برای شروع یه استارتاپ جدید باید اول از همه به هزینه هایی که پیش رو دارین و سرمایه مورد نیازتون فکر کنین. چون تو این شرایط اقتصادی بد که پول در آوردن سخته، هیچکس دلش نمیخواد روی پروژههای اشتباهی سرمایه گذاری کنه و ریسکهای بزرگ انجام بده. پس شما باید از خرجی که قراره بکنین خبر داشته باشین. برای همین هم در این راهنما، قراره در مورد هزینه راه اندازی استارتاپ و فاکتورهایی که روی این هزینه تاثیر میذارن رو برای شما صحبت کنیم:
• تعریف هزینه های راه اندازی استارتاپ
• هزینه های ثابت کسب و کار، از هزینه محل مورد نظر و هزینه های بیمه گرفته تا سهام و کارکنان
• هزینه های تجاری متغیر، از هزینه کالا گرفته تا دستمزد و تدارکات
تعریف هزینه های راه اندازی استارتاپ
هزینه های راه اندازی استارتاپ، کلیه هزینه های مرتبط به انواع مختلف استارتاپ رو پوشش میده. این هزینه ها رو میشه در دو تا گروه مربوط به هزینه استارتاپ قرار داد:
هزینه های تحقیق
در دوران شروع هر کسب و کار نوپایی لازمه که کارآفرینان در مورد نیاز احتمالی کسب و کار یعنی تحقیقات بازار، حسابی تحقیق کنن. اولین تحقیق باید در مورد تجزیه و تحلیل محصولات قابل مقایسه موجود در بازار، حمل و نقل، عرضه نیروی کار، هزینههای مشاوره و هزینههای مربوط به وقتی که دارین با تأمین کنندگان و توزیع کنندگان بالقوه معامله میکنین، باشه.
هزینه های قبل از شروع استارتاپ
استارتاپ ها باید یه بار هزینه های احتمالی رو هنگامی که تصمیم قطعی برای شروع میگیرن، محاسبه کنن. نمونههایی از هزینه های معمول راه اندازی استارتاپ شامل تبلیغات دیجیتال و سنتی برای مقدمه راه اندازی، وسایل و تجهیزات اداری یا استودیویی، پرداخت خسارت دیرکرد به صاحبان املاک تجاری، هزینه آموزش کارکنان و هزینه های نصب برای زیرساختهای دیجیتال و هزینه وای فای است.
پس همیشه باید به این نکته توجه داشته باشین که ممکنه برخی از این هزینه های اولیه برای راه اندازی استارتاپ برای شما ایجاد بشن.
انواع هزینه های استارتاپ
دو نوع هزینه راه اندازی استارتاپ برای همون اول کار شما وجود داره که اسمشون هست، هزینه های ثابت و هزینه های متغیر.
هزینه های ثابت مربوط به هزینه هایی هست که باید بدون در نظر گرفتن این که کسب و کار سودی میکنه یا نه، پرداخت بشه. مشاغل مختلف صنعتی در حال تجربه انواع مختلفی از هزینه های ثابت تجاری هستن. در زیر، متداولترین هزینه های ثابت استارتاپ رو برای شما لیست کردیم. این هزینه ها، بدون در نظر گرفتن موقعیت استارتاپ شما، باید که پرداخت بشن:
نمونه هایی از هزینه های ثابت راه اندازی استارتاپ:
- بیمه
- هزینه های محل
- استخدام
- تجهیزات و ملزومات
- موجودی
- فروش و بازاریابی
- دارایی و سرمایه گذاری
- هزینه های فناوری
هزینه های حرفهای
این هزینه ها میتونه شامل هزینه استخدام یه حسابدار، وکیل، مشاور یا سایر افراد متخصص برای رسیدگی به جنبههای حقوقی راه اندازی استارتاپ مثل تشکیل شرکت، حمایت از حق چاپ، تهیه پیش نویس توافق نامه مشارکت یا سایر هزینه هایی باشه که ممکنه لازم باشه به دولت پرداخت کنین. مثال این هزینه ها، پرداختهای گواهینامهها و بازرسیها، از بهداشت و ایمنی یا بهداشت مواد غذایی میتونه باشه.
