توضیحی پیرامون جستجوی بصری Visual Search
چه شما دانشجویی باشین که برای تحقیقی علمی مثلاً راجع به فتوسنتز دنبال منبع میگردین یا یه پدری باشین که دنبال اتومبیل مناسب برای خانواده است، هیچ فرقی نداره. چون مقصد نهایی شما برای رسیدن به اهداف خودتون قطعاً گوگل است. اما امروزه در کنار جستجوی متنی یه امکان جدید هم به نام جستجوی بصری به امکانات این غول جستجو اضافه شده که میتونه بیشتر از قبل کار شما رو راحت کنه.
باید بدونین که امروزه همه چیز در رسانههای دیجیتال بصورت بصری پیش میره. از جمله جستجو سیستم عاملها و مارکها برای بهبود تجارب درون فروشگاهی، افزایش تعامل و هدفگیری مجدد مخاطبان سالهاست که با فناوری جستجو بصری آشنا شده اند.
اما اون چیزی که راجع به ویژگی های دیداری جستجوی بصری باید بدونین این است که:
طبق مطالعه eMarketer در سال 2017، حدود سه چهارم کاربران اینترنت ایالات متحده به طور منظم یا حتی به طور همیشگی به دنبال جستجوی بصری و محتوای بصری هستند و فقط 3 درصد از جستجوگران هستند که هرگز از جستجوی visual استفاده نمیکنن.
روزانه بیش از 3 میلیارد عکس در اینترنت به اشتراک گذاشته میشه. دلیل این همه اشتراک واضحه! چون مصرف کنندگان تصاویر را 60،000 برابر سریعتر از متن پردازش میکنن. یه جورهایی مثل قبلن ها، که همه عاشق کتابهای عکسدار بودیم. الان هم به طبع، عاشق محتوای بصری و پر از عکس هستیم تا بهتر به مقصود خودمون برسیم.
براساس گزارش جستجوی دیداری توسط Slyce’s در سال 2015، 74 درصد از مصرف کنندگان معتقد بودن که جستجوی کلمات کلیدی در جستجوی آنلاین متنی در کمک به اونها برای پیدا کردن محصول مناسب، ناکارآمد و بد عمل میکنه.
همچنین طبق تحقیقات شرکت تحقیقات بازار جهانی Markets and Markets گفته میشه که:
- بازار جستجوی بصری به زودی تا ارزش 25.65 میلیارد دلار رشد خواهد کرد که 216 درصد، رشد بیشتر نسبت به 9.65 میلیارد دلار در سال 2014 است.
- تعداد کاربران Pinterest Lens از فروردین تا اردیبهشت امسال 3 برابر شده.
- به طور متوسط، کاربران Pinterest هر روز بیشتر از سه بار با Lens جستجو میکنن.
- تعداد ابزاری که برای شناسایی لنزهای Pinterest آموزش داده شده، در ماه گذشته بیشتر از دو برابر شده است.
ابزارهایی برای یادگیری جستجوی بصری
برای بسیاری از خانوادهها، سازگاری با یادگیری از راه دور هیچوقت آسون نبوده. الان هم که با گسترش ویروس کرونا رو به رو هستیم، یکی از سختی های که خانواده ها باهاش روبرو هستن آموزش آنلاین هست و باید به اونها حق داد. اما ابزارهایی مانند Google Lens میتونن به کاهش بار این یادگیری کمک کنن و در واثع به داد افرادی برسن که درگیر سختی های یادگیری از راه دور هستن.
شما با استفاده از Lens میتونین اون چیزی رو که با استفاده از دوربین خودتون میبینین، جستجو کنین. خبر خوب اینه که اکنون لنزها توانای این رو دارن که 15 میلیارد چیز مختلف رو تشخیص بدن. این در حالیه که تا دو سال پیش لنز فقط در حدود 1 میلیارد توانایی داشت. این توانایی بینظیر برای شناسایی گیاهان، حیوانات، مکان های دیدنی و موارد دیگه به شما کمک میکنه.
حتی اگه در حال یادگیری زبان جدیدی هستین، Lens میتونه بیش از 100 زبان مانند اسپانیایی و عربی رو ترجمه کنه. همچنین میتونین برای شنیدن کلمات و جملاتی با صدای بلند تنها روی اون ضربه بزنین تا به سادگی اون کلمه یا جمله برای شما تلفظ بشه.
در خانواده هم، طبیعیه که فرزندانتون از شما راجع به جاهایی که نمیشه الان به خاطر کرونا رفت یا چیزهایی که نمیشه رفت و تهیه کرد سوال بپرسن. حتی بچه ها چیزهایی که بلد نیستین یا فراموش کردین رو سوال میکنن. مثل معادلات درجه دوم یا سوم یا اتحادهای ریاضی.
