لیست موتورهای جستجو شبیه میدون جنگ آنلاین است و هر کسی که تو یه حوزه رقابتی کار میکنه وسط این میدون جنگ قرار داره. رتبه بندی برای کلمات کلیدی مناسب میتونه دروازههای ترافیک و درآمد رو به سمت سایت شما باز کنه برای همین هم سایت ها حاضرن هر کاری بکنن تا خودشون جایگاه اول گوگل رو به دست بیارن! بله درسته هر کاری! حتی استفاده از سئو منفی .
نکنه اسمش رو تا حالا نشنیدین؟ تعجب کردین!؟ بله متاسفانه تو این دوره زمونه حتی سئو هم میتونه منفی بشه. اگه تو دنیای آنلاین و تولید محتوا کار میکنین باید بدونین که همه رقیبان رفتار منصفانهای ندارن و خیلی از اونها سراغ قسمت تاریک سئو میرن تا شما رو از بین ببرن.
ولی خب نگران نباشین چون ما امروز براتون پستی آماده میکنیم که یاد میگیرین چطوری نگاتیو سئو رو شناسایی و مهار کنین.
پس با ما همراه باشین:
سئو منفی چیست؟
خب اول از همه باید براتون بگیم اصلاً این Negative SEO چی هست که اینطوری تن و بدن وبمسترها رو میلرزونه!
همونطوری که از اسمش بر میاد SEO منفی فرزند ناخلف خانواده سئو است و درست برعکس سئویی هست که تا الان ازش خبر داشتین و انقدر خوب و نجیب بوده، حتی برعکس سئو کلاه سیاه هم هست چون حداقل سعی میکرد خودش رو با کارهای غیرقانونی تو دل گوگل جا کنه ولی این یکی هم میخواد خودش رو تو رتبه بندیها بالا بکشه و هم بقیه رو زمین بزنه! در واقع زمین زدن بقیه هدف اصلیشه!
رقیب شما با استفاده از این روش میتونه شما رو از دور رقابتها حذف کنه و کاری کنه که دیگه رنگ رتبه بندی گوگل رو هم نبینین.
تاکتیکهای معروف نگاتیو سئو عبارتند از:
- ساختن هزاران لینک اسپم
- درخواست های جعلی حذف لینک
- ایجاد نظرات و Review های جعلی
- آسیب زدن به محتوای شما یا سرقت محتوا
- هک کردن سایت شما
آیا نگاتیو سئو تاثیری هم داره؟
خیلی سوال خوبی پرسیدین. قطعاً شما میتونین با یه سری از تکنیکهای سئو منفی به رقیب خودتون آسیب بزنین!!! پس باید بگیم بله Negative SEO خیلی هم موثره و مثل برق جواب میده!
جدا از اینها، کی قراره بفهمه این یه تکنیک منفی و ناجوانمردانه بوده برای این که سایتی حذف بشه و بار و بندیل خودش رو جمع کنه؟ معلومه که این تکنیکها اگه به اندازه کافی هوشمندانه و تر و تمیز باشن گوگل اصلاً متوجه هیچی نمیشه و اون سایت بیچاره که مورد حمله قرار گرفته به راحتی قربانی یه جنگ آنلاین میشه.
از کجا بدونیم سئو منفی جواب داده؟
ببینین این تکنیک اصلاً ربطی به تئوری یا اعتقادات افراد نسبت به گوگل نداره، مثلاً میشه گفت: خیلی از افراد میگن گوگل باهوشه و متوجه میشه که این یه سایت قربانی است و هیچ کاری انجام نداده.
ولی آیا اینقدر میشه اعتماد کرد و طبق این تئوری که میگه گوگل یه ابزار هوشمنده بیخیال این تاکتیک بشیم و همه چیز رو بسپریم دست گوگل؟!
نه خیر به جای این کار میتونیم بریم سراغ مطالعات و تحقیقات واقعی و ببینیم نتایج به ما چی میگن.
به تجربههای زیر دقت کنین:
Jonathan Verral دستیار مدیر سئو Jellyfish UK:
Yonatan Dotan مدیر سئو yellowHEAD:
بله اینها خبرهای بدی هستند که متاسفانه ممکنه برای هرکسی پیش بیاد.
اما بذارین یکم خوشحالتون کنیم و بگیم که همه حملات سئو منفی پایان بدی ندارن و به طور کلی میشه رتبه و ترافیک رو به سطوح قبل از حمله بازیابی کرد و با استفاده از الگوریتم پنگوئن که بر اساس Real Time کار میکنه، میتونین لینک های اسپمی که توسط نگاتیو SEO تولید شده رو بهتر و سریعتر ریکاوری کنین.
