برندینگ بیزنس چیه؟ در این مقاله در مورد برندسازی کسب و کار به شما اطلاعات مناسبی رو ارائه میدیم. درست مانند انواع مختلف مارکها، انواع مختلفی از برندهای تجاری نیز در بازار وجود داره. قبلاً در مورد برندینگ صحبت کردیم. توجه داشته باشین که نام تجاری برای همه مناسب نیست، موثرترین استراتژیها برای شرکتها، گروهها و سازندگان بسیار شخصی سازی شده، استفاده میشوند. این مسئله به این دلیل که در این موضوع همه چیز در مورد شخصیت است. یک نام تجاری در اصل شخصیت یه شرکت هست. برندسازی در حقیقت گامهایی هست که شرکت برای بیان شخصیت خود برمیدارد. در نظر داشته باشین که ایجاد یه شخصیت منحصر به فرد کاری بیش از این است که یه شرکت احساس هویت بکنه. زمانی که این کار به طور موثر انجام بشه، مارک تجاری یه سازمان (یا یه فرد، یه جنبش یا یه محصول خاص) رو به عنوان یه رهبر در زمینه خود معرفی میکنه و به مصرف کنندگان این پیام رو میده که این یه گزینه ایدهآل برای اونها و سبک زندگی اونها هست. باید در نظر داشته باشین که به عنوان یه کارآفرین جدید و خالق محتوا، شناخت برندسازی کسب و کار و چگونگی انجام این کار یکی از عناصر اصلی موفقیت هست.
برندینگ و برند
قبل از این که در بحث برندینگ بیزنس به 6 نوع مارک تجاری مختلف بپردازیم، مهمه که تفاوت بین برندینگ، هویت برند و برند رو از بین ببریم. بیایید با برند شروع کنیم. برند در حقیقت شخصیتی هست که برای ارتباط با مخاطبان به روشی خاص ساخته شده. غالباً این موضوع برای بحث در مورد شرکتهای خصوصی استفاده میشه؛ اما توجه کنین که هر چیزی میتونه برند یا مارک تجاری خود رو داشته باشه، مثل: یه مدرسه، یه نهاد دولتی، یه باشگاه ورزشی، یه کانال محتوا یا موارد دیگه. اگر چه شما با دقت برند خود رو به دنیا منتقل میکنین، اما حرف آخر رو در مورد برند خود نمیزنین. حالا به این مطلب میپردازیم که چطوری جهان برند شما و ارزشهایی که به شما اختصاص میدهند رو در معادله وارد بازی میکنه؟
برای پاسخ به این سوال Taco Bell رو در نظر بگیرین. غذای اونها ارزون و خوشمزه هست. در حالتی که شما کاملاً به خوردن سریع غذا علاقه دارین تا غذای سالم، گزینه ایدهآلی برای شما محسوب میشه. برخی از این برداشتها از مارک تجاری Taco Bell ناشی میشه، برخی دیگه از این برداشتها از تجربیات مصرف کنندگان با این برند ناشی میشه. هر زمان که نام Taco Bell رو میشنوین، این درک شما از برند هست که به ذهن شما خطور میکنه. برندسازی کسب و کار شما میتونه شخصیت برند شما رو به جهانیان برسونه. حالا بیایید که برندینگ و برند رو با هم مقایسه کنیم. برخلاف برند یا نام تجاری شما که شخصیتی محسوب میشه که مصرف کنندگان از شرکت شما برخوردار هستن؛ برندینگ در حقیقت مجموعهای از انتخابهای عمدی هست که شما برای برقراری ارتباط برند خود با جهان انجام میدین. بذارین سادهتر بیان کنیم اگه مارک شما برداشت مردم از شما باشه، برندینگ در حقیقت نحوه هدایت این درک هست.
