مقالات آموزشی

کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت

مفید بود؟

کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت یکی از مهم‌ترین موارد هست که همه به دنبال اون هستن. همه دوست دارن، وقتی مشتری‌ها معیارهای مرتبط با اونها رو جستجو می‌کنن در صفحه اول گوگل ظاهر بشن. هیچ کس به درستی از نحوه کار الگوریتم گوگل، اطلاع نداره؛ اما چند روش برای سازماندهی و بهینه سازی محتوای سایت و سئو سایت شما وجود داره تا گوگل بدونه چه محتویاتی رو در SERP برای جستجوهای مختلفی که افراد برای یافتن شما ارائه میدن، مشخص کنه. صحبت از الگوریتم گوگل شد، می‌تونین چند روش برای فرار از الگورتیم پنگوئن رو در این مقاله بخونین. در این مرحله هست که داده‌های ساخت یافته وارد می‌شن. داده‌های ساختاری می‌تونن سازمان شما رو در معرض دید مشتریان بالقوه قرار بدن و میزان کلیک شما رو تا 30% افزایش بدن. شما می‌تونین به راحتی به رتبه اول گوگل برسین.

پرسش
نمی‌دونین که داده‌های ساختار یافته چی هستن؟ نگران نباشین! ما براتون می‌گیم!

مشکلی نیست! در پایان این راهنما، شما تبدیل به یه جادوگر در این زمینه می‌شین و وب سایت شما از مزایای اون بهره مند میشه. برای کاربرد داده های ساختار یافته خود با ما همراه باشین.

داده ساختار یافته چیست؟

داده‌های ساختاری به هر مجموعه داده‌ای گفته میشه که به روشی خاص در یه صفحه وب سازمان یافته و ساختار یافته باشه. در مورد کاربرد داده ها در بهینه سازی ، داده‌های ساختار یافته با گروه‌های خاصی از متن سازمان یافته و برچسب گذاری می‌شوند که به موتورهای جستجو کمک می‌کنن تا زمینه اون اطلاعات رو درک کنن و می‌تونن نتایج دقیق رو به جستجوگران بازگردانن. ما می‌دونیم اون چیزی که جستجوگران در اینترنت می‌بینن با اون چیزی که موتورهای جستجو می‌بینن، بسیار متفاوت هست. کد پشت صحنه به مرورگرها می‌گه که چطوری باید اطلاعات رو در وب سایت (به عنوان بخشی از توسعه وب سایت) سازماندهی کنه و به خزنده‌های وب می‌گه که چه چیزی در صفحه هست. داده‌های ساختاری نیز در این بخش بازی می‌کنن. برچسب‌های جاسازی شده کد (با عنوان علامت گذاری) در سراسر HTML یه صفحه وب به گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گن که چه اطلاعاتی رو باید در SERP نشون بدن و این اطلاعات نشون دهنده چیست؟ همچنین به سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کنن تا پست‌های رسانه‌های اجتماعی شما رو به قطعه‌هایی متصل کنن تا با استفاده از Open Graph Protocol مطالب رو پیش نمایش می‌کنن. این نشانه گذاری مهم هست. این مسئه موتورهای جستجو رو در مورد محتوای خاص موجود در صفحه آموزش میده. این امر جستجوی مرتبط‌نر و آگاهانه‌تری ایجاد می‌کنه و سایت رو به عنوان کاندیدای نتایج پیشرفته تبدیل می‌کنه. در بخش‌های دیگه به کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت و داده ساخت یافته می‌پردازیم.

 

داده ساختار یافته و سئو

کاربرد داده های ساختار یافته مهم هستن چون به موتورهای جستجو کمک می‌کنن تا محتوای وب سایت شما رو پیدا و درک کنن. این مسئله همچنین یه روش مهم برای آماده سازی در آینده جستجو هست، چون گوگل و سایر موتورها همچنان به تجربی شخصی کاربر و پاسخ مستقیم به سوالات مربوط به SERP خود می‌پردازن. SERPهای گوگل همیشه مانند امروز ساده نیستن. به یاد نمیارین؟ بیاین نتیجه جستجوی گوگل رو از سال 2008 با هم بررسی کنیم.

