اگر به مقالات سئو در سایتهای مختلف سر زده باشید، مطمئنا با اصطلاح تگ کنونیکال یا تگ canonical مواجه شده اید. آیا برایتان پیش آمده که از خودتان بپرسید این به چه معناست؟ یا در سئو به چه دردی میخورد؟ یا ممکن است که به هنگام بررسی کدهای یک سایت جهت لینک سازی، با نوعی تگ لینگ به صورت rel= canonical رو به رو شده باشید! این اتریبیوت چه خاصیتی به تگ میدهد؟ آیا ما هم میتوانیم از این تگ استفاده کنیم؟
همه این سوالات در ذهن من هم بود. برای همین با چرخی که در گوگل زدم توانستم اطلاعاتی در مورد آن به دست بیاروم و اکنون آن را در قالب یک مقاله در اختیار خوانندگان این وب سایت قرار میدهم، بنابراین برای دریافت سوالات خود میتوانید ادامه مقاله مرا مطالعه کنید.
تگ canonical چیست؟
تگ canonical (با نام مستعار «rel canonical») روشی برای گفتن به موتورهای جستجو است که یک URL خاص نمایانگر نسخه اصلی از یک صفحه دیگر است. استفاده از برچسب کنونیکال از بروز مشکلات ناشی از محتوای یکسان یا «کپی» در URLهای متعدد جلوگیری میکند. از نظر عملی، تگ canonical به موتورهای جستجو میگوید کدام نسخه از URL را میخواهید که در نتایج جستجو ظاهر شود.
چرا استفاده از canonical مهم است؟
محتوای تکراری موضوعی پیچیده است، اما هنگامی که موتورهای جستجو بسیاری از آدرسهای اینترنتی با محتوای یکسان (یا بسیار مشابه) را میخزند، میتوانند تعدادی از مشکلات SEO را ایجاد کنند. در مرحله اول، اگر خزندگان جستجو باید بسیاری از محتواهای تکراری سایت شما را بررسی کنند، ممکن است برخی از محتوای منحصر به فرد شما را از دست دهند. دوم، استفاده زیاد از محتوای تکراری در سایت باعث اثر منفی روی رتبه الکسا سایت شما (می توانید مقاله کاهش رتبه الکسا سریعترین و موثرترین روش را مطالعه کنید) خواهد شد.
سرانجام، حتی اگر محتوای شما رتبهای نداشته باشد، موتورهای جستجو ممکن است URL اشتباه را به عنوان «اصلی» انتخاب کنند. استفاده از canonicalization به شما کمک میکند تا محتوای تکراری خود را کنترل کنید.
مشکل URL ها
ممکن است در حال فکر کردن باشید «چرا کسی صفحهای را کپی میکند؟» و به غلط فرض کنید که استفاده از تگ canonical چیزی نیست که باید درباره آن نگران باشید. مشکل این است که ما، به عنوان انسان، تمایل داریم که در مورد صفحات به عنوان یک مفهوم، مانند صفحه اصلی خود فکر کنیم. اگرچه برای موتورهای جستجو، هر URL منحصر به فرد یک صفحه جداگانه است.
به عنوان مثال، خزندگان جستجو میتوانند به تمام روشهای زیر به صفحه اصلی شما برسند:
http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php؟r…
برای یک انسان، همه این URLها یک صفحه واحد را نشان میدهند. هرچند برای یک خزنده جستجو، هر یک از این URLها یک «صفحه» منحصر به فرد است. حتی در این مثال محدود، میبینیم که پنج نسخه از صفحه اصلی در بازی وجود دارد. اما در واقعیت، این فقط یک نمونه کوچک از تغییراتی است که ممکن است با آن روبرو شوید.
سیستمهای مدرن مدیریت محتوا (CMS) و وب سایتهای پویا و کد محور، مشکل را حتی بیشتر میکنند. بسیاری از سایتها به طور خودکار تگهایی را اضافه میکنند، چندین مسیر (URL) را به همان محتوا اضافه میکنند و پارامترهای URL را برای جستجوها، انواع، گزینههای فعلی و غیره اضافه میکنند. ممکن است شما هزاران نشانی اینترنتی تکراری را در سایت خود داشته باشید و حتی متوجه آن نشوید.
بهترین روشهای استفاده از تگ Canonical
مسائل مربوط به محتوای تکراری میتواند بسیار مشکل باشد، اما در اینجا چند نکته مهم در استفاده از تگ کنونیکال وجود دارد:
تگ های Canonical میتوانند خود ارجاعی باشند
اشکالی ندارد اگر یک تگ Canonical URL فعلی را نشان دهد و در صفحهای که برای شما مهمتر است، استفاده شود. به عبارت دیگر، اگر URLهای X، Y و Z محتوای کپی دارند و X نسخه Canonical است، درست است که تگ اشاره شده به صفحه X را بر روی URL X هم قرار دهید. ممکن است این به نظر واضح بیاید، اما باعث سردرگمیهای زیادی میشود.
به صورت حرفهای از تگ canonical در صفحه اصلی استفاده کنید
با توجه به این که نسخههای تکراری صفحه اصلی بسیار متداول هستند و ممکن است افراد به روشهای مختلف به صفحه اصلی شما لینک داده باشند (که شما نمیتوانید آن را کنترل کنید)، معمولاً این ایده خوبی است که یک تگ canonical را در الگوی صفحه اصلی خود قرار دهید تا از بروز مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کنید.
