- چطور به صفحه اول گوگل برسیم؟
- روش های رسیدن به رتبه اول گوگل
- کدام محتوا شما را به رتبه اول گوگل خواهد رساند؟
- برند سازی اینترنتی
چگونه در گوگل معروف شویم یکی از سوالاتی است که افراد تازه وارد به دنیای وب می پرسند. در این مطلب از پونه مدیا قصد داریم پاسخ این سوال را در اختیار شما قرار دهیم. نکته ای که باید از ابتدای کار در نظر داشته باشید این است که معروف شدن از نظر گوگل به چه معنی است. به تعریف ساده ای که در ادامه به آن میپردازیم دقت کنید:
” معروفیت در گوگل یعنی شما در نتایج صفحه اول و رتبه های بالای فهرست نتایج گوگل قرار بگیرید تا به این صورت مخاطبین بیشتری را به سمت خود جذب کنید و افراد بیشتری از سایت شما دیدن کنند. ”
در ادامه راهکارها و نکاتی را در اختیار شما قرار می دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهید و در صفحه نتایج جستجو گوگل به کاربران نمایش داده شوید.
چطور به صفحه اول گوگل برسیم؟
چطور به صفحه اول گوگل برسیم؟ سوال اولی است که در مسیر استفاده از سایت برای کسب و کار به آن برمیخورید. همانطور که گفتیم شما زمانی در گوگل معروف هستید که در زمینه های فعالیتتان، رتبه خوبی در گوگل داشته باشید. به عنوان مثال زمانی که در زمینه فروش دوربین فعالیت دارید، برای کاربرانی که عبارت “خرید دوربین دیجیتال” را سرچ میکنند نمایش داده شوید و به این صورت بتوانید مشتریان را به راحتی به سمت خود بکشانید. اولین قدم برای انجام این کار انتخاب کلمه یا کلمات کلیدی است که کاربران جستجو کرده اند.
پاسخ این سوال شامل بخش های مختلفی است که در ادامه عنوان این راه حل ها را با هم بررسی می کنیم و مهمترین این نکات و راهکارها را برای شما توضیح خواهیم داد:
• انتخاب نام دامنه مناسب و مرتبط با موضوع سایت
• استفاده از متا تگ ها و متا Description مناسب و اصولی
• طراحی و استفاده از header مناسب برای جایگذاری کلمات مهم در منوی اصلی سایت
• ثبت سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل
• استفاده درست و اصولی از کلمات کلیدی در محتوای سایت
• ساخت صفحات و پروفایل در شبکه های اجتماعی مختلف و قرار دادن محتوای مناسب و لینک سایت در آنها
• اضافه کردن سایت به لیست کسب کارهای محلی یا کار کردن روی Local SEO
• معرفی سایت به Google webmaster
• ساختن نقشه سایت sitemap.xml و ثبت آن در گوگل وب مستر
• ثبت کردن کسب و کارتان در نقشه گوگل
• استفاده از افزونه Google analytics
• استفاده از تصاویر مناسب و با کیفیت برای قسمت های مختلف سایت
• طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) برای این که سایت روی همه ابزار ها مانند گوشی یا PC به صورت کامل نشان داده شود.
• برای طرحی سایت همیشه رضایت کاربر را در نظر بگیرید.
• انجام لینک سازی های داخلی به صورت اصلی و استاندارد
• استفاده از ویدیو برای جذب مخاطب یا توضیح دادن خدمات و محصولات
• بررسی سرعت سایت، چرا که سرعت سایت می بایست بالا باشد.
• محتوای موجود در بخش وبلاگ در رابطه با هدف وبسایت باشد (موضوع محتوای منتشر شده در سایت با هدف سایت مرتبط باشد)
در مقالاتی که تا امروز در بخش وبلاگ منتشر کرده ایم، هر کدام از این موارد را به صورت کامل و جامع توضیح دادیم؛ اما در این مطلب قصد داریم که نکات مهم و کلیدی در خصوص هر کدام را با شما در میان بگذاریم.
روش های رسیدن به رتبه اول گوگل
روش های رسیدن به رتبه اول گوگل زمانی به درد شما میخورد که توانسته باشید سایت خود را در فهرست گوگل ثبت کرده یا به اصطلاح آن را ایندکس کرده باشید، سپس تعدادی از رقبای خود را کنار زده و به صفحه اول رسیده و در پایان، برای بدست آوردن جایگاه اول صفحه نتایج تلاش کنید. برای اینکه در صفحه اول گوگل جایگاه خود را تثبیت کنید باید ۲ اصل کلی را رعایت کنید که عبارتند از:
• برندسازی اینترنتی
• تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت برای مخاطب
شما باید در نظر داشته باشید زمانی به موفقیت دست خواهید یافت که هر دو اصل بالا را رعایت کنید. چرا که برندسازی کمک می کند تا کاربران به سایت شما وارد شوند و از طرفی محتوای ارزشمند و باکیفیت باعث می شود که اعتماد مخاطبان را جلب کنید. در ادامه این مطلب سعی میکنیم که دو اصل بالا را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید محبوبیت خود را نزد گوگل بالاتر ببرید.
تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند
تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند امروزه در تمامی قسمت های دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است و به عبارتی می توانیم بگوییم که: “محتوا، قلب تپنده وبسایت شماست و بدون آن وب سایت شما هیچ ارزشی نخواهد داشت.” برای تولید محتوای با کیفیت باید بدانید که چه کسانی خوانندگان و استفاده کنندگان از محتوای شما هستند و در اصل این محتوا چه دردی را از آنها درمان خواهد کرد، پس از این حرف میتوان نتیجه گرفت که شما باید مخاطبان خود را بشناسید و بدانید که برای چه افرادی محتوا تولید میکنید و از طرفی دوست دارید که با محتوا مخاطبان خود را به چه سمتی راهنمایی کنید ( به عنوان مثال قصد دارید که محصول یا خدماتی را عنوان کنید و به آنها پیشنهاد دهید که از آن استفاده کنند یا در خصوص آموزش یک ترفند سئو با او صحبت کنید.)
طبق مواردی که گفتیم شما باید اطلاعاتی را در خصوص طیف مشتریان خود جمع آوری کنید که به تولید محتوای شما کمک می کند؛ این اطلاعات اصطلاحاً پرسونای مخاطب نامیده می شود. بعد از مشخص کردن پرسنل و مخاطب شما باید بر اساس اطلاعات به دست آمده تولید محتوا را انجام دهید که انواع تولید محتوا عبارتند از:
• محتوایی که به صورت فایل عرضه میشود: مانند فایل های pdf، پاورپوینت و..
• محتوای ویدیویی: که به عنوان مثال در این مورد می توان از سایت آپارات یاد کرد.
• محتوای تصویری: که عبارت است از عکس، اینفوگرافیک و…
• محتوای متنی
• محتوای صوتی: مانند پادکست و سایر محتواهای مشابه.
کدام محتوا شما را به رتبه اول گوگل خواهد رساند؟
کدام محتوا شما را به رتبه اول گوگل میرساند، پاسخ این سوال به شما این امکان را میدهد که بتوانید برای تولید محتوای خود برنامه ریزی کنید و نوع محتوای خود را مشخص کنید. شاید این جمله را شنیده باشید که “محتوا پادشاه است”؛ اما بگذارید این حرف را در مورد سئو و کسب رتبه در گوگل به این صورت بازگو کنیم که: “در سئو محتوای متنی، پادشاه است” البته باید در نظر داشته باشید که این حرف زمانی صدق می کند که شما محتوای متنی درست و با کیفیت تولید کرده باشید و به این صورت رضایت موتور جستجوی گوگل را جلب کنید و خودتان را به صفحه اول گوگل برسانید. نکات کلیدی مهم برای تولید محتوای متنی با در نظر گرفتن اصول سئو عبارتند از:
• هیچ وقت از متن های کپی شده استفاده نکنید و در نظر داشته باشید که محتوای متنی تولید شده که برای انتشار در وب سایت آماده کرده اید خاص و منحصر به فرد باشد.
• باید محتوای متنی خود را بر اساس استراتژی محتوا که از قبل توسط متخصصین برنامه ریزی شده تولید و منتشر کنید.
• طول متن در قسمت های مختلف متن مانند سر صفحه ها، تیتر ها و محتوای کلی مقاله یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.
• قبل از شروع تولید محتوا باید مطمئن شوید که کلمات کلیدی درستی انتخاب کرده اید تا مخاطبان واقعی شما بتوانند با جستجو به سایت شما دسترسی پیدا کنند.
• از کلمات کلیدی انتخاب شده به صورت صحیح و اصولی در محتوای خود استفاده کنید.
• از تصاویر با کیفیت و مخصوص به کسب و کار خود استفاده کنید و در نظر داشته باشید که نام عکس ها و متن جایگزین (تگ Alt) آنها از اصول سئو پیروی کنند.
• برای موفقیت در تولید محتوای موثر شما میتوانید بخش بازاریابی محتوا را در قسمت وبلاگ ما مطالعه کنید و از این آموزش های رایگان بهره مند شوید.
برند سازی اینترنتی
برند سازی اینترنتی مکمل بخش تولید محتوای شما خواهد بود و کاربران جستجو کننده را به سمت محتوای شما راهنمایی میکند. به همین دلیل باید در نظر داشته باشد که استفاده از این دو اصل در کنار هم برای شما موثر واقع خواهد شد و به زبان ساده تر “در صورتی که یکی از این موارد را انجام ندهید، انجام دادن دیگری هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت”
برند سازی اینترنتی نیازمند تخصص بیشتری است و به همین دلیل در بیشتر موارد شاهد این هستیم که کسب و کارهایی که وارد دنیای دیجیتال و راه اندازی سایت می شوند، این قسمت از کارهای خود را به شرکت هایی که در زمینه سئو فعالیت میکنند واگذار می کنند.