فرق نام تجاری و علامت تجاری در چیه؟ تا به حال این سوال رو از خود پرسیدین؟ اصلاً میدونستین که این دو تا از هم متفاوت هستن؟ در این مقاله قصد داریم به 0 تا 100 این مبحث بپردازیم و شما رو با تفاوت نام تجاری و علامت تجاری آشنا کنیم. نامهای تجاری و علائم تجاری سرمایههای ارزشمندی برای یه تجارت هستن. اغلب مارک یا علامت تجاری با محصول مورد نظر مترادف میشه. به عنوان مثال زیراکس R اغلب به معنی کپی استفاده میشه، به همین دلیل بسیاری از شرکتها میخواهند از مارکهای خود در برابر سایر شرکتها که ممکنه بخوان نام رو کپی کنن یا نادرست معرفی کنن، محافظت کنن. در ادامه ابتدا شما رو با مفهوم هر کدوم از اونها آشنا میکنیم. به بیان سادهتر هویت نام تجاری شما همون چیزیه که نشون دهنده اعتبار کسب و کار شما در نزد مردم هست. علامت تجاری شما چیزی هست که از ویژگیهای برند شما از نظر قانونی محافظت میکنه. اغلب اوقات اصطلاحات نام تجاری و علامت تجاری به جای هم استفاده میشن، اما این دقیق نیست چون هر کدوم از اونها تمایزهای مهمی از هم دارن. یکی از راههای به خاطر سپردن تفاوت نام تجاری و علامت تجاری این هست که همه علامت تجاری، نام تجاری هستن اما همه نامهای تجاری، علامت تجاری نیستن. بهتره در مورد ثبت علامت تجاری هم اطلاعاتی داشته باشین.
نام تجاری چیه؟
برای دونستن فرق نام تجاری و علامت تجاری ، اول باید تعریفی از هر کدام داشته باشین. نام تجاری یه محصول خاص هست و یا میتونه نام یه شرکت رو مشخص کنه. زمانی که نام تجاری یا برند مورد نظر در حال انجام کار خود هست، باعث ایجاد تصاویر مثبت یا احساساتی در مصرف کنندگان میشه، به همین دلیل نام تجاری یا برند مورد نظر میتونه بسیار ارزشمند باشه. در برخی از موارد نام تجاری بخشی از زبان بومی روزمره است. مثل Kleenex که به معنای بافت میشه. به دلیل اهمیت نام تجاری، بسیاری از شرکتها میخوان از اون با مارک تجاری محافظت کنن. در سالهای اخیر شرکتها متوجه اهمیت نام تجاری یا برندینگ شدهاند. بذارین برای شفاف سازی تفاوت نام تجاری و علامت تجاری ، تعریف واضحی از نام تجاری به شما ارائه بدیم.
نام تجاری نامی هست که سازنده به محصول یا خدمات شرکت خاص خودش میده. معمولاً نامهای تجاری به صورت بزرگ نوشته میشن. در سالهای اخیر برندهایی که از این قانون سرپیچی کنن هم بودن، مانند eBay یا iPod که دارای یک حرف بزرگ هستند. به یاد داشته باشین که از نام تجاری برای نشان دادن قصد برند استفاده میشه. این مسئله به بازاریابها کمک میکنه تا یه نام تجاری و تصویر قدرتمند از محصول ایجاد کنن تا محصول یا مارک رو در ذهن مخاطب یا هدف قرار بدن. بنابراین نام تجاری در تکنیکهای بازاریابی مسئله مهمی محسوب میشه. نام تجاری وظیفه مهمی داره که باید قبل از عرضه یا موقعیت یابی محصول در بازار یا بازارها انجام بشه. ما همچنین میتونیم از بین مارکهای تجاری یا نام تجاری برای انتقال ویژگیهای اصلی یا مزایای محصول مورد نظر یا خدمات استفاده کنیم. برای شناخت تفاوت نام تجاری و علامت تجاری در ادامه با ما باشین.
