مقالات آموزشی

قوانین طراحی رابط کاربری + معرفی ۹ قانون حیاتی و لازم

مفید بود؟

قوانین طراحی رابط کاربری زیاد پیچیده نیستن و ما می‌خوایم در این مقاله اونها رو براتون نوضیح بدیم. اینطوری خودتون می‌تویند ببینید که چقدر این قوانین ساده و در عین حال کاربردی هستن. با وجود اینکه طراحی رابط کاربری برای مدتها معمول بوده، اما تاکنون هیچ‌وقت تا این اندازه حائز اهمیت نبوده. امروزه به دلیل گسترش جهانی طراحی رابط کاربری و همچنین اهمیتی که در بین طراحان سراسر جهان پیدا کرده، طراحان و توسعه‌دهندگان با هم متحد شدن و به فکر افتادن تا قوانینی تحت عنوان قوانین طراحی رابط کاربری وضع کنن. تمام این تلاش‌ها هم برای عملکرد بهتر و خلاقانه‌تر طراحی رابط کاربری بوده.

تکامل طراحی رابط کاربری یک روند همیشگیه. به عبارتی، همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری و تمرکز وجود دارن تا بتونن عملکرد خوب و زیبایی رو با هم در رابط کاربری یا UI ایجاد کنن.

حالا برای این که شما هم بتونین در امر طراحی رابط کاربری در صدر طراحان قرار بگیرین،به عنوان قدم اول باید با قوانین طراحی UI آشنا بشین تا از پس این امر مهم به خوبی بربیاین. ما در اینجا 9 تا از این قوانین رو برای شما آماده کرده ایم:

1. توجه به قابلیت استفاده جهانی

امروزه با وجود انواع مختلف سیستم‌ها، به طور قطع، یک شیوه طراحی برای همه سیستم‌ها جوابگو نیست. در واقع، هنگامی که شما وبسایت یا برنامه خودتون رو ایجاد می‌کنین، باید مطمئن بشین که با در نظر گرفتن نمایش تمام صفحه روی اسکرین سیستم‌ها دارین طراحی می‌کنین. این قانون از قوانین طراحی رابط کاربری به معنای بارگیری کامل اتصال اینترنت با پهنای باند کم و زیاد، به منظور قالب‌بندی مناسب در هر نوع سیستم عاملی هست.

جالبه بدونین که در گذشته، توسعه‌دهندگان عمدتاً بر ایجاد یه رابط کاربری خوب برای دسکتاپ تمرکز داشتن. اما از سال 2014 استفاده از تلفن همراه تونست از دسکتاپ سبقت بگیره.

سوالی که اینجا برای شما به وجود میاد اینه که آیا حالا باید تمرکز خودتون رو برای طراحی رابط کاربری، از دسکتاپ به تلفن همراه تغییر بدین؟ جواب شما اینه که، اگر چه توجه ویژه به تلفن همراه مهمه، اما باید توجه داشت که میزان استفاده از دسکتاپ با 42٪ سهم کاربری، همچنان به میزان قابل توجهی زیاد است.

در نتیجه، بر اساس قانون اول از قوانین طراحی UI باید بدونیم که ایجاد رابط کاربری سازگار با سیستم‌های مختلف بسیار حائز اهمیت هست. این کار باعث میشه که با نمایش درست توی هر سیستمی بتونیم تجربه خوبی رو به مشتری بدیم.

2. داشتن وضوح

مردم بسیار پرمشغله هستن و سرشون شلوغه. آدمها به ندرت توحه خودشون رو تنها به یه کار اختصاص میدن. به همین دلیل، این قانون از قوانین طراحی رابط کاربری به شما میگه که شما باید رابط کاربری خودتون رو ساده و قابل فهم طراحی کنین.

