در این مقاله قصد داریم نکات جدید سئو رو ارائه بدیم و بیشتر درباره اونها اطلاعات به دست بیاریم. این نکات به ما کمک میکنن تا در رتبه بندی بهتر دیده بشیم. همینطور بتونیم حجم قابل توجهی از جستجوی ارگانیک رو به سمت سایت خودمون جلب کنیم. چه شما یک تازه کار در این زمینه باشین چه یک پیشکسوت، امیدواریم توصیههای این مقاله به دردتون بخوره. در ادامه نکتههایی گفته میشه که باید هنگام بهینه سازی وبسایت خودتون، اونها رو رعایت کنین.
1. استفاده از کلمات کلیدی در مکانهای مناسب
احتمالاً از قبل میدونین که باید کلمات کلیدی رو به صفحاتی که میخواین برای اونها رتبه بندی بشین اضافه کنین. اما نکته قابل توجه اینه که مکانهایی که از کلمات کلیدی استفاده میکنین به اندازه تعداد دفعاتی که از اونها استفاده میکنین، مهمه. به طور خاص باید اطمینان حاصل کنین که کلمه کلیدی شما در سه محل زیر حداقل یک بار آورده بشه:
- برچسب عنوان
- URL
- 100 کلمه اول محتوا
یکی از اصلیترین موارد نکات جدید سئو همین مطلبه. وقتی مقاله تموم شد، حتماً بررسی کنین که کلمه کلیدی محتوای خودتون، حتماً در سه مورد بالا نوشته شده باشه. در واقع کلید واژه باید به ترتیبی که در بالا گفتیم و به نسبت تعداد کلماتی که نوشته شما رو تشکیل داده، تکرار و استفاده بشه. نکته مهم دیگهای که باید به اون توجه کنین اینه که در کنار استفاده از کلمه کلیدی در عنوان مقاله، سعی کنین از عنوانهای جذاب برای جلب مخاطب استفاده کنین. اینجوری کاربران تمایل بیشتری به کلیک روی مقاله شما پیدا میکنن.
2. نگهداشتن کاربران در سایت
حقیقت اینه: Pogo sticking میتونه باعث بهبود یا شکست رتبه بندی شما بشه.
حالا ممکنه سؤال ایجاد بشه که Pogo sticking چیه؟ Pogo sticking وقتیه که یک کاربر پس از کلیک روی یکی از نتایج گوگل در صفحه SERP، مدت زمان کمی رو در اون صفحه بمونه و بعد بدون هیچ قعالیتی با گزینه Back از صفحه خارج بشه. در این حالت Pogo sticking اتفاق افتاده. زمانی که این مورد پیش میاد، اون شخص به گوگل یک پیام قوی ارسال میکنه که “من از این سایت خوشم نیومد“. نیازی به گفتن نیست؛ اگه سایت شما باعث خوشحالی کاربران نشه، گوگل رتبه شما رو افزایش میده.
نگران نباشین. ما به شما میگیم که چجوری کاربر رو بیشتر در سایت نگه دارین: از تعداد زیادی Bullet و زیرعنوان استفاده کنین.
وقتی خوندن مطلب شما آسون باشه، افراد وقت بیشتری رو در سایت شما سپری میکنن. این کار مانع زدن دکمه Back میشه. Bulletها و زیرعنوانها، خوندن مقاله شما رو راحتتر میکنن. حتی به زیباتر شدن محتوا شما هم کمک میکنن. اگه این اتفاق بیفته، گوگل نتیجه میگیره که سایت شما حاوی مطالب ارزشمنده و ارزشش رو داره که مخاطب وقت خودش رو برای خوندن اون بذاره. پس رتبه شما رو کاهش میده و باعث میشه در صفحات و نتایج اولیه دیده بشین. این نتیجه باعث افزایش جستجو ارگانیک سایت میشه. دقیقاً همون چیزیه که هر وب مستری میخواد. اگه شما در این مرحله موفق بشین، قادر هستین تا بقیه توصیه های جدید سئو رو پیاده سازی کنین.
