همون طور که خودتون در جریان هستین، پیام رسان تلگرام Telegram تبدیل به یه پلتفرم خیلی محبوبی بین مردم شده و در سالهای اخیر نظر اکثر بازاریابها رو به خودش جلب کرده. بنابراین در حال حاضر این که شما بلد باشین چطوری محتوای تلگرامی ایجاد کنین یعنی صد در صد یه قدم بزرگ در تبلیغ محتوای خودتون برداشتین.
برخلاف پستهایی که در فیسبوک منتشر میشه و همه چی با تعداد لایکها سنجیده میشه، در محتوای تلگرامی کیفیت بر کمیت اولویت داره.
یکی از جذابیتهای تلگرام که حتما در جریانش هستین اون قسمت ذخیره مطالب است که هیچ تاثیری هم روی فضای داخلی موبایل یا سیستم شما نداره و چیزی هم که بازاریابها رو عاشق خودش کرده اینه که میتونن بدون هیج محدودیتی هر چقدر که میخوان تو کانالهای خودشون محتوای تلگرامی ایجاد کنن.
استفاده کانالها برای تبلیغ محتوای تلگرامی
در چند سال گذشته پیامرسانها بیشتر از شبکههای اجتماعی دیگه جذب کابر و مخاطب داشتن. کاربرهای فعال در تلگرام این انگیزه رو به بازاریابها داده که با ایجاد محتوای تلگرامی دست به تبلیغ محتوا بزنن.
در اینجا شما میتونین محتوای تلگرامی مدنظر خودتون رو در کانالهای تلگرام به اشتراک بذارین. مزیت تلگرام نسبت به سایر پیامرسانها در اینه که هزینهاش صرفنظر از محتوای اشتراکی و تعداد مشترکین، صفر حساب میشه!!!
علاوه بر این که محتوای تلگرامی شما خیلی سریع بین اعضای کانال منتشر میشه، شما میتونین تعداد اعضایی که محتوای نوشته شده رو بازدید کردن هم چک کنین. و البته که کانال شما یه لینک عمومی با یه لینک خصوصی داره که با به اشتراکگذاری اون تعداد زیادی از افراد میتونن وارد کانال شما بشن و منتظر محتوای بهروز بعدی شما باشن.
ساخت کانال تلگرامی
وقتی حرف از بازاریابی میشه، تلگرام به خاطر ابزارها و ویژگیهای به روز و مفید خودش که یکی از اونها کانالها هستن، یه پلتفرم محبوب و موثر به حساب میاد. کانالها ابزار خوبی برای ایجاد محتوای تلگرامی و تبلیغ شرکتها، محصولات، خدمات، کسب و کارها و هر چیز قابل تبلیغ دیگر هستن.
خوبه بدونین که تلگرام این اجازه رو به شما میده که برای ایجاد Telegram Content خودتون، تا سقف 8 کانال ایجاد کنین. فقط یادتون باشه که برای این که رشد تک تک این کانالها یه رشد خوب و صعودی باشه، شما باید اسمهای کوتاه و به یاد موندنیای رو انتخاب کنین و یه توصیف مختصر اما کامل و به درد بخور برای کانال خودتون یادداشت کنین.
ساخت کانال از طریق دسکتاپ Desktop
ساختن یه کانال جدید برای یه محتوای تلگرامی جدید کار نسبتاً آسونیه. به این شکل که کافیه شما با توجه به سیستم عاملی که دارین مثلا دسکتاپ گزینه “کانال جدید” یا “ایجاد کانال جدید” رو در تلگرام نصب شده پیدا کنین و بعد اسم کانال، توضیحات، عمومی یا خصوصی بودن اون و مخاطبها رو وارد کنین.
ساخت کانال از طریق سیستم عامل اندروید Android
اگه تلگرام روی گوشی خودتون نصبه و سیستم عامل گوشیتون اندرویده، شما از طریق اون دکمه مداد گوشه سمت راست پایین صفحه اصلی تلگرام میتونین به گزینههای بالا برسین و کانال محتوای تلگرامی خودتون رو ایجاد کنین.
ساخت کانال از طریق سیستم عامل iOS
برای دستگاههای iOS، شما باید روی دکمه “چتها” کلیک کنین و بعد گزینه “ایجاد کانال جدید” رو بزنین.
نکته مهمی که لازمه بدونین اینه که اعضای کانال تلگرامی شما میتونن محتوای تلگرامی شما رو برای افراد دیگه بفرستن و با اونها به اشتراک بذارن.
باید بدونین که شما میتونین 8 تا کانال داشته باشین و به عنوان مدیر فقط اجازه دارین یه نفر دیگه رو به گروه مدیرها اضافه کنین. هر کسی از ادمینها هم که یه محتوای تلگرامی در کانال به اشتراک بذاره، اسمش زیر اون محتوا درج میشه.
11 راه برای افزایش سرعت رشد کانال
رشد صعودی کانالهای تلگرام در گرو ایجاد محتوای تلگرامی مفید، اشتراکگذاری منظم اون و تبلیغ لینک کانال هست.
