توضیحاتی در مورد Kpi تولید محتوا
Kpi تولید محتوا
یک فاکتور برای سنجش موفق بودن یا نبودن یک محتوا دانست. kpi یا عملکرد محتوا می تواند در حوزه دیجیتال مارکتینگ یک فاکتور بسیار مهم و مفید باشد. بدین ترتیب افرادی که می خواهند از عملکرد خود در تولید محتوا مطلع شوند، باید با Kpi تولید محتوا به خوبی آشنایی داشته باشند و بدانند برای اطلاع از kpi چه پارامترهایی باید شنجیده شوند تا بتوان بهترین عملکرد را در زمینه تولید محتوا از خود بر جای گذاشت.
Kpi تولید محتوا را اگر بخواهیم با زبان بسیار ساده و قابل فهم برای عموم افراد حتی افرادی که تخصص کافی در زمینه دیجیتال مارکتینگ ندارند بیان کنیم، می توانیم بگوییم که kpi می تواند موفق عمل کردن یک شخص یا سازمان را بررسی کند. حال باید مشخص شود چه فرد یا شرکتی مد نظر است تا شاخص های متناسب با همان فرد یا سازمان مورد بررسی قرار گیرند.
شاید بسیاری از افراد ندانند منظور از kpi چیست، به همین خاطر در این بخش قصد داریم کمی راجع به این عبارت توضیح دهیم تا همه افراد با آن آشنا شوند. kpi مخفف عبارت Key Performance Indicator است. اگر بخواهیم معنی این عبارت را متوجه شویم، می توان با ترجمه این عبارت متوجه آن شویم. ترجمه آن شاخص کلیدی عملکرد است.
بیشتر بخوانید:
سیستم مدیریت محتوا وردپرس چه قابلیت هایی دارد؟
در واقع Key Performance Indicator یا شاخص کلیدی عملکرد متر و معیاری است که به ما کمک می کند تا متوجه شویم که سازمان، کسب و کار، تیم یا… در مسیر صحیح خود برای رسیدن به موفقیت در حال حرکت است یا خیر، اگر پاسخ مثبت باشد که باید آن راه را با قدرت هر چه بیشتر ادامه داد، اما اگر پاسخ منفی است نیاز است تا هر چه سریع اقدامات مناسب تری برای رسیدن به اهداف خود انجام داده و مسیر صحیح را تشخیص داده و برای ورود به آن اقدامات لازم انجام شوند.
توضیحات بیشتر در مورد Kpi تولید محتوا با ذکر یک مثال
با توجه به اینکه Kpi تولید محتوا ممکن است برای بسیاری از افراد یک موضوع گنگ و پیچیده به نظر برسد، قصد داریم در این مطلب با ذکر یک مثال ساده و قابل درک برای همه افراد، مفهوم kpi را شرح دهیم تا پس از مطالعه این مطلب، هر فردی بتواند درک صحیحی از شاخص کلیدی عملکرد داشته باشد.
برای مثال می توان یک قایق یا کشتی را در نظر گرفت. این کشتی به طور معمول برای جابجایی بار و مسافر از یک نقطه به نقطه ای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، حال این دو نقطه ممکن است در یک کشور قرار داشته باشند و یا برای حمل و نقل بین المللی و دو نقطه مد نظر ممکن است دو کشور باشند.
در هر صورت هدف کشتی تغییری نمی کند و باید مسافرین و بار را از مبدا به مقصد برساند. بدین ترتیب هدفی که کشتی دنبال می کند، رساندن مسافر و بار در مدت زمان معین به مقصد مشخص است.
حال ناخدا برای اینکه کشتی را در مسیر صحیح به حرکت درآورد تا از مبداء به مقصد برسد، نیاز به یک سری اطلاعات تخصصی در حوزه ناوبری دارد. این اطلاعات شامل داده های مکانی، نوع و میزان سوخت کافی، اطلاعات کامل در مورد شرایط جوی و اطلاعات آب و هوای مبداء، مقصد و مسیری که باید طی شود، هستند.
اگر این اطلاعات در اختیار تیم ناوبری قرار نگیرند، هرگز کشتی به مقصد نخواهد رسید. همه اطلاعاتی که کادر ناوبری برای رسیدن به هدف نهایی و مشخص خود نیاز دارند را kpi می نامند. با توجه به اینکه مثال بسیار بسیار ساده و ملموس بود، به احتمال فراوان اکنون همه افرادی که تا به حال این مطلب را دنبال کرده اند، به خوبی با مفهوم شاخص کلیدی عملکرد یا Key Performance Indicator به خوبی آشنا شده اند.
چالش اصلی که بسیاری از مدیران برای انتخاب kpi تولید محتوا با آن مواجه هستند، چیست؟
انتخاب kpi مناسب برای محتوا کار چندان راحتی نیست، به همین خاطر در بسیاری از مواقع ممکن است مدیران ارشد یک کسب و کار بزرگ یا کوچک در این مرحله دچار مشکلات جدی شوند. در این بخش قصد داریم با برخی از مهمترین چالش های پیش روی مدیران کسب و کارهای مختلف در انتخاب kpi مناسب برای یک محتوا آشنا شویم. گستردگی شاخص ها یکی از چالش های اصلی است که مدیران با آن مواجه هستند.
یکی از بزرگترین مشکلاتی که وجود داشته و مانع از انتخاب بهترین شاخص عملکرد محتوا می شود، تنوع بسیار زیاد شاخص ها است. با توجه به زیاد بودن این شاخص ها، هر فردی با هر میزان سواد و دانش ممکن است دچار تردید و اشتباه شود و این موضوع می تواند آنها را از مسیر درست دور کرده و هر روز آنها را به سمت اشتباهات بیشتر و شکست در مقابل رقبا سوق دهد.