چطوری سئو منفی رو شناسایی کنیم؟
اون چیزی که باید تو این قسمت دنبالش بگردیم علائمی است که نشون میده آیا شخصی قبلاً موفق شده روی رتبه جستجوی شما تاثیر منفی بذاره یا خیر.
من سه تا شاخص رو به شما معرفی میکنم ولی اگه دو تای اونها رو مشاهده کردین، بدونین که تو دام نگاتیو سئو گیر افتادین:
1. افت ناگهانی ترافیک جستجو
اگه هدف سئو منفی کاهش ترافیک سایت شما باشه، پس مشخصاً باید کاری کنه که ترافیک شما کاهش پیدا کنه. پس اگه یه موقع دیدین ترافیک سایت شما به طور ناگهانی افت کرده، به فرض این که شما خودتون هیچ کار اشتباهی انجام ندادین، باید دنبال ردپای سئو منفی بگردین.
2. هشدارهایی درباره مجازات دستی
گوگل دو نوع مجازات داره: دستی و الگوریتمی
مجازات الگوریتمی وقتی اتفاق میفته که ترافیک و رتبه بندی شما کاهش پیدا کرده باشه.
اما اگه مجازات دستی باشه، یه پیام کوچولوی خطرناک از سمت گوگل دریافت میکنین که متوجه میشین علیه سایت شما اقداماتی صورت گرفته.
باز هم اگه فرض رو بر این که بگیریم که سئو شما از برف هم سفیدتره، یعنی مورد حمله SEO منفی قرار گرفتین.
3. افت در رتبه بندی کلمات کلیدی مهم
اگه ترافیک جستجوی شما پایین بیاد احتمالاً رتبه بندی شما هم افت پیدا میکنه.
میتونین از ردیاب رتبه بندی Ahrefs استفاده کنین تا حرکات مهمترین کلمات کلیدی خودتون رو زیر نظر داشته باشین. فقط کافیه کلمات کلیدی که مد نظرتون هست رو در ابزار وارد کنین و بعد خیلی راحت متوجه میشین که در SERP ها چه پستی و بلندیهایی رو پشت سر گذاشتین.
در زیر میتونین تاریخچه موقعیت کلمات کلیدی Ahrefs.com رو مشاهده کنین.
در این حالت موقعیت جستجوی سایت خیلی ثابت است اما اگه یه افت ناگهانی میدیدیم، متوجه میشدیم که احتمالاً نشونهای از سئو منفی است.
اگه یه کلمه کلیدی خاص با موفقیت از SERP ها بیرون کشیده شده باشه، ممکنه خیلی سریع متوجه افت ترافیک سایت نشین؛ پس حتماً حتماً کلمات کلیدی مهم رو ردیابی کنین.
خب حالا وقتشه بریم سراغ تاکتیکهای سئو منفی و ببینیم که چطوری میشه از حملاتش جون سالم به دربرد!
تاکتیکهای رایج سئو منفی
ماهیت تاکتیکهای سئو منفی میتونن مخرب یا سازنده باشن و همچنین میتونن از حالت یه کم غیرقانونی تا کاملاً غیرقانونی و غیراخلاقی طبقهبندی بشن، یعنی در واقع طیف رنگیشون از خاکستریه تا سیاه!
بریم سراغ رایجترین حملات سئو منفی:
1. ساختن لینک اسپم
ایجاد هزاران لینک بیکیفیت برای سایت رقیب، مطمئناً رایجترین نوع از Negative SEO است. این که این لینک ها از یه دستگاه ارزون قیمت یا یه شبکه پیوندی به وجود بیان، هیچ فرقی نداره و در واقع نتیجه یه چیز ثابت و مشخصه: هجوم ناگهانی لینک های فیک که اعتبار سایت شما رو نشونه گرفتن!
روشهای لینک سازی اسپم
شاید بپرسین این لینک ها چطوری میتونن به سایت ما آسیب برسونن؟ به نظرم قبلش بهتره کمی با الگوریتم های گوگل آشنا باشین.
دو تا روش برای ساختن لینک اسپم در سئو منفی وجود داره و ممکنه هر کدوم از اونها یا هر دوی اونها توسط یه بیمعرفتی برای شما اعمال بشه.
- روش حجمی: تعداد خیلی زیادی لینک بیکیفیت به سایت شما پیوند داده میشه.
- روش انکر تکست: تعداد زیادی لینک از بیرون به یه انکر تکست خاص تو یکی از صفحات خوب شما وارد بشه.
هدف هر دوتا روش اینه که سایت شما به نحوی توسط گوگل جریمه بشه، چه جریمه دستی، چه توسط الگوریتم پنگوئن.