3. یافتن کلمات کلیدی پیشنهادی
ممکنه از قبل بدونین که میتونین از Google Suggest برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی استفاده کنین. اما چیزی که ممکنه ندونین اینه که از همین روش با سایر موتورهای جستجو میتونین استفاده کنین. مثل Wikipedia،YouTube و حتی Bing. فقط کافیه کلمه کلیدی مدنظر خودتون رو در نوار جستجو بنویسین. اونوقت سیل عظیمی از پیشنهادات رو دریافت میکنین.
4. حذف صفحات زامبی
شاید از شنیدن این اسم تعجب کنین. البته اگر قبلاً در زمینه سئو فعالیت کرده باشین، حتماً این اسم به گوش شما خورده. ولی اگر که این واژه برای شما تازگی داره باید صفحات زامبی رو اینجوری تعریف کنیم: صفحات Zombie صفحاتی در سایت شما هستن که هیچ بازدیدی ندارن. یعنی این صفحات نه مفید و ضروری هستن، نه کاملاً به دردنخور. اونها فقط طبق یک ترتیبی در سایت شما حضور دارن. یکی از اصول مهم نکات جدید سئو هم مربوط به این زامبی پیجهاست. وقتی که صفحات زامبی رو حذف کنین، میتونین رتبه بندی بالاتر و بازدید گوگل بیشتری رو داشته باشین.
برای جا افتادن بهتر مطلب یک مثال میزنیم. یکی از سایت های تجارت الکترونیکی 31 درصد افزایش بازدید در موتور جستجو رو شاهد بوده و طبق این روند پیش میرفته. وقتی که مدیران تصمیم میگیرن سایت رو از صفحات زامبی پاکسازی کنن به نتیجه جالبی میرسن. با پاک کردن 40 هزار صفحه زامبی از سایت، به ترافیک ارگانیک 88.3 درصدی میرسن که این برای یک سایت اتفاق فوق العادهایه.
سؤال اصلی اینجا مطرح میشه: چرا این استراتژی وجود داره؟ چون گوگل نمیخواد سایت هایی رو که با محتوا کم کیفیت نفوذ پیدا کردن رو رتبه بندی کنه. گوگل اخیراً گفته که اونها یک صفحه قوی رو به بسیاری از صفحات کوچکتر ترجیح میدن. این چیزیه که باید به اون توجه کنین. ممکنه تعداد صفحات منتشر شده از شما کم باشه ولی اونقدر محتوا با کیفیت تولید کرده باشین که ماهانه هزاران جستجو رو جذب کنین.
5. یک مطالعه صنعتی انجام بدین
بهترین راه برای گرفتن بک لینک از وبلاگهای معتبر و سایت های خبری موجود در سایت شما چیه؟ یک مطالعه صنعتی. در حقیقت بسیاری از سایت ها دریافتن که انتشار یک مطالعه صنعتی میتونه برای شما میلیونها بازدید، اشتراک در شبکههای اجتماعی و چنین مواردی رو به همراه داشته باشه. اگر مطالبی که مینویسین تازه و به روز باشه و کسی قبل از شما زیاد روی اونها مانور نداده باشه، سایت شما حکم یک الگو رو پیدا میکنه. سایت شما و محتوایی که نوشتین میشه جزء پیشگامها در اون زمینه. به عنوان مثال جستجو صوتی(Voice Search) رو درنظر بگیرین. اگر کسی قبل از شما سراغ اون نرفته باشه و شما اولین نفر یا لااقل جزء اولین نفرها باشین، بقیه موقع نوشتن درباره همین مطلب، سایت شما رو لینک میدن. حالا برعکس این کار رو شما هم میتونین انجام بدین. فقط دقت کنین از سایت های معتبر استفاده کنین.
