مقالات آموزشی

روش های سئو سایت وردپرس و چگونگی عمل به این روش ها

مفید بود؟

وقتی صحبت از سئو میشه وردپرس یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا هست. حتی اگه همه چی به طرز عجیب و فرای حالت عادی، خوب پیش رفته باشه، همچنان کارهای بیشتری وجود داره تا عملکرد خودتون رو بهبود ببخشین و بتونین سایت خودتون رو با استفاده از بهترین روش های سئو سایت وردپرس که در این مقاله اومده، بهینه سازی کنید.

این روش‌ها به شما در بهبود رتبه بندی، به دست آوردن مشترکان بیشتر، فروش بالاتر و به طور کلی داشتن وب سایت بهتری کمک میکنن.
از اونجایی که شما باید سئو مناسب رو در همه ابعاد بازاریابی آنلاین و روابط عمومی به دست بیارین، این راهنمایی‌ها میتونن راه گشا باشن. قبل از این که شروع کنیم؛ فرض میکنیم که شما از افزونه Yoast SEO که ویژگی‌های قابل توجهی داره، استفاده میکنین. اگر هم از افزونه‌های دیگه ای استفاده میکنین، اصل کاربرد و مطلب تغییری پیدا نمیکنه ولی افزونه Yoast SEO قدرتمندتره.

 

سئو پایه وردپرس خودتون رو چک کنین

وردپرس یه سیستم مدیریت محتوای کاملاً بهینه شده است و یه راه اندازی اساسی میتونه یه پایه قوی ایجاد کنه؛ حتی بدون شخصی سازی گسترده، بهینه سازی تم و افزونه‌ها. با قرار دادن تنظیمات اولیه صحیح و به کار بردن چند تکنیک ساده، میتونین مطمئن شین که پایه و اساس محکمی برای ادامه مسیرتون دارین.

در واقع اولین گام برای اجرای روش های سئو سایت وردپرس همین کار به نظر پیش پا افتاده است.

چک کردن سلامت سایت پیش از اجرای روش های سئو سایت وردپرس

قبل از ایجاد هرگونه تغییر و تحول در سایت و بهینه سازی سایت، ایده خوبیه که ببینین اصلاً کجای کار قرار گرفتین. برای انجام این کار راه‌های زیادی وجود داره.

راه اندازی وب سایت خودتون روی سروری وب هاستینگی که عملکرد عالی داره یکی از مهم‌ترین کارهاییه که میتونین انجام بدین. سپس از خودتون بپرسین: سایت شما روی چه نرم افزار و سخت افزاری اجرا میشه؟ برنامه میزبانی یا همون hosting شما چیه؟ آیا از یک ارائه دهنده میزبانی مشترک استفاده میکنین یا توی یک برنامه میزبانی اختصاصی در وب هاست مشهور سرمایه گذاری کردین که سرورهای اون برای استفاده با وردپرس به طور دقیق تنظیم شدن؟

برای اطلاع از اونچه در پشت صحنه سایت شما اتفاق میفته، میتونین به بخش Health Site در وردپرس مراجعه کنین. همچنین میتونین افزونه Health Check رو نصب کنین.

بررسی کنید که از هاست مناسب استفاده میکنین

مطابق با صفحه الزمات فنی وردپرس، برنامه میزبانی توصیه شده برای اجرای وردپرس باید دارای نسخه مدرن از MySQL ،PHP، یا MariaDB و پشتیبانی HTTPS باشه.
طبق نیاز فنی وردپرس، کار با نرم افزار سرور قدیمی‌تر امکان پذیره اما توصیه نمیشه. اگه شما Health Site رو بررسی کنین، میتونین جزئیات فنی نصب خودتون رو مشاهده کنین. علاوه بر این، اگi داشبورد ارائه دهنده هاست خودتون رو باز کنین باید بتونین ببینین که در چه برنامه‌هایی حضور دارین. سعی کنید که به روز باشین. چون اگi شما نسخه‌ مدرن رو در اختیار نداشته باشید، تمام روش های سئو سایت وردپرس رو هم که به درستی اعمال کنین ممکنه بعدها به مشکل بربخورین.

ارتقای وردپرس به PHP 7.0 یا بالاتر

بسیاری از سایت‌های وردپرس هنوز هم با نسخه‌های قدیمی PHP اجرا میشن. این کار باعث میشه خود وردپرس و البته صاحبان سایت از مزایای زیادی که تو نسخه‌های بالاتر براشون در نظر گرفته شده، محروم بشن. این نسخه‌های قدیمی PHP اصطلاحات امنیتی زیادی دریافت نمیکنن و در نتیجه در برابر حملات به شدت آسیب پذیر هستن. امروزه اجرای وردپرس حداقل با PHP 7.3 توصیه میشه.
بنابراین یکی از مهم ترین کارهایی که در سئو مدرن میتونین برای بهبود کارایی و امنیت سایت انجام بدین، ارتقاء محیط هاست (host) به نسخه مدرن PHP هست.

فوائد ارتقاء محیط هاست برای اجرا روش های سایت وردپس
  • PHP 7 افزایش سرعت باورنکردنی رو پیشنهاد میده.
  • این کار بسیار کارآمدتره. به این معنی که فشار کمتری روی سرور قرار میگیره.
  • یک محیط بسیار امن‌تری هست.
  • باعث میشه تا عملکرد سایت توسعه پیدا کنه و مدرن بشه تا بتونین روش‌ های سئو وبسایت وردپرسی رو بهتر پیش ببرین.
  • و این یعنی اثبات آینده!

آیا اینها همون چیزایه که ما میخوایم، درسته؟ اگر شما تمامی این تنظیمات رو چک کرده باشین، حالا میدونین که سایت شما به درستی در حال اجراست. اگر نرم افزار سرور شما ورژن منسوخ شده‌ای مثل PHP 5.5 رو نشون میده، پس فکر خوبیه که در صورت امکان اون رو به روز کنین.
با این حال قبل از انجام این کار اگه مطمئن نیستین یا به اندازه کافی مهارتش رو ندارین باید از افراد ماهرتری کمک بگیرین.