هویت برند
اگه در این بخش از برندسازی کسب و کار به مثال Taco Bell برگردیم. برندینگ اونها شامل تبلیغات تجاری عجیب و غریب، پالتهای رنگی پررنگ در بسته بندی مواد غذایی و وب سایت و فضای داخلی مدرن و جالب رستورانهای اونها میشه. در این بخش به هویت برند و اهمیت اون میپردازیم. ایجاد یه هویت تجاری، میتونه ثبات ایجاد کنه و نام تجاری شما رو مشخص میکنه. هویت برند یا نام تجاری شما شامل مجموعهای از انتخابهای طراحی میشه که زمان علامت گذاری چیزی انجام میدین. مثل خلق شخصیت برند برای کسب وکار شما هست. اگه برندینگ شما شامل رنگهای گرم پاستلی باشه، هویت برند شما رنگهای خاصی رو در یه پالت رنگ روشن میکنه، بنابراین هر طراحی که با اون کار میکنین، میدونه که برای داشتن ظاهری ثابت باید به کدوم دسته از رنگها بچسبه. هویت مارک یا برند شامل مواردی مانند انتخاب قلم، پالت رنگ، انواع گرافیک مورد استفاده شما، آرم یا لوگو و تغییرات مربوط به اون و صدای شما میشه. هویت نام تجاری شما عناصر سازندهای رو که در استراتژی مارک تجاری خود استفاده میکنین، فراهم میکنه. الان احتمالاً اهمیت برندینگ بیزنس رو میدونین.
برندینگ دقیقاً کجا اتفاق میافته؟
هر جایی که یه برند قابل مشاهده باشه، برندینگ اتفاق میافته. زمانی که استراتژی برندینگ خود رو توسعه میدین به مکانهایی فکر کنین که برند شما در اون جا میگیره و به صورت آنلاین و آفلاین دیده میشه. در نهایت باید بگیم که هدف از برندسازی کسب و کار ایجاد هویتی قابل اعتماد و منحصر به فرد است که شما رو از رقبا متمایز کنه و با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنه و به اونها این پیام رو بده که شما دقیقاً همون چیزی هستین که مخاطبان میخواهند. برندینگ شخصی معمولاً در جاهایی اتفاق میافته که افراد به صورت فردی نه اجتماعی تعامل میکنن. مثالی برای شفاف شدن این مسئله بخوایم بزنیم تعامل در رسانههای اجتماعی یا رویدادهای حرفهای هست. برندینگ بیزنس محصولات و شرکتها معمولاً در مکانهایی اتفاق میافته که محصولات و شرکتها باید در اون برجسته باشن، مانند فروشگاهها، تبلیغات و همچنین رسانههای اجتماعی. برندینگ خدمات نیز در این فضاها اتفاق میافته و اغلب شاهد برندینگ تجاری خرده فروشی در کنار برندینگ تجاری شرکت و محصول هستین. برندینگهای جغرافیایی و فرهنگی در مقیاسهای بزرگتر اتفاق میافته اما باید توجه کنین که در رسانههای اجتماعی، در فضای عمومی و در محیطهای خرده فروشی نیز ممکن اتفاق بیفته. به خط لیوانهای شهری استارباکس فکر کنین. لیوان شهر نیویورک اونها رو فقط میتونین از یه استارباکس نیویورک تهیه کنین و خود لیوان طراحی منحصر به فردی داره که شامل پل بروکلین، ساختمان امپایر استیت و یه تاکسی زرد برجسته هست. مهم نیست که این لیوان رو در کجای دنیا به خونه بیارین، شما در حقیقت قطعهای از محصول رو دریافت کردین که از نظر فرهنگی و جغرافیایی، برندینگ تجاری شما رو یاد سفر شما میاندازه. برندسازی کسب و کار در صورت داشتن آگاهی میتونه کاملاً هوشمندانه عمل کنه. در نظر داشته باشین که با برندینگ میتونین یه نوع بازاریابی بین المللی داشته باشین چرا که اینطوری شرکت یا خدمات شما به جهان شناخته میشه.