بیاین اون رو با نتیجه جستجوی گوگل در امروز مقایسه کنیم.

در نهایت باید بگیم که یک دنیا تفاوت بین اونها وجود داره. نه تنها خوندن این نتایج آسون‌تره بلکه ویژگی‌های اضافی نیز تجربه جستجوی هوشمندانه و خرید بسیار آموزنده‌تری رو ایجاد می‌کنه. گوگل بین محتوای حمایت شده و لایو مپ و تقریباً هر اونچه که باید در مورد کلمه کلیدی بدانیم، فراهم می‌کنه. قابل توجه که بدونین، گاهی اوقات ما چیزی رو جستجو می‌کنیم و پاسخ رو درست در SERP پیدا می‌کنیم؛ حتی لازم نیست روی نتیجه اون کلیک کنیم. آیا تا به حال این اتفاق برای شما افتاده؟ در صورت وجود، می‌تونین از داده‌های ساختاری تشکر کنین. پس کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت برای شما مهم هستن.

داده های ساختار یافته چطور کار میکنن؟

در این مرحله از کاربرد داده های ساختار یافته ممکنه بپرسین چطوری ممکنه زبانی (نشانه گذاری) وجود داشته باشه که به طور مداوم توسط موتورهای جستجو و افراد دیگه شناخته بشه؟ برای این که این نشانه گذاری به طور دقیق و جهانی درک بشه، قالب‌ها و واژگان استاندارد شده‌ای وجود داره که باید از اونها استفاده بشه. بیاید با هم دیگه برای یه دقیقه به اصول برگردیم. هنگام انتقال اطلاعات، چه با یه انسان ارتباط برقرار کنین و چه با کامپیوتر، به دو چیز اصلی احتیاج دارین: واژگان (مجموعه‌ای از کلمات با معانی شناخته شده) و نحوه استفاده (مجموعه قوانینی در مورد نحوه استفاده از این کلمات برای انتقال معنی). بیشتر اصطلاحات مربوط به نشانه گذاری داده‌های ساختاری رو می‌تونیم در این دو مفهوم (واژگان و نحوه استفاده) سازمان بدیم. مدیران سایت‌ها می‌تونن هر دو مورد رو برای ساختار داده‌های خود استفاده کنن. این موضوع در بحث کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت شما حائز اهمیت است.

پرسش
برای داده‌های ساختار یافته خود باید از چه مواردی استفاده کنین؟

 

Schema.org استاندارد واژگان جهانی پذیرفته شده برای داده‌های ساخت یافته هست. این شرکت تاسیس شده و در حال حاضر توسط گوگل، یاهو، Bing و Yandex حمایت مالی میشه. این شرکت انعطاف پذیر و با منبع آزاد هست و به طور مداوم به روز شده و بهبود می‌یابد.

Schema به این دلیل اینطور نامیده شده که برای انواع مختلفی از محتوا یا مدل داده‌ها، نشانه گذاری داره.

در مورد Syntax یا نحوه استفاده در کاربرد داده ها در بهینه سازی هیچ پاسخ صحیحی وجود نداره. گوگل JSON-LD رو توصیه می‌کنه. JSON-LD از کد Javascript و ابزارک‌های جاسازی شده برای نمایش پویا محتوای شما استفاده می‌کنه، که معمولاً یه فرآیند توسعه ساده‌تر هست. گوگل همچنین Microdata و RDFa رو به رسمیت می‎شناسه. هر دوی این Syntaxها از HTML برای شناسایی خصوصیات درون داده‌های ساختاری استفاده می‌کنن. Microdata معمولاً فقط در بدنه صفحه استفاده می‌شه، در حالی که RDFa معمولاً در سر صفحه و بدنه استفاده می‌شه. از طرف دیگه JSON-LD فقط در سر صفحه قرار می‎گیره. به این معنی که برای انواع خاصی از نشانه گذاری، JSON-LD اون رو ایجاد می‌کنه تا شما مجبور نشین به زیرعنوان‌ها، نسخه پشتیبان و سبک مربوطه برین که در صفحه موجود هست. HTML به همین دلیل در JSON-LD نسبت به دو مورد دیگه ساده‌تر در نظر گرفته شده. در نهایت باید بگیم که همه این موارد به داده‌هایی که می‌خواین پیاده سازی کنین و این که برای وب سایت شما یا بهینه سازی وب سایت شما چه فایده‌ای داره، بستگی داره و این که کدام یک آسون‌تر در تیم شما به اشتراک گذاشته می‌شن.

