اکثر مردم برنده شدن و این که یه چیزی رو رایگان به دست بیارن رو دوست دارن. همونطور که میدونین یکی از تکنیک های بازاریابی موثر، همین قرعه کشی هاست. خیلی ها دوست دارن که توی قرعه کشی برنده بشن و جایزه بگیرن. حالا اون جایزه می تونه یکسال استفاده رایگان از محصولات یه شرکت باشه یا میتونه فقط یه فنجون قهوه باشه. امروز ما قراره در مورد قرعه کشی و مسابقات اینستاگرامی صحبت کنیم و این که این روش چطور میتونه فالورر و مشتری های جدید براتون جذب کنه. در کل میخواهیم اصول برگزاری مسابقات اینستاگرام رو بررسی کنیم و ببینیم که این کار چطور میتونه باعث پیشرفت کسب و کار بشه.
تعریف مسابقات اینستاگرامی
مسابقات اینستاگرامی یا instagram giveaways ، تبلیغاتی هستن که در زمان محدودی انجام میشن و در اون یه برند قول میده که به یک یا چند نفر به قید قرعه، خدمات یا محصولی رو به عنوان جایزه اهدا کنه.
البته برنده شدن در این قرعه کشیها شروطی رو هم داره. اگه در اینستاگرام چرخی بزنین، حتما میتونین نمونههایی از این مسابقات رو ببینین. مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک از مسابقات اینستاگرام استفاده میکنن تا درباره یه محصول جدید، سر و صدایی ایجاد کنن، طرفداران جدیدی پیدا کنن و یا فالوورهاشون رو افزایش بدن. گاهی اوقات جوایزی که اهدا میشه باورنکردنی هستن، بعضی وقتا هم خیلی ناچیزن. منتها، صرف نظر از این که چه جایزه ای اهدا میکنین و یا چه چیزی برنده میشین، مسابقه اینستا یه روش عالی برای جذب طرفدار ها و فالوورهای جدیده.
اصلا چرا باید مسابقات اینستاگرامی برگزار کنیم؟
اگرچه به هر دلیلی میتونین یه قرعه کشی در اینستا برگزار کنین، ولی دو دلیل اصلی وجود داره که بیشتر به همین خاطر اینگونه از تبلیغات انجام میشه :
- تشویق مخاطبان برای اشتراک گذاری پست مشخصی در اینستاگرام
- افزایش تعداد فالوورها
یه مسابقه اینستایی خوب باید هر دوی این اهداف رو محقق کنه. اشتراک گذاری بیشتر یه پست باعث میشه تا اون پست بیشتر در معرض دید قرار بگیره. در نتیجه محصول یا خدمات مورد نظر شما بیشتر مورد توجه قرار میگیره و جمع وسیعی با اون آشنا میشن. همین کار کمک میکنه تا شما به هدف دوم هم دست پیدا کنین و مخاطبان شما افزایش پیدا کنن. هرچه تعداد افراد بیشتری در این مسابقه شرکت کنن، پست شما نیز بیشتر به اشتراک گذاشته میشه، که این به معنای بازدید بیشتر و در نتیجه فالوور بیشتر است.
چرا باید توی مسابقات اینستاگرام یه چیزی رو رایگان اهدا کنم؟
اگه هیچ وقت از این نوع تبلیغات استفاده نکردین، ممکنه یه مقدار براتون عجیب و غیر متعارف باشه. این نکته خوبیه، ولی باید عمیق تر بررسی بشه. احتمالا این جمله به گوشتون خورده که میگه «اگه میخواهی پول دربیاری، باید پول خرج کنی». این جمله درباره اکثر کسب و کارها صدق میکنه. اگرچه روش های رایگان کمی هم برای تبلیغ کسب و کارتون وجود داره، اما اگه بیشتر روش ها رو بررسی کنین، میبینین که باید چیزهایی رو خرج کنین تا مخاطبان بیشتری پیدا کنین. پس شما برای این هدف یا باید زمان صرف کنین یا پول هزینه کنین تا مسابقات اینستاگرامی راه اندازی کنین. البته اگه شما این کار رو به درستی انجام بدین، میتونین چندین برابر هزینه ای که کردین رو به دست بیارین.
