقشه گوگل با استفاده از گوشی موبایل

اگه سیستم عامل شما اندروید است، تو این بخش به شما آموزش میدیم چطوری میشه با استفاده از موبایل عملیات ثبت مکان در گوگل مپ رو انجام بدین.

1. اپلیکیشن Google map خود رو باز کنید (اگه تا حالا وارد این اپ نشدین، باید Gmail و رمز عبور خودتون رو وارد کنین تا بتونین وارد سیستم بشین).

2. منوی سه خطی رو لمس کنین تا صفحه‌ مورد نظر برای شما باز بشه.

3. گزینه‌ Send Feedback رو لمس کنین و سپس گزینه‌ Add a missing place رو لمس کنین تا فرم اطلاعات به شما داده بشه.

4. این قسمت هم مثل مرحله چهارم روش قبلیه و باید اطلاعات خواسته رو وارد کنین:

نام: میتونه نام تجاری شما همراه با شعار تبلیغاتی یا کلمه کلیدی مورد نظر شما باشه.

آدرس: آدرس مکان مورد نظر خودتون رو وارد کنین.

دسته بندی: در این باکس حوزه‌ فعالیت تجاری خودتون رو بین گزینه‌های موجود انتخاب کنین.

شماره تلفن: شماره تلفن محل کار خودتون رو وارد کنین.

آدرس وب سایت: اگه وبسایت دارین، آدرس وب سایت خودتون رو وارد کنین.

ساعات کاری: در این قسمت میتونین ساعات کاری خودتون رو بر اساس روز تعیین کنین.

5. در انتها آیکون Airplane که در گوشه بالایی سمت راست صفحه وجود داره رو لمس کنین.

اگر هم گوشی شما آیفونه و سیستم عامل IOS دارین با ما همراه باشین تا از طریق این سیستم عامل هم بهتون یاد بدیم باید چیکار کنین:

1. اپلیکیشن Google map خودتون رو باز کنین.

2. مکان مورد نظر رو در قسمت Search bar وارد کنین.

3. نوار اطلاعاتی که در صفحه ظاهر میشه رو لمس کنین.

4. گزینه‌ Add a missing place رو که در صفحه اطلاعات وجود داره لمس کنین.

5. حالا باز هم جزئیات اطلاعات خواسته شده رو همونطور که قبلاَ گفتیم وارد کنین.

6. در انتها روی آیکون Airplane که در گوشه راست بالایی صفحه وجود داره ضربه بزنین و منتظر پروسه‌ تایید گوگل باشین.

تاثیر ثبت مکان در گوگل مپ بر سئو

به نظر شما سئو و ثبت مکان در Google Map به هم مربوط میشن؟

اگه با مباحث سئو SEO آشنا باشین، شاید بدونین که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو، سئوی لوکال یا سئو محلی است! حالا سوالی که تو این قسمت پیش میاد اینه که سئوی محلی یعنی چی؟

یعنی Google map. چندین سال داره تلاش میکنه تا بهترین پیشنهادها رو به افرادی که از موتور جست‌وجوی اون استفاده میکنن، ارائه بده. به همین دلیل امکانی رو فراهم کرد تا اگه فردی به دنبال خدماتی تو شهر خودش بود، پیشنهادات گوگل به مکان فرد جست‌وجو کننده نزدیک باشه. این نکته قابل توجه است که برای کسب ‌و کارهای کوچیک و مکان محور، سئوی محلی خیلی مهم و البته خیلی هم فوق‌العاده است. میدونین چرا؟

برای این که کسب ‌و کارهای کوچیک و محلی هدف جست‌وجوکنندگان محلی هستن. با انجام پروسه سئوی محلی شما به راحتی در سرچ‌های مرتبط با کسب و کار در صدر نتایج جست‌وجو قرار میگیرین.

