مقالات آموزشی

نکاتی در خصوص بازاریابی محتوایی و بررسی جذب مشتری و کسب درآمد

مفید بود؟

بازاریابی محتوایی چگونه برای جذب مشتری و کسب درآمد کمک می‌کند؟ در این مطلب توضیح می دهیم که چرا و چطور بازاریاب های دیجیتال باید از رویه تولید محتوا برای رتبه گرفتن وب سایت خود دوری کنند و در عوض باید از آن در جهت بازاریابی محتوا و افزایش مخاطب استفاده کنند.

بر هیچ کس پوشیده نیست که در طی سال های اخیر، بازاریابی محتوا  به شدت محبوبیت پیدا کرده است و از طرفی هم سؤالات زیادی در مورد اینکه این نوع بازاریابی چیست و چه اهدافی دارد شکل گرفته است.

تا سال 2009 مفهومی به نام بازاریابی محتوایی وجود نداشت و حتی شرکت‌ها نیز مجاب نشده بودند که می‌توانند با داشتن وب سایت و حضور در وب، درآمد کسب کنند. تکنولوژی به اندازه الان پیشرفته نبود و در نتیجه الگوریتم ها و سیستم هایی که برای رتبه دادن به وب سایت ها استفاده می شدند، هنوز خیلی ساده و ابتدایی عمل می کردند.

در آن دوران افراد مایل بودند محتواهایی تولید کنند که قبلا آزمون خود را پس داده‌اند و کسی حاضر می‌شود باز هم در مورد آن‌ها مطلب بنویسد، سپس وقتی حیطه مورد نظر اشباع می شد، دست از کار برمی‌داشتند و به سمت تاکتیک دیگری که در آن دوران رایج می‌شد می‌رفتند (البته تا حدی امروزه هم همین کار را می‌کنند).

در گذشته بازاریابی محتوایی چه وضعیتی داشت؟

کم کم این شیوه وارد عرصه شد و برخی شرکت ها شروع به مطلب نویسی و عرضه و انتشار آن کردند – در واقع کسب و کارهایی این کار را می کردند که اغلب در عرضه خدمات و محتوای خود در بازار عمودی (Vertical Market) موفق بودند چون فهمیده بودند که سایر رقبا چه کاری انجام نداده‌اند و چه کاری را در حال حاضر انجام نمی دهند:

به همین دلیل گفته می‌شود ساخت رابطه خوب با مشتریان و مشتریان احتمالی از طریق تولید و سپس بازاریابی محتوایی، از بهترین روش ها برای تبلیغ کسب و کار به شکل آنلاین است.

در سال 2012 وقتی الگوریتم پنگوئن گوگل معرفی شد، شرایط برای تولید محتوا سختتر و سختتر شد و به نظر رسید که صنایع و شرکت‌های بزرگ، همگی به یکباره سقوط کردند و این در زمان معرفی الگوریتم پنگوئن شاید بیش از 20 بار رخ داد چرا که لینک سازی های دستکاری شده و سایر بخش های نامرتبط یا بی ارزش محتواها را هدف قرار داده بود.

با اینکه نمی توان گفت که روش های غلط قدیمی کامل از بین رفته اند اما باعث شده که بسیاری از این تاکتیک ها و استراتژی های کسب و کارها و وب سایت ها دگرگون شود و مثلا به جای لینک سازی مکرر، بازاریابی محتوایی جایگزین آن شود.

البته اینکه دائما محتوا تولید شود تا از طریق لینک سازی در داخل این محتواها، رتبه وب سایت در گوگل بالاتر بیاید و موتورهای جستجو آنها را بیشتر پیدا کنند، به نظر می رسد که فرم جدیدی از لینک سازی های غلط گذشته است تا اینکه به بازاریابی محتوا شبیه باشد.

در این مطلب قصد داریم با ارائه نکات مهم پیرامون بازاریابی محتوایی، بتوانید به کمک این استراتژی بدون استفاده از تکنیک های غلطی مثل لینک سازی یا تولید محتوای انبوه، رتبه های خوبی در نتایج سرچ گوگل بگیرید.

1- محتوا باید مشتری راغب و درآمدزایی برای شما ایجاد کند:

در هگام پیاده سازی اصول بازاریابی محتوایی ، اگر شما ماهانه تعداد زیادی محتوا تولید کنید که بازدید زیادی هم کسب کنند اما در مقابل هیچ مشتری راغبی کسب نکنید و درآمد شما از آن‌ها افزایش پیدا نکند، در واقع شما صرفا یک محتوا تولید کرده‌اید و هیچ بازگشت سرمایه‌ای نداشته اید و در واقع تلاش و زمانی که صرف کرده‌اید ارزشی نداشته است.

به همین دلیل هر محتوایی که تولید می‌کنید حتما هدفمند باشد، به مشتریان چیزهای جدید یاد بدهد تا در نهایت بتوانید با کمک بازاریابی محتوایی سطح درآمد خود را افزایش دهید. از راحت ترین و بهترین روش ها جهت انجام این کار استفاده از گوگل آنالیتیکس است تا بفهمید 5 محتوای برتر شما از حیث میزان بازدید کدامند.

سپس هر محتوا را بررسی کنید و ببینید که آیا محتوای تجاری و محصول محوری برای آن دارید تا مشتریان ترغیب به خرید محصولات بهتر شوند (Up-selling) یا خیر و اگر ندارید حتما چنین محتوایی برای آنها تولید کنید.