اقدامات قبل از ارتقای سایت وردپرسی
  • از وب سایت بک‌آپ (Backup) بگیرین (همیشه!)
  • یک مرحله استقرار داخلی بر اساس نسخه مدرن PHP ایجاد کنید.
  • نسخه بک‌آپ سایت خودتون رو روی سرور نصب کنین.
  • کامل تست کنید تا ببینید همه چیز به درستی کار میکنه یا نه.
  • سایت خودتون رو ارتقاء بدین. اغلب ارائه دهنده‌های هاست شما این کار رو میتونن انجام بدن.

استفاده از SSL و HTTPS

مسلماً بسیاری از سایت‌ ها به سطح امنیتی اضافی که SLL تأمین میکنه،نیازی ندارن. اما اکنون، داشتن یک گواهی نصب شده معتبر SLL الزامیه. موتورهای جستجو میتونن سایت ‌هایی بدون مجوز معتبر SLL رو جریمه کنن. یعنی قبل از رسیدن به اجرای روش های سئو سایت وردپرس به مشکلات اساسی برمیخورین.

همچنین برای کلیه ی وب سایت‌ها استفاده از SLL برای جلوگیری از هکرها و درخواست‌های اشخاص ثالث خوبه. علاوه بر این بسیاری از تکنیک‌های سرعت و عملکرد سایت مدرن، نیاز به راه اندازی SLL/HTTP معتبر داره. برای بهره مندی از فناوری‌های جدید و سریع‌تر وب مثل HTTP/2، مرورگرهایی مانند Google Chrome و Firefox به وب سایتی نیاز دارن که دارای گواهی SLL معتبر باشه.

تنظیمات سایت خودتون رو چک کنین

زمان گذاشتن روی بررسی تنظیمات سایت وردپرس و کلیک کردن روی بخش‌های مختلف ارزش زیادی داره. چون بسیاری از گزینه‌های موجود میتونن روی انتخاب بهترین روش سئو سایت وردپرسی تأثیر گذار باشن.
چک کردن مجدد تنظیمات قسمت قابلیت مشاهده (Setting –> Reading) خیلی کار مهمیه چون مطمئن میشین به طور تصادفی مانع از ایندکس کردن مورتوهای جستجو در وب سایت خودتون نمیشین.

تنظیمات پیوند یکتا شما مشخص میکنه که صفحه شما و URL های پست چه فرمتی رو میگیرن و این میتونه تأثیر بزرگی در سئو داشته باشه.
پس اگه شما در حال ساخت یه صفحه جدید هستین، یکی از کارهای اولیه ای که باید انجام بدین اینه که تنظیمات پیوند یکتا خودتون رو تغییر بدین. میتونین این تنظیمات رو از قسمت Setting –> Permalinks پیدا کنین.
تغییر ساختار پیوند یکتا، مؤلفه‌ها، ترتیب و ساختار URL های سایت شما رو تغییر میده. انتخاب ساختار مناسب هنگام راه اندازی وب سایت مهمه چون تغییرهایی که بعداً اعمال کنین میتونه باعث ایجاد مشکلات از نظر سئو بشه.

www یا non-www؟

باید درباره این که اسم دامنه سایت خودتون شامل www باشه یا بدون اون باشه تصمیم بگیرین: www.example.com یا example.com. البته این دوتا از دیدگاه سئو تفاوت چندانی باهم ندارن. از نظر فنی هم تفاوت زیادی باهم ندارن. در صورت حذف مؤلفه www ممکنه یک سری مشکلات و دردسرهایی در قسمت تنظیمات به وجود بیاد که خب خیلی هم نادره.

فقط اطمینان حاصل کنین که در تنظیمات عمومی؛ Setting –> General، نسخه مورد نظر شما برای نمایش به درستی منعکس شده باشه.

محتوای سایت خودتون رو بهینه کنین

سایت شما باید بهترین مطالب رو در مورد موضوع انتخابی خودتون ارائه بده. مردم به دنبال مقالات جذاب، معتبر و پاسخ‌های صحیح برای سوالات خودشون هستن. این کار، با ایده‌های بی نظیر یا خاص بودن موضوعات شما شروع میشه. این ایده‌ها باید به شکلی ساختار یافته در دسترس باشه و ارائه بشه. تمام این موارد باهم کمک میکنن تا مخاطب رو جذب کنین و اون رو درگیر مطالب خودتون نگه دارین. وقتی مطالب شما جذاب باشن یعنی یه قسمتی از روش های سئو سایت وردپرس رو به درستی طی کردین.

درباره نیازهای کاربر تحقیق کنین

در طی این فرآیند باید سوالاتی از خودتون بپرسین: برای چه اصطلاحاتی میخواین رتبه بگیرین؟ چقدر واقع بینانه است که بتونین برای این اصطلاحات رتبه بگیرین؟ فکر کردن به این که مخاطب‌ها با چه هدفی یک اصطلاح رو جستجو میکنن خیلی ضروریه. به این کار هدف جستجو گفته میشه. به عنوان مثال مخاطب‌ها دنبال جواب یک سوال خاص هستن و شما میتونین اطلاعات لازم رو بهشون بدین. یا ممکنه به کالای خاصی نیاز داشته باشن و شما پیشنهادات لازم رو ارائه میدین. به نیازهای بازدیدکننده‌ها بیندیشین و چیزی که لازم دارن رو در اختیارشون قرار بدین.

مثال
تصور کنین وبلاگ پخت کیک دارین. همیشه دستوالعمل‌های مورد علاقتون و تکنیک‌ها رو به اشتراک میذارین. اصطلاحی مثل {بهترین دستور کیک} اصلاً بهینه نیست. چون یک اصطلاح کلی هست و شانس خیلی کمی برای رتبه گرفتن داره و رقابت توی این سطح بسیار بالاست. در عوض شما باید به فکر پیدا کردن جایگاه و اصطلاحات ویژه ای برای خودتون باشین. این اصطلاح میتونه {دستورالعمل‌های کیک سالم و کم قند} یا {شیرینی فرانسوی که در خونه میتونین درست کنید} باشه. در یک جایگاه خاص شما میتونین متخصص بشین. حتی شما میتونین روی موضوع یکسانی با رقیب‌ها کار کنین ولی این تخصص شما باعث بشه که حرفه‌ای‌تر عمل کنین. هنگامی که شما از کلید واژه‌های بلندتری استفاده کنید رتبه گرفتن هم آسون تر میشه. مثل: {نحوه تهیه یک کیک پنیر وگان با کالری کم}.