6 نوع برندینگ بیزنس
خب در این بخش شما رو با 6 نوع برندینگ بیزنس آشنا میکنیم. بعد به شما اطلاعاتی رو ارائه میدیم که کدام یک از مارکها رو باید انجام بدین؟ انواع مختلفی از برندینگ تجاری وجود داره که ارزش بررسی عمیق رو داره. در ادامه بحث برندسازی کسب و کار شما رو با این 6 نوع آشنا میکنیم:
- برندینگ شخصی
- برندینگ کالا
- برندینگ خدمات
- برندینگ تجاری خرده فروشی
- برندینگ تجاری فرهنگی و جغرافیایی
- برندینگ نام تجاری شرکت
در ادامه این مبحث هر کدوم رو شرح میدیم تا ببینین که چگونه کار میکنن و چگونه میتونن برای برند منحصر به فرد شما کار کنن.
برندینگ شخصی
در ابتدا باید بگیم که تصور این که شخصی دارای برند تجاری باشه، میتونه به نوعی عجیب به نظر برسه. به هر حال باید توجه داشته باشین که ما محصول نیستیم. ما مردم هستیم و ما شخصیتهای ذاتی خود رو داریم نه مارکهای پرورش یافته! همه این صحبتها در مورد برندسازی کسب و کار درسته! اما زمانی که در مورد برند شخصی صحبت میکنیم، در مورد ایجاد شخصیت و کارکتر برای خود صحبت نمیکنیم. بلکه ما در مورد ساختن یه شخصیت عمومی صحبت میکنیم که شخصیت منحصر به فرد شما رو به درستی بیان میکنه. باید بدونین که برندینگ شخصی در رسانههای اجتماعی و در محیطهای رو در رو اتفاق میافته. در این موضوع برداشت دیگران از شما میتونه تاثیر بزرگی به اعتبار حرفهای و اجتماعی شما بذاره. سوالی که در این بخش ذهن شما رو در مورد برندسازی کسب و کار به خود مشغول کرده این هست که:
با پرورش یه شخصیت عمومی که باعث میشه افرادی که شما رو میبینن صفات و ارزشهای خاصی رو به شخصیت شما اختصاص بدن. برای مثال میتونین به سلبریتی معروف کشور بیگانه کاردی بی فک کنین. اون رو دوست داشته باشین یا نه، نمیتونین منکر این مسئله بشین که اون یه برندینگ شخصی دقیق و کاملاً واضح ساخته. صداقت اون در مورد گذشته خود و تمرکز بر شلوغ کردن مداوم و گسترش امپراطوری خود، شوخ طبع بودن و زبون دروردن از جمله اجزای سازنده برندینگ شخصی اون هست. این مسائل بلافاصله اون رو قابل شناسایی و عامل موفقیت اون هست. اگر چه ممکنه شما لزوماً تمایل به معرفی برند خود مانند کاردی بی نداشته باشین؛ اما میتونین از نحوه پرورش برند تجاری اون چیزهای زیادی بیاموزین. نحوه سبکسازی خود برای عکسهای فوری، انواع تصاویر و نقل قولهایی که در شبکههای اجتماعی به اشتراک میزارین، بسترهایی که برای گذراندن وقت خود انتخاب میکنین و نحوه تعامل با دیگران، قطعات برندینگ شخصی شما هستن. در برندسازی کسب و کار این مورد میتونه با رعایت نکاتی آماده بسیار ساده باشه.
برندینگ کالا
برندینگ کالا در حقیقت به عمل مارک گذاری یه محصول خاص گفته میشه. درست مثل برندینگ شخصی شامل پرورش واژگان عمومی و زیبایی شناسی برای خودتون، برندینگ محصول چگونه جهان رو از طریق انتخاب زیبایی آگاهانه درک میکنه. در برندینگ کالا در حقیقت هدف این هست که مخاطب مناسب رو به محصول خود متصل کنین. به عنوان مثال شما ممکنه یه طراح مبلمان لوکس باشین. نوع خاصی از خریداران وجود داره که به عنوان آواتار مشتری شناخته میشه که در حقیقت مسئول فروش بیشتر شما هست. از طریق برندینگ کالا هوشمندانه، میتونین از افرادی که در این آواتار مشتری مناسب هستن اطمینان حاصل کنین. برای این کار باید:
- درباره برند خود بیشتر بشنوین.
- از وب سایت خود دیدن کنین.
- کانالهای مختلف رسانههای اجتماعی خود رو لایک کنین، اونها رو دنبال کرده و به اشتراک بذارین.
