در این مقاله آموزش مطلب نویسی در اینستاگرام را بررسی می نماییم. نوشتن کپشن مناسب عکس برای جذب مخاطب، ارتباط و تعامل با آن لازم است. گذاشتن یک عکس بدون متن مناسب اصولی نیست. به متنی که در اینستاگرام زیر عکس ها مینویسیم کپشن گفته میشود. یک کپشن از بخشهای مختلفی تشکیل می شود. میتوانیم در کپشن علاوه بر متن از هشتگ (#) ایموجی یا شکلک و منشن کردن افراد (@) نیز استفاده کنید.
هدف از نوشتن کپشن زیر عکس ها در اینستاگرام دادن اطلاعات بیشتر درباره عکس به مخاطب است. نوع متن و سبک نوشتن کپشن زیر عکس ها بر اساس نوع پیج متفاوت است. نوع مخاطب پیج در نوشتن کپشن تاثیرگذار است. کپشن تاثیرگذار می تواند لایک، کامنت و فالوور ایجاد کند و همچنین اعتبار پیج را بالا ببرد. با مقاله آموزش مطلب نویسی در اینستاگرام با ما همراه باشید.
مراحل نوشتن یک کپشن خوب
-
مرحله اول آموزش مطلب نویسی در اینستاگرام: شناخت مخاطب
باید قبل از هر کاری نوع فالوورهای پیج خود را بشناسید و با آنها گفتگو کنید. شاید این کار زمان بر باشد ولی در دراز مدت اثرگذاری بالایی دارد. مثلاً دنبال کنندگان یک پیج اینستاگرامی که آموزش های دیجیتال مارکتینگ ارائه میکند دارای ویژگیهای زیر هستند:
- دنبال راه اندازی کسب و کار در فضای اینترنت هستند.
- اهل شغل ثابت نیستند.
- دنبال اطلاعات در زمینه تبلیغات آنلاین هستند.
- دنبال اطلاعات در زمینه تولید محتوا هستند .
پس نوع کپشن نوشتن در این پیج حول محور این موضوعات است. برای شناخت مخاطب می توانید در استوری ها نظرسنجی کنید و بپرسید که به چه نوع محتوایی بیشتر علاقه دارند؟ یا بپرسید هدف مخاطب از دنبال کردن پیج چیست؟ راه رسیدن به هدف مخاطب چیست؟ علائق مخاطب چیست؟
-
مرحله دوم آموزش مطلب نویسی در اینستاگرام: جمله ابتدایی کپشن باید مخاطب را جذب کند.
۲۲۰۰ کلمه طول کل یک کپشن در اینستاگرام است ولی در لحظه اول فقط دو جمله اول را مخاطب می بیند. پس سعی کنید این دو جمله مخاطب را وادار کند روی more کلیک کند و ادامه کپشن را بخواند. استفاده از عباراتی مثل :
- جمله سوالی که مخاطب برای دیدن جواب ادامه کپشن را بخواند.
- جمله ای که حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کند.
- جملاتی مثل کپشن را باز نکنید.
-
مرحله سوم آموزش مطلب نویسی در اینستاگرام: نوشتن محتوای قوی
محتوایی که در کپشن مینویسید باید مخاطب را شیفته کند. باید در محتوا برای مخاطب ارزش آفرینی کنید. میتوانید با جملات انگیزشی و رقابتی مخاطب را به خواندن وادار کنید. میتوانید در کپشن از مخاطب سوال کنید یا درخواستی برای انجام دادن یک کار کنید. مثلا از مخاطبین بخواهید پست را به سایر دوستان شان ارسال کنند آنها را منشن کنند، پست را ذخیره کنند، لایک کنند یا زیر آن کامنت بگذارند، به این روش فراخوان عمل می گویند.
در کپشن پست ها باید موضوع پست را قید کنید. سعی کنید متن کپشن کپی محض نباشد. بلکه با خلاقیت خودتان متن را بنویسید و موضوع را شخصی سازی کنید تا مخاطب به راحتی جذب مطلب شود. برای نوشتن کپشن برای یک محصول باید تمام ویژگی های محصول را به زبان ساده اما کامل بیان کنید. حتماً قیمت محصول را بیان کنید. تعداد موجودی محصول و نحوه رساندن کالا به مشتری را در کپشن بنویسید.
در مورد مزایای خرید محصول برای مشتری در کپشن اطلاعات کاملی بنویسید. اگر شما قیمت را در کپشن ننویسید و از مشتری بخواهید که در دایرکت پیام بگذارد اغلب مشتریان به دلیل اتلاف وقت این کار را انجام نمیدهند و از پست شما رد میشوند. با مقاله آموزش مطلب نویسی در اینستاگرام (Instagram) با ما همراه باشید.
