از سال 2018 ناشران آنلاین شاهد افزایش ناگهانی و قابل توجه ترافیک موبایل به وبسایت های خود هستن، درسته که شاید فکر کنین این افزایشها به دلیل افزایش کاربران اینترنت است، اما استراتژیستهای جستجوگر و محتوا عامل دیگهای رو شناسایی کردن و اون چیزی نیست جز: گوگل دیسکاور .
اما علی رغم تاثیر زیاد Google Discover در جذب ترافیک موبایل، بسیاری از بازاریابان هنوز نمیدونن که این عامل دقیقاً چیه و یا چطوری میشه از اون در دنیای بازاریابی آنلاین استفاده کرد!
در این پست توضیح میدیم که گوگل دیسکاور چیه و چرا لازمه بازارایابان با اون آشنا باشن!
گوگل دیسکاور چیست؟
Google Discover در سپتامبر سال 2018 راه اندازی شد؛ این یه ابزاریه که بر اساس جستجوهای قبلی کاربران، پیشنهاداتی رو برای مشاهده به اونها توصیه میکنه. این ویژگی ضمن تاکید بر تصاویر، مانند فیلمها و عکاسی ترکیبی از اخبار و محتواهای همیشه سبز رو هم برجسته میکنه. بعد از این که ویژگی فید اپ گوگل که اون هم به کاربران پیشنهاداتی رو ارائه میداد، به ماهانه 800 میلیون کاربر فعال رسید، این غول فناوری تصمیم گرفت تا به اسم Google Discover تغییر نام بده.
راه اندازی گوگل دیسکاور بخشی از یه ابتکار بزرگتر بود که هدف اون شناسایی راههایی بود که این شرکت بتونه تجربه جستجو رو برای بلند مدت بهبود ببخشه! در خلال این ابتکار عمل، پلتفرم کلی گوگل مجموعهای از به روزرسانیها رو آغاز کرد که با تغییرات عمده در نحوه تفکر شرکت درباره تجربیات کاربر ارتباط داشت. این بهروزرسانیها بر جستجو، برنامه Google و فید پیشنهادی اون تأثیر گذاشتن.
پیش از نام تجاری جدید Google Discover ، فید اصلی برنامه Google دارای چیدمان مبتنی بر متن بود که در درجه اول عنوان ها، توضیحات متا و عکسهای اتفاقی رو به کاربران ارائه میداد. این طرح کاملاً مشابه قالب صفحه نتایج جستجوی دسکتاپ گوگل بود اما به جای نتایج، با توصیههای محتوا همراه بود.
این یه تصویر از فید پیشنهادات قبلیه گوگل است:
وقتی فید پیشنهادات با نام Google Discover تغییر نام پیدا کرد، با قالب بصری، قابل تنظیم و کاربرپسندتری دوباره طراحی شد.
Google Discover همچنین دامنه گستردهتری از محتوای آنلاین رو از اونچیزی که در Google Feed استفاده کرده، در برمیگیره. گوگل به جای توصیه بیشتر به اخبار و مطالب اخیراً منتشر شده، مجموعهای از اخبار و محتوای همیشه سبز، مانند عکسها، فیلمها، دستور العملها و نحوه استفاده فلان محصول رو به خودش جلب می کنه.
در اینجا شکل ظاهری طراحی گوگل دیسکاور نشون داده شده است:
گذشته از پیشرفت در انواع موضوعات بصری و محتوای آنلاین، سیستم عامل Discover همچنین به کاربران امکان میده تجربه خودشون رو شخصی سازی کنن. هر محتوای پیشنهاد شدهای، دارای یه عنوان خاصه که با محتوای مربوطه هماهنگه. به عنوان مثال، اگه به دنبال بسیاری از مباحث مربوط به فناوری با جستجوی Google هستین، ممکنه عناوینی مانند «هوش مصنوعی» یا «اتومبیلهای خودکار» رو در ارتباط با توصیههای Google Discover مشاهده کنین.
وقتی کاربران به محتوایی که میبینن علاقمند هستن، میتونن اون رو مشاهده کنن، فقط کافیه روی سربرگ ضربه بزنن تا محتوای مشابه رو ببینن یا اون موضوع رو «دنبال کنن» تا پست های مشابه در فید Discover اونها در آینده نشون داده بشه.
و اگه کاربران دیگه نمیخوان موضوعی رو دنبال کنن، میتونن دکمه «بیشتر» در برنامه Google خودشون روکلیک کنن، سپس روی «داده های شما در جستجو» برای دیدن موضوعاتی که نتایج جستجوی اونها ایجاد کرده، ضربه بزنن. از اونجا اونها میتونن مباحثی رو که الگوریتم های Google در سابقه جستجوی خودشون شناسایی کرده رو فالو یا آنفالو کنن.
دلیل اهمیت گوگل دیسکاور چیست؟
فکر میکنین ویژگیای که فقط مختص برنامه Google است جای نگرانی داره؟ یه بار دیگه فکر کنین! وبسایت هایی که در موبایلها ظاهر میشن از مزایای دیسکاور استفاده میکنن!