علامت تجاری چه معنایی میده؟
علامت تجاری در حقیقت یه نام تجاری یا یه نام تجاری ثبت شده هست. این مسئله میتونه شامل هر ترکیبی از نام، شعار، آرم، اصوات یا رنگها باشه که شرکت یا محصولات یا خدمات اون رو مشخص میکنن. به عنوان مثال Nike، Swoosh یه علامت تجاری ثبت شده هستن. با فهمیدن مفاهیم هر کدوم، بهتر میتونین فرق نام تجاری و علامت تجاری رو تشخیص بدین. علامت تجاری به عنوان علامت خدمات یا دارایی معنوی نیز شناخته میشه. علامت تجاری با هر نوع آرم، نشانه، طرح یا اصطلاحی که برای شناسایی یه کالا یا خدمات از یه منبع یا شرکت خاص از دیگران یا رقبا استفاده میشه، مرتبط هست. اگه علامت تجاری ثبت شدهای دارین، میتونین از نماد with به همراه علامت استفاده کنین یا در صورت استفاده از علامت تجاری به عنوان خدمات قانون عمومی از کلمات مانند TM (برای کالاها) و SM (برای خدمات) استفاده کنین.
علامت تجاری در بسته استفاده میشه (به عنوان برچسب یا کوپن برای هویت یه شرکت) میتونه در ساختمانهای شرکت نیز استفاده بشه یا نمایش داده بشه. تفاوت نام تجاری و علامت تجاری با داشتن اطلاعات بیشتری از هر کدام میتونه برای شما راحتتر باشه.
اهداف نام تجاری و علامت تجاری
برای درک بهتر فرق نام تجاری و علامت تجاری خوبه که هدف هر کدوم رو بدونین. هدف از نام تجاری ارائه راهی آسون برای شناخت و به خاطر سپردن نامی هست که پاسخ مثبتی رو در مصرف کنندگان ایجاد میکنه. به عنوان مثال بسیاری از خریداران ترجیح میدهند، محصولات نام تجاری رو بخاطر ارزش ادراک شده، در مقابل نوع عمومی خریداری کنن. علامت تجاری از نام تجاری محافظت قانونی میکنه. از طریق ثبت نام، این شرکت میتونه علیه دیگران که بدون اجازه از مارک تجاری کپی یا استفاده میکنن، پیگرد قانونی داشته باشه. لازم به ذکره که نامهای تجاری که ثبت نشدهاند، میتونن توسط دیگران بدون اجازه استفاده بشن. از نامهای تجاری در حالت عادی نمیشه استفاده کرد مگه در استفاده منصفانه که در اون نام میتونه استفاده بشه تا زمانی که مالکیت نام اشتباه گرفته بشه. ارائه نمونههایی از زیراکس یا کلینکس نمونهای از استفاده منصفانه است. هنوز هم سوالی که در ذهن شما هست این که تفاوت نام تجاری و علامت تجاری در چیه؟
تاریخچه علامت تجاری در برابر مارکهای تجاری
مارک یا نام تجاری به زمان مصریان باستان برمیگرده. داستان جالبی داره. داستان از جایی شروع شد که یه نفر دوست داشت گاوهاش از گاوهای شخص دیگه متفاوت باشه و نهایتاً به ایده ساختن نام تجاری رسیدن! اکنون ما با بسیاری از نامهای تجاری آشنا هستیم و روزانه در مورد بسیاری از اونها بحث میکنیم. بین اپل، تارگت، نایک و غیره تعداد زیادی نام تجاری حتی برای شمارش وجود داره. این نامها به قدری در بازار مسلط هستن که اگه هیچ گونه حمایت قانونی از مارکهای تجاری خود نداشته باشن، در برابر سایر مارکهای کپی کننده مشخصات خود بدون مجازات آسیب پذیر خواهند بود. نباید اشتباه کنین! همونطور که نامهای مشاغل و برندهای بزرگ در برابر سوء استفاده آسیب پذیر هستن، مشاغل کوچک نیز در امان نخواهند بود. بهتره برگردیم به بحث اصلی یعنی فرق نام تجاری و علامت تجاری ! در ادامه در مورد تفاوت نام تجاری و علامت تجاری صحبت خواهیم کرد.