داده ساختار یافته و تلفن همراه

داده‌های ساخت یافته کمی متفاوت در تلفن همراه تاثیر می‌ذارن. این تاثیر از طریق صفحات همراه شتاب هست. AMP یه پروژه منبع باز با پشتیبانی گوگل هست که به همه صفحات تلفن همراه، بدون در نظر گرفتن دستگاه کمک می‌کنه تا سریع بارگیری بشن. صفحات با علامت گذاری AMP در ویژگی‌های SERP ویژه گوگل مانند Top stories و News carousels ظاهر می‌شن. این موضوع نشون می‌ده که چقدر روی کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت می‌تونه تاثیر بذاره.

داده های ساختار یافته و رسانه های اجتماعی

داده‌های ساخت یافته برای سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌ها کمی متفاوت عمل می‌کنن. این امر به Open Graph Protocol و زبان‌های مشابه نیاز داره که اطمینان حاصل کنه زمان تبلیغ این محتوا در یه شبکه اجتماعی، محتوای وب سایت و وبلاگ شما به راحتی خونده می‌شه. دو ویژگی رایج در رسانه‌های اجتماعی که از Open Graph Protocol استفاده می‌کنن، پینترست و Rich Pins و کارت‌های توییتر هستن. در ادامه مبحث کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت ، در مورد چگونگی انجام این کار بیشتر صحبت خواهیم کرد. توجه کنین که متاسفانه، داده‌های ساختاری بر رتبه جستجوی ارگانیک شما تاثیر نمی‌ذارن. (علاوه بر این که به شما کمک می‌کنن در یه پنل دانش یا قطعه ویژه در بالای لیست قرار بگیرید) همچنین بازدید محتوای شما در وب سایت شما تغییری نمی‌کنه و فقط بر نحوه و مکان نمایش اون در SERP تاثیر میزاره. بنابراین اگه به دنبال سئو سایت خود از روش ارگانیک هستین این راه مناسبی نیست.

مثال هایی از داده های ساختار یافته

برای یه کاربر معمولی اینترنت، داده‌های ساخت یافته دیده نمی‌شن. این داده‌های ساخت یافته در بین کدی هست که وب سایت‌ها و سیستم عامل‌های آنلاین مورد علاقه شما رو تشکیل میده. بنابراین داده‌های ساخت یافته چگونه بر آنچه ما و مشتریانمان می‌بینیم تاثیر میزاره؟

یعنی وقتی چشم غیر مصلح نمی‌بینه چطور ممکنه؟ هنگامی که مدیران وب به استانداردهای ساختار یافته عمل می‌کنن، موتورهای جستجو مانند گوگل و Bing به وب سایت‌ها و سازمان‌های خود پاداش میدن و محتوای اونها رو در انواع ویژگی‌های SERP قرار میدن. این دلیل دیگه استفاده از داده‌های ساختار یافته هست.

بیایید در مورد این ویژگی‌ها در کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت بیشتر صحبت کنیم. گوگل اطلاعات بسیار متنوعی رو نمایش میده اما مواردی رو که در زیر درباره اونها صحبت خواهیم کرد، به طور خاص تحت تاثیر داده‌های ساختار یافته هستن. همچنین چند روش وجود داره که داده‌های ساختاری می‌تونن به نفع تلاش‌های بازاریابی غیر SERP شما در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی از طریق ایمیل باشن. تا اینجا در مورد کاربرد داده ها در بهینه سازی صحبت کردیم. در ادامه مثال‌هایی رو با هم مرور می‌کنیم. البته همیشه باید بدونیم که ویژگی‌های محتوا به عنوان نتایج جستجوی جداگانه در بین نتایج جستجوی عادی ظاهر می‎شن. این مسئله درکاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت تاثیر می‌ذاره.

