طراحی لوگو صنعت چرا مهم است؟
معمولا لوگو بخش مهمی از کسب و کار محسوب می شود و برای مغازه، موسسه، اداره یا یک انجمن طراحی می شوند اما لوگو های مشهور تری هستند که وقتی از یک صنعت خاص سخن میگوییم فورا تصویری از آرم آنها در ذهن ما ظاهر می شود و صد در صد چندین عدد از آنها را در طول عمرتان دیده اید این لوگو ها دارای مفاهیم عمده هستند و معمولا طوری طراحی می شوند که ارزش های آن صنعت را نشان دهند.
در لوگو های نظامی معمولا شاهد نوعی قدرت نمایی ارتش، سپاه یا دیگر جناح ها هستیم و این مربوط به نظام و نیروی های مسلح تمامی جهان است که سعی می شود لوگویی را انتخاب کنند که برتری و قدرت آنها را نشان دهد و یک مثال دیگر صنعت کشاورزی است که در تمامی لوگوهای زیر مجموعه این صنعت نمادی از محصولی مانند گندم یا خاک و جوانه دیده می شود که به نوعی به ما هشدار می دهد که بدون کشاورزی انسان قادر به زندگی نیست.
طراحی لوگو صنعت حتی از طراحی لوگو های مربوط به شرکت های نو پا نیز مهم تر و حیاتی تر است، اغلب مردم با نام بردن از یک صنعت فورا تصویری از آرم یکی از شرکت های شناخته شده در آن صنعت یا سازمان دولتی که وظیفه هدایت آن صنعت را دارد به ذهنشان خطور می کند و این باعث بوجود آمدن حس اعتماد، حس ارزش برای مشتری و اطمینان می شود.
حال بیاید به طراحی لوگو برخی از شرکت های بسیار بزرگ از صنایع مختلف بپردازیم و تا حدودی آنها را شرح دهیم:
شرح لوگوی مایکروسافت
با یکی از شناخته شدن ترین لوگو ها در صنعت تکنولوژی شروع می کنیم که هر زمان نامی از صنعت نرم افزار یا تکنولوژی بیاید مطمئنا یکی از لوگو هایی که به ذهن شما بیاید لوگوی همین شرکت یعنی Microsoft است. در لوگوی مایکروسافت یک مربع را مشاهده می کنید که از ترکیب 4 مربع کوچکتر ساخته شده است .
در نگاه اول این لوگو بی نهایت ساده به نظر می رسد که فقط دارای رنگ هایی شاد و زیبا است اما در واقع این لوگو به محصولات و خدمات اصلی شرکت اشاره دارد. که رنگ قرمز نماد نرم افزار های آفیس، رنگ آبی نماد ویندوز، رنگ سبز نماد محصولات ایکس باکس و رنگ زرد نماد موتور جستجوی بینگ است که بعد از گوگل می توان آن را بهترین موتور جستجو دانست.
شرح لوگوی تویوتا
احتمالا می دانید که Toyota برند اول خودروسازی در دنیاست پس یکی از لوگوی های مهم صنعت خودرو لوگوی تویوتاست که تقریبا چندین مفهوم را به این لوگو منتسب می دانند اما واضح ترین آنها که به نحوی زیرکانه در لوگو پنهان شده است ترکیب تمامی حروف کلمه Toyota است که در تصویر زیر نشان داده شده:
توجه داشته باشید که در طراحی لوگو مانند لوگوی دیگر شرکت های بزرگ تولید کننده خودرو هیچ پیچیدگی گرافیکی وجود ندارد و به نحوی طراحی شده است که به راحتی در حافظه باقی می ماند در واقع این نکته زیرکانه را به یاد داشته باشید که یک لوگوی خوب علاوه بر سادگی باید در ذهن بماند و این یک مسئله بسیار مهم در طراحی لوگو است چرا که لوگویی که به راحتی فراموش می شود فایده ای ندارد چرا که اعتباری به شرکت نخواهد بخشید!
شرح لوگوی آمازون
Amazon بزرگترین شرکت حوزه خرده فروشی است که لوگوی آن به نوعی نماد خرده فروشی آنلاین در دنیاست این لوگو نیز مانند دیگر لوگو های شرکت های بسیار بزرگ و مشهور، ظاهری کاملا ساده با رنگ های کمی دارد اما دارای معانی جالبی است.
در این لوگو از حرف a نام شرکت با یک فلش به حرف z نام شرکت اشاره شده است که بدین معناست هر محصولی که نامش در حروف الفبا از a شروع می شود تا z که آخرین حرف الفبای لاتین است باشد در شرکت آمازون موجود است!!