تگهای کنونیکال پویای خود را به صورت رندوم و سریع بررسی کنید
گاهی اوقات کد بد باعث میشود که یک سایت برای هر نسخه از URL تگ کنونیکال مختلفی را بنویسد (بررسی این مدها را از دست ندهید). اطمینان حاصل کنید که URLهای خود را، به ویژه در سایتهای تجارت الکترونیکی (فروشگاههای اینترنتی را بهتر بشناسیم) و سایتهای دارای سیستم مدیریت محتوا، بررسی میکنید.
از سیگنالهای مختلط خودداری کنید
در صورت ارسال سیگنالهای مختلط، موتورهای جستجو ممکن است از تگ canonical دوری کنند یا آن را به اشتباه تفسیر کنند. به عبارت دیگر، صفحه A->> B را کنونیکالیزه نکنید و بعد از آن صفحه B ->> A. به همین ترتیب، صفحه A -–>> B و سپس صفحه ۳۰۱ تغییر مسیر B–> صفحه A را کنونیکالیزه نکنید. همچنین اگر میتوانید از این کار اجتناب کنید، به طور کلی ایدههای خوبی برای زنجیر کردن تگهای کنونیکال (A-–>B, B-–>C, C–->D) نیست. سیگنالهای واضح ارسال کنید، در عیر اینصورت موتورهای جستجو را وادار به انتخاب بد میکنید.
مراقب استفاده از تگ کنونیکال برای مطالب تکراری باشید
وقتی مردم به کنونیکالیزه فکر میکنند اولین چیزی که به ذهن آنها میرسد همان کپی کردن دقیق یک محتوا است. میتوان از تگ canonical در صفحاتی با محتوای یکسان (نسخههایی با محتوای بسیار مشابه) استفاده کرد، اما با احتیاط این کار را انجام دهید. بحث در مورد این موضوع زیاد است، اما استفاده از برچسبهای کنونیکال برای صفحات بسیار مشابه مانند صفحه محصول که فقط در برخی ویزگیهای کوچک ممکن است با هم متفاوت باشند، معمولاً خوب است. فراموش نکنید که صفحات بدون این تگ هم ممکن است که برای رتبه بندی شرایط نداشته باشند یا اگر محتوای این صفحات کاملا از هم متفاوت باشند، موتورهای جستجو این تگ را نادیده بگیرند.
از تگ کنونیکال میتوانید برای صفحاتی با دامنه متفاوت ولی در یک حوزه استفاده کنید!
اگر هر دو سایت را کنترل کنید، میتوانید از تگ canonical در دامنهها استفاده کنید. بیایید بگوییم شما یک شرکت انتشاراتی هستید که اغلب همان مقاله را در میان نیمی از سایتها منتشر میکند. استفاده از برچسب کنونی قدرت رتبه بندی شما را فقط در یک سایت متمرکز میکند. به خاطر داشته باشید که این تگ مانع از رتبه بندی سایتهای غیرمجاز میشود، بنابراین مطمئن شوید که این کار با کسب و کار شما مطابقت دارد.
تگ canonical یا ریدایرکت 301
یک سؤال رایج سئو این است که آیا تگ کنونیکال مانند تغییر مسیر ۳۰۱، اعتبار و رتبه صفحه را دقیقا منتقل میکند. در بیشتر موارد، اینطور به نظر میرسد، اما این میتواند یک سوال خطرناک باشد. به خاطر داشته باشید که این دو راه حل، دو نتیجه بسیار متفاوت برای خزندههای جستجو و بازدید کنندگان سایت ایجاد میکنند.
اگر صفحه A -> صفحه B را تغییر مسیر دهید، بازدید کنندگان صفحه A به طور خودکار به صفحه B منتقل میشوند و هرگز صفحه A را مشاهده نمیکنند. اما در تگ کنونیکال، کاربران قادر به بازدید از هر دو آدرس اینترنتی خواهند بود. مطمئن شوید که دقیقا به دنبال چه نتیجهای هستید.
چگونه میتوان تگ کنونیکال را برای سئو بررسی کرد؟
به این چک لیست توجه کنید:
- آیا صفحه دارای تگ کنونیکال است؟
- آیا کنونی به صفحه مناسب اشاره دارد؟
- آیا صفحات قابلیت بررسی و ایندکس شدن را دارند؟
یک اشتباه معمول این است که نقطهای را به URL اضافه کنیم که توسط robots. txt مسدود شده باشد یا روی «noindex» تنظیم شده باشد. این میتواند سیگنالهای مختلط و گیج کنندهای را به موتورهای جستجو ارسال کند. چند روش معمول برای بازرسی برچسبهای کنونیکال در زیر آمده است.
View-source
در اکثر مرورگرها، میتوانید برای مشاهده منبع آن سایت کلیک راست کنید، یا به سادگی آن را در نوار آدرس تایپ کنید، مانند این
view-source:https://moz.com/learn/seo/cano
در کد منبع، تگ Canonical را در جستجو کنید.
از MozBar استفاده کنید
MozBar نوار ابزار رایگان SEO است که به راحتی تگ کنونیکال هر صفحه را به شما نشان میدهد. پس از نصب، به سادگی بر روی برگه صفحه تجزیه و تحلیل، سپس بر روی «General Attributes» کلیک کنید تا هرگونه تگ کنونی را مشاهده کنید.
از نرم افزارها استفاده کنید
Moz Pro این قابلیت را به شما میدهد که بطور همزمان ۱۰۰ هزار صفحه را بررسی کنید.