این سناریو رو تصور کنین: شما با این تصمیم که قراره داخل گوگل چیزی رو جستجو کنین، مرورگر رو باز میکنین. به محض شروع تایپ، پیش بینیهایی در جعبه جستجو ظاهر میشن تا به شما کمک کنن چیزی که دارین تایپ میکنین رو به پایان برسونین. به این ویژگی، پیشنهاد گوگل یا تکمیل خودکار گوگل گفته میشه.
در این پست ما قراره ببینیم که پیش بینی تکمیل خودکار گوگل بر چه اساسی ظاهر میشه و اصلاً چطوری قراره به ما کمک کنه تاسریعتر کارمون رو انجام بدیم. البته یه نگاهی هم به مفید نبودن همه پیش بینیها میندازیم.
پیش بینی ها از کجا ظاهر میشن؟
پیش بینی های تکمیل خودکار منعکس کننده جستجوهایی هستن که در Google انجام شده. برای تعیین این که چه پیش بینی هایی نشان داده بشه، سیستمها با بررسی سوالات متداول و پرطرفدار متناسب با چیزی که کسی در باکس جستجو وارد میکنه شروع میشه. به عنوان مثال، اگه بخواین «قسمت های سریال فرند…» رو تایپ کنید، پیشنهاد گوگل ، تکمیل کنندههایی مثل «بهترین قسمت سریال فرندز» رو برای شما نشون میده.
به این ترتیب پیش بینی ها در ابتداییترین سطح کار میکنن. با این حال، موارد بسیار بیشتری تو این ماجرا درگیره. در زیر، میتونین پیش بینی های افرادی رو که برای «طرز تهیه پنیر خانگی» (که البته من عمداً با غلط املایی تایپ کردم) در ایران جستجو میکنن، مشاهده کنین. جالبه بدونین که پیشنهاد گوگل حتی به نامگذاری مکانهای مربوطه یا املای صحیح اون بر اساس منطقه هم دقت میکنه (البته این موارد بیشتر در زبان انگلیسی وجود داره).
برای ارائه پیش بینی های بهتر برای سوالات طولانی، ممکنه به طور خودکار از پیش بینی کل جستجو به بخشهایی از جستجو تغییر مسیر بده. به عنوان مثال، ممکنه کوئری «اسم چیزی که جلوی …» هر چیز خاصی وجود داره رو نبینیم ولی کوئری های زیادی برای «اسم چیزی که جلوی قایق/ماشین/موتور سیکلت قرار داره» ببینیم و برای همین هم وقتی اون کوئری اول نصفه تایپ شده گوگل ادامه اون رو از روی چیزی که بیشتر تایپ شده پیشنهاد میده.
پیشنهاد جستجوی گوگل و گوگل ترندز
یکی دیگه از مواردی که پیشنهاد گوگل هنگام ظاهر کردن پیش بینی ها در نظر میگیره، تازگی یه کوئری است! اگه سیستمهای خودکار گوگل متوجه بشن که علاقه به موضوعی در حال افزایشه، ممکنه یه پیش بینی ترند نشون بدن، حتی اگه اون پیش بینی به طور نرمال اون چیزی نباشه که متداوله. به عنوان مثال، جستجو درباره یه تیم بسکتبال احتمالاً بیشتر از بازیهای انفرادیه. با این حال، اگه اون تیم در برابر یه رقیب بزرگ مسابقه داشته باشه، پیش بینی هایی که مربوط به اون بازیه، برای کسایی که در اون لحظه دنبال اطلاعات مرتبط هستن، مفیدتر خواهد بود.
البته پیش بینی ها هم بسته به موضوع خاصی که شخصی در جستجوی اونه، متفاوتن. افراد، مکانها و اشیاء، همه ویژگیهای متفاوتی دارن که مردم ممکنه به هر کدوم از اونها علاقه داشته باشن. به عنوان مثال، کسی که دنبال «سفر به شهرکرد» باشه ممکنه پیش بینی «سفر به شهرکرد در بهار» رو ببینه، چون زمان محبوب بازدید از این شهر بهار هست. در مقابل، «سفر به شوش» ممکنه پیش بینی «سفر به شوش دانیال» رو نشون بده. حتی اگه به نظر برسه که این دو تا موضوع شبیه به هم دیگه هستن، یا حداقل در دستههای مشابهی قرار میگیرن، اگه سعی کنین اونها رو خیلی خوب باهم مقایسه کنین، متوجه میشین که پیش بینی های یکسانی نباید براشون ظاهر بشه!