 2- محتوا باید تبلیغ شود:

برای اینکه نتایج خوبی از یک محتوا در طی یک بازه زمانی (که بازاریابی محتوایی انجام می‌دهید) بگیرید، باید بجز موتورهای جستجو، از طریق روش‌های دیگر هم تبلیغ شود. توجه داشته باشید تولید محتوا با هدف جذب لینک از طرف سایت های دیگر بهتر از نداشتن هدف است اما تبلیغ محتوا فقط به دریافت لینک نیست بلکه باید:

  • برای مشترکین لیست ایمیل شما هم تبلیغ شود مخصوصا کسانی که از طریق مشتریان دائمی شما عضویت پیدا کرده‌اند تا مسائل و مشکلات آن‌ها رفع شود.
  • در شبکه های اجتماعی مختلف تبلیغ گردد مثلا به کمک ابزارهای برنامه ریزی برای شبکه های اجتماعی و بازآفرینی محتوا می‌توانید یک محتوا را به شکل های مختلف در پلتفرم های گوناگون منتشر کنید
  • از طریق شبکه های اجتماعی پولی تبلیغ شود چون به نظر می‌رسد نتایج بسیار خوب، از طریق تبلیغات هدفمند در پلتفرم هایی مثل فیسبوک و اینستاگرام به دست می آید. این شیوه برای بازاریابی محتواهایی که برای مخاطبین پایین و وسط قیف فروش تولید شده باشد فوق‌العاده مناسب است تا دوباره آن‌ها را ترغیب به خرید کند.
  • در هر وبینار، سمینار، ارائه ها و غیره که حس می کنید مخاطبین مرتبط با شما حضور دارند باید تبلیغ شود
  • در بازاریابی قطره ای (Drip Marketing) به کمک ایمیل برای مشتریان دائمی و راغب فعلی تبلیغ شود تا قبل از خرید و در طی سفر مشتری (Customer Journey)، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 

 3 -محتوا باید برای کل مراحل قیف فروش مناسب باشد:

اگر فقط یک محتوا برای کل مراحل قیف فروش تولید کنید و سپس با بازاریابی محتوایی سعی کنید آن را تبلیغ نمایید، شاید سرچ بسیار زیادی در مورد آن صورت گیرد و بازدید زیادی داشته باشد اما در نهایت هم شما و هم مشتریان ضرر خواهید کرد. چرا؟

چون ایده اصلی این است که محتوای تولیدی شما متناسب با مخاطبین خاص همان مرحله از قیف فروش باشد تا فقط اطلاعات مناسب خودشان و نه بیشتر، دریافت کنند. مثلا اگر حرفه خاصی دارید ابتدا محتوایی تولید کنید که هدف شما انتقال مطالبی باشد که شما می دانید تا مشتریان بفهمند انجام کارهایی که شما چندین سال وقت گذاشته‌اید تا در آن حرفه‌ای شوید برای آن‌ها راحت نیست، پس باید انجام آن‌ها را به خود شما بسپارند.

سپس براساس محتوای اصلی، یک محتوا برای مرحله بالای قیف فروش تولید کنید یا ویدیویی به اشتراک بگذارید که قصد آموزش تکنیک یا رفع یک مشکل را دارد.

برای مرحله وسط قیف فروش، محتوایی تولید کنید که بیشتر مرتبط با حرفه شما باشد، مثل سؤالاتی که درباره ابزارهای موفقیت هستند یا تجهیزاتی که یک حرفه خاص نیاز دارد.

برای مرحله پایین قیف فروش، محتوا را باید برای افرادی تولید کنید که اکنون قصد استفاده از خدمات یا خرید محصولات را دارند.

با این کار چون محتوای تولید شده شما از محتوای اولیه، متناسب با هر یک از مراحل قیف فروش و سفر مشتری است، بازاریابی محتوایی نیز نتایج بسیار بهتری خواهد داشت تا اینکه فقط یک محتوا برای کل مراحل منتشر کنید.

 4-محتوا باید طبق اصول سئو باشد:

طبق بررسی‌های مختلف مشخص شده که انجام بازاریابی محتوایی برای مطالبی که مرتبط با صفحات جذب کننده مشتری هستند (صفحاتی که هدف آنها تبدیل بازدید کننده به مشتری راغب و تبدیل مشتری راغب به مشتری دائمی است)، رتبه آنها را به شدت بهبود می بخشد.

محتواهایی که برای این صفحات نوشته می شوند حتی اگر لینک زیادی هم دریافت نکنند باز می‌توانند بخاطر کلمات کلیدی و سایر معیارها رتبه بسیار خوبی بگیرند چون هدف از انجام سئو این است که محتوا از نظر معنایی با کلمات کلیدی و سرچ کاربران مرتبط باشد و سپس لینک های خوبی هم جذب کند.

جمع بندی مطالب

در این مطلب خواستیم این ایده اصلی را به شما مخاطبین منتقل کنیم که تولید محتوا بدون داشتن استراتژی بازاریابی محتوایی یا استراتژی جهت جذب بیشتر مشتریان راغب، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. در این رابطه مطالعه مقاله فرق بین بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا نیز خالی از لطف نخواهد بود.

به کمک بازاریابی محتوایی شما می‌توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید و نتایج عالی نیز فقط به معنای بازدید زیاد محتوا نیست. بلکه به معنای تبدیل بازدید کننده به مشتری راغب و در نهایت مشتری دائمی و سپس افزایش درآمد است. ضمنا طبق این استراتژی، بازاریابی برای محتواهایی نتیجه بخش هستند که برای مشتریان قدیمی و جدید جذاب بوده و متناسب با هر یک از مراحل قیف فروش و سفر مشتری باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.