نوشتن متن کپشن به سبک داستان نویسی نیز در جذب مخاطب تاثیر دارد:
کپشن زیر هر عکس باید مرتب نوشته شود. به خصوص در متون طولانی باید مرتب نوشته شود تا مخاطب تا انتها به خواندن ترغیب شود. استفاده از شکلک ها و ایموجی مربوط به متن در تعداد محدود به جذابیت کپشن کمک می کند. استفاده از هشتگ های مرتبط در کپشن باعث میشود افرادی از طریق سرچ جذب پیج شوند.
هشتگ هایی مانند نام برند منطقه زندگی و هشتگ های مرتبط با عکس و پست مربوطه در انتهای هر کپشن باید درج شوند. مثلا برای پستی در مورد فلش شما می توانید هشتگ هایی با عنوان خرید فلش، خرید فلش ارزان، فلش ۸ گیگ و غیره را درج کنید. برای هر پست از هشت هشتگ استفاده نمایید. با مقاله آموزش مطلب نویسی در اینستاگرام با ما همراه باشید.
نکات طلایی در نوشتن کپشن اینستاگرام
- تا حد امکان کپشن خود را کوتاه بنویسید. زیرا اغلب کاربران به پست ها نگاهی گذرا دارند. اغلب پیج های حرفه ای با چند کلمه کپشن مخاطب را میخکوب میکنند.
- البته سناریوی کپشن موفق بستگی به نوع پست دارد. گاهی اوقات برای از بین بردن گنگی یک عکس یا مفهوم آن لازم است کپشن با توضیحات بیشتری نوشته شود. پس بر اساس پست باید تصمیم گیری نمایید.
- هشتگ ها باید حتما مرتبط باشند وگرنه از نظر کاربران نوعی مزاحمت محسوب میشود و بازخورد مثبتی برای پیج نخواهد داشت.
- هشتگ ها در دسترسی کاربران به پست های مرتبط بسیار اثرگذار هستند و طبق آمارها باعث میشوند پست ۱۲.6 درصد بیشتر دیده شود. سعی کنید از هشتگ هایی که محبوبیت بیشتری دارند و ترند هستند استفاده کنید تا کاربران بیشتری پست شما را ببینند. با مقاله آموزش مطلب نویسی در اینستاگرام با ما همراه باشید.
- وقتی نیاز است که هشتگ بیشتری در یک کپشن درج شود برای مرتب شدن کپشن بهتر است که آنها را در آخر متن قرار دهید و بین متن و آنها فاصله قرار دهید.
- راه حل دوم این است که هشتگ ها را در بخش نظرات درج کنید. هشتگ هایی که در بخش نظرات ثبت شوند مانند قبل عمل میکنند و تاثیر دارند.
- افرادی که در زمینه پست شما مطرح هستند را می توانید منشن کنید. با این کار فرد از پست شما مطلع شده و آن را میبیند و نظر میدهد.حتی فالوورهای آن فرد ممکن است پست شما را ببینند و اعتبار پیج بالا می رود.
- استفاده از عبارات نقل قول از سایرین در کپشن می تواند اثرگذاری آن را بالا ببرد.
- درج آدرس در کپشن های پیج های کسب و کار برای جذب کاربر مفید است.
جمع بندی نهایی
کپشن نویسی در زیر یک پست بسته به نوع پیج، نوع مخاطب آن، نوع عکسی که درج می کنید متفاوت است. گاهی لازم است کوتاه و مختصر و گاهی با توضیحات بیشتر کپشن را نوشت. میتوان کپشن با موضوعاتی مثل آموزشی، تبلیغ محصول، پشت صحنه کسب وکار، داستان و روایت، نقل قول، نظرسنجی، دعوت مخاطب به ثبت نام یا تعامل بیشتر، بازی و مسابقه و…. باشد.
هدف از کپشن نویسی در واقع پیش بردن اهداف اصلی پیج است. در کپشن باید با مخاطب پیج تعامل ایجاد کرد و هدف نهایی که از دنبال کردن پیج دارند را پیاده سازی کرد. نباید فقط با کپی یک متن و گذاشتن آن زیر عکس آن را نشر داد بلکه باید متن را بازنویسی کرد و حتی با لحن دوستانه مطلب را بیان کرد.
در کپشن نویسی برای بازاریابی محصول علاوه بر مرتب نویسی حتما باید تمام فاکتورهای مهم از دید مشتری را در کپشن قید کرد. مثلا حتما نوع محصول، قیمت، موجودی کالا و … را بیان کنید. نوع استفاده از هشتگ، ایموجی یا منشن کردن افراد در کپشن ها باید اصولی و هدفمند باشد.امیدوارم مقاله آموزش مطلب نویسی در اینستاگرام برای شما مفید باشد.