در اینجا برای شما دلایل اهمیت سئوی محلی در جذب مشتری رو میگیم:

طبق تحقیقات انجام شده تقریبا 64% از مشتریان محلی در اینترنت دنبال کسب و کار جدید هستن و تعداد جست و جوهای محلی حدود 58% در سال‌های اخیر رشد داشته.

جست وجوی محلی بسیار هدفمند و سریعه و این نکته باعث جذب کاربران بیشتر و در نتیجه جذب مشتری بیشتر میشه. تحقیقات اخیر ثابت کرده که درصد زیادی از جست و جوهای محلی تبدیل به مشتری میشن. همه دنیا از این امر خبر دارن که استفاده از گوشی‌های هوشمند هر روز در حال افزایشه و خوانندگان روزنامه‌های محلی تا 80% کاهش داشتن.

خب این خبر تایید میکنه که تبلیغات دیجیتال و استفاده از موتورهای جست و جو چقدر میتونه تو زندگی مردم و البته صاحبان کسب و کار مهم باشه. حدود 70% از مشتریان به کسب و کارهای محلی اعتماد بیشتری دارن و نکته آخر اینه که فقط 10% از کسب و کارها مکان خودشون رو در Google place ثبت کردن؛ این میتونه فرصت مناسبی برای شما باشه تا از رقیبان خود پیشی بگیرین.

تاثیر افزودن عکس در نقشه گوگل

با اضافه کردن تصویری از محل کار خود باعث میشین که مخاطب ارتباط بهتری با شما برقرار کنه. با توجه به این که احتمالاً شرکت یا محل کار شما رو تا حالا ندیده، وجود چند عکس میتونه اعتماد مشتری رو جلب کنه. شما در این بخش حتی میتونین عکس‌های 360 درجه رو آپلود کنین. فقط به این نکته توجه داشته باشین که هر فردی با یه اکانت Gmail میتونه از مکان مورد نظر عکسی آپلود کنه و نظر خودشو بیان کنه که این نکته هم میتونه خوب باشه، هم میتونه بد باشه.

نحوه حذف یک مکان در گوگل مپ

اگه میخواین مکانی رو در نقشه گوگل حذف کنین و نمیدونین چطوری این کار رو انجام بدین بهتره با ما همراه باشین تا مرحله به مرحله به شما آموزش بدیم.

1. به Google map رفته و مکان مورد نظر خودتون رو پیدا کنین.

2. روی گزینه‌ پیشنهاد یک ویرایش کلیک کنین. اون محل رو علامت گذاری کنین.

3. بعد روی گزینه‌ مکان به طور دائم بسته است یا هرگز وجود نداشته است کلیک کنین.

4. در نهایت یه دلیل برای حذف مکان ارائه بدید و گزینه‌ی Send رو بزنین.

بعد از ارسال درخواست خود صبور باشین تا درخواست شما توسط تیم گوگل بررسی بشه. در صورت تایید، مکان مورد نظر حذف میشه. در طی این پروسه ممکنه از طرف گوگل برای شما ایمیلی بیاد و در این خصوص سوالاتی پرسیده شه.

در این مقاله درباره‌ ثبت مکان در نقشه گوگل و تاثیر اون بر سئوی محلی برای شما گفتیم. به روز رسانی هسته گوگل و ابزار جانبی اون باعث شده که گوگل دیگه فقط یه سایت نباشه، بلکه در سال‌های اخیر تبدیل به راهنمایی برای همه فعالیت‌ها شده.

پس الزامیه که با ثبت مکان کسب و کار خود در نقشه گوگل به جذب مشتری برای خودتون کمک کنید. لازمه که بدونید دو غول تاکسیرانی ایران یعنی اسنپ و تپسی از Google map برای مسیریابی استفاده میکنن.

اگه کسب و کار شما براتون مهمه و برای سئوی محلی یا لوکال سئو برنامه دارین، بهتره که آدرسی مشخص در نقشه گوگل برای خود داشته باشین.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.