در این مقاله میخواهیم مانند مقاله اخیر به یکی دیگر از لاین های دیجیتال مارکتینگ که در آموزش دیجیتال مارکتینگ نامبرده ایم بپردازیم.
در ابتدا به شما میگوییم که نقش شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ چیست و از چه پلتفرم هایی میتوانیم جهت بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده کنیم.
بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM که مخفف Social Media Marketing است یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است.
با توجه به گسترش روزافزون استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی ،این روش میتواند بستر مناسبی جهت بازاریابی کسب وکار شما و رونق بخشیدن به آن باشد .
این روش برای هرنوع کسب و کاری مناسب است و ابزاری جهت افزایش فروش اما بصورت غیر مستقیم است.
تنوع و جذابیت شبکه های اجتماعی باعث شده است که هر قشری از جامعه و در هر سن وسالی و با هر نوع علایق و سلیقه و نیازی از آن بهره ببرند.
چه کسب و کارهایی به بازاریابی در رسانه های اجتماعی نیاز دارند؟
از آنجایی که بازاریابی در شبکه های اجتماعی نسبت به سایر روش های بازاریابی از هزینه بالاتری برخورداراست به همین دلیل باید ابتدا با توجه به کسب و کارتان در نطر بگیرید که آیا به این نوع تبلیغات نیازی دارید یا خیر؟
بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای زیر ضروری می باشد:
1-فروشگاه های وسیع آنلاین
2- محصولات مربوط به ورزش
3-خدمات مربوط به زیبایی مثل آرایشگران
4-محصولات آرایشی و بهداشتی
5-محصولات مربوط به سلامت
6-صاحبان برندهای معروف
پلتفرم های موجود جهت بازاریابی در رسانه های اجتماعی:
جهت اجرای SMM ابتدا باید با توجه به نوع کسب و کار خود وبا توجه به اینکه معمولا مخاطبان کسب و کار شما ممکن است در کدام یک از شبکه های اجتماعی بیشتر فعالیت داشته باشندنوع پلتفرم خود را انتخاب کنید:
انواع پلتفرم های موجود برای کسب وکارهای ایرانی:
1-تلگرام:
با توجه به حضور میلیونی کاربران وحضور آن ها در هر قشری وسنی در تلگرام،میتوان گفت که این پلتفرم یکی از بهترین راه های تبلیغات و جذب مشتری برای کسب و کارها می باشد.
درتلگرام می توان برای تبلیغات از متن،عکس،ویدیو،gif و…استفاده کرد و پایه و اساس تبلیغات تلگرامی بازاریابی محتوایی است.
از روش های زیر می توان جهت بازاریابی تلگرامی بهره برد:
1-ایجاد کانال
2-تبلیغات در کانال های پر مخاطب
3- تبلیغات در کانال های معرفی
4-تبلیغات در وبسایت
5-قراردادن آدرس کانال در تمام پست ها
6- تبادل لینک
2-اینستاگرام:
اینستاگرام نیز مانند تلگرام به دلیل محبوبیت زیاد بین کاربران مختلف و داشتن کاربران میلیونی می تواند بستر مناسبی جهت تبلیغات غیرمستقیم کسب و کار شما باشد.
از دیگر مزیت های اینستاگرام این است که میتوانید آمار تعداد کسانی که پست ها واستوری های شما را دیده اند ویا پست های شما را ذخیره کرده اند ویا برای دوستان خود فرستاده اند را ببینید.
روش های موجود جهت تبلیغات در اینستاگرام:
1-پروفایل اینستاگرام
2-پست ها
3-استوری ها
4-پاسخگویی در کامنت های اینستاگرام
5-هشتک های اینستاگرام
6-مسابقات اینستاگرام
3-توییتر:
یکی از دلایل محبوبیت توییتر این است که می توانید پست های بسیار و با سرعت زیاد انتشار دهید.
هرچقدر که پست های شما بین تعداد بیشتری از کاربران به اشتراک گذاشته شود و پست های شما را بیشتر Retweet کنندفالورها یعنی دنبال کنندگان بیشتری بدست می آورید.
یکی دیگر از راه های افزایش دنبال کننده در نظر گرفتن تخفیف برای کاربرانی است که پست های شما را Retweet میکنند.
سعی کنید برای پست های خود هشتک های مناسبی قرار دهید زیرا هشتک ها نقش بسیاری در دیده شدن پست های شما دارند.
در توییتر هم مانند اینستاگرام میتوانید آمار دیده شدن پست های خود را داشته یاشید.
4-لینکدین:
در این پلتفرم تبلیغات به شکل مستقیم نیست و امکان هدفمند کردن تبلیغات براساس نوع کسب و کار وعنوان شغلی و… وجود دارد.
لینکدین نیز همانند اینستاگرام و توییتر امکان دیدن آمار پست ها را به شما می دهد و دقت این آمار در لینکدین نسبت به اینستاگرام و توییتر بیشتر است .
5-فیسبوک:
فیسبوک به دلیل داشتن کاربران میلیاردی بزرگترین پلتفرم اجتماعی محسوب می شود.
در فیسبوک امکان تبلیغات و ارتباط با مشتربان بالقوه در سراسر جهان وجود دارد و این پلتفرم از نظر محتوایی بسیار متنوع میباشد.
تیم دیجیتال مارکتینگ مجموعه پدیده میتواند مشاور پروژه ها و کسب و کار شما عزیزان در این زمینه باشد و همچنین برای عزیزانی که تمایل به آموزش دیجیتال مارکتینگ اصفهان دارند دوره های آموزشی تخصصی در این زمینه برگزار میکند.