به عبارتی، نباید طراحی شما به شکلی باشه که تازه کاربر بخواد حدس بزنه که شما چی می‌خواستین بگین و چه هدفی داشتین. برای پیاده کردن قانون دوم از قوانین طراحی رابط کاربری، شما باید در طراحی خودتون از زبانی استفاده کنین که به راحتی از نظر کلمات، عبارات و مفاهیم قابل درک باشه. از به کار بردن اصطلاحات خاص سیستم یا بیزنستون خودداری کنین . سعی کنید از زبانی استفاده کنین که مخاطب باهاش آشنایی داره.

اگه قصد دارین کاربر ضمن انجام کارهاش شما رو هم به اهدافتون برسونه، باید طراحی‌تون به صورت توالی شروع، وسط و پایان انجام بشه. سپس وقتی کار کاربرها تموم شد، از یه اعلان استفاده کنین تا مراحل بعدی را در اون پیام بهش اطلاع بده.

به عنوان مثال، اگه صفحه‌ای برای سیستم بانکی آنلاین طراحی می‌کنین، قانون دوم طراحی رابط کاربری بهتون میگه که اقدامات رو به جای این که همه در یه فرم واحد قرار بدین، در «اطلاعات تماس»، «جزئیات حساب» و «تنظیمات نمایه» گروه‌بندی کنین.

3. جلوگیری از خطاها

خطاها فقط ناهنجار و اشتباه نیستن. اونها موانع بزرگی برای بازدیدکنندگان محسوب می‌شن که باعث می‌شن اقدامات دلخواه خودشون رو به راحتی نتونن انجام بدن.

اگه در طراحی رابط کاربری شما اشکالی پیش بیاد و یا بارگیری اشتباهی صورت بگیره، بیشتر بازدیدکنندگان منتظر رفع مشکل نمی‌مونن. تنها کاری کاربر در این شرایط بلده و به سرعت هم انجامش میده، ترک صفحه است. البته حواستون باشه طبق قوانین طراحی رابط کاربری ، حق کاملاً با کاربر هست.

بنابراین، شما باید هوشیار باشین و خطاهای احتمالی طراحی رو در صورت مشاهد در اسرع وقت برطرف کنین.

طبیعیه کاربران خطا رو دوست ندارن و اگه فکر کنن که مقصر این خطا هستن، احساس بدتری هم پیدا می‌کنن. وظیفه شما اینه که هنگام طراحی رابط کاربری، احتمال خطا رو از بین ببرین یا سیستمی طراحی کنین که خطاهای ایجاد شده برای کاربران رو، قبل از این که کاربر شما رو ترک کنه، بررسی کنه.

به عنوان مثال، شما از کاربران می‌خواین که گذرواژه‌‌ای بسازن که حداقل 8 حرف و حداقل یک رقم داشته باشه. آیا طراحی رابط کاربری سیستم شما به کاربر اجازه میده رمز عبور خودش رو ایجاد کنه و وقتی گزینه “بعدی” رو کلیک کرد اگه گذرواژه‌اش با قواعدی که گذاشتین نمی‌خوند، خطا بده. یا همون اول، هنگام نوشتن رمز عبور به اونها اطلاع خطا داشتن رمز رو میده؟ قوانین طراحی UI میگه قطعاً مورد دوم طراحی، نتایج بهتری رو به همراه داره.

4. ایجاد سازگاری در رابط کاربری

چهارمین قانون از قوانین طراحی رابط کاربری ، سازگاری هست. سازگاری در کل رابط کاربری باعث میشه که کارها مداوم، قابل پیش‌بینی و در حد انتظار باشن. طراحی هرچه یکنواخت‌تر باشه و اطمینان از عدم وجود هیچ غافلگیری یا نتایج غیرمنتظره‌ای رو به همراه داشته باشه، میتونه کمک زیادی به سازگاری امور می‌کنه.

