مقالات آموزشی

سئو سایت چند زبانه یا Multilingual Web SEO چیست؟

مفید بود؟

در ابتدا میخوایم مبحث سئو سایت چند زبانه رو با یه سوال شروع کنیم: آیا شما یه کسب و کار آنلاین دارین که تو شهر و کشور خودتون به رونق و محبوبیت بالایی رسیده؟

اگه جواب شما بله است، پس چرا معطلین؟ وقتش رسیده که به بین ‌المللی کردن کسب و کار خودتون فکر کنین.

اگه یادتون بیاد ما قبلاً نکات لازم برای داشتن یه سایت چند زبانه رو به شما گفتیم. پس قدم اول برای بین ‌المللی کردن کسب و کار ساخت سایت چند زبانه است اما قدم بعدی سئو سایت چند زبانه است. به عبارتی اگه میخواین سایت و کسب و کار شما رو مردم سایر کشور‌ها هم بازدید کنن، بهتره به اهمیت سئو سایت چند زبانه بیشتر و عمیق‌تر فکر کنین و خودتون رو در کشورهای هدف هم بالا بکشین و رتبه خوبی از گوگل بگیرین!

امروز ما قراره تو این مقاله به شما یاد بدیم که سئو سایت چند زبانه یا Multilingual Website SEO چیه و چرا انقدر برای کسب و کارهای بزرگ و بین المللی مهمه؟

سئو سایت چند زبانه چیست؟

سئو سایت چند زبانه یعنی این که شما محتوای بهینه سازی شده‌ای رو با چند‌تا زبان مختلف یا برای چند‌تا مکان مختلف به مخاطب‌های هدفی که دارین ارائه بدین.

بذارین با یه مثال این مسئله رو برای شما روشن کنیم:

فرض کنین که شما یه تاجر انگلیسی هستین و یه کسب و کار آنلاین هم دارین که پلاگین‌ های وردپرس رو برای کشور‌های مختلف میفروشین و اونها رو به سراسر نقاط جهان ارسال میکنین. حالا شما تصمیم میگیرین که فروش پلاگین‌ ها رو مخصوصاً تو کشور آلمان بالا ببرین. بنابراین محتوای سایت خودتون رو به زبان آلمانی ترجمه میکنین و یه سایت به زبان آلمانی می‌سازین. الآن شما دو تا سایت با زبان‌های مختلف انگلیسی و آلمانی اما با محتوای یکسان دارین. طبیعیه که فکر کنین زدین به هدف اما خب یه جورایی اینطور نیست چون ماجرا اینجا تموم نمیشه و خیلی کار‌های بیشتری مونده که شما باید انجام بدین.

تو مبحث سئو سایت چند زبانه یادتون باشه که وقتی همه کشور‌های مورد هدف شما به یه زبان حرف میزنن یکم کارتون سبک‌تره اما اگه تو یه کشور چندین زبان مختلف وجود داره، کار شما سخت‌تر میشه و شما وارد چالش بزرگی میشین.

عکس زیر داره به شما نشون میده که مخاطب‌های بالقوه سایت شما تو یه کشور چند زبانه، چقدر میتونن زیاد باشن و شما باید همونقدر که به مخاطب زبان اصلی اون کشور توجه میکنین، به بقیه اون اقلیت‌ها هم در تصمیم گیری‌ها و تولید محتوای خودتون دقت کنین.

 

فکر کنین تصمیم گرفتین که یه سایت فرانسوی هم برای فرانسوی زبانان مقیم سوئیس بسازین!

ولی مثلاً برای ساخت سایت فرانسوی هیچ منبع از پیش تعیین شده‌ای ندارین. بنابراین کاری که باید انجام بدین اینه که مخاطب‌ها و جستجو‌گر‌های فرانسوی زبان سوئیس رو به سمت سایت فروشگاهی انگلیسی خودتون بکشونین. البته باید حواستون یه این نکته بسیار مهم، جمع باشه که اون مخاطب‌هایی که دارین به سمت سایت انگلیسی می‌کشونین، ترجیح شخصی خودشون هم زبان انگلیسی باشه نه زبان فرانسوی، اگه زبان فرانسوی دوست دارن که باید یه سایت فرانسوی زبان براشون بسازین ?

از این مثال اهمیت سئو وبسایت چندزبانه مشخص میشه و شما نتیجه میگیرین که تو شرایطی مشابه شرایط بالا باید سئو سایت چند زبانه رو روی سایت خودتون اجرا کنین.

چرا سئو سایت چند زبانه مهمه؟

شما میخواین که سایت خودتون تو نتایج جستجو گوگل رتبه‌ خوبی بگبره و دیده بشه، درسته؟ استاندارد کلی استراتژی سئو میگه که شما باید محتوای سایت رو برای زبان خاصی که استفاده کردین هم بهینه کنین!