محتوای عالی برای کاربران بنویسین

بعد از این که تحقیق در مورد کلمه کلیدی به پایان رسید، وقتشه که به نوشتن یه محتوای عالی بپردازین. شما برای انجام این کار باید چرخه پیش نویس، نوشتن، ویرایش و بازنویسی رو دنبال کنید.
اولین پیش نویس شما فقط میتونه یک نمای کلی از ساختار نوشته شما باشه. توی این مرحله لازم نیست همه موارد رو کامل بنویسید. بیشتر نوشته‌ها شامل مقدمه، بخش اصلی و نتیجه گیری هستن. البته بازم بستگی به موضوع و نوشته‌ای داره که انتخاب کردین.
در مرحله نوشتن، میتونین مطالب اضافی و با جزئیات بیشتری رو بیارین. در مرحله ویرایش بررسی کنین که آیا نوشته به اندازه کافی قابل فهم و جذاب هست یا خیر. یادتون باشه شما باید طوری مطلب بنویسین که برای اکثریت قابل پسند باشه.
اگه توی این قسمت شک دارین میتونین از دوست یا همکارتون کمک بخواین. این که با صدای بلند از روی متن بخونین هم میتونه براتون کمک خوبی باشه.

پست‌ها و صفحات شخصی خودتون رو بهینه کنین

هنگام نوشتن و ویرایش پست‌ها، یه سری عناصری وجود دارن که برای این که از نظر سئو محبوب باشیم و مورد توجهش قرار بگیریم لازمه که بیشتر بهشون توجه کنیم. این عناصر شامل زیرعنوان‌ها، موضوع و عنوان مقاله شما و توضیحات متا هستن. یکی از مهم‌ترین روش های سئو سایت وردپرس ، محبوب بودن برای سئو و موتورهای جستجو است.
فراموش نکنین که محبوب بودن از نظر سئو به این معنی نیست که درک مقاله شما برای یک موتور جستجو راحت باشه. بلکه به این معناست که بازدیدکنندگان بتونن با یک نگاه به صفحه شما لب کلام رو بگیرین.
توضیحات متا و عنوان شما ممکنه یه عامل تعیین کننده در این خصوص باشه که در وهله اول بازدیدکننده‌ها روی صفحه شما کلیک کنن و هنگامی که اونها از سایت شما بازدید کردن، عناصر دیگه‌ای مثل زیرعنوان‌ها میتونن عاملی باشن که بازدیدکننده‌ها رو توی صفحه شما نگهدارن.

کلمه کلیدی کانونی خودتون رو انتخاب کنین

یه قانون مهم اینه که کلمه کلیدی کانونی رو توی بیشتر از یک صفحه استفاده نکنین. در غیر این صورت شما به اصطلاح کنیبالیزیشن(Cannibalization) کردین. بیشتر مواقع شما نمیخواین که صفحاتی با کلمات کلیدی کانونی مشابه داشته باشین. چون اگه این اتفاق بیفته در اصل انگار خودتون رقیب خودتون شدین!
همچنین مهمه که کلید واژه اصلی رو توی عناصر مهمی مثل پست، عنوان، زیرعنوان‌ها و توضیحات متا قرار بدین. پس باید سرتاسر متن از کلمه کلیدی کانونی استفاده کنین چون این کلمه نشون دهنده موضوع اصلی محتوای شماست. ولی حواستون هم باشه که یهو از اونطرف بوم نیفتین و متن خودتون رو الکی پر از کلید واژه کنین. همچنین برای بهینه سازی بیشتر میتونین از کلمه کلیدی مشابه و مرتبط استفاده کنید.

برای مثال اگه کلمه کلیدی شما {سوپ کدو تنبل} هست، کلید واژه مرتبط شما میتونه {شام‌های هفتگی زمستان} باشه. این کلید واژه مرتبط میتونه اطلاعات بیشتری رو در اختیار کاربران قرار بده و حتی با ایجاد لینک به صفحات مشابه باعث انسجام متن میشه.

مثال
مترادف‌ها کلماتی هستن که معنای یکسانی، یا کمتر یا بیشتر، با کلمه کلیدی کانونی دارن. موتورهای جستجو متوجه میشن که معنای یکسانی دارن. مثل movie و film در زبان انگلیسی. هر دو به معنای فیلم هستن

در اکثر موارد، URL های پست شما باید شامل کلمه کلیدی کانونی باشن تا مشخص بشه صفحه شما درباره چه موضوعی حرف میزنه. به همین ترتیب باید سعی کنین پیوند یکتا کوتاهی انتخاب کنین و از به کار بردن کلمات غیر ضروری خودداری کنین. حروف اضافه هم باید حذف بشن تا پیوند یکتا خواناتر بشه و استفاده از صفحه شما و لینک دادن راحت تر بشه. اگر میخواین پیوندهای یکتای پست هایی که قبلاً منتشر کردین رو تغییر بدین، خیلی مراقب باشین. اگه افراد قبلاً به صفحات شما لینک داده باشن، این کار میتونه باعث آشفتگی بشه.

عنوان پیج خودتون رو بهبود ببخشین

عنوان هر صفحه و برچسب‌ها میتونن یک عامل بسیار مهم در رتبه بندی و اعمال روش های سئو سایت وردپرس باشن. اولین چیزی که به چشم مخاطب میخوره عنوان هست و یا اون رو جذب یا دفع میکنه!

سعی کنین کلمه کلیدی اصلی خودتون در ابتدای عنوان باشه هم به خاطر موتور جستجوی گوگل و هم بخاطر مخاطبان. چون اولین چیزی که توی یه جمله هرچند کوتاه به چشم میخوره، اولین کلماته. میتونین از Yoast SEO برای ساخت عناوین استفاده کنین. میتونین ساختار پیش فرض عناوین صفحه خودتون رو در افزونه Yoast SEO کنترل کنین.