یه نمونه از ناشرانی که از Google Discover بهره میبرن Vogue هستن که در اکتبر 2019 متوجه شدن ترافیک بیشتری از گوگل دیسکاور نسبت به سرچ گوگل دریافت میکنن.
Condé Nast، صاحب Vogue و تعداد دیگری از نشریات قابل توجه دیگه هم گزارش دادن که Discover در حال حاضر مسئول 20٪ از ترافیک مبتنی بر گوگل سایت های ایالات متحده است.
گذشته از همه داده های مثبت، Google Discover نمادی از مکان اینترنت، موتورهای جستجو و اکثر سیستم عاملهای آنلاین است که شامل محتوای آنلاین بصری جذاب، شخصی سازی شده و بهینه سازی شده برای موبایل است.
اکنون و در آینده، بهترین راه برای برجسته کردن محتوای خودتون در برابر انبوهی از وبسایت های مشابه، انتشار قطعات وبلاگ، مقالات، فیلمها ، تصاویر یا گرافیکهاییه که از ترندهای آنلاینی که طبق الگوریتم های Google Discover پیشنهاد میشه، استقبال کنین.
اگرچه Google Discover بسیار مفید به نظر میرسه، اما این ویژگی هنوز نسبتاً جدیده و فقط مبتنی بر برنامه است و جایگزینی برای جستجوی Google نیست.
ما اصلاً شما رو تشویق نمیکنیم که کل استراتژی جستجوی گوگل خودتون رو برای تمرکز روی گوگل دیسکاور حذف کنین، اما یه سری از روشهایی که احتمال ورود شما به Discover رو افزایش میده، میتونه سایت شما رو به طور همزمان برای SEO هم بهینه کنه.
در اینجا شش نکته برای شما آماده کردیم که تجربه آنلاین وبسایت شما رو تقویت میکنه، به صورت بالقوه رتبه بندی جستجو رو بهبود میبخشه و احتمال نمایش شما در Google Discover رو افزایش میده.
نحوه رسیدن به گوگل دیسکاور
- محتوای وب خودتون رو در اطراف موضوعات اصلی ایجاد کنین و لینک بدین.
- هر زمان ممکنه عکسها رو در محتوا قرار بدین و اونها رو بهینه کنین.
- فیلمهای بیشتری پست کنین
- ترکیبی از محتوای ترند و همیشه سبز ایجاد کنین.
- دستورالعملهای Google News رو دنبال کنین.
- سایت و محتوای خودتون رو برای تلفن همراه بهینه کنین.
1. محتوای وب خودتون رو در اطراف موضوعات اصلی ایجاد کنین و لینک بدین
فراتر از همه تاکتیکهای دیگه، گوگل میگه سازندگان محتوا باید بر روی اونچیزی که بهتر انجام میدن تمرکز کنن: ایجاد محتوایی که مردم از اون لذت ببرن.
یک پست پشتیبانی Google توصیه میکنه: محتوا رو از نظر الگوریتمی بر اساس اونچه Google فکر میکنه برای یه کاربر بیشتر جالبه و در نتیجه بهتر رتبه بندی میشه، کشف کنین! رتبه بندی محتوا به میزان مطابقت محتوای یه مقاله و علایق کاربر مربوطه”.
Braden Becker، استراتژیست ارشد SEO HubSpot همچنین میگه که یکی از مهمترین کارهایی که می تونین برای دستیابی به Google Discover انجام بدین، ایجاد چند محتوای باکیفیت و مرتبط با موضوعات اصلی و پرطرفداره. سپس، اونها رو به صورت داخلی بهم لینک بدین.
“اصلیترین چیزی که سازندگان محتوا باید در مورد Google Discover به خاطر بسپارن اینه که این سیستم بستگی زیادی به رفتار جستجوی گذشته کاربر داره. یعنی این ابزار محتوایی که به جسنجوهای قبلی کاربر مربوط میشه رو نشون میده!
بکر توصیه میکنه: ایجاد انواع مختلفی از محتوا در یک موضوع مرتبط و ایجاد ارتباط بین این صفحات، راهی عالی برا اینه که به گوگل بگین این محتواها به هم متصل شده. به این ترتیب، هنگامی که کاربر روی صفحه A در نتایج ارگانیک کلیک میکنه، احتمال داره که صفحه B رو در فید Discover خودش پیدا کنه.
جدا از افزایش شانس ورود به گوگل دیسکاور ، لینک داخلی برای SEO شما نیز مفید خواهد بود.
2. تا حد امکان عکسها رو در محتوا قرار بدین و اونها رو بهینه کنین
جدا از ایجاد و بهم پیوستن محتوای باکیفیت، گوگل میگه بهترین کاری که میتونین انجام بدین اضافه کردن و بهینه سازی عکسهای باکیفیت به محتوا یا وبسایت خودتونه.