حالا گاهی اوقات شما دوست دارین مخاطب‌های هدف بیشتری از کشور‌ها و مناطق مختلف سراسر جهان داشته باشین. این مخاطب‌ها در عین این که ممکنه شبیه هم باشن اما باز هم تفاوت‌هایی بین اونها وجود داره.

دونستن تفاوت‌های بین مردم کشور‌های مختلف فرصتی رو در اختیار شما قرار میده و اون فرصت اینه که وقتی شما میدونین مخاطبان خاص هدف شما چه کسانی هستن، راحت‌تر میتونین نیاز‌های اونها رو برطرف کنین. یکی از این تفاوت‌ها، زبان‌های مختلفی هست که مردم کشور‌های مختلف با اونها صحبت میکنن.

اگه شما سایتی بسازین که برای چندین زبان در دسترس باشه (سایت چند زبانه یا Multilingual Site) و مناطق خاصی رو مورد هدف قرار داده باشه، به دو چیز دست پیدا میکنین:

  • مخاطب‌های بالقوه خودتون رو گسترش میدین.
  • شانس‌های خودتون رو برای رتبه بندی تو یه منطقه خاص و با چندین زبان مختلف بالا میبرین.

برگردیم به مثالی که تو زیر عنوان قبلی زدیم و یه نگاهی بهش بندازیم. وقتی شما یه سایت از محتوای فروش خودتون به زبان آلمانی میسازین، به مخاطب‌ها این امکان رو میدین که با جستجو به زبان آلمانی هم بتونن در نهایت به همون محصولات شما برسن.

پس به عبارتی دیگه سئو سایت چند زبانه یا Multilingual Website SEO در خدمت رفع نیاز‌های کاربران شماست.

هر چیزی که تا الآن گفتیم به نظر واضح و ساده به نظر میرسه اما سئو سایت چند زبانه رو دست کم نگیرین چون واقعاً اجرای درست سئو برای اینجور سایت ها سخته. مثلاً ممکنه تو این اجرا خیلی چیز‌ها بد پیش بره و در نهایت بیشتر به رتبه شما آسیب بزنه. این آسیب و احتمالاً کاهش رتبه در واقع به شما نشون میده که باید حواستون باشه دارین چیکار می‌کنین.

وقتشه به شما اخطار بدیم که در کنار همه این مزیت‌ها و کمک‌ها، بزرگترین ریسک برای سئو سایت چند زبانه محتوای تکراری است. یعنی اگه شما بیاین تو چند تا صفحه از سایت خودتون محتوای تکراری بذارین، گوکل متوجه میشه و نمیدونه دقیقاً باید در برابر جستجو جستجو‌گران کدوم صفحه رو نمایش بده.

از طرفی این محتواهای تکراری شروع به رقابت با همدیگه میکنن و این اتفاق فقط باعث میشه رتبه‌ بندی سایت شما افت پیدا کنه و ناامید بشین!

برای حل این مشکل استراتژی سئو سایت چند زبانه یه راه‌حل به نام hreflang رو پیش پای شما میذاره. البته باید بگیم که استراتژی سئو سایت چند زبانه چیز‌های بیشتری هم برای ارائه داره که تو قسمت بعدی میخوایم راجع به اونها بحث کنیم.

محتوا، دامنه و hreflang در استراتژی سئو سایت چند زبانه چی هستن؟

محتوا در سایت‌های بین‌المللی (چند زبانه)

محتوا یکی از مهم‌ترین جنبه‌های استراتژی‌ سئو سایت چند زبانه است‌. اگه بخواین یه محتوا برای زبان‌های مختلف تولید کنین، نیاز دارین ‌که یا محتوا‌های قبلی رو به یه درجه‌ای از سازگاری با زبان‌های دیگه برسونین یا محتوای جدید تولید کنین. سازگار کردن محتوا با زبان‌های مختلف دیگه در عین خوب نگه داشتن سئو چالش خیلی بزرگی هم هست.

برای این که سایت و محتوای شما برای هر فرهنگی جذابیت داشته باشه، باید علاوه بر یه ترجمه خوب از یه طرح رنگ هم برای محصولات خودتون استفاده کنین که برای مخاطب‌های شما دارای معنی و حتی ارزش فرهنگی باشه!
با این کار واضحه که شما هم به تجربه کاربر خودتون کمک کردین و هم نرخ تبدیل سایت رو بالا بردین. اما آیا همه این ها تأثیر مستقیمی تو رتبه بندی گوگل شما هم داره؟

پاسخ این سوال قطعاً بله است. با تحول تو الگوریتم های گوگل، فاکتورهای تعامل کاربر مانند این که مخاطب‌ها چه مدت زمانی رو تو سایت شما میگذرونن و چه تعداد صفحاتی رو بازدید می‌کنن اهمیت بیشتری پیدا میکنن.
این یکی از مهم‌ترین راه‌های استنباط گوگل از کیفیت یک وبسایت است.