از سرفصل‌ها به درستی استفاده کنید

تیترها برای ساختن مطالب شما و کمک به خوانندگان در پردازش اطلاعات عالی هستن. وردپرس تیترهایی که شما توی محتوا قرار دادین رو به برچسب‌های HTML مربوطه (…,

,

,

) تبدیل میکنه.

 

در مورد ترتیب تیترها دقت کنید، اگر از یک تیتر نامناسب استفاده کنید باعث گمراهی میشین. محتوای پست شما باید به طور طبیعی جریان پیدا کنه. به عنوان مثال، برای عناوین بزرگ و قابل توجه باید از تگ‌های

و برای زیرمجموعه‌ها باید از برچسب

استفاده کنین. سپس برای بخش‌های بعدی باید از

کمک بگیرین.

 

توضیحات متا رو جذاب بنویسین

برخی از تم‌ها و افزونه‌ها با گرفتن اولین جمله، سعی میکنن توضیحات رو به طور خودکار تکمیل کنن. این یک میانبر هوشمنده اما به ندرت توضیحات خوبی ارائه میدن. پس محتوای ما یک تبلیغ جذاب نخواهد داشت. تنها توضیحی میتونه خوب باشه که دست نویسه. توجه کنین که مورتورهای جستجو ممکنه تصمیم بگیرن توضیحات متای شما رو اصلاً نشون ندن چون از نظر اونها این توضیحات مناسب صفحه شما نیست. یا اینکه یک توضیح دیگه ای رو جایگزین کنن چون تشخیص میدن که بهتره. هیچ راهی و هیچ اجباری برای جلوگیری از این کار وجود نداره.

معمولاً موتورهای جستجو از توضیح متا برای نشون دادن یه توضیح کلی درباره صفحه شما استفاده میکنن. این توضیحات همیشه در زیر عنوان صفحه شما قابل مشاهده هستن. تنظیم و درست نوشتن متا میتونه کاربران رو ترغیب کنه تا روی صفحه شما کلیک کنن.

در واقع این یک جور فرصت تبلیغه. توضیحات قانع کننده، آموزنده و کوتاهی رو در نظر بگیرین تا بازدیدکننده‌های بیشتری رو جذب کنین. اگر توضیح متایی رو در نظر نگیرین، موتور جستجو به طور کلی سعی میکنه کلمه کلیدی رو در صفحه شما پیدا کنه و به طور خودکار طبق رشته کلمات اطراف کلمه کلیدی، توضیح متا رو پر کنه.

نکته
جملات تولید شده توسط موتور جستجو و یا افزونه قانع کننده و جذاب نیستن. پس سعی کنین خودتون توضیحاتی رو بنویسین و مطمئن شین که خواننده رو مجبور به کلیک میکنه.

نقش تصاویر و رسانه ها

برای این که مطمئن بشین موتوهای جستجو میتونن تصویر شما رو درک کنن، باید در مورد نحوه نامگذاری و قالب بندی پرونده‌های خودتون دقت کنید. نوشتن توصیف‌های ملموس نیز میتونه کمک زیادی به شما کنه. استفاده از ویژگی‌های برچسب alt شما رو در بهینه کردن تصاویر و تجزیه و تحلیل راحت‌تر محتوا یاری میرسونه.

حفظ کیفیت محتوا

محتوا رو تازه و به روز نگه دارین

از اونجایی که گوگل تلاش میکنه تا بهترین و به روزترین اطلاعات رو به کاربران خودش نشون بده، شما باید دائماً محتوای خودتون رو پیگیری کرده و دربارش تجدید نظر کنین. اگر شما مرتباً پست‌های وبلاگ منتشر کنید و صدها هزار پست داشته باشید، انجام این کار راحت‌تر میشه. به همین دلیله که برای حفظ محتوا باید روی دو نکته بیشتر تمرکز کنین:

  1. به روز کردن محتوا
  2. جلوگیری از cannibalization کلید واژه

میتونین برای سایت خودتون محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content هم تهیه کنین که هم شما رو تو چشم گوگل عزیز کنه هم ترافیک زیادی براتون بگیره.

اساس محتوا رو به روز کنید

برخی از صفحات سایت شما مهمتر از سایر صفحاته. با ارزش‌ترین محتوای سایت رو بنیاد یا اساس محتوا میگن. به طور خلاصه، این پست‌ها یا صفحات:

  • حاوی اطلاعات ضروری برای مخاطبان هستن
  • کامل، به روز و به خوبی نوشته شدن
  • اعتبار بالایی دارن
  • بیشترین پیوندها رو از پست‌های مرتبط در سایت خودشون به دست میارن
  • رتبه بالاتری از سایر مقالات خودتون توی همون موضوع کسب کردن
  • بیشترین ترافیک ارگانیک رو به سایت وارد میکنن

وقتی شک دارین که از کدوم قسمت سایت باید به روز کردن رو شروع کنید، همیشه به بنیاد محتوا اولویت بدین.

با Yoast SEO محتوای به روز داشته باشین

در واقع Yoast SEO به روز کردن محتوا رو آسون‌تر میکنه. اگه از Yoast SEO استفاده میکنین، میتونین یه پست رو به عنوان مقاله بنیادی نشون کنین. در صورت انجام این کار، این مقاله‌ها آنالیز سختگیرانه SEO رو متحمل میشن. علاوه بر این، اونها در یک فهرست جداگونه در نمای کلی پست ظاهر میشن که باعث میشه بررسی و مرور راحت‌تر بشه. تازه اگه شما Yoast SEO Premium دارین حتی انجام این کار هم ساده‌تر میشه و مثلاً میتونین از فیلتری استفاده کنین که نوشته‌هایی که ظرف مدت 6 ماه گذشته به روز نشده رو نشون میده.

cannibalization کلمه کلیدی جالب نیست!

