فرض کنین برای شرکتی کار میکنین که سالانه چندتا ایونت مهم برگزار میکنه و برای هر کدوم از ایونتها یه وبسایت جداگونه داره. حالا به نظر شما برای تبلیغات شرکت باید از کدوم سایت استفاده کنن؟ کدوم یکی از سایت های این شرکت باید سئو بشه؟ آیا سئو سایت های مشابه کار بیخطر و درستیه؟
مشاغل زیادی وجود دارن که بیشتر از یه سرویس یا محصول رو در سایت های خودشون ارائه میدن و همیشه یه سوال بین صاحبان این مشاغل وجود داره و اون اینه:
مطمئناً نمیشه حتی برای هر دوتا شرکت یه نسخه مشابه پیچید در حقیقت فاکتورهای زیادی، از بودجه اختصاص یافته به نیروی کار تا ماهیت خود تجارت، برای هر کسب و کاری وجود داره که باید با توجه به اونها برای همچین چیزی تصمیم بگیریم.
برای این که بتونین بهترین تصمیم رو برای شرکت خودتون بگیرین باید مزایای هر کدوم از سایت های آنلاین، استفاده از یه سایت تجاری بزرگ یا استفاده از سایت های چندگانه کوچیکتر، رو بدونین، چون ما اینجا با مسئله سئو روبرو هستیم و باید بدونیم که سئو یه سایت تکی بیشتر به نفع ماست یا سئو سایت های مشابه میتونه تاثیر بیشتری روی تجارت آنلاین ما بذاره.
مزایای استفاده از یه مدل سایت واحد
استفاده از این مدل، رایجترین حالتیه که بیشتر مشاغل حداقل همون اول کارشون استفاده میکنن و البته که مزیتهایی هم به همراه داره!
1. زمان کافی دارین
استفاده از یه وبسایت واحد برای شروع کار خیلی گزینه مناسبتریه. این که شما همه وقت و تلاش خودتون رو روی یه سایت متمرکز کنین میتونه نتیجه خیلی خوبی براتون به همراه داشته باشه.
برای وبسایت تکی میتونین زمان بیشتری برای توسعه و مراقبت صرف کنین. یه سایت تکی نه تنها باعث میشه زمان بیشتری رو ذخیره کنین بلکه اجازه میده خیلی بهتر برای پیشبرد و پیشرفت اون سایت تلاش کنین. تازه یه موردی که خیلی مهم هست اینه که اداره کردن چندتا سایت و سئو سایت های مشابه در آن واحد میتونه استرس و فشار زیادی روی شما بذاره و سرمایهای که میشد برای رونق حسابی یه تک سایت استفاده کرد رو باید برای کارهایی مثل تولید محتوا، تبلیغات، بک لینک و غیره چندتا سایت کوچیکتر کنار بذارین.
2. پول حرف اول رو میزنه
داشتن یه سایت تکی میتونه بهتون کمک کنه تا یه حضور آنلاین با کیفیت بسازین، البته به شرطی که سر کیسه رو شل کنین و پول زیادی خرج کنین. البته این سایت های تکی خیلی کم هزینهتر از سایت های چندتایی هستن، میدونین چرا؟
چون شما با یه مدل سایت واحد میتونین هزینههای ثابتی مثل میزبانی، تولید محتوا و غیره رو بودجه بندی کنین و سر مسائلی مثل افزونه ها یکم دست و دلبازتر بشین، دیگه قرار نیست پول زیادی برای سئو سایت های مشابه پرداخت کنین، شما الان فقط یه سایت دارین و پولتون قراره برای همین یه سایت خرج بشه.
از طرفی دیگه اگه قراره بهینه سازی سئو انجام بدین و پول مایه نگرانی شماست، خب اشکالی نداره میتونین از BiQ استفاده کنین.
BiQ چیزیه که با شعار «برای هر چیزی که استفاده میکنی پول بده، نه چیزی که ازش استفاده نمیکنی» به وجود اومد و واقعاً آدم رو تشویق میکنه تا کاری که لازمه رو انجام بده.
خیلی از ماها پول پکیجهایی رو میدیم که فقط یکی یا دوتا از محصولات یا خدمات اون رو استفاده میکنیم و بقیهشون همینجوری بلااستفاده میمیونن در صورتی که برامون خرج برداشتن. حالا BiQ اینجاست تا اجازه نده شما پولتون رو برای چیزهایی خرج کنین که ازشون استفاده نمیکنین!
فقط همین نیست! اگه دنبال کیوردهایی هستین که بتونین با استفاده از اون ترافیک قابل توجهی به دست بیارین، BiQ یه گزینه مناسبه، در کل این یه ابزار مقرون به صرفه است که میتونه برای انواع و اقسام کارهای سئویی مورد استفاده قرار بگیره.
