شما به عنوان یک طراح تجربه کاربر، وظیفه دارید رضایت کلی کاربران را از یک سایت یا محصول جلب کنید. شما باید به عنوان مدافع حقوق کاربران باشید و راههایی را برای بهینه سازی تجربه آنها پیدا کنید. با توجه به اینکه مسئولیتهای طراح تجربه کاربر (UX) متنوع است ما در این مقاله مهمترین مسئولیتهای طراح تجربه کاربر را در طول فرآیند طراحی، بررسی میکنیم.
مهمترین مسئولیتهای طراح تجربه کاربر
1. شناخت کاربر و برند:
شما به عنوان طراح تجربه کاربر (UX) باید در مورد مشکلات کاربران و راه حلهای آنها فکر کنید و راه حلها را با اهداف برند مطابقت دهید.
2. انجام تحقیقات در مورد کاربر:
با انجام تحقیقات میتوانید نیازها، اهداف، رفتارها و مشکلات کاربران را شناسایی کنید. برای انجام تحقیقات در مورد کاربران ابزارهای مختلفی وجود دارد. نظرسنجی، مصاحبه های تک نفره، گروههای متمرکز یا تست A/B از مهمترین ابزارهای تحقیقات هستند. در برخی از شرکتها، یک محقق تجربه کاربر، مسئولیت هدایت این فرآیند را بر عهده دارد.
3. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از تحقیقات:
یکی از مسئولیتهای طراح تجربه کاربر این است که باید بر اساس داده های حاصل از تحقیقات خود، پرسونای کاربر را ایجاد کند و مهمترین اجزا محصول یا خدمت را مشخص نماید. در این مرحله باید نقشه مسیر حرکت کاربر ترسیم شود.
4. طراحی
در این بخش از مسئولیتهای طراح تجربه کاربر، طراحی تجربه کاربر آغاز میشود که به موازات آن نقشههای سایت، وایرفریم یا نمونههای اولیه ایجاد میشوند؛ بنابراین طراح به ایده های بهتری برای ظاهر سایت میرسد. علاوه بر این طراح رابط کاربر (UI) عناصر بصری یا رابط را به سایت اضافه میکند.
5. انجام بررسی
طراحی یک سایت یا محصول زمانی مورد تأیید قرار میگیرد که نحوه تعامل آن با کاربران واقعی بررسی شود. شما با ارائه نمونه آزمایشی سایت و محصول خود میتوانید عکس العمل کاربران را بررسی کنید و سپس اشکالات موجود را شناسایی و اصلاح نمایید.
6. ارائه نهایی سایت و محصول طراحی شده
در آخرین مرحله باید سایت یا محصول نهایی را به شرکت یا مشتری موردنظر ارائه دهید.
برای انجام مسئولیتهای طراح تجربه کاربر چه مهارتهایی لازم است؟
افراد برای انجام مسئولیتهای طراح تجربه کاربر به طیف گسترده ای از مهارتهای تخصصی و کاری نیاز دارند تا در کار خود موفق باشند. یک طراح تجربه کاربر باید بسیاری از این مهارتها را از حوزه های مختلف کسب کند. حتی اگر فردی تازه کار در این حوزه هستید، احتمالاً برخی از این مهارت را دارید. شما برای موفق و پیشرفت در کار خود باید بر روی مهارتهای ضروری تمرکز کنید و آنها را پرورش دهید تا بتوانید کار حرفه ای خود را بسیار قوی و محکم شروع کنید.
مهارتهای کاری
از جمله مهارتهای مهمی کاری که موجب تسهیل انجام مسئولیتهای طراح تجربه کاربر میشوند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مهارت ارتباطی:
با داشتن این مهارت میتوانید مصاحبه های مؤثری را با کاربران انجام دهید تا راهکارهای مناسب و بهینه سازی شده را ارائه دهید.
همدلی:
با این مهارت توانایی شما برای درک مشکلات کاربران و ارائه راهکارهای مناسب افزایش می یابد.
مهارت همکاری:
وقتی در یک تیم کار میکنید با داشتن این مهارت میتوانید با آنها هماهنگ باشید، بازخورد دریافت کنید، راه کارها را بررسی کنید و تواناییهای خود را ارتقا دهید.
مهارت تفکر انتقادی:
با این مهارت قدرت به چالش کشیدن راه حلها را دارید و میتوانید راهکارهای جدیدی را ابداع کنید.