با این کار در وهله اول کاربران رو گیج میکنین که کدوم مقاله شما درست و کامل‌تره. در قدم‌های بعدی رتبه گرفتن خودتون رو سخت میکنین و موتورهای جستجو نمیدونن که کدوم مقاله شما کامل‌تر از بقیه هست. در واقع خودتون رقیب خودتون میشین! اگر شما مکرراً این کار رو انجام دادین بهتره برای تصحیح وقت بذارین. به طور خلاصه شما باید:

  • در یک مقاله دریابین که کدوم کلمه کلیدی بیشتر در حال توضیح دادن اون مطلبه.
  • تجزیه تحلیل کنین که کدوم محتوا عملکرد بهتری رو نسبت به یک کلمه کلیدی داشته.
  • پست‌های برتر رو حفظ کنین.
  • تصمیم بگیرین که آیا پست‌ها باید به یک پست واحد با عملکرد بهتری ادغام بشن یا نه.
  • تصمیم بگیرین که آیا پستی باید حذف بشه یا نه.

محتوای تکراری یا Duplicate Content

محتوای تکراری چست؟

مسائل مربوط به محتوای تکراری یا Duplicate Content وقتی به وجود میان که موتورهای جستجو با URL های متعددی که شامل یه محتوای مشابه هستن مواجه بشن. در نتیجه، موتورهای جستجو نمیدونن که کدام یکی از این URL ها باید رتبه بالاتر بگیره و اصلیه. در نهایت رتبه پایین‌تری برای همه اونها در نظر میگیره. در اکثر اوقات ریشه محتوای تکراری فنی هست و حتی ممکنه شما متوجه این موضوع نباشین.

راه حل‌هایی برای محتوای تکراری

این که چطور باید مسئله محتوای تکراری رو حل کنیم، بستگی به علت این مسئله داره. به طور کلی سه راه به ترتیب اولویت وجود داره:

  1. هر زمان که ممکنه از تولید محتوای تکراری خودداری کنین. برای مثال اگر سیستم شما برای آیدی‌های دوره (session IDs) یه سری URL جدا جدا ایجاد میکنه، سعی کنین اون رو خاموش کنین.
  2. نمیتونین از ایجاد اونها جلوگیری کنین؟ URL ها رو به نسخه اصلی هدایت کنین.(کد 301 ریدایرکت 301redirect)
  3. واقعاً نیاز به نگه داشتن مقاله تکراری دارین؟ مطمئن بشین که در بخش مقاله تکراری، لینک کانونی رو به نسخه اصلی اضافه کردین. این موتورهای جستجوگر نسخه اصلی رو نشون میدن. بنابراین میتونین این لینک‌ها رو به نسخه اصلی منتقل کنین.

با Yoast SEO، اضافه کردن لینک کانونی به یک پست یا صفحه بسیار آسونه. بدون نیاز به یک توسعه دهنده، فقط کافیه به Advanced tab در metabox Yoast SEO در زیر صفحه یا پست خودتون برین. در اونجا قسمت Canonical URL رو پیدا کنین و URL مقاله اصلی رو وارد کنین. اگه این کار رو انجام ندین، Yoast SEO یک مرجع خودخوانی برای شما تعیین میکنه. یعنی مقاله به خودش اشاره خواهد کرد.

از مخاطبان بین المللی حمایت کنین

برای بهتر اجرا شدن روش های سئو سایت وردپرس ، باید مخاطبانی در چندین کشور یا مناطق زبانی مختلف رو مد نظر قرار بدین. برای این کار باید با جنبه‌های محتوای سئو بین المللی شروع کنیم. انجام تحقیقات پیرامون کلمات کلیدی هدفمند و نوشتن مطالب تازه برای هر مخاطب امری مهمه.

مثال
در بحث البسه؛ جلیقه آمریکایی یک جامه کاملاً متفاوت از جلیقه انگلیسی هست، یا یک جلیقه هلندی، یا فرانسوی، یا جلیقه اسپانیایی. یعنی کلمه جلیقه در یک کشور ممکنه در جای دیگه معنی نداشته باشه.

پس زمان و منابع خودتون رو روی تحقیق و ترجمه‌های مناسب سرمایه گذاری کنین و از ترجمه‌های خودکار استفاده نکنین. جنبه مهم دیگر سئو بین المللی انتخاب ساختار دامنه مناسب هست. به طور کلی، یک ccTLD متفاوت برای هرگونه تغییر، یه گزینه خوبی فقط برای شرکت‌های بسیار بزرگ با بودجه‌های زیاده.

موتورهای جستجو میخوان نسخه زبانی مناسب سایت شما رو به هر بازدیدکننده‌ای از هرکشوری که باشه نشون بدن. برای کمک به موتورهای جستجو، شما باید hreflang رو پیاده سازی کنید. hreflang کدی کاملاً پیچیده است که به موتورهای جستجو میگه تغییرات زبانی این صفحه در دسترسه.

تأثیر الگو داده ساختار یافته در روش های سئو سایت وردپرس

داده‌های ساختار یافته نوعی فرهنگ لغت برای موتورهای جستجو هستن. با توصیف مطالب به صورت کد، میتونین فوراً مشخص کنین که یک بخش خاص از محتوا دقیقاً چی هست. به علاوه میتونین شرح بدین چه کسی اون رو نوشته، در چه ساعتی منتشر شده و چه موقعی. این روش به شما کمک میکنه تا نتایج عالی به دست بیارین.

دز گذشته اضافه کردن داده ساختار یافته سخت بود اما حالا با داشتن این نوع داده‌ها در Yoast SEO این کار ساده شده، چون از پیش کدهایی وجود دارن. فقط کافیه شما از قسمت SEO –> Appearance Search رو انتخاب کنین. فراموش نکنین که نماد صحیح رو درست بارگذاری کنین. همچنین میتونین به سرعت انواع خاصی از صفحات محتوا با قالب‌های ساختار یافته بسازین. این قالب‌ها در ساخت محتوای بصری به شما کمک میکنن.