3. تو یه چشم بهم زدن محصولی رو بفروشین
مشاغلی که نقاط تماس زیادی دارن، اگه همه این نقاط تماس رو تو یه سایت واحد قرار بدن قطعاً میتونن خیلی راحتتر با مشتری خودشون ارتباط برقرار کنن.
علاوه بر این مشتریان جدید خیلی سریعتر به چیزی که میخوان دسترسی پیدا میکنن و مشتریهای برگشتی میتونن خرید بیشتری انجام بدن چون سابقه برخورد با کسب و کار شما رو دارن.
پس وقتی همچین چیزهایی وجود داشته باشه یعنی فروش برای شما کار راحتتری میشه و میتونین چندتا خط محصول رو زیر یه سقف قرار بدین و از اونجایی که نیازی به سئو سایت های مشابه ندارین میتونین همه تمرکزتون رو روی ارتقای همین سایت و بهتر کردن نقاط تماس با مشتری بذارین!
4.رتبه بهتری در SERP ها میگیرین
سئو سایت های مشابه کار سادهای نیست و میتونه خیلی ریسکی باشه؛ مثلاً شاید هیچ کدوم از سایت های شما نتونن در SERP ها رتبه خوبی بگیرن اما سئو کردن یه سایت تکی به نظر سادهتر میاد و نتایج قابل قبولتری تحویل ما میده. شما اگه تو سایت های مشابه از کلید واژه های مشابه استفاده کنین باعث ایجاد رقابت بین اونها میشین یا اگه از یه محتوای تکراری استفاده کنین رتبه یکی از اونها رو در نتایج SERP خراب میکنین.
یکی از راهحلهای رفع محتوای تکراری استفاده از Canonical Link است.
علاوه بر جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری توسط گوگل، یه سایت واحد به احتمال زیاد پیوندهایی رو از طیف گستردهای از سایت های شخص ثالث جذب میکنه. همه اینها بک لینک هایی هستن که معنیشون یه رتبه بهتر در SERP هاست.
حتی اگه سایت شما لینک های ورودی زیادی رو به خودش جلب نمیکنه، یه سایت واحد با محتوای بیشتر به شما این امکان رو میده تا لینک های داخلی مرتبط با موضوعات سایت خودتون ایجاد کنین و مطمئن باشین که همین امر به معنی رتبه بهتر سایت شماست.
پس وقتی میگیم سئو کردن سایت واحد نسبت به سئو دو سایت مشابه یا سئو سایت های مشابه مزایایی به همراه داره، منظورمون همچین مزیتهایی است که البته باز هم به نوع تجارت، اهداف و بودجه بندی شما بستگی داره. حالا وقتشه یه سری از شرکتهای بزرگی که فقط یه سایت دارن رو به شما معرفی کنیم:
سایت های بزرگ با یک سایت واحد
پیدا کردن شرکت های بزرگی که فقط با یه سایت اصلی همه کارهای خودشون رو انجام میدن کار خیلی سختیه! اما خب حتی با وجود منابع گسترده خیلی از شرکت ها برای راحتی مشتری و خودشون فقط یه سایت رو برای ارائه محصولاتشون انتخاب میکنن.
این رویکرد بیشتر توسط شرکتهایی استفاده میشه تو یه زمینه خاص تخصص دارن:
- اپل: شرکتی که به دلیل تمرکز بر سادگی و شگفت آور بودنش مشهوره و با وجود کار کردن در مقیاس بین المللی، دارای یه سایت ساده و تر و تمیزه که پر از محصولات متنوعه!
- نایک: نایک یکی از برندهای بین المللیه که طیف گستردهای از لباسهای ورزشی خودش رو برای انواع رشتههای ورزشی فقط تحت یه سایت میفروشه.
- سامسونگ: سامسونگ هم یه شرکتی مثل اپل است که دارای یه سایت ساده است اما با محصولات متنوعتر.
با همه این تفاسیر ما اینجا نیومدیم که بگیم یه سایت واحد بهتره و داشتن چندتا سایت روش خوبی نیست!
اصلاً شاید شما یه توسعه دهنده نابغه باشین یا کلی سرمایه گذار پولدار داشته باشین که میتونن از پس هزینههای سئو برای سایت های مشابه بیان و تبلیغات خوبی برای این سایت ها بکنن! شاید صاحب یه کارخونه با چندتا خط تولید باشین و به نظرتون توسعه بیشتر از یه سایت، برای رونق کسب و کارتون بهتر و منطقیتره!
دلایل استفاده یک شرکت از چند سایت
1. وجود شعب مختلف
مشاغلی که در بیش از یه شهر خدمات ارائه میدن ممکنه براشون لازم باشه که بیشتر از یه سایت بسازن.