تفاوت بین نام تجاری و علامت تجاری
تفاوت نام تجاری و علامت تجاری توسط موارد زیر برای شما شرح داده شده. موارد زیر از جمله اصلیترین تفاوتهای اوناست.
مفهوم اساسی
اولین فرق نام تجاری و علامت تجاری در مفهوم اونها است. نام تجاری برای مشتریان یه حافظه ابتکاری هست، روشی آسون برای به خاطر سپردن محصول مورد نظر یا خدمات ترجیحی! نام تجاری بخشی اساسی از یه برند است. این مسئله برای صحبت کردن، نوشتن یا شناسایی محصول یا خدمات برای تشخیص از سایر محصولات مشابه در یه گروه یا دسته استفاده میشه. مفهوم اساسی نام تجاری رو نباید با علامت تجاری اشتباه گرفت. تفاوت نام تجاری و علامت تجاری در همین است. علامت تجاری با منبع تجاری یا مبدا محصولات یا خدمات مرتبط است. از نظر مفهومی به عنوان نشان مبدا نام گذاری شده. به عبارت ساده، گفته میشه که علامت تجاری یه نام تجاری یا شاید بخشی از نام تجاری باشه که از نظر قانونی محافظت میشه.
انواع
دومین تفاوت نام تجاری و علامت تجاری در انواع اون هست. انواع مختلفی از نام تجاری وجود داره که برخی از اونها عبارتند از: سرواژه سازی (قرار دادن حرف اول کلمات مرتبط کنار هم)، توصیفی (نام دارای مزایای محصول)، کلمه خارجی (کلمه از زبان دیگر)، نام بنیان گذار (نام افراد واقعی)، ترکیبی (ترکیب چند حرف در حالی که علامت تجاری دارای انواع مختلفی برای خود هست، به عنوان مثال مارکهای خدماتی)، علائم تجاری خیالی، دلخواه و پیشنهادی (قویترین و محافظت شدهترین علائم تجاری)، صرفاٌ توصیفی (ضعیفترین علائم تجاری)، نام تجاری (شناسایی شرکت به عنوان یه کل)!
اختلاف حقوقی
سومین فرق نام تجاری و علامت تجاری ، اختلاف حقوقی است. نام تجاری، نام قانونی نیست! این فقط نامی هست که توسط شرکت برای یکی از محصولاتشون انتخاب شده. از طرف دیگه علامت تجاری، به طور قانونی از طریق محصولات و خدمات خود نشون دهنده یک تجارت است. درکل تفاوت نام تجاری و علامت تجاری زیر شاخههای زیادی داره.
ارتباط
نام تجاری با فرهنگ، شخصیت، بینش و شهرت ارتباط مستقیم داره. به سادگی نام تجاری به پاسخ دادن این سوال که شرکت در کل چیه، کمک میکنه. علامت تجاری با بسته بندی، نماد و طرح رنگ همراه است. این مسئله از نام تجاری شما محافظت میکنه تا رقبا نتونن از اون استفاده کنن و باعث گیج شدن مصرف کننده بشن. تفاوت نام تجاری و علامت تجاری بهتر مشخص شد.
محدودیتها
نام تجاری فقط در ایالتی که نام تجاری شما در اون ثبت شده، محافظت میشه. این مسئله به اون معنا هست که هیچکس نمیتونه از نام تجاری شما در همون ایالت استفاده کنه اما به یاد داشته باشین که نمیتونین از سایر کشورها استفاده نام تجاری خاص رو در نوع دیگهای از شرکت یا صنعت جلوگیری کنین. علامت تجاری اون یه مالکیت معنوی هست که با نشون دادن قانونی بودن مارک شما در جای دیگه از برند شما محافظت میکنه. همچنین میتونه از دولت محافظت کنه. تفاوت نام تجاری و علامت تجاری در محدودیت اونها هست. آخرین فرق نام تجاری و علامت تجاری رو با هم مرور میکنیم.