با توجه به اصل حداقل شگفتی، «اگه یه ویژگی ضروری دارای یه عامل حیرت‌انگیز باشه، ممکنه لازم باشه که ویژگی رو دوباره طراحی کنین.» یعنی آیا کاربران باید راجع به معنای کلمات مصرفی شما که از قضا همون عامل حیرت‌انگیز رو دارن و شما هیچ توضیحی برای اون عامل ندادین، حدس بزنن و حتی فکر کنن که چندتا از اونها معنی یکسان دارن؟ آیا کاربران نگران کلیک کردن روی دکمه خاصی هستن، چون مطمئن نیستن که این دکمه چه کاری رو قراره برای اونها انجام میده؟

طبق پاسخ‌های گیج‌کننده‌ای که سوالات بالا در پی دارن، شما باید از سازگاری فرآیندها، عملکردها، شکل ظاهری و اصطلاحات اطمینان حاصل کنین. خوشبختانه، هیچ کمبودی در این مورد برای شما وجود نداره. بسیاری از سازندگان وبسایت های معتبر، در این راه به شما کمک می‌کنن. چون اونها از یک طرح چیدمان شبکه یکنواخت و سازگار استفاده می‌کنن.

5. توجه به متن نوشته

همونطور که امروزه اغلب گفته می‌شه، «کل داستان حول محور زمینه می‌چرخه»t زمینه اینه که چطور می‌تونیم ایده های جدید رو با ایده‌های قدیمی از طریق ایجاد روابط و معنا در دنیای خودمون مرتبط کنیم.

بهترین معلم این قانون احتمالاً میتونه یه تبلیغ کننده باشه. تبلیغ کننده‌ها می‌دونن که با ارائه بدون حساسیت به زمینه و زمان تحویل تبلیغات خودشون، اون تبلیغات بی‌ارزش میشن و همچنین یه هزینه بیهوده رو هم به همراه داره ! برای انجام درست تبلیغات گوگل ادوردز یه راهنمای خوب در نحوه چگونگی تبلیغات محسوب میشه.

به همین ترتیب، شما باید از طراحی متنی در رابط کاربری خودتون استفاده کنین. طراحی رابط کاربری متنی یا Contextual User Interface یه طراحی مبتنی بر مکان، حساس به زمان و مبتنی بر موقعیت یه وبسایت یا برنامه است، به طوری که بیشترین اطلاعات رو در اختیار کاربر میذاره. این کار تا چند سال پیش، اصلاً دغدغه طراحان رابط کاربری محسوب نمیشد اما امروزه با وضع قوانین طراحی رابط کاربری ، این حساسیت‌ها به وجود اومده.

با رشد اتصال به زمان واقعی و وابستگی به اینترنت، زمینه مناسب می‌تونه دلیل شکست یا موفقیت شما باشد. زمینه برای روابط انسانی دارای یه نقش کلیدیه و برای عناصر اساسی طراحی هم به همون اندازه مهمه. ما انتظار داریم که اشیا دارای تعاملی بصری باشن و باید طوری طراحی بشن که روابط منسجمی بین عملکرد و طراحی ما ایجاد کنن.

6. رعایت اندازه و فاصله

تعیین اندازه کلیدهای استفاده شده در طراحی UI و میزان فضای خالی بین اونها برای اطمینان از متعادل بودن و قابل پیش‌بینی بودن طراحی بسیار مهم و جزیی از قوانین طراحی UI محسوب میشه.

جدا از جلب توجه کاربر، این امر همچنین به کاربران کمک می‌کنه تا بدون حضور در یه مکان، درک درستی از اشیای اون فضا و مکان داشته باشن. انجام آزمایش‌های مداوم برای تعیین بهترین روش برای انجام برای رعایت قانون اندازه و فاصله، متمرکز شدن روی مواردی هست که نیاز به توجه بیشتر دارن و کم کردن مواردی که باعث حواس پرتی میشن.