مهارتهای تخصصی
از مهارتهای تخصصی اصلی که موجب تسهیل انجام مسئولیتهای طراح تجربه کاربر میشوند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تحقیقات:
با این مهارت میتوانید از اطلاعات حاصل از مصاحبه، نظرسنجی و مشاهده، استفاده کنید و بهترین تصمیم را در فرآیند طراحی بگیرید.
سازماندهی اطلاعات:
با این مهارت میتوانید حجم زیادی از اطلاعات را سازماندهی و طبقه بندی کنید.
Wireframing (ایجاد یک چارچوب برای یک وبسایت یا برنامه): وقتی این مهارت را در خود تقویت کنید میتوانید راه حلهای کارآمدی را برای طراحی تجربه کار کشف کنید.
نمونه سازی:
با این مهارت میتوانید نمونه کار خود را از لحاظ عملکرد بررسی کرده و مشکلات مهم را شناسایی کنید.
درنهایت با اینکه مهارتهای اصلی طراحی بصری و کد نویسی برای طراحان تجربه کار الزامی نیستند، اما به شما کمک میکنند طراحی خود را با فرآیند توسعه مطابقت دهید و به بهبود کار خود کمک کنید.
اما چه مشاغلی برای طراحان تجربه کاربر وجود دارد؟
با توجه به شناخت مهارتها و مسئولیتهای طراح تجربه کاربر، میتوان گفت این شغل بسیار مهیج و همیشه در حال تحول است، بنابراین تنوع شغلی در این حوزه زیاد است. از مشاغل مهم در این حوزه میتوان به طراح تجربه کاربری، طراح تعامل، طراح محصول و طراح خدمات اشاره کرد.
مهندسی طراحی کاربر
اگر به عنوان یک طراح تجربه، در یک شرکت کوچک مشغول به کار هستید، احتمالاً نقش و مسئولیت شما در هر مرحله از فرآیند طراحی بسیار کلی است؛ اما در یک شرکت بزرگتر، امکان دارد فرصتی داشته باشید تا به عنوان یک متخصص مشغول به کار شوید یا در حوزه ای خاص از طراحی تجربه کاربری فعالیت کنید، مانند سازماندهی اطلاعات، تحقیقات تجربه کاربر، تجزیه و تحلیلهای کاربردی، نوشتن طراحی کاربر، مهندسی طراحی کاربر یا طراحی تعامل.
مدیریت محصول یا مدیر تجربه
مهارتها و مسئولیتهای طراح تجربه کاربر قابل توسعه و ارتقا هستند. شما با کسب تجربه و افزایش دانش و اطلاعات خود، میتوانید فرصتهای بیشتری برای پیشرفت در حرفه خود داشته باشید و درنهایت به یک فرد متخصص در حوزه UX تبدیل شوید و یا با قبول مسئولیتهای مدیریت پروژه، مدیریت محصول یا مدیر تجربه کاربر به عنوان مدیر، شغل حرفه ای خود را دنبال کنید.
چه تفاوتی بین طراح تجربه کاربر (UX) و طراح رابط کاربری (UI) وجود دارد؟
اما ممکن است بارها این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چه تفاوتی بین طراح تجربه کاربر (UX) و طراح رابط کاربری (UI) وجود دارد؟
با درک مهارتها و مسئولیتهای طراح تجربه کاربر و طراح رابط کاربر میتوان تفاوتهای آنها را به خوبی درک کرد. به طور کلی یک طراح تجربه کار به دنبال بهینه سازی تعامل کاربران با سایت یا محصول است، اما طراح رابط کاربر روی طراحی گرافیکی و رابطها تمرکز میکند.
طراحی تجربه کاربر، 50 شغل برتر جهان
با اینکه طراحی تجربه کار جز 50 شغل برتر جهان است؛ اما درآمد این شغل به عوامل مختلفی مثل شهر یا کشور طراح، صنعت، شرکت و میزان تجربه او بستگی دارد.
طراحی تجربه کاربر یک حوزه کاری بسیار متنوع و در حال رشد است و برای متخصصان این حوزه مسیرهای مختلفی برای موفقیت وجود دارد. شما با داشتن مجموعه مهارتهای مختلف از جمله طراحی گرافیک، توسعه نرم افزار و طراحی صنعتی میتوانید به یک طراح تجربه کاربر (UX) موفق تبدیل شوید.