به عنوان مثال، ثبت نام آنلاین از طریق پست با استفاده از فرمها، یا با استفاده از نماینده یا نرم افزار شخص ثالث امکان پذیره. اما هزینه های ثبت نام متفاوت هست. هزینه برنامه های آنلاین در تاریخ نشر این نوشته، حدوداً 400 هزار تومنه و معمولاً ظرف 24 ساعت ثبت میشن. در همین حال برنامههای پستی میتونن 8 تا 10 روز طول بکشن و تقریباً سه برابر برنامههای آنلاین هزینه دارن. همچنین، یه سرویس ثبت نام هم وجود داره که هزینه اون خیلی بیشتر از دو مورد قبله ولی کار شما رو خیلی خیلی سریع راه میندازه!
هزینه های بیمه
یکی دیگه از هزینه های راه اندازی استارتاپ مربوط به مسائل بیمه و جبران خسارته. در صورت بروز هرگونه اشتباهی، با اطمینان از جبران خسارت و تأمین هزینه های حقوقی، یه بیمه نامه جامع تجارت از کسب و کار شما محافظت میکنه.
هزینه های محل
اجاره یا رهن املاک تجاری شامل هزینه های ماهانهایه که باید در هزینه های منظم خودتون لحاظ کنین. هزینه های شارژ ساختمان و لوله کشی آب و اتصال برق و به دنبال اون، قبض های آب و برق و غیره هم باید در نظر گرفته بشه.
ممکنه محل کار دقیقاً مطابق نیازهای کاری شما نباشه، بنابراین در صورت نیاز به تعمیر و بازسازی، مطمئن بشین که جیبتون پر از پوله چون باید برای برای دکوراسیون و ساخت محل مورد نظرتون هزینه های گاهاً سنگینی انجام بدین.
هزینه های استخدام
هزینه راه اندازی Startup شامل هزینه های استخدامی هم میشه. البته گزینههای زیادی برای استخدام نیروها وجود داره، از کارمندان تمام وقت گرفته تا پیمانکاران مستقل. شما باید تصمیم بگیرین که کدوم گزینه از نظر مالی برای شما به صرفهتره. آیا درآمد شما در حال حاضر در سطحی هست که بتونین افرادی رو برای کار تمام وقت استخدام کنین؟ یا اینکه استخدام فریلنسرها رو حتی با حقوق بیشتر ترجیح میدین؟ اینها یه سری سوالاتیه که باید موقع استخدام نیروی انسانی از خودتون بپرسین.
یه جز این موارد، ممکنه لازم باشه برای تبلیغات مورد نیاز و آگهیهای جذب نیرو هم متحمل هزینه هایی بشین!
هزینه های تجهیزات و ملزومات
برای شروع کار شما یه لیست خرید طول و دراز دارین که البته اون هم بسته به محل کارتون متفاوته:
- تلفن
- اتصال اینترنت
- ذخیره اطلاعات و تهیه نسخه پشتیبان
- رایانه یا لپ تاپ
- جدول جلسات و کنفرانسها
- صندلیهای راحتی برای کامپیوتر
- لوازم التحریر
- وسایل کمکهای اولیه
- کابلهای برق یا سیمهای الحاقی
- سیستم حسابداری
دارایی و سرمایه گذاری
اگه شما یک خرده فروش هستین و وابسته به سرمایه خودتون، اولین کاری که باید انجام بدین اینه که بهترین تأمین کنندگان و تولید کنندگان ممکن رو برای ایجاد روابط کاری دوستانه پیدا کنین.
بهتره که کار خودتون رو با سفارش کم شروع کنین تا زیر فشار پرداخت هزینهها کمرتون نشکنه!!
هزینه های فروش و بازاریابی
تا حالا درباره فاکتورهایی که روی هزینه های راه اندازی استارتاپ تاثیر میذارن، کلی حرف زدیم اما همه هزینه ها تو این دنیای اینترنتی یه طرف و هزینه کردن برای تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال هم یه طرف!
بازاریابی و تبلیغ برای یه تجارت جدید، تقریباً یه کار بدون وقفه است. بازاریابی دیجیتال اساس تلاش بسیاری از استارتاپ ها برای جذب و حفظ مشتری از طریق تبلیغات پولی رو تشکیل میده. البته این کار باعث میشه شما بتونین برای عبارات یا کلمات کلیدی مرتبط در موتورهای جستجوی اصلی، طبق بودجه مشخص و بازاریابی ارگانیک دیده بشین. این جستجوهای ارگانیک بر اساس کلمه کلیدی های مرتبط هم که میدونین، مخلوطی از روابط عمومی آنلاین و ایجاد محتوا در مورد محصولات و خدمات شماست.
