طول پست وبلاگ ایده آل برای سئو چیست؟
تا زمانی که موتورهای جستجو در وب مشغول به فعالیت هستند، اینکه آیا طول پست وبلاگ ایده آلی برای سئو وجود دارد یا خیر، همیشه موضوع بحث بوده است.
اگر بتوانم عبارتی را از خود گوگل قرض بگیرم، پاسخ به این سوال این است که: «بستگی دارد».
برای اینکه تصمیم بگیرید پست وبلاگی شما چه طول و اندازه ای داشته باشد باید به دو عامل مهم توجه داشته باشید:
• موضوع.
• قصد جستجوگر.
طول ایده آل یک پست وبلاگ در مورد نحوه گرفتن سلفی عالی با طول ایده آل یک پست در مورد اختراع دوربین دیجیتال متفاوت است.
چرا؟ چون پاسخ کامل دادن به یک موضوع نسبت به موضوع دیگر ممکن است به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد.
پیشنهاد میکنیم مقاله 7 نکته در مورد پست مهمان برای دیده شدن بهتر محتوا
را جهت آشنایی بیشتر با این موضوع مطالعه نمایید
وقتی در مورد نوعی از فناوری صحبت می کنید که سلفی گرفتن را ممکن می کند، باید بدانید در مورد پیچیدگی های سلفی گرفتن چه می خواهید بگویید، البته باید اطلاعات زیادی داشته باشید تا بتوانید چنین مساله ای را توضیح دهید.
ثانیاً، عامل مهمی که باید برای اندازه و طول یک پست وبلاگ در نظر گرفت، قصد و هدف کاربر است. آیا مخاطبان شما می خواهند یک مقاله کوتاه بخوانند یا یک مقاله ی طولانی؟
احتمالا شخصی که می خواهد در مورد تاریخچه عکاسی دیجیتال بیاموزد، نسبت به شخصی که فقط دنبال نکات سلفی گرفتن است، به دنبال خواندن یک مقاله اساسی تر می رود.
البته نمی توان این واقعیت را انکار کرد که دامنه توجه جهانی به متون بلند در حال کاهش است، با این حال محتوای طولانی هنوز در موتور جستجو عملکرد فوق العاده ای دارد.
علیرغم این، محتوای کوتاه نیز می تواند در نتایج جستجو و در کنار محتوای طولانی تر، باعث بهبود رتبه بندی نتایج جستجو شود. این بدان معناست که لزوما این یکی بهتر از آن دیگری نیست.
به معنای واقعی کلمه صدها عامل در رتبه بندی نتایج جستجو وجود دارد.
آیا طول و اندازه مقاله یکی از این عوامل است؟ اگر چنین است، تعداد کلمات ایده آل چقدر باید باشد؟
اینجاست که باید ببینیم آمار چه می گوید؟
آمار دروغ نمی گوید.
آمار نقطه شروع بسیار خوبی برای درک این مساله است، اما همه می دانیم که گاهی اوقات می توان آمار و ارقام را دستکاری کرد.
بنابراین، بهتر است از ابتدا نکته ای را روشن کنیم: صرف نظر از طول محتوا، همیشه محتوای خوب و بد در گستره ی صفحات وب وجود دارد.
پژوهش هایی که صدها یا هزاران صفحه محتوا را بررسی کرده اند، احتمالاً سراغ این امر مهم نرفته اند که کدام محتوا خوب است، کدام بد یا کدام متوسط است و غیره.
این پژوهش ها بیشتر به تجزیه و تحلیل طول و اندازه مقاله و اینکه چگونه ممکن است این اندازه بر میزان خوب یا بد بودن محتوا تأثیر بگذارد پرداخته اند.
این که خواندن مطالب کوتاهتر برای افراد، آسانتر و سریعتر است می تواند گزاره ی درستی باشد. البته که هیچ بحثی در مورد این قضیه نداریم.
اما آیا پاسخ یک کلمه ای به یک سوال، نیاز کاربر را برآورده می کند؟ البته شاید چنین باشد، درست است که برخی از سؤالات را می توان در یک کلمه پاسخ داد اما به این نوع محتوا، محتوای با کیفیت نمی گویند.