این موضوع هم راهحلی داره. شما کافیه به نوار جستجو در برنامه Google در Android و iOS برین و در قسمت Lens مشکل و سوال مشق شب فرزند خودتون رو برطرف کنین. در ضمن با راهنماهای گام به گام و فیلمها، میتونین مفاهیم پایهای رو برای حل مسائل ریاضی، شیمی، زیستشناسی و فیزیک یاد بگیرین، درک کنین و به فرزندان خود هم آموزش بدین.
و اما بریم سراغ ابزارهای جذاب:
لنز Pinterest
Pinterest در ماه بهمن سال 1395 فناوری جستجوی بصری خودش رو به جهانیان با نام Pinterest Lens معرفی کرد. پینترست با معرفی این ابزار خودش رو در معرض دید بازاریابان به عنوان بستری که مصرفکنندگان برای کشف مواردی که حتی خودشون هم نمیدونستن که به این محصصولات نیاز دارن قرار داده است.
در لنز پینترست، جستجوی بصری و تماشا یه درخواست ساده است. به این شکل که شما برنامه تلفن همراه Pinterest رو به سمت اشیا روزمره خود مثل لباس، میز تحریر یا یک تکه میوه میگیرین، انگار که میخواین ازش عکس بگیرین. پس از انجام این کار، شما شاهد تصاویر مرتبط با درخواستهای خود حتی در خارج از Pinterest هستین.
اخیراً این پلتفورم، یعنی پینترست، لنزهای خودش رو با قابلیت بزرگنمایی و کوچک کردن شی به روز کرده. لنز Pinterest باعث شده تا پینترست از فیسبوک و اینستاگرام متمایز باشه. چون این رسانههای اجتماعی هیچ راهی برای جستجو بصری ارائه نمیدن.
لنز گوگل Google Lens
چند ماه پس از انتشار لنزهای Pinterest، گوگل با نسخه تلفن همراه خود وارد بازار شد و حتی به همین نام هم تصویب و معروف شد. مدیر عامل Google، سوندار پیچای، فناوری جدیدِ ارائه شده رو در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل google I/O در ماه مه به نمایش گذاشت و اون رو به عنوان «مجموعهای از تواناییهای محاسباتی دیداری یا همون جستجوی بصری توصیف کرد که میتونه اون چیزی که بهش نگاه میکنین رو درک کنه و به شما کمک کنه بر اساس اون چیزی که در حال جستحو هستین به لنز نگاه کنین.»
بر خلاف Pinterest Lens در گوگل لنز جایی که کاربر از یه شی object عکس میگیره، Google Lens از هوش مصنوعی خودش استفاده میکنه تا وقتی کاربر با تلفن خود در حال جستجو و پیمایش در اون مکان هست اطلاعات مربوط به همون مکان یا مورد به طور خودکار بر روی صفحه تلفن فرد ظاهر بشه.
برنامه جستجوی بصری همچنین میتونه در Google Assistant هم ادغام بشه. به این معنی که مصرفکنندگان میتونن با استفاده از ترکیبی از صدا و تصویر برای کشف چیزی که به دنبالش هستن از برنامه جستجوی visual استفاده کنن. Pichai که مدیر عامل گوگل هست گفته که، این فناوری به در دسترس همگان هست.
ویژگیهای لنز گوگل
گاهی اوقات، دیدن همون درک و دونستن هست. به عنوان مثال، تجسم عملکردهای داخلی سلول گیاهی یا عناصر جدول تناوبی به صورت سه بعدی مفیدتر از مطالعه در مورد اونها در یه کتاب درسی خواهد بود. AR یادگیری عملی رو به خونه میاره. به شما اجازه میده مفاهیم علمی و پیچیده رو از نزدیک و در فضای خونه خودتون جستجو کنین.
تازه الان امکان کشف محصولات در تلفن همراه سادهتر هم شده. به این شکل که وقتی شما روی برنامه Google یا Chrome در Android قسمت جستجوی بصری رو لمس میکنین و نگه میدارین، Lens موارد دقیق یا مشابه با محصول رو برای شما پیدا میکنه. این ویژگی به برنامه Google در iOS هم اضافه شده.
خرید لنز گوگل
لنز گوگل در جستجوی بصری از فناوری موتور استایل Style Engine استفاده میکنه که بزرگترین پایگاه داده محصولات جهان رو با میلیونها تصویر مختلف ترکیب میکنه. حتی جالبه بدونین که این فناوری برای درک مفاهیمی مثل «آستینهای پارچهای» یا «انواع شلوارهای جین» و چگونگی ست شدن اونها با لباس های مختلف هم کاربرد مناسبی داره.