شما باید تو استراتژی محتوای چند زبانه خودتون تحقیق کلمه کلیدی‌ای که انجام میدین متناسب با منطقه و زبانی باشه که دارین برای مخاطب‌‌های اون محتوا تولید میکنین. به عبارتی تحقیق شما فقط این نباشه که برای تولید محتوای چند زبانه کلمه کلیدی زبان خودتون رو با گوگل ترنسلیت به زبان ‌موردنظرتون ترجمه کنین. شما باید ذهن مخاطب‌های خودتون رو بتونین بخونین و بدونین چه کلمه‌ای برای چه موقعیتی و تو چه زبانی استفاده میشه.

پس حواستون باشه که همه کلمات تو همه زبان‌ها مفهوم یکسانی رو به همراه ندارن.

ساختار دامنه برای سایت چند زبانه

برای این که هدف‌گذاری شما روی مخاطب‌ها موفقیت‌آمیز باشه، باید مشخص کنین که دوست دارین مخاطب‌ها چه صفحه‌هایی از سایت چند زبانه شما رو بازدید کنن.

توجه داشته باشین که گزینه‌ها‌ و کد‌های زیادی برای کمک به شما در زمینه انتخاب ساختار دامنه وجود دارن که شما میتونین از بین اونها ساختار دامنه مناسب سایت خودتون رو بردارین.
برای هر کشوری یه کد دامنه به نام ccTLD وجود داره مثلاً برای آلمان کد دامنه “Yoursitename.de” استفاده میشه.
یا اگه بخواین دامنه‌ای برای شرکت‌ها و زیر مجموعه‌های اون بسازین میتونین از “Yourcompanyname.de” یا “Yourcompanyname.com” استفاده کنین. یا حتی میتونین از زیر دامنه‌ای مثل “de.Yoursitename.com” هم بهره ببرین.

حالا ممکنه شما با یه شرایطی غیر از شرایط بالا مواجه بشین مثل وقتی که یه کشور هدف شما باشه که مردم اون کشور به چند زبان مختلف حرف میزنن. حتما میپرسین تو چنین شرایطی با چنین کشور‌هایی باید چه ساختار دامنه‌ای رو استفاده کنین؟
شما برای گرفتن تصمیم ساختن چنین دامنه‌ای باید جوانب زیادی رو بسنجین.

اینجا اعتبار دامنه وارد عمل میشه و به شما در زمینه انتخاب ساختار دامنه کمک میکنه اما در کنار اون اندازه کسب و کار شما و ظرفیت بازاریابی شما در کشور‌های مورد هدف هم تو ساختار دامنه و سئو سایت چند زبانه تاثیر خیلی زیادی داره.

Hreflang

Hreflang یه ابزار اجرایی لازم برای شماست که میخواین محتوایی چند زبانه تولید کنین. بنابراین فقط کافیه Hreflang رو در محتوای چند زبانه خودتون قرار بدین تا به گوگل بفهمونین که در جواب چه جستجویی چه نتیجه‌ای رو به مخاطبان نمایش بده.

البته توجه داشته باشین که اجرای Hreflang همون قدر که میتونه ساده باشه، میتونه سخت هم باشه و حتی تو سایت ‌های بزرگ میتونه مشکلاتی رو برای سایت ایجاد کنه، پس شما باید کاملاً به این روش تسلط داشته باشین و شش دانگ حواستون جمع باشه که تازه چیزی خراب نشه!

هدف‌های بزرگ و سئو سایت چند زبانه

تمرکز سئو سایت چند زبانه روی بهینه‌ سازی محتوای شما برای زبان‌های مختلف در موتور‌های جستجو است.

به عبارتی وقتی شما سایت چند زبانه خودتون رو درستی سئو کرده باشین، مردم کشور‌های مختلف خیلی راحت‌تر میتونن بازار شما رو به زبان مادری خودشون پیدا کنن و موجب پیشرفت کسب و کار شما بشن.

در کنار همه این تعریف‌های خوب یادتون باشه که Multilingual Website SEO میتونه واقعاً کار سختی باشه و نیاز داره که شما بدونین دقیقاً دارین چیکار میکنین. در کل این نوع سئو هم شامل بهینه سازی های سئو معمولی هم مواردی که ما بهتون گفتیم میشه!

برای یادآوری دوباره باید بگیم که هنگام ایجاد یه سایت چند زبانه، چندین فاکتور مهم SEO باید در نظر گرفته میشا.
شما باید مطمئن باشین که محتوای چند زبانه تولیدی توسط سایت شما کپی نشده باشه و برای هر یک از صفحات سایت خود یه خواننده روشن در نظر گرفته باشین.

امیدوارم که در کنار داشتن سایت چند زبانه، سئو سایت چند زبانه رو هم رعایت کنین تا علاوه بر پیشرفت تو کشور خودتون از پیشرفت بازاریابی خودتون در سراسر جهان هم لذت ببرین.

منتظر نظرات و پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.