شاید بخواهید برای خودتان یک وبسایت داشته باشید که محصولات خود را به فروش برسانید. اگر هنوز در مورد طراحی سایت فروشگاهی دو دل هستید، این نوشته را بخوانید. موفقیت وبسایت دیجیکالا به عنوان معروفترین سایت فروشگاهی کشور، بسیاری از افراد را ترغیب کرده است که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنند.
شما به عنوان یک طراح سایت فروشگاهی، باید بتوانید وبسایت های موفق را در این زمینه پیدا کرده و تحلیل نمایید. البته فقط وبسایت های موفق نیستند! باید فروشگاههایی که شکست خورده اند را نیز بررسی کنید تا بتوانید از نقاط ضعف آنها عبرت بگیرید.
در طراحی سایت فروشگاهی چه نکاتی را مد نظر قرار بدهیم؟
در طراحی سایت فروشگاهی نکاتی مد نظر است که در ادامه بیان میشوند.
طولانی ترین مسیری که کاربر لازم است در سایت طی کند چقدر است؟
کاربر باید بتواند با 3 یا 4 کلیک به هدف و محصول مورد نظر خود برسد. این بدان معنی است که از صفحه ی اصلی به دسته بندی- زیر دسته بندی و محصول نهایی یک مسیر کوتاه و حداکثر 4 مرحله ای طی شود.
ساده کردن تصمیم و عمل در خرید، خرید را ساده می کند
زمانی که کاربر برای تصمیم گیری و عمل دارد باید کم باشد. به طور مثال، وقتی مسیر خرید را مرحله بندی میکنید، با هر مرحله کاربر حداقل 25 درصد از مسیر خرید را طی میکند.
کار با سایت فروشگاهی شما چقدر ساده است؟
این نکته را در نظر بگیرید که کاربر شما ممکن است سر و کار زیادی با اینترنت نداشته باشد، یا حتی سر و کار داشته باشد ولی وقت زیادی نداشته باشد. سایت شما باید مسیر خرید را ساده ی ساده کند. اگر تعداد محصولاتتان کم است میتوانید چند محصولی که بیشتر از بقیه مشتری دارند را جداگانه و در صفحه اصلی نیز قرار دهید. ممکن است 80 درصد کاربران شما فقط برای خرید 20 درصد از انواع محصولات به سایتتان مراجعه کنند. آیا منطقی است که این 80 درصد، به اندازه ی بقیه ی افراد مسیر طولانی 3-4 کلیکی را طی کنند؟ برای راضی نگه داشتن این 80 درصد تمام تلاشتان را به کار ببرید تا فروش بیشتری داشته باشید.
کیفیت بالای تصاویر در سایت فروشگاهی مهم است
در طراحی سایت فروشگاهی تمام تلاشتان را به کار بگیرید که کیفیت تصاویر حفظ شود. زیرا کاربر بر اساس تصویری که میبیند برای خرید تصمیم میگیرد. و مسلما یک تصویر با کیفیت یک نماد از محصولی با کیفیت است. معمولا برای سئو سایت، لازم است حجم تصاویر کم شوند و احتمال دارد کیفیت آنها نیز کاهش یابد. این قاعده برای سایت فروشگاهی صادق نیست. ممکن است لازم باشد برای بالا نگه داشتن کیفیت تصاویر، مجبور شوید حجم آنها را بالا نگه دارید.
گرافیک سایتتان مناسب باشد.
شاید عده ای تصور کنند که گرافیک فقط به معنی تصاویر و عکس هاست. ولی شما به عنوان یک طراح سایت میدانید که فونت ها، چینش المان ها ، استایل ها و …. جزوی از گرافیک سایت هستند. فقط توجه کنید که کاربر برای سرگرمی به سایت فروشگاهی سر نمیزند، بلکه هدفش فقط و فقط خرید یا کسب اطلاعات در مورد یک محصول است. پس یک گرافیک ساده و شیک که توجه او را از محصول مورد نظرش منحرف نکند برای سایت شما مناسب است.
اعتماد سازی اعتماد سازی اعتماد سازی!!
اعتماد سازی یکی از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی است. کاربری که قرار است به شما پولی پرداخت کند، لازم است که به اندازه کافی به شما اعتماد پیدا کند. از چند روش میتوانید این اعتماد را ایجاد کنید. انتشار رضایت سایر کاربران- محلی برای نمایش مجوزهای قانونی- شبکه های اجتماعی و محلی برای معرفی خودتان را حتما در سایت بگنجانید.
راههای ارتباطی مختلف و پشتیبانی را فعال نگه دارید.
من به شخصه قبل از خرید کردن، حتما راههای ارتباطی با وبسایت مورد نظر را چک میکنم. تا هم از قابل اعتماد بودن آنها مطمین شوم، هم اینکه اگر مشکلی پیش آمد، کسی برای پاسخگویی وجود داشته باشد.
صفحه محصول :هدف نهایی فروشگاه اینترنتی
در صفحه محصول، سعی کنید هیچ لینک خروجی قرار ندهید. لینک با هدف جلب توجه کاربر به یک صفحه ایجاد میشود. در صورتی که هدف ما فروش محصول است و صفحه محصول، منتهی کار ما با کاربر است. پس باید در همان صفحه بماند. صفحه محصول تیر آخری است که شما در کمان دارید تا محصولتان را بفروشید.
رنگ سازمانی و هویت
این نکات نه تنها برای طراحی سایت فروشگاهی، بلکه شاید تقریبا برای تمام سایت ها لازم باشد به این موضوع توجه کنید. ترکیب رنگ نارنجی و آبی شما را یاد چه چیزی می اندازد؟ همراه اول: این نتیجه تاکید یک شرکت بر هویت بصری و رنگ سازمانی است. پس سعی کنید برای فروشگاهتان یک رنگ مناسب انتخاب کنید و رنگ لوگو و سایت را هم بر همان اساس پیش ببرید.
گواهی اس اس ال لازمه ی تمام سایتها
این گواهی جزو بدیهی ترین الزامات یک سایت است. اگر گواهی نامه اس اس ال را نداشته باشید، کاربر هنگام ورود به سایت شما، با اخطار مواجه میشود و مروگر به او هشدار میدهد که این وب سایت گواهی نامه امنیتی ندارد و اگر میخواهید از آن بازدید کنید باید ریسک و خطرات آن را نیز بپذیرید.