البته قبل از انجام همه این کارها شما اول باید استراتژی بازاریابی محتوا رو بدونین تا بتونین محتوای تلگرامی درستی ایجاد کنین.
حالا ما اینجا برای شما 10 راه افزایش سرعت رشد کانال تلگرام و افزایش بازدید محتوای تلگرامی اون داریم:
1. استفاده از سایر پلتفرمهای شبکههای اجتماعی
شما باید لینک کانال خودتون رو توی همه رسانههای اجتماعی که توی اونها فعال هستین به اشتراک بذارین. حتی تو قسمت تبلیغات فیسبوک یا اینستاگرام لینک کانال رو تبلیغ کنین.
یه راه قابل اعتماد دیگه هم برای افزایش بازدید محتوای تلگرامی اینه که لینک کانال رو داخل صفحههایی مثل صفحه تماس با ما یا صفحه فرود بذارین که دیده بشه.
2. تبدیل لینک کانال به امضای خودتون
لینک کانال رو به هر ابزار ارتباطی، هر نوشتهای و خلاصه هر جایی که میشه لینک رو به نمایش مردم درآورد اضافه کنین تا بتونن در نهایت به Telegram Content شما برسن، مثل امضای آخر ایمیل، تو مقالهها و آخر تک تک پستهای اشتراک گذاشته شده توی رسانههای اجتماعی
3. بهینهسازی برای مقالات وبلاگ
توی وبلاگ خودتون از کانالتون هم بنویسین و وبلاگ رو برای موتورهای جستجو و مخاطبها بهینهسازی کنین.
اگه مخاطبها بیان و مقالات وبلاگ شما رو بخونن و از محتوای اون خوششون بیاد، سریع عضو کانال شما میشن تا از محتوای تلگرامی شما هم استفاده کنن.
4. پیدا کردن کاتالوگهای کانال تلگرام
اگه بودجه تبلیغاتی شما کمه میتونید از این کاتالوگهای تبلیغاتی که برای تبلیغات کانالهای تلگرام هستن و رایگانن استفاده کنین تا بازدید محتوای تلگرامی خودتون رو افزایش بدین.
یه چیزی تو مایههای همون بنرهای تبلیغاتیه که روزانه تو تلگرام خودتون میبینین.
5. شرکت در انجمنها
شما میتونین کانال خودتون رو توی انجمنهای بزرگی مثل Quara, Reddit تبلیغ کنین. درواقع یه پستهایی رو ایجاد کنین و توی کامنتها اسم کانال خودتون رو برای تبلیغ Telegram Content خودتون ثبت کنین.
به عبارتی شما دارین با استفاده از این مدل تبلیغات موثر به رشد صعودی کانالتون کمک کنین.
6. استفاده از تبلیغات پولی
تو این روش شما میتونین از منابع مطمئن برای تبلیغ کانال تلگرام خودتون کمک بگیرین.
تنها کاری که باید انجام بدین اینه که برین یه کانال با ترافیک بالا پیدا کنین که تم اون کانال با کانال شما همخوانی داشته باشه. بعد با ادمین کانال مربوطه ارتباط برقرار کنین، هزینهای پرداخت کنین و در نهایت تبلیغ کانال و محتوای تلگرامی خودتون رو در اون کانال مشاهده کنین.
7. توجه به استیکرهای تلگرام در تولید محتوای تلگرامی
شاید دیده باشین که پکهای استیکر تلگرام همیشه اسم یه گروه یا یه کانال سازنده دارن و حتی خود استیکرها هم مربوط به محتوای تلگرامی همون کاناله.
استیکرهای تلگرام جزء جذابیتهای تلگرام محسوب میشن که شما به سادگی میتونین از اونها سود ببرین.
بنابراین شما برای بهینهسازی کانال و محتوای خودتون میتونین یه پک استیکر بسازین که شامل لوگو و پیامهای خاص محتوای تلگرامی کانالتون با هدف تبلیغ به روش فان و موندگار باشه.
8. بازنویسی مجدد محتوای تلگرامی خودتون توی یه انجمن دیگه
هر نوع محتوایی برحسب ترجیحات اعضا میتونه در نهایت باعث جذب مخاطبهای بیشتر بشه.
وقتی جدیدترین اخبار از موضوعات مختلف محتوای تلگرامی کانال خودتون رو توی یه انجمن دیگه به اشتراک میذارید، یه تاکتیک قابل اعتماد برای اتصال اعضا با علاقهها و ارزشهای تبلیغاتی کانال میشه.
9. ساخت بات شخصی برای تلگرام خودتون
بات یا ربات تلگرام میتونه به شما توی پساندازکردن پول و مدیریت تیم کاهشیافته کارمندها کمک کنه، چون داشتن بات شخصی تلگرام یه طیف گستردهای از وظایف مبتنی بر وب رو برای شما انجام میده.
حالا بسته به دانشی که شما توی برنامهنویسی دارین، میتونین خیلی راحت یا خیلی سخت، یه بات شخصی برای تلگرام و محتوای تلگرامی خودتون بسازین.