شما وقتی نمیتونین برای بررسی یه محصول از نزدیک و به طور فیزیکی وارد فروشگاه بشین، AR میتونه فروشگاه رو به خونه شما بیاره. به عنوان مثال، اگه در بازار دنبال جدیدترین خودروی عرضه شده هستین، ققط کافیه اون رو در Google جستجو کرده و یک مدل AR شده اون رو مقابل خودتون ببینین.
همچنین، در این فناوری جدید به راحتی میتونین اتومبیل رو از نظر ظاهری در رنگهای مختلف بررسی کنین. برای دیدن جزئیات بیشتر و نزدیکتر هم مثل دکمههای داشبورد و مشاهده اون در مسیر رانندگی روی تصویر از قابلیت بزرگنمایی میتونین استفاده کنین. این ویژگی در ایالات متحده امتحان شده و رو مارکهای برتر خودرو مانند ولوو و پورشه هم کار شده تا بتونن مشتری خودشون رو جذب محصول کنن.
جستجوی بصری بینگ Bing
در اوایل ماه ژوئن 2017 بینگ قابلیت جستجوی بصری خودش رو ارتقاء داد تا کاربران بتونن از طریق جستجوی بصری به چیزی که مد نظر دارن دسترسی پیدا کنن. این همون کاریه که Pinterest انجام میده، و گوگل هم همینطور اما خب کمی متفاوت تر عمل میکنه. کاربران در بینگ میتونن هر عکسی رو که میخوان جستجو کنن و روی دکمه ذرهبین در گوشه بالا سمت چپ ضربه بزنن تا هر چیزی که خواستن رو بینگ براشون پیدا کنه. این جستجوها میتونه شامل پوشاک یا محصولات آرایشی بهداشتی هم باشه.
بعد از اتمام عمل جستجو visual ، بینگ مجموعهای از تصاویر مرتبط رو هم با پیوندهایی کاربر محور و هم با لینک خرید محصول برای کاربران خودش ارائه میکنه.
سیستم جستجوی بصری برندها
برندها و خردهفروشان مانند Target Neiman Marcus و Macy’s تقریباً از سال 2014 شروع به اجرای فناوری Visual Search برای برنامهها و وب سایت های خودشون کردن و نتیجههای خوبی هم گرفتن.
خردهفروش مبلمان خانگی Wayfair جدیدترین برند وارد شده به حوزهی جستجوی بصری است. این برند موتور جستجوی بصری خاص خود را برای مصرف کنندگان ایجاد کرد تا محصولات خود را از طریق دسک تاپ، iOS یا Android جستجو کننن.
نتیجه اخلاقی این بخش اینه که سعی کنین همیشه برند مشتریمداری باشین!!!
نمای خریدار
اسکات لینزر، معاون رسانهای در iCrossing، معتقده: «جستجوگران به طور فزایندهای به نتایج گرافیکی، نتایج تصویر محور یا تعامل با تصاویر علاقه مند هستن، زیرا بسیاری از افراد نمیتونن اون چیزی که در متن جستجو میکنن رو تحلیل کنن و به عبارتی چیز خوبی در جستجوی متن محور دستشون رو نمیگیره.»
همچنین اضافه میکنه که «ما باید اطلاعات کافی در مورد میزان مناسب تبلیغات محصولات داشته باشیم. یکی از مواردی که ما روی Pinterest کار میکنیم این است که بدونیم چطوری میشه هوش مصنوعی برنامه رو نسبت به تصاویر بالا ببریم که در مقابل افزایش درآمد خوبی از محصولات داشته باشیم.»
چیزی که شما تو این مقاله متوجه شدین این بود که جستجوی بصری با ذهن دیداری ما در ارتباطه. یعنی ما عکسها و محتواهای بصری رو بهتر و بیشتر درک میکنیم. همین قاعده باعث شده تا بازاریابان به فکر ابزارهایی باشن که شما بتونین دقیقا همون محصولی که تو ذهن مشتری تون هست رو تنها با Visual Search به اونها نشون بدین. این امر کافیه تا بازاریابان محصول شما رو به سادگی و با تمام جزئیاتی که شما در جستجوی visual به اونها نشون دادین، در اختیار شما قرار بدن.
پیشرفت تکنولوژی باعث راحتی شما و بازاریابان برای رسیدن اهداف مادی شده است و این برای صنعت بازاریابی خیلی خوشحال کننده است. منتظر نظرات و سوالات شما پیرامون جستجوی بصری Visual Search هستیم.