پاسخ یک کلمهای اصولا بدون توضیح یا حتی ذکر منبع است، و گوگل هم معمولا میداند که پاسخ یک کلمه ای برای تشخیص یک محتوای با کیفیت، آموزشی و پرمحتوا نسبت به یک محتوای بی کیفیت کافی نیست.
البته، پاسخهایی یک کلمهای نیز وجود دارند که می توانند مفید تلقی شوند. این پاسخ ها میتوانند حتی قطعه ای مشخص از محتوا باشند که در گوگل موقعیت صفر نامیده میشود. نقطه ی سفر از موتور جستجو امتیاز خوبی خواهد گرفت.
علاوه بر این، محتوای خوب به شکل های مختلفی عرضه می شود. این نوع محتوا به دلیل داشتن منبع، بهره گیری از مولتی مدیای خوب، ساختار و قالب بندی معقول، برای مخاطب قانع کننده است و اغلب هم فهمیدن این شکل از محتوا آسان می باشد.
گوگل از نهادهای معتبر در مورد هر موضوعی که محتوا داشته باشند، مطالب، شواهد و حقایق می خواهد. به نظر می رسد، محتوای طولانی تر معمولاً می تواند این عناصر را در خود جای دهد.
این خود می تواند پاسخ قانع کننده ای به این سوال باشد که چرا محتوای طولانی در جستجوی ارگانیک بهتر از محتوای کوتاه است.
بر اساس پژوهشی از وب سایت هاب اسپات در سال 2021، طول ایده آل پست وبلاگ برای سئو شدن باید بین 2100 تا 2400 کلمه باشد.
این تعداد کلمه بسیار طولانی تر از پست های وبلاگ 200 یا 500 کلمه ای است که اکثر نویسندگان یا وب مسترها فکر می کنند باید اندازهی ایده آل برای یک پست وبلاگی باشد.
نتایج جستجو در صفحه اول گوگل ممکن است خیلی شامل محتواهای وبلاگی نباشد، اما محتوایی که توسط کاربران و همچنین گوگل پرمحتوا تلقی می شود، مطمئناً محتوایی خوش ساخت و متفکرانه در وبلاگ نویسی است، یعنی محتوایی که می تواند رضایت شما را برآورده کند. این محتوا جای خود را در صفحه اول گوگل باز خواهد کرد.
هدف شما باید تولید محتوای سئو شده و مورد رضایت تان باشد چرا که برنامه ریزی، و داشتن ایده های محتوایی و ساختار بندی مقاله برای وبلاگ یا وب سایت می تواند زمان زیادی از شما بگیرد.
گوگل درباره طول پست وبلاگ چه می گوید؟
گوگل ثابت کرده است که تعداد کلمات، عامل رتبه بندی نتایج جستجو نیست.
یک قسمت کامل از یک مقاله در SEO Mythbusting مربوط به تعداد کلماتی است که در هر صفحه باید وارد شده باشد.
مارتین اسپلیت یکی از کارمندان شرکت گوگل تأیید کرده که تعداد کلمات در یک صفحه ی محتوا، در رتبه بندی نتایج جستجو تاثیری ندارد.
منظور او از این سخن این است که گوگل تعداد کلمات یک صفحه را جمع نمی کند و از آن عدد جمع شده به عنوان نشانه ای برای کیفیت محتوا استفاده نمی کند.
به طور کلی صفحه ای با 1000 کلمه، لزوما کیفیت بالاتری نسبت به صفحه ای با 500 کلمه ندارد آن هم چون دو برابر تعداد کلمات بیشتری دارد.
هر زمان که از کارمندان گوگل در مورد تعداد کلمات سؤال پرسیده شد، جواب این سوال ثابت بوده است.
در توییتر از جان مولر کارمند گوگل نیز همین سوال پرسیده شده است. وی ابراز می دارد:
«تعداد کلمات نشان دهنده کیفیت محتوا نیست. برخی از صفحات کلمات زیادی دارند که این کلمات چیز خاصی نمی گویند. برخی از صفحات هم البته کلمات خیلی کمی دارند ولی بسیار مهم و مرتبط با سوالات کاربر هستند. شما محتوای خود را بهتر می شناسید (امیدوارم که اینطور باشد) و این خودتان هستید که می توانید تصمیم بگیرید که آیا به جزئیات بیشتری نیاز دارد یا خیر.