نحوه اجرای مسابقات اینستاگرامی
خب، حالا دیگه تصمیمتون رو گرفتین که این ریسک رو انجام بدین و اولین مسابقه اینستاگرامیتون رو برگزار کنین. پس وقتشه که قرعه کشی خودتون رو تنظیم کنین و به اجرا دربیارین.
1. انتخاب جایزه برای مسابقه اینستا
قبل از برگزاری قرعه کشی در اینستاگرام باید جایزه مناسبی رو برای شرکت کنندگان خوش شانسی که برنده مسابقه میشن، تعیین کنین. بسته به نوع کسب و کارتون، جایزه رو مشخص کنین. منظور این است که جانب تعادل رو رعایت کنین. جایزه ای رو انتخاب کنین که نسبت به فروش یا درآمدتون، از لحاظ مالی مناسب باشه و هزینه گزافی براتون نداشته باشه. در عین حال، اون هدیه باید جذاب باشه و بتونه افراد رو ترغیب کنه تا در قرعه کشی شرکت کنن، و به سمت کسب و کار شما و محصولاتتون متمایل بشن. همچنین هدیه ای که انتخاب میکنین اگه از محصولات خودتون باشه، خیلی بهتر جواب میده و باعث میشه تا افراد زیادی با محصولات شما آشنا بشن.
2. تعیین شرایط ورود به قرعه کشی
حتما شما هم در اینستا به پست هایی برخوردین که مثلا گفتن صفحه ما رو فالوو کنین و 3 نفر از دوستانتون رو در زیر این پست تگ کنین، تا برنده جایزه ما بشین. این ها همون شروط شرکت در قرعه کشی هستن. با شروط این چنینی هر شخصی که بخواهد در مسابقه شرکت کنه باید صفحه شما رو دنبال کنه و اون رو به ۳نفر از دوستانش معرفی کنه. این کار باعث میشه تا افراد زیادی صفحه شما رو دنبال کنن و همچنین اون رو به دیگران هم معرفی کنن. البته در اینجا هم مثل انتخاب جایزه، باید جانب تعادل رعایت بشه و شروطی گذاشته نشه که تعداد شرکت کنندگان کاهش پیدا کنه. باید سعی کنین شروطی رو تعیین کنین تا بیشترین میزان افزایش فالوور رو به دست بیارین.
3. فرصت شرکت در مسابقه
تصمیم بعدی که باید اتخاذ کنین این هست که باید مشخص کنین که شرکت کنندگان برای ورود به قرعه کشی چقدر فرصت دارن.
تعیین مدت زمان شرکت در مسابقه به عواملی متفاوتی بستگی داره. یکی از این عوامل تعداد فالوور های فعال شماست. هرچه تعداد فالوورها بیشتر باشه باید مدت زمان بیشتری رو برای مسابقه اینستا در نظر بگیرین. پس قبل از این که اطلاع رسانی کنین، حتما به این موضوع دقت کنین. همچنین منطقه زمانی و مخاطبان بین المللی رو هم در نظر داشته باشین. ممکنه همه شرکتکنندگان شما از یه منطقه زمانی نباشن، پس زمان اتمام مسابقه رو روشن و واضح مشخص کنین. شما همچنین میتونین پست ها و استوریهای یادآوری ایجاد کنین تا به مردم اطلاع بدین که زمان قرعه کشی رو به اتمام است.