6. اضافه کردن کلمات کلیدی مرتبط
بحث سئو یا در کل نکات جدید سئو فراتر از “فقط استفاده کردن از کلمه کلیدی در متن” هست. اگر چه این موضوع اهمیت ویژهای داره ولی به تنهایی مؤثر نیست. برای رتبه بندی در گوگل، امروزه باید از سایر کلمات کلیدی مرتبط، مترادف و کلمات کلیدی LSI در محتوا خودتون استفاده کنین. شاید بپرسین چرا و چه لزومی داره؟ به دلیل چیزی به اسم مرغ مگس خوار گوگل. به روز رسانی مرغ مگس خوار به گوگل اجازه میده تا فراتر از کلمات کلیدی ساده بره. اون سعی میکنه تا موضوع صفحه شما رو درک کنه.
انواع کلمات کلیدی اصلی خودتون رو در محتوا بگنجونین. برای انجام این کار، فقط کلمه کلیدی مورد نظر رو در گوگل سرچ کنین. بعد به پایین نتایج جستجو برین. به قسمت “…Searches related to” نگاه بندازین. این دقیقاً چیزیه که دنبالش میگشتین. میتونین از چند اصطلاح موجود در اون قسمت استفاده کنین.
7. اضافه کردن متن به اینفوگرافیکها، پادکستها و فیلمها در سایت
محتواهای بصری مثل اینفوگرافیکها و پادکستها یک روش عالی برای دریافت ترافیک و بک لینک هستن. اما یک مشکل بزرگ وجود داره. گوگل قادر به درک اونا نیست! برای همینه که توصیه میشه متناسب با اینفوگرافیک یا هرچیز دیگهای، متن اضافه کنین. با این کار به موتورهای جستجو کمک میکنین تا محتوا بصری استفاده شده در صفحه شما رو درک کنن و موضوع رو تشخیص بدن.
8. به روز کردن صفحات قدیمی
آیا در سایت خودتون دستهای از پستها دارین که روی اونها رو گرد و غبار گرفته؟! اگر اینجوریه، میتونین با به روز رسانی اون پستها، رتبه خودتون رو ارتقاء بدین. اگر شما صفحهای رو نوشتین که علیرغم محتوای خوب اون، بازخوردی که میخواستین رو نداره، باید به فکر چاره باشین. اگر صفحه مورد نظر شما بین صفحات اول و دوم گوگل قرار میگیره شاید نیاز به یک به روز رسانی داشته باشه. برای این کار باید چند مورد رو تغییر بدین:
- لینکهای خارجی بیشتری به صفحه اضافه کنین. دقت کنین که لینکها معتبر و با اعتبار دامنه بالا باشن
- محتوا رو به چند بخش تقسیم کنین
- یک عنوان با توضیح جدید بنویسین
به عنوان یکی از نکات جدید سئو لازمه که به روز رسانی رو انجام بدین. با همین سه تغییر به نظر ناچیز، صفحه شما با جهش محسوسی روبرو میشه.
9. افزایش سرعت وبسایت خودتون
داشتن یک وب سایت کند میتونه به رتبه بندی گوگل شما آسیب بزنه. این برخلاف توصیه های جدید SEO هست. زمانی که وبسایت شما به آرومی بالا میاد در تلفنهای همراه به طور ویژهای قابل مشاهده است. این اتفاق باعث نارضایتی کاربران میشه. به همین دلیله که باید هر چیزی که در سایت شما باعث پایین اومدن سرعت میشه رو حذف کنین. یکی از مواردی که شما میتونین برای اندازه گیری سرعت سایت از اون استفاده کنین، CDN هست. اگر از CDN استفاده میکنین، پیشنهاد میدیم یک بار در زمان روشن بودن و بعد دوباره در زمان خاموش بودن سرعت سایت رو تست کنین. همچنین ممکنه اسکریپتهای شخص ثالث مثل پیکسل فیسبوک، سرعت کار رو به میزان قابل توجهی کاهش بده. میتونین از ابزارهایی برای سنجش سرعت سایت استفاده کنین و هرکدوم از اسکریپتهایی که اهمیتی ندارن رو حذف کنین.