7. درنظر گرفتن پیش فرض‌ها

این قانون از قوانین طراحی رابط کاربری میگه که توسعه‌دهندگان و طراح‌ها معمولاً دوست دارن همه چیز رو شخصی سازی کنن. این کار به ما امکان می‌ده تا کنترل همه چیز رو از رابط‌ کاربری بگیریم تا از تصاویر زمینه گرفته تا آهنگ های زنگ، همه رو در دست داشته باشیم.

با این حال، به نظر نمیرسه که اکثر مردم با سفارشی سازی‌های معمول، خودشون رو به زحمت بندازن. به عبارتی بیشتر دستگاه‌ها و سایر وسایل الکترونیکی مصرفی خریداری شده تقریباً هیمشه ثابتن و تغییری نمی‌کنن. بنابراین افراد معمولاً تنظیمات کارخانه خودشون رو تغییر نمی‌دن، چون این تغییر به دانش، زمان و تلاش زیادی نیاز داره.

پس شما با دونستن این واقعیت، مهمه که مطمئن باشین تنظیمات پیش فرض برای دسته زیادی از کاربران مناسبه. اینطوری کاربرها می‌تونن به راحتی این تنظیمات رو درک و ازشون استفاده کنن. این به این معنیه که به کاربر بگین: «سلام، شما می‌تونین این قسمت رو سفارشی کنین، اما این کار اجباری نیست.»

8. انجام درست اقدامات ترجیحی

در شرکت طراحی وب، ما متوجه شدیم که بازدیدکنندگان وبسایت‌ نمی‌دونن چطوری با ما تماس بگیرن. چون در واقع انتخاب‌ها برای اونها زیادن و مردم غالباً سرگردون می‌شن و نمی‌دونن که چطور روند تماس با شما رو شروع کنن.

این عدم اگاهی باعث میشه که کاربرها، در مرحله دوم شروع کنن خودشون راجع به چگونگی ارتباط با شما حدس و گمان بزنن تا بالاخره راه ارتباطی درست رو پیدا کنن. اما همین حدس و گمان‌ها میزان دریافت پیام‌های ارتباطی شما رو کم میکنه و دقیقاً به ضرر شماست.

با آشکارتر نشون دادن اقدامات موردنظر خودتون، کاربران رو به صورت بصری نسبت به اقدامات مربوطه راهنمایی کنین. حواستون باشه که نباید کاربران رو به حال خودشون بذارین. شما باید بگین که دقیقاً از کاربرهای خودتون چه چیزی می‌خواین و حتی اگه لازم شد، به صورت عملی و ویدیویی توالی اقدامات رو به اونها نشون بدین. به عبارتی براساس این قانون از سری قوانین طراحی UI ، انجام این کارها و داشتن تعهد به کاربران از وظایف و مسئولیت‌های شما محسوب میشه.

9. ارسال بازخورد به کاربران

وقتی شما وارد یه اتاق تاریک می‌شین و همزمان کلید برق رو می‌زنین، به طور طبیعی انتظار دارین که چراغ روشن بشه. اگه وقتی کلید رو بزنین اتفاقی نیفته، ممکنه که تصور کنین یه مشکلی در اتصال سیم برق وجود داره یا لامپ سوخته. این مسئله در مورد طراحی رابط کاربری هم به همین اندازه صادق است.

اینطور در نظر بگیرید که هیچ کدوم از کاربرهای شما در مورد صحت اقداماتی که انجام داده، اطمینان کامل نداره. بنابراین وظیفه شماست که در طراحی رابط کاربری خودتون از پیام‌ها و اعلان‌های راهنمای بازخورد استفاده کنین. با این کار به بازدیدکنندگان نشون می‌دین که اقدامات اونها موفقیت‌آمیز بوده و اون اقدامات تأیید شدن.

نتیجه

هنر طراحی رابط کاربری همیشه در حال تغییره و ما همچنان به دنبال یافتن راه‌های جدید برای ترکیب عملکرد و فرم در طراحی UI هستیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.