Carousels

Carousels به عنوان تصاویری با زیرنویس مربوط به جستجو نمایش داده می‌شن. مانند بازیگران فیلم، اتومبیل یا مقاله‎های خبری. جستجوگران می‌تونن با کلیک روی این تصاویر به SERP جداگانه‌ای برا اون جستجو دسترسی پیدا کنن. این ویژگی‌ها در کاربرد داده ها در بهینه سازی بی تاثیر نبوده.

ویدئوها

عملکرد ویدیوها مشابه مورد بالا است، اما به جای تصاویر یا لیست‌های دیگه، فیلم‌ها رو نشون میدن. جستجوگران می‌تونن برای دستیابی مستقیم و تماشای هر ویدیو، در این نتایج اسکرول کنن. بر اساس نحوه علامت گذاری مطالب خود، همچنین ممکنه واجد شرایط پیشرفت ویدیو مانند نشان‌های لایو و Carousels میزبان ویدیو باشین. این آپشن هم در کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت می‌تونه تاثیراتی داشته باشه.

 

اسنیپت

اسنیپت ویژه اطلاعات مربوط به یک سال رو نمایش میده و به یه وب سایت شخص ثالث لینک می‌شه (که اونها رو از باکس‌های پاسخ و پنل‌های دانش که از پایگاه‌های اطلاعاتی دامنه عمومی استخراج می‌شن) جدا می‌کنه. اونها به عنوان یکی از 10 نتیجه ارگانیک در SERP حساب نمی‌شن. بنابراین اگه اسنیپت رو Win کنین، وب سایت شما دو بار نشون داده میشه. اسنیپت‌ها همچنین می‌تونن به صورت نقل قول، جدول، شغل، کارت برای فیلم‌ها و دستورالعمل‌ها، یا بخش سوالات با عنوان مردم ممکن است بپرسند، نمایش داده می‌شوند. کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت شما با این مورد در ارتباط است.

پنل های دانش

پنل‌های دانش مرتبط‌ترین اطلاعات رو از یه جستجو جمع می‌کنن و اونها رو به عنوان یه پنل جداگانه در سمت راست SERP نمایش میدن. اونها معمولاً شامل تصاویر، تاریخ‌ها و اطلاعات مربوط به گروهی خاص مانند قیمت سهام شرکت‌ها یا تولد افراد مشهور هستن. برای برچسب گذاری محتوای خود با همه این دسته‌ها می‌تونین از یه نشانه گذاری ساختاری مانند Schema استفاده کنین، اما هیچ تضمینی وجود نداره که گوگل با پنل‌های دانش خود به شما پاداش بده بنابراین شاید اونقدر موثر در کاربرد داده ها در بهینه سازی شما نباشه. در حقیقت داده‌های ساخت یافته نوید خبری رو نمی‌دن و فقط تفسیر محتوای شما رو برای موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی آسون می‌کنن. همچنین پنل‌های دانش قصد دارن بدون نیاز به یه کلیک کلی، خبر خوب برای جستجوگران و خبرهای بد برای مشاغل به سوالات پاسخ بدن.

با داده های ساختار یافته شروع کنین

گوگل و سایر موتورهای جستجو به طور مداوم نحوه جمع آوری و ارائه اطلاعات رو بهبود می‌بخشن. اونها تجربیات جستجوی پیشرفته و هوشمند با مشتری رو در ذهن شما ارائه میدن. این موضوع به عنوان یه کار تجاری به شما بستگی داره و می‌تونین این کار رو از طریق داده‌های ساخت یافته انجام بدین. داده‌های ساختار یافته با افزایش بازدیدکنندگان و کاربرد داده های ساختار یافته در بهینه سازی وب سایت شما به سود کسب و کارها رونق میدن. این راهنما برای سهولت کار شما و بهینه سازی وب سایت شما نوشته شده. لطفا از اون برای سهولت زندگی مشتریان خود استفاده کنین. در انتها باید بگیم که بهتر است برای بهینه سازی وب سایت خود، استراتژی سئو و اشتباهات سئو که به وب سایت شما آسیب می‌زنه رو بدونین. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشه.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.