10. استفاده از کنسول جستجو گوگل
این یکی از موارد محبوب از مجموعه نکات جدید سئو هست. با استفاده از کنسول جستجوی گوگل، میتونین صفحاتی که ترافیک بیشتری به سایت شما میارن رو پیدا کنین. نکته جذاب این ابزار اینه که با کلیک روی اون صفحات میتونین کلمات کلیدی رو مشاهده کنین که صفحه برای اون رتبه گرفته. حتی اگر بیشتر جستجو کنین به کلمات کلیدی برمیخورین که حتی نمیدونستین برای اونها رتبه گرفتین.
چرا این کار اهمیت داره؟ اگر شما به طور تصادفی برای کلماتی رتبه گرفتین، فکر کنین که اگر برای اونها تلاش بیشتری میکردین چه اتفاقی میفتاد؟! برای دریافت ترافیک بیشتر از کوئریهای جستجو، فقط کافیه اصطلاحاتی از کلمه کلیدی در متن پخش کنین.
11. تولید محتوا نیچ
انتشار مطلب با کیفیت بالا یکی از مهمترین نکات جدید SEO هست. اما اگه مطالب شما خسته کننده بشن، چیکار میکنین؟ آیا راهی وجود داره که بتونین محتواهایی درست کنین و در شبکههای اجتماعی به اشتراک بذارین یا مردم اونها رو لینک بدن؟ باید بگیم که بله خوشبختانه راهی هست. تمام کاری که باید انجام بدین اینه؛ محتوای Niche بسازین. محتوا نیچ موضوعات مرتبط با هم هستن که به راحتی میتونین در اطراف اونها محتواهای عالی ایجاد کنین.
12. بک لینک گرفتن از داراییهای بصری خودتون
در دنیای ایدهآل، صاحبان سایت وقتی از نمودارها و یا اینفوگرافیکهای سایت شما استفاده میکنن، شما رو لینک میدن. اما فکر میکنین ما در دنیای ایدهآل زندگی میکنیم؟! قطعاً نه! نکته مثبت اینه که؛ وقتی اشخاص میبینن از جانب شما اشاره ریزی دریافت میکنن، خوشحال میشن که به شما لینک بدن. پس اگر محتواهای بصری زیادی رو منتشر کردین، در صورت تمایل، وقتی بذارین و این روش رو پیاده کنین. تقریباً میتونیم تضمین بدیم که در صورت اجرا این روش، با تعدادی از بک لینکها روبرو میشین. برای انجام این روش طبق مراحل زیر عمل کنین:
- داراییهای بصری موجود در سایت خودتون رو پیدا کنین
- راست کلیک کنین و بعد آدرس عکس رو کپی کنین
- در نوار جستجو گوگل، آدرس عکسی که کپی کرده بودین رو وارد کنین
با انجام این مراحل، شما لیستی از سایت هایی رو دریافت میکنین که از عکس شما استفاه کردن. حالا باید سایت هایی رو پیدا کنین که از عکسهای شما استفاده کردن ولی شما رو لینک ندادن. در آخر یک ایمیل دوستانه برای اونها ارسال کنین و بخواین تا پیوندی به منبع اصلی بدن.
13. ساختن Branded Keywords
پیشنهاد میکنیم که برای موفقتر بودن در اجرای نکات جدید سئو ، اصطلاحات مختص به خودتون رو بسازین. یک استراتژی، تکنیک و فرآیندی که فقط و فقط مربوط به خودتون میشه رو توسعه بدین. شاید بگین که سخته ولی در واقعیت این طور نیست. تنها کار اینه که چیزی که از قبل وجود داشته رو بردارین، یک پیچ و تاب بهش اضافه کنین. هیچ کار پیچیدهای قرار نیست انجام بدین. فقط کافیه یکم خلاق باشین تا بتونین اصطلاحات جذاب مختص به خودتون رو داشته باشین. این کار بیشتر یک هنره تا علم. اسامی و اصطلاحاتی که میسازین باید چندتا ویژگی داشته باشن:
- کوتاه
- تلفظ آسون
- قابل به خاطر سپردن
- منحصر به فرد
- توصیفی
برای این که Branded Keyword شما باب بشه و ادامهدار باشه، باید تا میتونین اون رو تبلیغ کنین. اون وقت میبینین که بعد از مدتی همه شروع میکنن درباره اصطلاحات شما محتوا تولید کردن که خب خیلی هیجان انگیزه.