امروزه داشتن وب سایت برای استارتاپ ها تقریباً واجبه. حالا، چه خودتون وب سایت خودتون رو طراحی کنین و چه به یه فریلنسر یا آژانس پولی پرداخت کنین تا یه وب سایت برای شما طراحی کنه. در هر دو صورت، برای توسعه حضور آنلاین باید زمان و هزینه قابل توجهی رو در نظر بگیرین و فکر نکنین که یه روزه میشه ره صد ساله رو طی کرد! تیم pmpr میتونه به شما برای طراحی سایت و تولید محتوا مشاوره بده و متناسب با بودجهای که دارین، کارتون رو راه بندازه!
هزینه های فناوری
علاوه بر موارد بالا، یه لیست طول و درازی هم برای هزینه های فناوری یه Startup وجود داره که باید ازشون خبر داشته باشین:
- مجوزهای نرم افزار
- پشتیبانی فناوری اطلاعات
- میزبانی وب سایت
- ذخیره اطلاعات
- حسابهای ایمیل
- قراردادهای تلفن همراه
- درگاههای پرداخت
- هرگونه اقدام یا خدمات شخص ثالث
نمونههایی از هزینه های متغیر استارتاپ
تفاوت بین هزینه های ثابت و متغیر برای راه اندازی یه استارتاپ اینه که دومی مطابق با میزان فروش یا حجم تولید تغییر میکنه. با افزایش تولید، هزینه های متغیر استارتاپ هم افزایش پیدا میکنه. هزینه های متغیر شامل هزینه های مستقیم مواد و هزینه های مستقیم نیروی کاری هست که برای انجام کار مورد نیازه.
- هزینه محصولات تکی
- تحویل
- دستمزد کارکنان
هزینه های محصولات تکی
برای استارتاپ هایی که برای کالاهای خودشون باید با تأمین کنندگان معامله کنن، هزینه های محصول تکی میتونه خیلی متفاوت باشه. این هزینه عمدتاً به مقدار اون محصول هم بستگی داره. به طور کلی، هرچی کالای بیشتری از یه تامین کننده یا عمده فروش خریداری کنین، هزینه کمتری برای هر کالا پرداخت خواهید کرد.
اون دسته از مشاغل که بیشتر به مواد اولیه متکی هستن و به تولید محصول نهایی خودشون کمک میکنن، هزینه های متغیرتری نسبت به سایر بیزنسها خواهند داشت.
هزینه های تحویل
از نظر بسته بندی و حمل و نقل، تحویل یکی دیگه از کلیدیترین مواردیه که روی هزینه های متغیر راه اندازی استارتاپ ، چه در ابتدا و چه بعد از شروع کار، تاثیر میذاره. هرچی بیزینس شما بیشتر یه محصول خاص رو جابجا کنه، هزینه های بسته بندی و حمل و نقل اون هم افزایش پیدا میکنه. برعکس، در زمان فروش محصولات کمتر، هزینه های تحویل و بسته بندی کاهش پیدا میکنن.
دستمزد کارکنان
دستمزدها رو میشه در دو بخش هزینه های ثابت و متغیر قرار داد. به عنوان مثال، اگه در تجارتتون، کارمندانی رو استخدام میکنین که به صورت ساعتی دستمزد دریافت میکنن، این به عنوان هزینه متغیر در نظر گرفته میشه. با این حال، اگه کارمنداتون هر ماه چند ساعت مشخص کار کنن، حقوق ثابت ماهانه به اونها پرداخت میشه که در نتیجه هزینه ثابت کسب و کاره.
برای جمع بندی در مورد هزینه راه اندازی استارتاپ بهتره بدونین که هزینه های نیروی انسانی اولین چیزیه که شما باید به فکرش باشین و خب قسمت اعظم کار شما هم از منابع انسانی تشکیل شده. مثلاً برای استخدام یه برنامه نویس الان باید ماهی 5 تا 15 میلیون و برای استخدام مدیر دیجیتال مارکتینگ بالای 4 میلیون، در نظر بگیرین.
در کل، هر استارتاپی باید همون اول خیلی سخت کار کنه تا هزینه های ثابت و متغیر شروع کارش رو به حداقل برسونه و یا از طریق درآمدش اونها رو جبران کنه. برای عملی شدن این کار، شما شاید باید درآمد کمتری برای خودتون کنار بذارین. سعی کنین وسایل غیر ضروری رو خریداری نکنین و تا جایی که میتونین هزینه راه اندازی استارتاپ رو کاهش بدین! یادتون باشه با هزینه کم هم میشه یه استارتاپ موفق داشت و اون رو به مرور زمان گسترش داد، ایده استارتاپ شما میتونه خیلی زود به یه بیزینس عالی تبدیل بشه.