مثلاً اگه شما فروشگاهها فرش فروشی تو کرمان، کاشان، اصفهان و تبریز دارین شاید به نظرتون لازم باشه که بسته به موقعیت جغرافیایی فروشگاهها، تو هر منطقه سایتی هم براشون داشته باشین و با استفاده از استراتژی های سئو اون رو بالا بکشین که البته این کار خالی از لطف نیست.
اگه شما بهجای یه سایت بزرگ، چندتا سایت کوچیک و جمع و جور اداره کنین، بالا آوردنش در گوگل کار خیلی سختی نیست.
2. داشتن محصولات یا خدمات مختلف
بیزنسهایی که محصولات زیاد و مختلفی میفروشن یا خدمات متفاوتی ارائه میدن، میتونن هر کدوم از اونها رو داخل یه سایت جداگونه معرفی کنن چون این طوری تمرکز اسم دامنه روی برند خاص و کیوردهای مشخص، خیلی بیشتر میشه.
مثلاً کوکا کولا اومده با توجه به محصولات مختلفی که تولید میکنه، یه سایت برای خود کوکا کولا زده، یه سایت برای اسپرایت کوکا کولا زده و غیره.
سایت هایی که اینطوری روی یه برند خاص تمرکز میکنن، میتونن مشتری هدف بیشتری جذب کنن چون دیگه هر کسی طبق نیاز خودش میاد سراغ اون سایت و میدونه که مثلاً قراره اینجا اسپرایت بخره پس خیلی سریع محصول خودش رو انتخاب میکنه و میخره!
پس سر همین موضوعه که میگم سئو سایت های مشابه میتونه گاهی اوقات یه اتفاق خوب باشه و به نفع شما تموم بشه!
3. بهبود لینک های وابسته
خیلی از سایت ها درآمد قابل توجهی از بازاریابی وابسته شرکتها کسب میکنن. ایجاد یه سایت غنی از محتوا که فقط به سایت های مشابه حوزه کاری خودش ینک میده، نسبت به راه اندازی یه سایت تکی که به هزارتا شرکت لینک میده، کمتر موجب مجازات موتورهای جستجو است.
4. جلوگیری از نقطه شکست
اگه شما چندتا سایت داشته باشین و سئو وبسایت های مشابه رو براشون انجام بدین و اونها رو بالا بکشین، وقتی خدایی نکرده برای یکی از اونها اتفاق بدی بیفته هنوز سایت های دیگهای هستن که باعث دلگرمی شما بشن!
داشتن چندتا سایت همچنین به شما کمک میکنه که خیلی راحت خط تولید جدیدی رو اضافه یا حذف کنین، بدون این که نیاز به آپدیت کلی محتوا و تغییر لینک ها داشته باشین!
خب خب حالا وقتشه بریم ببینیم چه شرکت هایی از استراتژی سئو وبسایت های مشابه استفاده میکنن و چندتا سایت رو همزمان باهم اداره میکنن:
سایت های بزرگ چند سایتی
وبسایت های چندگانه در بین شرکتهای بزرگ خیلی محبوبتر از سایت های تکی هستن. البته که برای این کار دلایل زیادی وجود داره چون به هرحال سئو سایت های مشابه کار پر هزینه و وقت گیریه و شما باید حتماً اهداف خاص و سرمایه حسابی برای این کار داشته باشین و سپس از استراتژی های سئو مدرن بهره ببرین:
- یونیلور Unilever: این یه شرکت از کالاهای انگلیسی-هلندیه که انواع و اقسام محصولات رو داره و هر کدومشون مارک و تصویر خاص خودشون رو دارن. پس هر محصولی برای خودش سایتی در منطقه خاص داره!
- مایکروسافت: یکی دیگه از شرکتهای بزرگ در فناوری، مایکروسافت است که برای ارائه نرم افزارها و ابزارهای مختلف خودش و همچنین تهیه یه منبع غنی آنلاین برای پشتیبانی و عیب یابی کار میکنه. مایکروسافت برای ارائه خدمات و محصولات متنوع خودش روی سایت های زیادی کار میکنه.
- کوکا کولا: همونطوری که در بالا هم اشاره کردیم کوکا کولا یکی از شرکتهای بزرگیه که باتوجه به محصولات متنوعی که داره سایت های مختلفی رو راه اندازی کرده.
خب پس همونطوری که دیدین سئو سایت های مشابه هر چقدرم کار سخت و پرهزینهای باشه بعضی جاها واقعاً ارزشش رو داره و این کاملاً به هدف و نوع تجارت شما بستگی داره.
با دونستن مزایا و معایب هر کدوم از این موارد میتونین با خیال راحتتری چیزی که برای کسب و کار خودتون بهتره رو انتخاب کنین و اگه حس میکنین باز هم از انتخاب خودتون مطمئن نیستین و نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیقتری دارین میتونین با ما تماس بگیرین و با بهترین کارشناسهای ما صحبت کنین و ازشون مشاوره بگیرین!