10. اهمیت بیشتر به کیفیت محتوای تلگرامی تا کمیت اون
شاید با این مورد مواجه شده باشین که یه کانال بیش از حد محتوای تلگرامی تولید و ارسال کنه. این کاریه که خیلی از کانالها امروزه انجام میدن. واقعیت اینه که چون تلگرام یه پیامرسان فوری و سریعه، اشتراکگذاری بیش از حد محتوا اعضا و مخاطبها رو از حضور توی اون کانال پشیمون میکنه و در نهایت اون کانال رو ترک میکنن.
11. ساختن لینک عمیق
لینک های عمیق تلگرام یا Deep Link، لینک هایی درون برنامهای هستن و بیشتر برای صفحات خاصی از برنامه شما ایجاد میشن، میتونن به میزان قابل توجهی نرخ تبدیل یا Conversion Rate و نرخ Retention Rate (میزان استفاده مداوم یه کاربر از محصولات و خدمات) رو افزایش بدن.
بنابراین توصیه ما به شما اینه که شما باید به کیفیت محتوای تلگرامی خودتون اهمیت بدین نه تعداد پستی که به اشتراک میذارین.
استفاده از بات تلگرام Telegram Bot برای محتوای تلگرامی
خب همونطور که انتظار میره بات تلگرام به خصوص برای توزیع محتوای تلگرامی یه ابزار کمکی خیلی خوبیه چون میتونه به تقویم محتوا وصل بشه و میتونه برنامه استراتژی توزیع محتوا رو دنبال کنه.
علاوه بر مورد بالا بات تلگرام میتونه نظرات مصرفکنندهها رو درباره ترجیحات خودشون از نظر محتوایی جمع کنه و فقط محتوا های تلگرامی معنیدار رو حتی اگه مربوط به منابع خارجی هم باشه به اشتراک میذاره.
بنابراین از نظر علمی یه بات تلگرام شبیه یه روزنامه هوشمند عمل میکنه.
نکته بعدی اینه که باتهای تلگرام با توجه به محتوای تلگرامی منتشر شده میتونن هر نوع محتوای دیگه مثل عکس و فیلم و گیف و فایل و پستهای متنی به محتوای منتشر شده اضافه کنن.
بات تلگرام شما میتونه یه جایگزین مناسب برای یه کارمند بخش خدمات مشتری باشه که هفت روز هفته و بیست و چهار ساعته بدون نیاز به نظارت شما، برای شما کار میکنه و پشتیبانی آنلاین ارائه میده.
داشتن بات تلگرام یه فرصت خوب برای رشد کانال و محتوای تلگرامی شما که تجربه کاربر رو هم در برمیگیره، هست. شما میتونین بات تلگرام خودتون رو از یه بات اصلی به نام BotFather بسازین. بعد از ایجاد بات، برای بهروزرسانی، بهبود یا تغییر هر ویژگی، یه بات دیگه به نام BotBav هست که توی این امور به شما کمک میکنه.
ساختن بات برای محتوای تلگرامی رو نمیشه گفت کار سختیه یا کار آسونیه ولی به کمی دانش برنامهنویسی نیاز داره.
حرف آخر
تا اینجا ما برای شما توضیح دادیم که چه قدر تلگرام و محتوای تلگرامی برای رشد بازاریابی شما مفیده اما صرفنظر از این مزایایی که تلگرام برای توزیع محتوا فراهم کرده، اگه این برنامه بین مخاطبان بازاریابی شما محبوببت نداشته باشه اصلاً نباید از اون به عنوان یه ابزار بازاریابی استفاده کنین.
البته براساس آماری که ما الآن داریم در اوایل سال جاری حدود 60,892,789 دانلود از کشورهایی نظیر برزیل، روسیه، اندونزی، هند، آمریکا، ایتالیا، مالزی، عربستان، آلمان، اسپانیا، ترکیه، مکزیک و کره جنوبی اتفاق افتاده.
خب همونطور که خودتون هم میدونین تلگرام از شما برای ایجاد هیچ محتوای تلگرامی و هیچ تبلیغی هزینهای دریافت نمیکنه. پس به جای این مزیت تلگرام که یه پلتفرم رایگان در اختیار شما قرار داده، شما باید یه کیفیت Telegram Content اون قدری اضافه کنین که کانال و محتوای شما دیده بشه.
حواستون هم باشه که فقط دسترسی رایگان و تعداد اعضا برای پیشرفت و تبلیغ محتوای تلگرامی شما کافی نیست بلکه باید اون محتوایی که نوشته شده دارای معنی و مفهومی برای مخاطب باشه و مخاطب بتونه از اون محتوا استفاده درستی ببره.
خب حالا که از مقاله ما کلی مطلب مفید از تلگرام و محتوای تلگرامی یاد گرفتین و متوجه شدین که تلگرام چه قدر میتونه برای شما و بازاریابی شما مفید باشه، دست بجنبونین و همین حالا دست به ایجاد کانال و انتشار Telegram Content بزنین و ببینین که همه این مزیتها واقعی هستن.
منتظر نظرات، سوالات و پیشنهادات شما هستیم.