ساختار سایت

ساختار قوی و محکم یک سایت، به کاربران و موتورهای جستجوگر کمک میکنه تا سایت رو هدایت کنن. از این گذشته، مشخص میشه مهم‌ترین صفحات وب در سایت کدوم‌ها هستن. ساختار یک سایت خوب دو رکن داره:

سازماندهی سایت و لینک دهی متنی داخلی

سازماندهی سایت

ساماندهی سایت به شما کمک میکنه تا یک مسیر مشخص از صفحه اصلی به سمت پست‌ها و صفحات شخصی خودتون درست کنین. اضافه کردن دسته‌ها و زیرشاخه‌ها باعث ایجاد هرج و مرج میشه. در حالت ایده آل باید به این ترتیب ساماندهی کنین:

  • یک صفحه اصلی با یک منوی مرتب و تمیز
  • تعداد مشخصی دسته
  • برای سایت‌های بزرگ تر؛ زیرشاخه
  • پست‌ها و صفحات شخصی

همیشه باید مطمئن بشین که صفحه اصلی شما مرتب و راحت برای دسترسی به بقیه صفحاته. بهم ریختگی سایت، استفاده از اون رو برای کاربر دشوار میکنه. اگر سایت شما و به خصوص صفحه اصلی تمیز طراحی شده باشه، کاربر هرکجای سایت که باشه به راحتی به صفحات دیگه دسترسی پیدا میکنه.

لینک دهی متنی داخلی

علاوه بر سازماندهی سایت، شما باید محتوای خودتون رو با لینک‌های داخلی به هم متصل کنین. این لینک‌ها همیشه توی متن ظاهر میشن. علاوه بر اینها لینک دهی داخلی حس خوبی ایجاد میکنه و هرچی تعداد این لینک‌ها بالاتر باشه نشون دهنده اهمیت صفحه و محتوا است. با این کار به موتورهای جستجو کمک میکنین و مشخص میکنین که این محتوای شما دقیقاً درباره چه موضوعی صحبت میکنه. موتورهای جستجو هم کاربران بیشتری رو به سایت ما هدایت میکنن.

هنگام لینک دادن به یه صفحه حتماً مطمئن بشین مطلبی که دلیل اصلی لینک دادن شما هست به طور ملموس در صفحه مقصد حس میشه. ابزار لینک داخلی در Yoast SEO Premium به شما کمک میکنه تا لینک‌های مرتبط به محتوای مبوطه رو سریع تر پیدا کنین.

دسته‌ها و برچسب‌های سایت

برای ساخت محتوا، وردپرس دوتا راه پیش فرض داره: دسته بندی‌ها و برچسب‌ها

دسته‌ها به طور گسترده سلسله مراتب رو به محتوای شما اضافه میکنن. مثلاً در وب سایت آشپزی، «ماکارونی» میشه یک دسته باشه. برچسب‌ها غیر سلسه مراتبی عمل میکنن و میتونن برای توضیحات بیشتر به پست‌ها اضافه بشن. برای مثال «تم مهمونی شام» میتونه یک برچسب باشه.

هنگام تنظیم ساختار سایت، چند دسته اصلی باید انتخاب کنین. اگه دسته بندی‌ها خیلی بزرگ بودن، میتونین زیرشاخه تهیه کنین. صفحات طبقه بندی شده شما میتونن صفحات فرود خوبی باشن، به خصوص برای سایت‌ هایی با مضمون تجارت الکترونیکی.

نباید‌ها
از برچسب‌ها بیش از اندازه استفاده نکنین به یاد داشته باشین که شما میخواین محتوای سایت خودتون رو گروه بندی کنید، نه این که فقط یه توضیحی بدین.

مدیریت صفحات بایگانی شده

اگه از دسته‌ها و برچسب‌ها استفاده میکنین، به طور خودکار صفحات بایگانی شده ایجاد خواهید کرد. این صفحات حاوی لیستی از پست‌ها و صفحات در یک دسته یا برچسب خاص هستن. علاوه بر این، صفحات بایگانی شده مبتنی بر تاریخ و بایگانی نویسندگان وجود داره. این صفحات نیازمند مدیریت هستن. در غیر این صورت موجب مشکلاتی از دیدگاه SEO میشن.

اگه میخواین از ایندکس شدن صفحات آرشیو شده‌ابی که در سایت شما هیچ معنی ندارن جلوگیری کنین. میتونین از افزونه Yoast SEO استفاده کنین.

از زیرقسمت SEO –> Appearance Search، بخش آرشیو رو پیدا کنید.

صفحه گذاری از دیدگاه روش های سئو سایت وردپرس

اگه تعداد زیادی پست در سایت وردپرس خودتون دارین، ممکنه نیاز باشه تا در مورد چگونگی ظاهر و عملکرد صفحه بندی‌ها تصمیم بگیرین. اگر این کار رو نکنین یهویی به خودتون میاین و متوجه میشین که بهترین محتوای شما در اعماق سایت دفن شده! و کاربران برای دسترسی به اون باید تلاش زیادی کنن. همچنین باید تا حدودی سفارشی کار کنین تا برای موتورهای جستجو و کاربران خاص‌تر به نظر بیاین.

بردکرامب (Breadcrumb) یا نشانگر صفحات رو پیکربندی کنین

اجتمالاً میخواین بردکرامب‌ها رو به پست‌ها و صفحات اضافه کنین. نشانگر صفحات معمولاً لینک‌هایی هستن که بالاتر از عنوان پست قرار میگیرن: Home –> SEO blog –> WordPress SEO.

بردکرامب ‌ها برای دو مورد مفید هستن:

  • اونها به کاربران اجازه میدن تا به راحتی در سایت شما حرکت کنن.
  • اونها به مورتورهای جستجو اجازه میدن تا ساختار سایت شما رو راحت‌تر تعیین کنن.

نشانگرها باید به صفحه اصلی و دسته بندی که در پست قرار داره لینک بشن و اگه در پست چدتا دسته بندی وجود داره، باید یکی رو انتخاب کنین.

نقشه‌های HTML و XML

میتونین از نقشه‌های XML استفاده کنین تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو بگین که سایت شما به روز شده. همچنین میتونین محتوا، بایگانی‌ها و الگوها رو چک و مدیریت کنین. انواع محتویاتی که تنظیم شدن تا در نتایج جستجو نشون داده نشن، به طور خودکار از نقشه‌های XML خارج خواهند شد.

برای سایت‌های بزرگ‌تر یا پیچیده‌تر، تهیه نقشه HTML خیلی کار منطقیه.

افزایش سرعت سایت و روش های سئو سایت وردپرسی

اگه وب سایت شما کند عمل کنه، کاربران ناامید میشن. این باعث میشه اونها کمتر به سایت شما بپردازن و مطالبی رو جستجو کنن یا لینک کمتری به سایت بدن و به دیگران معرفی‌تون نکنن.