به طور کلی، Autocomplete گوگل یه ویژگی پیچیده برای صرفه جویی در وقت کاربرانه که کارش نمایش رایجترین سوالات مربوط به یه موضوع خاص نیست! همچنین به همین دلیل با Google Trends که ابزاری برای روزنامه نگاران و هر کس دیگهای که مایل به تحقیق در مورد محبوبیت جستجوها و موضوعات کوئری در طول زمانه، متفاوته و نباید مقایسه بشه!
پیش بینی هایی که احتمالاً نخواهید دید
همونطوری که توضیح داده شد، پیش بینی ها به معنای اینه که شما میتونین خیلی سریعتر چیزی که میخواین تایپ کنین رو تکمیل کنین. اما مثل هر چیز دیگهای، پیش بینی ها هم کامل نیستن. این امکان وجود داره که پیش بینی های غیر منتظره یا تکون دهندهای برای شما نشان داده بشه. همچنین ممکنه افراد پیش بینی ها رو به عنوان واقعیتها یا عقاید در نظر بگیرن. همچنین خیلی از کوئریها منجر به ظاهر شدن محتواهای غیر قابل اعتماد میشن.
گوگل از دو روش با این مسائل بالقوه برخورد میکنه.
روش اول که مهمترین روشه اینه که گوگل سیستمهایی داره که برای جلوگیری از پیش بینی هایی که بالقوه مضر هستن و سیاست جهانی رو نقض میکنن.
روش دوم هم اینه که اگه سیستم های خودکار گوگل پیش بینی هایی رو داشته باشن که خط مشیهای گوگل رو نقض کنن، تیمهای اجرایی زیادی وجود دارن که مطابق با این سیاستها پیش بینی ها رو حذف میکنن.
البته مردم هنوز هم میتونن با استفاده از این کلمات چنین موضوعاتی رو جستجو کنن، هیچ چیز مانع این کار نمیشه. گوگل فقط نمیخواد مردم رو با پیش بینی هایی که ممکنه انتظار نداشته باشن، شوکه یا متعجب کنه.
حتی گوگل با استفاده از این سیستم ها میتونه تشخیص بده که احتمالا با جستجوی فلان پیش بینی، محتوای قابل اعتماد و خوبی ظاهر نمیشه. به عنوان مثال، پس از یه رویداد مهم خبری، تعدادی شایعه تأیید نشده یا انتشار اطلاعاتی وجود داره که قطعاً گوگل نمیخواد مردم فکر کنن تکمیل خودکار گوگل ، به نوعی تایید فلان شایعه است. در این موارد، سیستم های گوگل تشخیص میدن که یک محتوای قابل اعتماد در مورد یه موضوع خاص برای جستجوی خاص وجود داره ولی خب محتواهای غیر قابل اعتماد هم در کنارش هستن. اگه احتمال وجود محتوای غیر قابل اعتماد زیاد باشه، سیستم ها ممکنه به طور خودکار از بروز پیش بینی ها در مورد اون جستجو جلوگیری کنن.
در حالی که سیستم های خودکار گوگل معمولاً بسیار خوب کار میکنن، اما همه چیز رو هم نمیتونن کنترل کنن. به همین دلیل سیاستهایی برای پیشنهاد گوگل در نظر گرفته شده و گوگل این سیاستها رو برای این که همه بخونن و در جریان باشن، منتشر کرده. هدف سیستمهای گوگل جلوگیری از ظهور پیش بینی های سیاست گریزه. اما اگه چنین پیش بینی هایی از سیستمشون عبور کنه و از اون مطلع بشن (مثلاً از طریق گزینههای گزارش عمومی)، تیمهای اجرایی گوگل تلاش میکنن تا اونها رو خیلی دقیق بررسی و حذف کنن. در این موارد گوگل، هم پیش بینی خاص مورد نظر رو حذف میکنه، و هم از روشهای تطبیق الگو و روشهای دیگه برای دستیابی به تغییرات نزدیک به اون جستجو استفاده میکنه.
به عنوان مثال، یکی از مواردی که انجام شده، نمایش نام افراد مشهوره که گوگل اجازه نمیده پیش بینی های حاوی الفاظ رکیک و توهین آمیز کنار اسم سلبریتیها و یا بازیگران، ظاهر بشه و اگه در این باره تخلفی هم صورت بگیره طبق خط مشیهای خودش با اینطور سرچی برخورد میکنه!