شناسایی لینک های اسپم
خبر خوب اینه که هر دو تا تاکیتک لینک اسپم رو میشه شناسایی کرد:
روش اول: هشدار Ahrefs
روش اول اینه که پیوندهای اسپم رو با نظارت فعال روی لینک های جدیدی که به سایت شما داده میشه، شناسایی کنین.
برای راحتی کار، میتونین از تنظیم هشدار بک لینکی که تو سایت Ahrefs است استفاده کنین.
«Alerts→Backlinks→Add Alert→Enter Domain→Set Frequency→Add»
بعد از اوکی کردن تنظیمات یه سری هشدارهایی رو به صورت منظم از همه لینک هایی که به سایت شما داده شده، دریافت میکنین. اگه یهویی یه حجمی از لینک های مشکوک رو مشاهده کردین، حواستون باشه که از طرف سئو منفی نباشه!
روش دوم: بررسی نمودار دامنههای ارجاعی یا Reffering Domains
نمودار دامنه های ارجاعی یا Reffering Domains در صفحه Overwiew برای دامنه شما در Ahrefs Site Explorer میتونه خیلی سریع تغییرات رو در پروفایل بک لینک سایت شما نشون میده.
«Site Browser← Enter Domain←Overview←Explore»
البته افزایش ناگهانی دامنه های ریفر میتونه چیز خوبی باشه! به عنوان مثال ممکنه یکی از پستهای مربوط به بازاریابی ویروسی یا وایرال شما تو فضای وب پخش شده باشه یا شاید توی کمپینهای سئو به موفقیت رسیده باشین.
اما به هرحال میتونه نشونهای از حملات سئو منفی هم باشه. پس هر وقت شما متوجه یه پرش یا شکست تو نمودار شدین، باید دقیقاً به مبدأ لینک ها نگاه کنین تا مطمئن بشین که همه چیز اوکیه.
سادهترین روش برای انجام این کار، اجرای گزارش جدید تحت Refering Domains، در Site Explorer است.
فقط باید محدوده تاریخ رو تنظیم کنین تا با اون شکست یا پرش مطابقت داشته باشه و بعدش لیستی از تمام سایت های جدیدی که تو اون دوره به شما لینک دادن پیداکنین.
«اکسپلورر سایت← وارد کردن دامنه← مراجه به دامنه ها← جدید← تنظیم تاریخ← نمایش دامنه های جدیدی که به شما لینک دادن»
البته پرش یا شکستی که در بالا به شما نشون دادیم مربوط به دامنه lifewire.com بود که یه پیوند خوب به حساب میاد و ردپای هیچ سئو منفی اینجا وجود نداره.
روش سوم: گزارش انکر تکست
دو تا روش اول برای یافتن حملات حجمی موثره، یعنی وقتی که سایت شما با هزارتا لینک، یهویی منفجر میشه. اما خب فهمیدن این که انکر تکست شما دستکاری شده یا نه کار هم خیلی سختی نیست.
فقط کافیه گزارش “Anchor” تحت “Backlink Profile” در سایت اکسپلورر رو راه اندازی کنین، بعدش یه درصدی از هر انکر تکستی که تو سایت شما خراب شده رو دریافت میکنین.
مثلاً اسکرین شات بالا خرابی انکر تسکت ها رو بهتون نشون میده که نتیجه حمله سئو منفی است.
2. درخواست جعلی حذف لینک
این یه نوع درخواست جعلی مخصوص سئو منفی است و مثلاً به شما میگه سایت x که مشتری ماست پیوندهایی رو در صفحه y که صفحه شماست، داره. بخاطر تغییرات اخیر گوگل ما دیگه به این لینک ها نیازی نداریم و درخواست انتقال اونها رو داریم!
شما اگه یه کم تحقیقات انجام بدین، متوجه میشین که آیا این پیامها واقعاً به سایت مبدأ لینک ها مربوطن یا خیر! و خب اگه جواب تحقیق شد خیر، یعنی پای نگاتیو سئو در میونه.
یادتون باشه این درخواستها میتونه آسیب جدی به سایت شما وارد کنه و باعث از دست رفتن یه حجم خوبی از بک لینک های شما بشه و دیگه خودتون بهتر از ما میدونین که بک لینک چه تاثیر زیادی تو رتبه گوگل شما داره!
شناسایی درخواست فیکِ حذف لینک
اول از همه بگیم که راهی برای متوقف کردن این جور پیامها وجود نداره و غیرقابل کنترله.