در نهایت میتونین مبلمان خود رو از دید مشتری بخرین. این مسائل در برندسازی کسب و کار یا برندینگ بیزنس میتونن به شما کمک بزرگی بکنن.
برندینگ خدمات
نوع دیگهای از برندینگ بیزنس ، برندینگ خدمات هست. برخلاف محصولاتی که به راحتی از طریق روشهای مشهود و ملموس برند میشن، برندینگ خدمات کمی چالش برانگیزتر هست. اما توجه کنین که این موضوع به این معنی نیست که مارکها و برندها نمیتونن از این طریق کاری انجام بدن. در حقیقت کاری که این دسته باید انجام بدن، فکر کردن خارج از چارچوب هست. غالباً در بحث برندسازی کسب و کار برندینگ خدمات به صورت موارد اضافی ارائه میشه. این مسئله دقیقاً مثل این که یه شرکت بیمه در پایان سال برای همه مشتریان خود چک تخفیف میفرسته یا مثل هتلی که کوکیهای رایگان رو در میز دربان خود ارائه میده. برندینگ خدمات همچنین میتونه به شکل تامین انتظارات خاصی باشه که یه شرکت رو از رقبای خود جدا میکنه.
برندینگ تجاری خرده فروشی
زمانی که وارد یه فروشگاه خاص خرده فروشی میشین، ظاهر فیزیکی اون برند معمولاً خاص هست. در حقیقت برندینگ تجاری خرده فروشی در عمل هست. انتخابهای عمدی طراحی مانند چیدمان اون، وسایل روشنایی، دکور، موسیقی پخش شده، وسایل نمایشگر و حتی نوع کفپوش همه با دقت انتخاب شدن تا تجربه خرید یه برند رو برای هر خریدار ارائه بدن. در بحث برندسازی کسب و کار ، برندینگ تجاری خرده فروشی برای هر شغل فعال در مکان فیزیکی امری ضروری هست. در چند سال گذشته تجارت الکترونیکی رشد چشم گیری داشته و این روند به این زودیها تغییری نمیکنه. بنابراین فروشگاهها باید تجربه یه خرید مطلوب رو برای خریداران ارائه بدن.
برندینگ تجاری فرهنگی و جغرافیایی
برندینگ تجاری فرهنگی و جغرافیایی در حقیقت دو نوع برندینگ جداگانه اما مشابه هستن. هر دوی اونها در صنعت گردشگری محبوب هستن. برندینگ جغرافیایی، برندینگ برای شهرها، ایالتها، مناطق و حتی کشورها هست. برندینگ فرهنگی تا حدودی مشابه اون هست اما تفاوت اون در این موضوع هست که بر جنبههای فرهنگی یه منطقه بیش از جنبههای جغرافیایی متمرکز هست.
در این بخش از برندسازی کسب و کار و برندینگ بیزنس ، گردشگری و مشاغل مجاور گردگشگری مانند هتلها و تاکسیهای فرودگاه مطمئناً میتونن از اون استفاده کنن.
برندینگ نام تجاری شرکت
اگه شرکتی شخصی باشه، برندینگ اونها نحوه بیان شخصیت و کارکتر خودشون هست. برندینگ تجاری شرکت درست مثل بقیه برندینگها، مجموعهای از انتخابها و اقدامات طراحی هست که نکات کلیدی در مورد برند رو بیان میکنه، مثل:
- ارزشها
- اهداف برند
- قیمت اصلی
- انحصاری بودن اون
- مصرف کننده ایده آل
برندینگ تجاری شرکت فراتر از طراحی وب سایت و تبلیغات هست. در حقیقت این شاخه از برندسازی کسب و کار شامل چگونگی رفتار شرکت از نظر اجتماعی و حرفهای هست؛ مثل مشارکت با خیرههای خاص یا پاسخ دادن به رویدادهای جاری.
سعی کردیم به طور مختصر در مورد برندینگ بیزنس و برندسازی به شما اطلاعاتی رو ارائه بدیم. در صورت وجود سوال یا داشتن نظرات و پیشنهاد، با ما از طریق قسمت دیدگاه در ارتباط باشین.