گاهی هم مساله این است که شما به این حرف ها توجه نمی کنید و فکر می کنید می توانید با انتشار حداقل مقدار محتوا یک محتوای با کیفیت تولید کنید. شاید در نتیجه گیری خود به این فکر کنید گوگل که اهمیتی نمی دهد چند کلمه در یک صفحه باید وجود داشته باشد.
عدد به تنهایی برای گوگل معنی ندارد. با این حال، الگوریتم گوگل برای ارضای کاربر طراحی شده و هدف جستجو ممکن است نیاز به مقاله ای طولانی تر از یک مقاله کوتاه تر داشته باشد.
چیزی که برای گوگل در مورد اندازه و طول پست وبلاگ مهم است، تنها جلب رضایت کاربر می باشد. اگر یک پست کوتاه نیاز کاربر را برآورده می کند، دیگر نیازی به افزایش اندازه و طول پست برای جلب رضایت گوگل نیست.
کیفیت بیش از کمیت: روی اندازه و طول محتوا زیاد تمرکز نکنید
افراد زیادی تاکید دارند که برای رتبه بندی نتایج جستجو، تنها میانگین اندازه و طول پست و تعداد معینی کلمه کلیدی مهم هستند.
خب البته که داشتن مقداری محتوا (و رعایت اندازه ی محتوا) برای انتشار یک پست مهم است، اما یک نقد 2500 کلمه ای به شکل ویدیو آن هم در مورد مدل زشت مو و حرفهای ناپسند بازیگر یک فیلم چندان ارزش انتشار ندارد.
مطمئناً یک فیلم عناصر و صحنه هایی دارد که می تواند آن را تبدیل به یک فیلم خوب یا یک فیلم بد کند. در نقدتان بیایید و مورد آن عناصر صحبت کنید. موقعیت های واقعی را با واکنش ها و توضیحات عمیق بسط دهید.
این دقیقا چیزی است که افراد در زمان جستجو در مورد یک فیلم به دنبال آن هستند. “فیلم خوب بود؟” “چرا خوب یا بد بود؟” و “آیا باید این فیلم را تماشا کنم؟” همه این ها سوالات واقعی هستند و بهترین نقدها به هر سه سؤال پاسخ می دهند و تشخیص فیلم خوب از بد را سخت نمی کنند.
بدون در نظر گرفتن تعداد کلماتی که برای نوشتن نیاز دارید، به مخاطب آنچه را که می خواهد بدهید. اگر به نظر می رسد که دارید به خاطر افزایش تعداد کلمات، محتوای نه چندان خوبی تولید می کنید، مطمئن باشید که خوانندگان شما نیز می توانند این مساله را بفهمند.
علاوه بر این، گوگل محتوایی که ارزش افزوده کمی در وب دارد را می شناسد. این یعنی پست های طولانی تر اگر چیز مفیدی هم برای ارائه نداشته باشند باز می توانند به شکلی سایت شما را در حیطه ی جستجو و نگاه کاربر نگه دارند.
مخاطب هدف را انتخاب کنید: افراد، شخصیت ها و کلمات کلیدی
مثل همه محتواهای خوب در وب، شما تنها باید یک هدف داشته باشید، تنها یک هدف.
شما باید مخاطبان هدف خود را شناخته باشید. چه کسی محتوای شما را جستجو و مطالعه می کند؟
همچنین باید هدف کاربر را نیز در نظر بگیرید. آیا آنها به دنبال کشف اطلاعات اولیه هستند یا سعی می کنند در حال حاضر محصولی را با صرف کمترین وقت ممکن خریداری کنند؟ محتوای شما منعکس کننده قصد، هدف و نیت کاربر است.
در حالت ایده آل، محتوای خوب قبل از تولید، برنامه ریزی می شود. محتوای شما باید اهداف وب سایت یا کسب و کار شما و محتوایی که منتشر می کنید را با اهداف کاربرانی که به دنبال آن هستند مرتبط کند.