طول استفاده
مدت زمان مشخصی برای استفاده از نام تجاری وجود نداره مگه این که محدودیت نام تجاری شما در سطح محلی باشه یا به دلیل عدم ثبت نام تجاری توسط شخص دیگهای استفاده بشه. طبق اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری، یه علامت تجاری میتونه به مدت 10 سال استفاده بشه و تا اون زمان محافظت میشه. این دوره 10 ساله شامل (تمدید بین سالهای پنجم و ششم پس از ثبت نام و در یک سال قبل از پایان هر 10 سال با تشکیل اسناد رسمی برای استفاده) میشه. بنابراین تفاوت نام تجاری و علامت تجاری در طول استفاده اونها هست. نام تجاری محدودیتی نداره اما علامت تجاری محدودیت زمانی داره.
چرا دانستن تفاوت اونها مهمه؟
مارک تجاری و علامت تجاری شما هر کدوم مزایای منحصر به فرد خود رو دارن. نام تجاری شما وجه شرکت شما محسوب میشه و با حفظ اعتبار کسب و کار شما میتونه به مرور تغییراتی ایجاد کنه. علامت تجاری شما از مارک تجاری شما محافظت قانونی میکنه و توسط اداره تجاری و ثبت اختراعات به تجارت شما اعطا میشه. نام تجاری شما همون چیزی هست که به مشتریان کمک میکنه شرکت تجاری شما رو به همراه خدمات یا محصولات اون شناسایی کنن، در حالی که علامت تجاری شما به محافظت از تصویر برند شما در برابر رقبا کمک میکنه. تفاوت نام تجاری و علامت تجاری رو بهتره شفافتر درک کنین. نام تجاری یا مارک تجاری از چندین عنصر تشکیل شده که اون عناصر رو با هم مرور میکنیم:
- تصویر
- شخصیت
- هویت
- ذات
- فرهنگ
- شهرت و آبرو
این عناصر به طور مشترک، ارزش یه مارک تجاری یا نام تجاری رو در صنعت تعریف میکنن. اگه علامت تجاری یا مارک تجاری نیست، عناصر سازنده نام تجاری بدون استفاده از تهدید مجازات توسط افراد دیگه استفاده میشن. علامت تجاری میتونه برای محافظت از جنبههای مختلف یه مارک تجاری استفاده بشه؛ از جمله:
- نام تجاری
- امضاها
- کلمات
- برچسب گذاری بی نظیر
- طرحهای رنگی
- بسته بندی
- حرکات
- صداها یا تجربیات حسی
علامتهای تجاری از عناصری محافظت میکنن که منحصر به فرد و با نام تجاری شناخته میشه. به همین دلیل هست که علامت تجاری با نام تجاری مرتبط هستن. تفاوت نام تجاری و علامت تجاری رو میدونین بنابراین از اهمیت و عملکرد هر یک هم اطلاعات کافی دارین.
در انتها باید بگیم که هر دو اصطلاح ذکر شده برای هر تجارت یا شرکتی، سرمایه ارزشمندی هست. به علت ندونستن فرق نام تجاری و علامت تجاری این دو اصطلاح رایج معمولاً با هم به اشتباه گرفته میشن. بسیاری از شرکتها میدونن که نام تجاری اونها توسط هر شرکت یا تجارت دیگهای مورد استفاده قرار میگیره، اما تا زمانی که علامت تجاری شرکت خود رو نداشته باشین، نمیتونین از این وضعیت جلوگیری کنین. علامت تجاری برای محافظت از نام تجاری شرکت استفاده میشه. علائم تجاری میتونن به طور قانونی از عبارات یا کلمات خاصی که برای برند شما مهم هستن مانند شعار شما محافظت کنن. اونها همچنین میتونن به عنوان لباسهای تجاری باشن، که به عناصر هنری اشاره دارن که تصویر محصول یا خدمات خاص شما رو تشکیل میدن.