اما خب میتونین وقتی با علائم این نوع درخواست روبرو شدین برای محافظت از لینک های خودتون تلاش کنین. مثلاً اگه دیدین یه بک لینک خوب رو یهویی از دست دادین، سریعاً چک کنین ببینین چرا این اتفاق افتاده، شاید اصلاً یه دلیل موجه مثل تغییر محتوا یا حذف صفحه وجود داشته باشه.
اما خب اگه هیچ دلیل موجهی پیدا نکردین، یعنی چی؟ ?
3. آسیب زدن به محتوای شما
گوگل از محتوایی که تو چندتا سایت تکثیر بشه ناراحت میشه. برای همین هم به یه نسخه از اون مطلب امتیاز میده و بقیه رو نادیده میگیره! البته باید بگیم که تو لینک دادن محتوای شما از سایت های قدرتمند و رتبههای برتر هیچ مشکلی وجود نداره و خیلی هم توصیه میشه. اما وقتی کسی محتوای شما رو بدون این که بگه مال کدوم سایت بوده و منبع چیه، کپی کنه، یعنی خبرای بدی در راهه.
امیدواریم که گوگل به اندازه کافی هوشمند باشه و بتونه سایت شما رو به عنوان منبع اصلی تشخیص بده و بیشتر اوقات هم همینطوره، اما نه همیشه!!
اگه پستهای شما تو سایت های بزرگی مثل آمازون کپی بشن، چی؟ میخواین با همچین سایت هایی مقابله کنین؟! تو همچین مواقعی اوضاع خیلی خراب میشه و نگاتیو سئو زهر خودش رو میریزه!
روش با خبر شدن از محتوای به سرقت رفته
سادهترین روش برای این که متوجه بشین محتوای شما سرقت شده یا خیر اینه که یه پارگراف از مقاله خودتون رو در گوگل با علامت نقل قول کپی کنین.
البته ابزارهای خوبی برای این که متوجه این کار بشین وجود دارن که میتونن به شما کمک کنن، یکی از اونها Copyscape است که باعث پیدا کردن محتوای کپی شده میشه.
برای چک کردن صفحات جداگانه، میتونین URL صفحه مورد نظر رو در ابزار وارد کنین.
4. پارامترهای URL غلط
پارامترهای URL مقادیری هستند که در رشته URL صفحه تنظیم شدن. مثلاً تو مثال زیر پارامتر اندازه روی سایز کوچیک تنظیم شده:
http://www.example.com/?size=small
این پارامترها معمولاً در سیستمهای تجارت الکترونیک برای فیلتر کردن و مرتب سازی صفحات استفاده میشن.
اگه چند بار فقط یه تغییرات مختصری روی یه صفحه انجام بشه، اون صفحه دیگه ایندکس نمیشه.
سئو منفی میتونه باعث اتفاق افتادن همچین چیزی بشه. شاید بپرسین چطوری؟ برای این کار اون رقیب بیاخلاق لینک هایی رو به صفحهای در سایت شما میده و از پارامترهای جعلی استفاده میکنه. گوگل هم این پیوندها رو دنبال میکنه و اگه سایت به درستی تنظیم نشده باشه، صفحات شما فهرست بندی نمیشن.
روش دفاع در مقابل حملات پارامتر جعلی
خوشبختانه محافظت از سایت در برابر این حملات کار سادهای است . مثال زیر رو ببینین:
پارامتر جعلی به آدرس URL یه صفحه درمورد نکات سئو اضافه شده.
صفحه در اون URL بارگیری میشه ولی…
ما یه برچسب URL کانونی داریم که به گوگل این اجازه رو میده تا بفهمه نسخه DE-FACTO این صفحه چیه.
این به اونها میگه که فقط کافیه URL root رو فهرست کنن و بقیه پارامترهای اضافه رو نادیده بگیرن.
5. هک کردن سایت شما
آخرین ضربه سئو منفی تو این مقاله خیلی وحشتناکه و میتونه از همه خط و مرزهای اخلاقی عبور کنه. گوگل دلش میخواد که از کاربرانش محافظت کنه پس قبل از ورود اونها به سایت هک شده، بهشون هشدار میده. هک کردن سایت باعث افت شدید رتبه شما میشه و حتی میتونه باعث بشه که شما کلاً از نتایج جستجو حذف بشین!
برای مقابله با این خطر هم فقط میتونین امنیت سایت خودتون رو ارتقا بدین.
امیدوارم که تونسته باشیم سئو منفی و مشکلاتی که ممکنه برای شما به وجود بیاره رو براتون به طور کامل شرح داده باشیم و از این مطلب نهایت استفاده رو برده باشین.
اگه در حملات سئو منفی تجربه دارین حتماً با ما به اشتراک بذارین.