در کنار ویدئوها، گوگل Discover همچنین با نمایش عکسهای بزرگ به همراه توضیحات متنی، محتوای اون رو جذابتر میکنه. حتی میتونین در پستهایی که خیلی به متن وابسته هستن هم از عکسهای جذاب برای سرگرمی و خسته نشدن مخاطب استفاده کنین.
برای بهینه سازی اونها برای هر دو الگوریتم گوگل Discover و Search ، حتماً متن جایگزین رو اضافه کنین و پروندهها رو هم فشرده کنین تا سرعت بارگذاری صفحه کاهش پیدا نکنه و به رتبه بندی جستجوی شما آسیبی نرسه.
3. فیلمهای بیشتری پست کنین
Google Discover بسیار دیدنیه و هدفش اینه که به مردم کمک کنه تا پیشنهادات محتوایی که برای اونها جذابه رو دریافت کنن. از اونجایی که مشاهده آنلاین ویدئو با هر نسل جدیدی در حال افزایشه، جای تعجب نیست که گوگل دیسکاور و الگوریتمهای جستجوی Google از این نوع محتوا طرفداری کنن.
از اونجایی که Google Discover بر ویدئو و همچنین ترکیبی از محتوای همیشه سبز و جدید تأکید داره، شما باید انواع مختلف پستهای ویدئویی مانند آموزشی، نسخه نمایشی، مصاحبه با رهبران اندیشههای مختلف یا حتی فیلمهای کوتاهی که بینندگان رو از روند جدیدی در صنعت شما آگاه می کنه، استفاده کنین.
در کل صرف نظر از کاری که انجام میدین، استفاده از ویدئو برای Google Discover نمیتونه به استراتژی کلی بازاریابی یا برند شما آسیب برسونه. به هر حال، افراد بیشتر و بیشتری ترجیح میدن از طریق ویدئوهای جذاب و فان با یه برندی آشنا بشن.
4. ترکیبی از محتوای ترند و همیشه سبز ایجاد کنین
Google به طور عمومی گفته که گوگل دیسکاور ترکیبی از محتوای جدید و همیشه سبز رو به مخاطبان نشون میده. این کار به کاربران تجربیات کاملی میبخشه که در اون میتونن با ترند روز پیش برن و در عین حال از راهنماییها ، فیلمها یا عکسهای همیشه سبز هم استفاده میکنن.
گذشته از Google Discover ، قرار دادن ترکیبی از محتوای مرتبط با ترند روز و همیشه سبز همچنین به تقویت قدرت نام تجاری شما به عنوان یک تولید کننده محتوای حرفهای کمک میکنه.
من به عنوان نویسنده سایت pmpr دیدم که میتونین هنگام ترکیب موضوعات جدید و همیشه سبز در استراتژی محتوایی خودتون، در وبسایتی که دارین از ترافیک SEO، اشتراک گذاری و تعامل زیادی برخوردار بشین. مخاطبان شما نه تنها متوجه میشن که شما در زمینه صنعت مورد نظر خود آگاهی دارین، بلکه از سایت شما به عنوان منبعی برای اطلاعات حساس و به روز و نکات بنیادی استفاده میکنن.
5- دستورالعملهای Google News رو دنبال کنین
Google میگه که داستانها و محتوای نمایش داده شده در Discover باید از دستورالعملها و خط مشیهای Google News پیروی کنن. الزامات Google News شامل انتشار محتوای اصلی، به حداقل رساندن تبلیغات درمورد محتوا و واضح و شفاف نوشتنه، تا خواننده بتونه به راحتی درک کنه که چه کسی این مقاله رو نوشته و تو چه تاریخی اون رو منتشر کرده، در چه قسمتهایی از منابع خارجی استفاده شده و سایر عوامل مهم مربوط به اعتبار مقاله.
6. سایت و محتوای خودتون رو برای تلفنهای همراه بهینه کنین
وقتی شما محتوایی رو ایجاد میکنین و اون رو پست میکنین دلتون میخواد بدونین که این محتوا تو همه دستگاهها مخصوصاً تلفنهای همراه که این روزها برای سرچ گوگل پرکاربردتر از دسکتاپ هستن، خوب دیده میشه و پیمایش اون راحته! چه اتفاقی میفته اگه وقتی افراد محتوای شما با استفاده از تلفن همراه رو در Google Discover پیدا کنن و روی اون کلیک کنن، محتوای شما کاربردی آسون نداشته باشن؟ ممکنه اونها په سرعت از صفحه شما خارج بشن.
اگرچه مشخص نیست که الگوریتم های Google Discover از سایت های بهینه سازی شده برای تلفن همراه پشتیبانی میکنن یا نه، اما الگوریتم های جستجوی گوگل از 2015 به محتوای تلفن همراه پاداش میدن. در هر صورت یک سایت بهینه سازی شده برای موبایل باعث افزایش رتبه جستجوی شما میشه و بنابراین اعتبار شما رو از نظر Google بهبود میبخشه، همچنین سایت شما رو برای افرادی که از طریق Google Discover وارد میشن یکپارچهتر و جذابتر میکنه.