سرعت بخش مهمی از سئو وردپرس و بخش عظیمی از تجربه کاربری هست. پس باید توجه ویژه‌ای بهش داشته باشین، چون هرچقدر هم که روش های سئو سایت وردپرسی رو به درستی اجرا کنید ولی سرعت خوبی نداشته باشین، نتیجه خوبی نمیگیرین.

سرعت سایت رو اندازه گیری کنین

اندازه گیری سرعت سایت مفیده ولی از طرفی میتونه گیج کننده هم باشه. چون ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارن که نتایج مختلفی ارائه میدن.

سرعت سایت رو بهبود ببخشین

هنگامی که متوجه چگونگی عملکرد سایت از نظر سرعت شدین، باید مشکلات مربوطه رو برطرف کنین.

بهینه سازی سرعت صفحه به خودی خود یک رشته مجزا از سئو سایت وردپرس هست. یعنی از یک سایت یه سایت دیگه متفاوته. برای برخی از سایت ‌ها، ساده‌ترین کار تغییر هاست یا استفاده از CDN هست. برای بقیه ممکنه به معنای ارزیابی مجدد استفاده از افزونه‌ها یا تغییر در نحوه بارگذاری CSS و JavaScript تلقی بشه.

پیشنهاد برای مطالعه
نحوه نصب CDN برای وب سایت – افزایش سرعت سایت با راه اندازی CDN

امنیت سایت وردپرس و روش سئو سایت وردپرس

وردپرس بیشترین پلتفرم استفاده شده برای مدیریت وب سایت در جهان هست. پس به عبارتی یعنی بهترین بستر برای هکرهاست.

هنگام راه اندازی وب سایت وردپرس، امنیت اصلی توسط سیستم عامل مورد توجه قرار میگیره. اما کارهایی هم وجود داره تا خودتون باید برای امنیت بیشتر انجام بدین. نام کاربری پیش فرض در وردپرس admin هست، پس اول از همه این نام رو تغیر بدین. رمز عبورهای ساده و قابل حدس قرار ندین. میتونین از مدیریت رمز مثل 1Password یا LastPass استفاده و رمزهایی با بیش از 20 کاراکتر انتخاب کنین.

بک‌آپ گیری برای اعمال روش سئو سایت وردپرسی

اگه به یکباره سایت شما هک بشه و یا حین انجام به روز رسانی به مشکلی برخوره، نسخه پشتیبان میتونه کمک زیادی به شما بکنه. در وردپرس طیف گسترده ای از گزینه‌ها برای انجام این کار وجود داره.

راه اندازی رو سخت کنین

سخت و پیچیده کردن راه اندازی با انتخاب یک شرکت میزبانی درست شروع میشه. هر شرکتی سعی میکنه بهترین خودش رو به شما نشون بده ولی آخرش همه چی به تصمیم خودتون بستگی داره. ابزارهایی مثل Cloudflare برای وب سایت‌ها و شرکت‌ها میتونه مفید باشه.

  • اولین قدم میتونه محدود کردن تلاش برای ورود به سیستم باشه. برای مثال با سه بار رمز یا نام کاربری اشتباه، سایت باید دقایقی برای اون شخص مسدود بشه.
  • قدم بعدی به روز نگه داشتن وردپرس و افزونه‌ها هست. به روز کردن میتونه مشکلات امنیتی رو برطرف کنه.
  • نکته مهم دیگه که باید بدونین اینه که هرباری که کاربر یا نویسنده جدیدی اضافه میکنین باید سایت از لحاظ امنیتی بررسی کنین. این سطح امنیت، این اجازه رو تنها به افرادی که مد نظر ما هستن و طبق مدت معلوم برای دسترسی به سایت میده.
  • کلیدهایی تصدیق و Salt در ارتباط باهم برای محافظت از کوکی‌ها و رمزهای عبور در هنگام انتقال بین مرورگر و سرور وب کار میکنن.
  • و نکته آخر اینه که مطمئن بشین الگوهای فایل‌های شما از طریق backend وردپرس قابل دستکاری نیستن. این کار از قسمت Appearance –> Editor قابل انجامه.

استفاده از logging و monitoring

برقراری امنیت یه روند مداومه. شما باید مراقب هرگونه تخلفی باشین و وب سایت خودتون رو ایمن نگه دارین یا این که بخشی از امنیت وردپرس خودتون رو به شرکتی بسپارین.

در صورت هک شدن اونها میتونن مشکلات رو در اسرع وقت بر طرف کنن. برای نظارت، شما میتونین به طور مرتب سایت رو از طریق یه سری ابزارهایی چک کنین. به عنوان مثال از طریق Sitecheck. چندین افزونه وجود داره که به شما کمک میکنه امنیت سایت وردپرس رو تأمین کنید. و تمام اتفاقی که در سایت شما در حال رخ دادن هست رو زیر نظر داشته باشین

اهمیت کاربران موبایل در روش سئو سایت وردپرس

با یک نگاه به اطراف میشه متوجه شد اکثرا افراد برای جستجوهای روزمره خودشون بیشتر از موبایل استفاده میکنن تا دسکتاپ. این به این معنیه که اگه شما سایت رو برای دارندگان دسکتاپ بهینه کنین یعنی برای اکثر بازدیدکنندگان بهینه نیستین. پس شما به عنوان یک دارنده وب سایت باید این امکان رو برای مرورگر وب از طریق موبایل فراهم کنید. البته این بستگی به حرفه و تخصص شما هم داره. برای درک دقیق میتونید از Google Analytics کمک بگیرین.

مطمئن شید که تم شما سازگار با موبایل عمل میکنه

بعد از اطمینان از سرعت سایت باید از سازگاری وب سایت با تلفن‌های همراه مطمئن بشین. اطمینان پیدا کنین که لینک‌ها زیاد به هم نزدیک نیستن و دکمه‌ها به راحتی قابل کلیکن. تصاویر و فونت‌ها نباید زیاد از بزرگ یا زیاد از کوچیک باشن.