14. اضافه کردن حالت پرسشی به محتوا
این یکی از مهمترین توصیه های جدید SEO هست که افراد اون رو نادیده میگیرن. وقتی که شخصی اصطلاحات سطح بالایی مثل “بهینه سازی موتور جستجو” رو سرچ میکنه، معمولاً به دنبال یک تعریفه. اگر دقت کرده باشین نتایج در صفحه اول گوگل، معمولاً جوابی برای “…..چیست؟/چیه؟” هستن(بهینه سازی موتور جستجو چیست؟/چیه؟). بنابراین اگر به دنبال تعریف یک کلمه کلیدی هستین، حداقل یک بخشی از محتوا رو به پاسخِ “….چیست؟/چیه؟” اختصاص بدین.
15. رتبه گرفتن در Featured Snippet
احتمالاً تا به حال به Featured Snippedts یا پاسخهای ویژه در SERP توجه کردین. حالا ممکنه سؤال در ذهن شما ایجاد بشه که؛ چجوری میتونین محتوای خودتون رو در Featured Snippet وارد کنین؟ نیازی به حدس نیست. خوشبختانه ما اینجا هستیم تا در قالب نکات جدید سئو این سؤالات رو پاسخ بدیم. اخیراً SEMrush مطالعه عظیمی در اینباره انجام داده و حدود 80 میلیون کلمه کلیدی رو تجزیه و تحلیل کرده. اونها دریافتن که افزودن یک بخش پرسش و پاسخ به محتوا، میتونه برای به دست آوردن Featuresd Snippet بسیار خوب عمل کنه. اگر میخواین محتوا خودتون رو در قسمت Featured Snippet نشون بدین، Snippet Bait رو امتحان کنین.
16. نوشتن پست مهمان
این یکی از موارد ساده از نکات جدید SEO هست که میتونین انجام بدین. ابتدا یک شخصی رو پیدا کنین که تمایل زیادی به انجام این کار داشته باشه. عکس اون شخص رو پیدا کنین که معمولاً در پروفایل LinkedIn هست. اون عکس رو در قسمت جستجو عکس گوگل قرار بدین. حالا با یک سرچ ساده میتونین هرجایی رو که اون شخص پست مهمان رو نوشته ببینین.
از همین روش میتونین برای یافتن فرصت مصاحبه مثل پادکست استفاده کنین. در واقع پادکستها ممکنه کم ارزشترین استراتژی ایجاد لینک در کره زمین باشن! چرا؟ چون جستجو پادکست 10 برابر راحتتر از بازاریابی، نوشتن، ویرایش و انتشار پست مهمانه. با پست مهمان مشاهده میکنین که لینکهایی به سایت شما پیوند میخورن.
17. بهبود CTR ارگانیک سایت
وقتی که شما CTR ارگانیک سایت رو بهبود ببخشین، افراد بیشتری در صفحه نتایج جستجو روی سایت شما کلیک میکنن. این یعنی شما میتونین بدون نیاز به رتبه بندی بالاتر، بازدید بیشتری داشته باشین. اخیراً تحقیقات انجام شده نشون داده که استفاده از تگ یا برچسبهای سؤالی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کردن. پس بنابراین منطقی به نظر میرسه که به شما پیشنهاد بدیم در عنوان صفحه خودتون از سؤال استفاده کنین.
این 17 مورد فوق بیانگر نکات جدید سئو بودن. سعی ما بر این بود که تمامی نکات رو به صورت خلاصه ولی مفید برای شما بنویسیم. اگر این مقاله به درد شما خورد و حس میکنین برای شخص دیگهای هم میتونه مؤثر باشه، حتماً به اشتراک بذارین. موفق باشین.