هر گونه سهل انگاری مدیران ارشد یک کسب و کار در زمینه انتخاب نادرست kpi تولید محتوا می تواند هزینه های بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. بدین ترتیب موضوعی که مدیران هر کسب و کاری باید به آن توجه داشته باشند، این است که در انتخاب شاخص کلیدی عملکرد دقت زیادی داشته باشند.
هم جهت بودن kpi با اهداف اصلی یک سازمان کمک می کند تا راحت تر و سریع تر بتوان به این اهداف نزدیک شد. بدین ترتیب هر کسب و کاری در مرحله اول باید اهدافی معین داشته باشد تا انتخاب kpi و هر چیز دیگری بر اساس اهداف مشخص شده انجام شود.
آشنایی با شاخص کلیدی عملکرد یا kpi
شاخص کلیدی عملکرد یا kpi به شکل های مختلفی قابل ارائه است، به همین خاطر ابتدا باید به خوبی با شاخص مد نظر آشنا شویم تا بدانیم چه متر و معیاری برای اندازه گیری آن نیاز داریم. معمولا انواع شاخص عملکرد را می توان به دو شکل کلی اندازه گیری و معرفی کرد. این دو روش اندازه گیری از هم جدا نیستند و ارتباط مستقیمی نیز با هم دارند. با همراه باشید تا با انواع روشهای اندازه گیری و محاسبه شاخص کلیدی عملکرد آشنا شوید.
-
Measure
Measure معمولا به صورت یک عدد معرفی می شود. این عدد حاصل اندازه گیری های بسیار دقیقی است که توسط افراد متخصص انجام شده است. Measure را می توان یک داده دانست که دارای ارزش بسیار زیادی برای رونق یک کسب و کار اینترنتی است.
بدین ترتیب معمولا افرادی که قصد دارند کسب و کار خود را به صورت اینترنتی ادامه دهند، بهتر است با مفهوم kpi و نحوه محاسبه و ارائه آن آشنا شوند. عدم اطلاع از kpi تولید محتوا می تواند برای صاحب یک کسب و کار اینترنتی به منزله یک شکست در برابر سایر رقبا باشد.
-
Metric
Metric را می توان اعداد و ارقامی دانست که حاصل Measure ها است. Metric را معمولا به صورت نرخ، درصد، میانگین و… ارائه می کنند. به عنوان مثال می توان به نرخ کلیک یا ctr اشاره کرد. هر چه تعداد بازدیدکنندگان یک سایت بیشتر شوند، نرخ کلیک افزایش می یابد.
تعداد بازدیدکنندگان را می توان Measure و نرخ کلیک که حاصل آن است را می توان Metric نامید. بدین ترتیب با این مثال بسیار ساده و قابل درک برای همه اقشار جامعه، همه به خوبی متوجه شدیم که چگونه می توان شاخص عملکرد محتوا را معرفی کرد.
آشنایی با انواع شاخص کلیدی عملکرد یا kpi
- معرفی برخی از شاخصهای سنجش عملکرد مالی
- مقدار سود خالص به دست آمده
- حاشیه سود ناخالص و خالص
- حاشیه سود عملیاتی
- میزان برگشت سرمایه
- میزان سرمایه در گردش
- میزان هزینه های انجام شده
- و…
معرفی برخی از شاخص های مربوط به مشتری
- میزان موفقیت در حفظ مشتریان
- محاسبه مقدار سود حاصل شده
- میزان گردش مالی یک مشتری
- گردش مالی یک مشتری
- رسیدگی به شکایات مشتری
- و…
معرفی برخی از شاخص های مربوط به بازار و بازاریابی
- مقدار رشد بازار
- مقدار سم از بازار
- مشخص کردن نفوذ یک برند در بازار
- جستجوی یک برند در اینترنت و رتبه آن
- میزان بازدید سایت از سوی مشتریان
- میزان مشارکت در انواع شبکه های اجتماعی
- عملکرد کارکنان
- نرخ کلیک یا ctr
- و..
کلام آخر
در این مطلب سعی شد تا به زبانی ساده و روان kpi تولید محتوا معرفی شود تا همه افراد بتوانند با آن ارتباط برقرار نمایند. مقالات بسیار زیادی را می توان در سایت های مختلف پیرامون kpi تولید محتوا پیدا کرد، اما معمولا همه این مقالات به نحوی نگارش شده اند که ممکن است نیاز به یک سری پیش زمینه در حوزه دیجیتال مارکتینگ داشته باشند، اما این موضوع را سعی کرده ایم در اینجا از بین برده و مطلب به گونه ای باشد که برای همه افراد مفید باشد.
شرکت رایامارکتینگ یکی از پیشگامان آموزش دیجیتال مارکتینگ در سطح کشور محسوب می شود که kpi تولید محتوا نیز یکی از سرفصل های مربوط به بخش بازاریابی محتوا محسوب می شود. برای مشاهده هزینه تولید محتوا توسط این سایت به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید. البته کیفیت محتوا نز در سطح بسیار بالایی نگه داشته شده تا مخاطب بتواند در صورتی که اطلاعات زیادی نسبت به حوزه دیجیتال مارکتینگ داشته نیز بتواند بهره لازم را از این طلب ببرد.
بدین ترتیب همه تلاش ما تهیه یک مطلب کامل و مفهومی با زبانی ساده و روان بوده تا هر فردی که علاقه مند به مطالعه در حوزه شاخص کلیدی عملکرد باشد، بتواند از آن بهره مند شود. مثال های بسیار ساده و قابل درک از kpi تولید محتوا در این مطلب سبب شده که بتوان تنها با مطالعه این مقاله نیز اطلاعات کامل و جامعی پیرامون شاخص کلیدی عملکرد یا kpi تولید محتوا پیدا کرد.