از یک طراحی واکنشی استفاده کنین

طراحی واکنشی یعنی طراحی وب سایت شما متناسب با اندازه صفحه نمایشگر باشه. میتونین این کار رو با استفاده از کوئری‌های (Queries) خاص CSS رسانه ای انجام بدین. شما باید به محدوده خاصی از عرض صفحه و طراحی اون توجه کنید. چون تمامی مضامین موجود در وردپرس باید پاسخگو باشن. بسته به بخشی از دنیای مورد هدف شما و بسته به سرعت اینترنت موبایل‌ها (2G – 5G) ممکنه بخواین چند مورد تغییر ایجاد کنید. مثل تغییر در استفاده از عکس‌ها و فونت‌ها برای کارایی بهتر.

نیاز کاربر تلفن همراه رو در اولویت بذارین

مثال
فرض کنید شما یک کسب و کار محلی دارید. ممکنه دو وظیفه اصلی، تماس با شما یا پیدا کردن مسیرهای شغلی شما باشه. این یعنی این که شما میتونین یک منو ویژه موبایل به وب سایت اضافه کنین؛ نوعی نوار که همیشه قابل مشاهده باشه.

روی خواسته اصلی بازدیدکننده‌ها تمرکز کنید. اگر نمیدونین خواسته‌های اونها چیه میتونین نیازهاشون رو از خودشون بپرسید! یا از Google Analytics کمک بگیرید.

استفاده از AMP

اگر از وردپرس استفاده میکنید، میتونید به به صفحات پر سرعت موبایل (AMP=Accelerated Mobile Pages) خدمت بدین. AMP یک ابتکار عمل توسط گوگل و برخی ناشران بزرگ در سال 2015 بوده و به معنی افزایش سرعت لود شن صفحات موبایل هست. AMP این روزها هم برای محتوای ایستا و هم پویا مثل مقالات خبری استفاده میشه.

یکی از چالش‌هایی که به عنوان صاحب یک وب سایت ممکنه باهاش روبرو بشین اینه که ورژن AMP شما باید هم تراز با برند خودتون باشه. خوشبختانه تفاوات طراحی در تمام پلتفرم‌ها به حداقل رسیده.

تحلیل عملکرد و روش های سئو سایت وردپرس

یک کمپین سئو خوب نه تنها به اجرای تغییرات متکیه بلکه به اندازه گیری تأثیرات اون تغییرات می‌پردازه و اتفاقات آینده رو پیش بینی میکنه. گوگل دو ابزار شگفت انگیز برای تحلیل نتایج وب سایت و شناسایی فرصت‌های جدید داره:

  • Google Analytics: با افزودن Google Analytics به وب سایت میتونن به راحتی تمام داده‌های کاربر رو در حساب شخصی خودتون ذخیره کنید. مثل تعداد بازدیدکنندگان از سایت. یا این که بازدیدکننده بلافاصله بعد از این که یک صفحه رو بررسی کردن سراغ بقیه صفحات میرن یا نه.
  • Google Search Console: این ابزار به منظور تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد وب سایت شما و نحوه بازدید از پیج شما در موتور جستج هست. فرصت‌ها رو برای بهبود عملکرد شناسایی میکنه.

تنظیم Google Analytics

برای شروع نیازه که یک حساب کاربری ایجاد کنین. کافیه که “Start for Free” رو کلیک کنین، حالا برای این که اکانت خودتون رو تنظیم کنین باید اول یه اسم خوب براش انتخاب کنین که میتونه اسم شرکت شما یا یک حساب با نام عمومی‌تر باشه. بعداً هم این قسمت قابل تغییره پس خیلی درگیرش نشین. بعد باید آدرس وب سایتی که مد نظر دارین رو وارد کنین. حواستون به مواردی مثل : http:// یا https:// یا با www یا بدون www باشه چون خیلی خیلی مهمن.

تنظیم Google Search Console

اول از همه یه حساب جدید بسازین یا اگر از قبل دارید وارد حساب کاربری خودتون بشید. Add Property رو اننخاب کنید و بعد URL وب سایت خودتون رو وارد کنید. بعد وب سایت خودتون رو تأیید کنید. بعد از اتصال وب سایت به این ابزار به راحتی اطلاعات جمع آوری میشن.

سایر ابزارهای مفید

  • Bring Webmaster Tools
  • Ryte
  • Google Lighthouse
  • Hotjar

شما وقت زیادی رو نوشتن محتوای سایت قرار میدین و مطمئن میشین که خوانندگان به لطف سئو، نوشته‌های شما رو از طریق موتور جستجو پیدا میکنن. اما روش‌های دیگه‌ای برای جذب بیشتر مخاطب وجود داره. مثلاً این که باید سایت خودتون رو تبلیغ کنید.

مشارکت مؤثر برای اجرای روش سئو سایت وردپرس

تعامل با خوانندگان همیشه سرگرم کننده است. سعی کنین از طریق به اشتراک گذاشتن نوشته‌ها در رسانه‌های اجتماعی، کاربران رو به اظهار نظر دعوت کنید. همیشه از مخاطبان سوال بپرسید و به ادامه گفتگو تشویق کنین. این حجم از فعالیت برای رتبه بندی و سئو نیز مؤثره چون نشون میده چقدر سایت شما زنده و فعاله.

دسترسی خودتون رو رشد بدین

استفاده از رسانه‌های اجتماعی بهترین راه برای رشد مخاطبان هست. شما باید در برنامه ها و شبکه های اجتماعی مختلف حضور فعالی داشته باشین. فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و پینترست نمونه‌هایی از برنامه‌های محبوب هستن.

اثر تقویت محتوا در روش های سئو سایت وردپرسی

تعداد پست‌هایی که هر روز منتشر میشن بسیار زیادن و مقالات شما شانس زیادی برای گم شدن در دریای وسیع از محتوا دارن! اگه محتوای شما ساختار خوبی داشته باشه میتونین به مخاطب‌های جدیدی دست پیدا کنین.

این راهکارها به شما کمک میکنن تا بتونین در سایت وردپرس بهینه عمل کنین. عمل به این موارد میتونه باعث بشه تا محتوای عالی و قانع کننده ایجاد کنین. اگر میخواین رتبه خوبی کسب کنین باید سخت تلاش کنین چون تعداد رقیب‌های شما بسیار زیادین.

اما نگران نباشید ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم در این مسابقه پیروز بشی

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.