به عبارت ساده تر نشان از این است که به قول خودمان از شیر مرغ تا جون آدمیزاد هست اگر روی لوگو دقیق شوید می بینید که فلش یا پیکانی که از a تا z رفته شکل یک لبخند را نشان می دهد که بدین معنی است که رضایت مشتریان برای این شرکت واجب و از اولویت ها اول آنهاست.
شرح لوگوی گوگل
شاید یکی از جذاب ترین و ساده ترین لوگو های دنیا لوگوی شرکت گوگل باشد که همه ما با آن آشنایی داریم چون امروزه تقریبا هر کسی در اینترنت جستجو انجام داده و به گوگل مراجعه کرده است لوگوی این شرکت شامل نام آن به انگلیسی است که هر حرف یک رنگ دارد که چینش رنگ ها به خوبی این موضوع را نشان می دهد این شرکت هیچ احترامی برای قوانین دست و پا گیر و قاعده ها قائل نیست.
و حتما می دانید شرکتی که دنباله رو نیست و به دنبال قانون برای اجرا نمی گردد چگونه شرکتی است! اگر نمی دانید باید بگویم چنین شرکتی حتما بی نهایت خلاقیت دارد و خود را متعهد به تقلید از گذشتگان نمی داند و لوگویشان این موضوع را به وضوح نشان می دهد.
شرح لوگوی تور دو فرانس (بزرگترین مسابقه دوچرخه سواری جاده جهان)
بیایید به یک طراحی لوگو از صنعت ورزش بپردازیم لوگویی که آن را انتخاب کرده ایم لوگوی مسابقات نام آشنای تور دو فرانس است که حتی کسانی که علاقه ای به ورزش دوچرخه سواری ندارند به تماشای مسابقات آن می پردازند .
در لوگوی تور دو فرانس از فونت بسیاری جذابی استفاده شده است که نوعی خاص بودن و حس تمایز را به این لوگو بخشیده اگر خوب به لوگو دقت کنید یک دوچرخه سوار را همراه با دوچرخه اش میبینید دایره زرد رنگ این لوگو می تواند نشان از نشاط، عظیم بودن و این باشد که این مسابقات در روز برگزار می شود.
شرح لوگوی شرکت هوایی هما
نوبت میرسد به یک لوگو از کشور خودمان که در واقع بی نهایت نبوغ آمیز و زیباست چرا که هیچ پیچیدگی اضافی ندارد و به قدمت و اصالت کشورمان نیز اشاره می کند این لگو به شرکت هما تعلق دارد و یکی از لوگو های مشهور در صنعت هوا و فضا است.
جالب است که بدانید در ارزیابی های صورت گرفته از لوگوی تمامی شرکت های هوایی این لوگو ساخته شده توسط جناب ادوارد زهرابیان به عنوان بهترین لوگو در دنیا انتخاب شده است! اگر کمی علاقه مند به آثار باستانی باشید با دیدن لوگو در می یابید که از سر ستون های تخت جمشید برای ساختش الهام گرفته شده.
در شرح این لوگو باید گفت که لوگو تصویر پرنده اساطیری هما است که هم با نام شرکت تطابق دارد و هم استفاده از یک پرنده در لوگوی یک شرکت هوایی انتخابی هوشمندانه است چرا که پرندگان نشانگر پرواز و خبره این کار هستند.
سخن پایانی
طراحی لوگو برای سازمانی که نمایندگی یک صنعت خاص را بر عهده دارد یا یک شرکت صنعتی کار دشوار تری از ساخت یک لوگو برای یک شرکت نوپا است چرا که قرار است بسیار مشهورتر شود و گاها از این لوگو برای مهر های سازمان، شرکت های زیر مجموعه سازمان، درج روی اموال سازمان و … استفاده می شود.
و اگر بدون معنا و مفهوم جدی باشد حتما اعتبار آن سازمان نزد مردم کمرنگ می شود چرا که سازمانی یا شرکتی صنعتی که حتی به خود زحمت طراحی یک لوگوی درست و حسابی و دارای معنا و مفهوم را نمی دهد چگونه می خواهد مفید باشد؟ و ادعای خدمت به مردم را مطرح کند؟
در تمامی لوگو های بالا از شرکت های مشهور که هر کدام نماینده یک صنعت بودند سادگی، روانشناسی رنگ، استفاده از رنگ ها کمتر و معنا و مفهوم دیده می شود و باید به یاد داشت که در هر صنعتی که فعالیت می کنید باید مخاطبین هدف خود را بشناسید و از رنگ، سبک، شکل و معنای مناسب همان صنعت استفاده شود.
برای مشاهده هزینه طراحی لوگو توسط رایا مارکتینگ می توانید به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.