4. ایجاد پست قرعه کشی عالی
خب تا اینجای کار شما تموم کارهای مقدماتی رو انجام دادین و آماده هستین که مسابقه رو برگزار کنین. البته قبل از این کار، شما باید یه پست مناسب بسازی. پست مناسب و عالی برای هر حسابی متناسب با زمینه کاری اون فرق داره. ولی یه سری عوامل وجود داره که هر پست قرعه کشی اینستاگرامی باید اونها رو داشته باشه. عواملی مثل :
اگرچه هیچ قانون مصوبی درباره پست های قرعه کشی وجود نداره، اما شما سعی کنین پست هاتون رو طوری ایجاد کنین که نظر مخاطب رو به خودش جلب کنه. اگه کالای خاصی رو قراره به عنوان جایزه اهدا کنین، بهتره که تصویری از اون کالا رو در پست مربوط به قرعه کشی قرار بدین.
5. انتشار پستها و استوریهای یادآوری در طول زمان مسابقه
شما باید به طور منظم در اینستاگرام به افراد یادآوری کنین که چه قدر زمان تا پایان مسابقه باقی مونده. شما با این کار میتونین مطمئن بشین که جریان شرکت در مسابقه تا لحظه آخر برقراره. پستهای یادآوری باید از لحاظ تصویری چشمگیر باشن تا نظر مخاطب رو به خودشون جلب کنن. در قسمت کپشن پست ها باید قوانین مربوط به شرکت در مسابقه ذکر بشه. همچنین بسته به میزان زمان مسابقهتون، تناوب پست های یادآوری تون رو رعایت کنین.
6. محاسبه نتایج مسابقات اینستاگرامی
بعد از اینکه زمان مسابقه به اتمام رسید، حالا شما فهرستی از فالوورهایی رو که در مسابقه شرکت کردند رو در اختیار دارین. تنها کاری که لازمه این هست که برندگان خوش شانس رو انتخاب کنین. محاسبه و جمع آوری اطلاعات تعداد درست شرکت کنندگان میتونه مثل آب خوردن باشه و یا تبدیل به یه کابوس بشه. این مسئله به شروط مسابقه و تعداد شرکت کنندگان بستگی داره. شما باید اسامی تمام کسانی که در مسابقه شرکت کردن و شروط لازم رو رعایت کردن رو فهرست کنین. سپس از میان اونها یک یا چند نفر رو به قید قرعه انتخاب کنین. این کار نیاز به کمی دقت داره و تموم تلاشتون رو بکنین که قرعه کشی منصفانه انجام بشه.
7. اعلان برنده مسابقه اینستا
حالا که مسابقه اینستاگرامی رو برگزار کردین و برندگان هم انتخاب شدن، تنها کاری که لازمه اینه که برنده یا برندگان رو مطلع کنین. مطمئنا میتونین یه پیام در دایرکت برنده بفرستین و اونها رو مطلع کنین، ولی این کار یعنی از دست دادن یه فرصت خوب. چرا اعلان برندگان مثل روند مسابقه نمایش داده نشه؟ اعلان برندگان خوش شانس میتونه فرصتی برای جلب توجه دوباره و افزایش فالوور باشه. اعلان عمومی برندگان یه کار هیجان انگیزه و باعث میشه تا شرکت کنندگان به روشی جذاب متوجه بشن که برنده شدن. همچنین این فرصت رو به شما میده تا از تموم شرکت کنندگان تشکر کنین و خبرهایی درباره قرعه کشی های آتی به مخاطبانتون بدین.
مشخصا برای برخی از مشاغل، مسابقات اینستاگرام و تبلیغات اینچنینی بهتر جواب میده. امیدواریم که این مقاله بتونه ایده هایی رو در ذهن شما ایجاد کنه تا اولین مسابقه یا قرعه کشی رو در صفحه اینستاگرام خودتون راه اندازی کنین. پس همونطور که توضیح دادیم حواستون باشه که برای یه قرعه کشی جوایز مناسب انتخاب کنین. همچنین مواظب باشین شروطی که جهت شرکت در مسابقه اینستا تعیین میکنین، پیچیده و مشکل نباشه تا بتونین بهترین بهره رو ببرین. خیلی خوشحال میشیم اگه ایده ها و نظراتتون رو با ما در میون بذارین.