تکمیل خودکار Google و سئو
قبل از شروع تجزیه و تحلیل پیش بینی های تکمیل خودکار Google برای سئو، انجام این سه تا کار ضروریه:
- از Google خارج بشین یا از حالت ناشناس استفاده کنین تا مطمئن بشین که سابقه جستجو بر پیش بینی های شما تأثیر نمیذاره.
- اگه در مکانی متفاوت از مخاطبان هدف خود مستقر هستین از VPN استفاده کنین. به عنوان مثال، اگه در حال حاضر در ایران هستین، اما بیشتر روی افراد در ایالات متحده تمرکز دارین، از VPN استفاده کنین تا به نظر برسه که شما هم در ایالات متحده هستین. شما می خواهید پیش بینی هایی رو برای مکانی که مخاطب شما در اون قرار داره، مشاهده کنین.
- تنظیمات زبان خودتون رو انجام بدین تا مشابه تنظیمات زبانی باشه که افراد در مخاطب هدف شما استفاده میکنن.
این پارامترها به شما کمک میکنه پیش بینی هایی مشابه با چیزی که برای مخاطب هدف شما نمایش داده میشه رو ببینین.
تحقیق کلمات کلیدی
تکمیل خودکار Google میتونه یه ابزار مناسب برای تحقیق کلمات کلیدی باشه.
یک کلمه کلیدی تایپ کنین، به پیش بینیها نگاه کنین!
سپس، از یه ابزار SEO مثل Ubersuggest ،Ahrefs یا Moz Pro برای تجزیه و تحلیل اون کلمات کلیدی و شناسایی کلماتی که ارزش کار کردن دارن، استفاده کنین.
به ترتیب الفبا حرکت کنین
حالا اگه از هیچ کدوم از پیش بینی های ظاهر شده خوشتون نیومد چی؟
برت فارمیلو Bert Farmiloe، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Markitors، توصیه میکنه که کلمه کلیدی خودتون رو تایپ کنین، سپس فقط کافیه هر حرف الفبا رو مرور کنین تا ببینین چه پیش بینی هایی ظاهر میشه.
به Google اجازه بدین جای خالی رو پر کنه
Tom Dupuis از Online Media Masters پیشنهاد میکنه از کارکتر آندرلاین «_» در عبارتی استفاده کنین تا خود Google اون رو کامل کنه.
مثلاً ما از کلمه کلیدی «عکاسی_ایرانی» به عنوان مثال استفاده میکنیم:
پیشنهاد گوگل و نتایج جستجو
گفتیم با این که ممکنه خیلی از پیش بینی ها ظاهر نشن اما به هرحال این پیش بینی ها ربطی به نتایج جستجو ندارن و اون نتایجی که به فلان کوئری مربوط بشن، در هر صورت ظاهر میشن، مگه این که از نظر سئو SEO مشکلی داشته باشن!
گاهی اوقات پیش اومده که خیلی از افراد ادعا کردن پیشنهاد جستجوی گوگل نه تنها از ظاهر شدن فلان پیش بینی جلوگیری کرد، بلکه فلان نتیجه رو هم نشون نداد! باید بگیم که چنین چیزی درست نیست. چون این تکنولوژی فقط برای پیش بینی ها اتفاق میفته و ربطی به نتایج جستجو نداره!
ما میدونیم که سیستمهای محافظتی گوگل ممکنه مانع نمایش برخی پیش بینی های مفید بشن. در واقع، این سیستمها به خصوص هنگام وارد کردن اسامی، رویکردی محتاطانه دارن و ممکنه از بروز برخی از پیش بینی های نقض کننده سیاست جلوگیری کنن. با این حال، به نظر ما این کار درستیه و بهتره که گوگل محتاط باشه. این محتاط بودن مخصوصاً از این نظر خوبه که جلوی ظاهر شدن فلان پیش بینی رو میگیره ولی جلوی توانایی شما تو سرچ کردن یه موضوعی به صورت دستی رو که نمیگیره، پس هنوز هم میتونین چیزی که دلتون میخواد رو کامل تایپ کنین و بعدش هم اون رو سرچ کنین!
امیدواریم که این پست به شما کمک کرده باشه تا بتونین در مورد نحوه تکمیل یه کوئری تایپ شده و همینطور پیش بینی های گوگل، اطلاعات بیشتری به دست بیارین.