امروزه یکی از مهارت هایی که اول فروشندگان که باید به خوبی آن را یاد بگیرند، روش اقناع مشتری و متقاعد کردن او به خرید محصول یا کالا است. در این مقاله قصد داریم روش های کاملا تجربی و ثابت شده در مورد اقناع مشتری را تشریح کنیم. به احتمال بسیار زیاد با استفاده از این روش ها، می توانید مشتری را به خرید محصولات و کالاهایی که ارائه می دهید، ترغیب کنید. به عبارت دیگر هدف آن است که با انجام این کارها، مشتری را از حالت خریدار بالقوه تبدیل به خریدار بالفعل کنید. طبیعتا اگر روش های اقناع مشتری به درستی صورت پذیرند، با افزایش تعداد مشتریان و به طبع افزایش فروش نیز مواجه خواهید شد.
ایجاد حس نیاز در مشتری
طبق اصول روانشناسی اولین و مهمترین شرط که شما باید برای مشتری خود توضیح دهید آن است که مشتری را متقاعد کنید تا قبول کند که به کالا یا محصول شما نیاز دارد. نیاز و احتیاج می تواند بهترین وسیله ای باشد که شما بتوانید مشتری را به خود جلب کنید. پس حتما این حس را در او ایجاد کنید.
یکی از نکات بسیار مهم دیگری که باید همواره مد نظر داشته باشید این است که مشتری بسیار باهوش است و به راحتی کیفیت کالا را درک می کند. از این رو باید همواره کالایی را تبلیغ کنید که کیفیت بالایی داشته باشد. وقتی کیفیت کالا یا بالاتر باشد، قاعدتاً خریدار به سمت کالای ما جلب خواهد شد. به عبارت دیگر روش اقناع مشتری برای کالای باکیفیت، بسیار ساده و آسان است.
شما همواره باید کاری کنید که محصول شما توسط مشتریان دیده شود و در معرض دید آنها باشد. از این رو بهتر است که اگر قرار بر تبلیغات دارید، تبلیغات خود را در جاهای پر تردد نصب کنید.
توصیه میکنیم مقاله سایتهای دانلود آیکونهای مرورگرها را مطالعه نمایید
روش اقناع مشتری با تاکید روی کیفیت محصول یا سرویس
همچنین تاکید مستمر روی ویژگی های خوب محصول ، یک روش اقناع مشتری جواب پس داده است. اگر دقت کرده باشید امروزه در اغلب سایت های اینترنتی فروشگاهی و یا شرکتی، قسمتی به عنوان رضایت کاربران یا رضایت مشتریان وجود دارد که این تکنیک باعث میشود تا مشتری جدید به شما اعتماد کند. روش اقناع مشتری با تاکید بر روی ویژگی های خوب کالا و رضایتی که مشتریان داشته اند، یک روش بسیار کارآمد است.
اجازه استفاده محدود از کالا به مشتری
از دیگر روشهایی که میتوانید مشتری را اقناع کند این است که اجازه بدهید از محصولات و کالاهای شما به صورت آزمایشی استفاده کند. برای مثال اگر دقت کنید خیلی از نرمافزارها ابتدا به کاربر اجازه می دهند تا شما برای مدت کوتاهی ( مثلاً هفت روز) از آن نرم افزار به صورت رایگان استفاده کند و پس از آن حساب خود را ارتقا دهد.
این یک استراتژی فروش موفق است که باعث میشود کاربر شما بعد از ۷ روز به احتمال خیلی زیاد، به واسطه کیفیت محصول و کالا برای خرید آن اقدام کند.
حتما سعی کنید از پیشنهاد های خلاقانه و تخفیف های شگفت انگیز استفاده کنید. مسلما تخفیفات و به اشانتیون ها! می تواند مشتری را برای خریدهای بعدی ترغیب کند.
متاسفانه بارها شاهد بودیم که خیلی از مدیران فروش بدون این که اطلاعات مربوط به ضوابط و شرایط کالا را به خوبی برای مشتری توضیح بدهند، صرفاً محصول و کالا را به او فروخته اند. قاعدتا هم از این که محصول به فروش رفته خیلی هم خوشحال خواهند بود. اما پس از آن، مشتری نسبت به آن شرکت یا سازمان دچار بدبینی می شود که در بلند مدت ممکن است اعتبار آن شرکت از بین برود. تا آنجا که می توانید همه چیز را کامل و شفاف برای مشتری توضیح دهید و در مورد شرایط و ضوابط توضیحات کافی را برای او تشریح کنید.
اقناع مشتری با خدمات پس از فروش خوب و پاسخگویی صبورانه
از دیگر ویژگی هایی که میتواند باعث رضایت مشتری و اقناع او شود این است که همیشه در دسترس باشید و برای پاسخگویی صبورانه به مشتری آماده باشید. در صورتی که این اتفاق بیفتد احتمال اینکه مشتری به خرید محصول یا خدمت ارائه شده توسط شما بپردازد خیلی زیاد خواهد بود. پس یک روش اقناع مشتری پاسخگویی صبورانه است.
یکی از اصلی ترین ویژگی ها برای تبلیغ بهتر این است که خدمات پس از فروش را به محصولات و کالاهای خود اضافه کنید تا همواره خریدار از خرید خود راضی باشد.
اگر به هر دلیلی (با تمام این کارها و تمهیدات ذکر شده) مشتریان از شما انتقاد کنند، سعی کنید که به این انتقادات و بازخوردهای منفی عکس العمل خوبی نشان بدهید و آنها را با کمال میل بپذیرد. به اظهار نظرها ( چه افراد ساده و غیرمتخصص کرده باشند چه افراد متخصص) توجه کنید. به هر حال آنها نسبت به محصولات و کالاهای شما نظر داده اند و این نظرات باید برای شما مهم باشد.
تبلیغات محصولات در سایت های اینترنتی باید چگونه باشد؟
اگر شما باید در یک سایت اینترنتی به تبلیغ بپردازید کار کمی سخت تر خواهد شد. چرا که مشتریان باید با مطالعه متون، یا دیدن تصاویر و ویدیوهای سایت، به خرید محصول یا خدمت ارائه شده ترغیب شوند. پس بهتر است تا آنجا که می توانید برای تصاویر یا ویدئوها و متونی که در سایت خود قرار می دهید، وقت بیشتری بگذارید.
سعی کنید که همیشه توضیحات کامل و ساده به مشتری بدهید. بارها پیش آمده است که خیلی از مشتریانی که میتوانستند مشتری بالفعل یک شرکت باشند، صرفاً به خاطر توضیحات سخت، سنگین و ثقیل مدیران فروش، فراری شده اند! نکته بسیار مهم است که به ساده ترین شکل ممکن، به تبلیغ محصول خود بپردازید. یک روش اقناع مشتری این است که در زمان کم اما با بیان خوب به تبلیغ بپردازید. با بیان سنگین و استفاده از اصطلاحات سخت، قطعا مشتری به خرید ترغیب نخواهد شد.
سعی کنید جواب مشتری را هم به ساده ترین شکل ممکن بدهید. ارجاع مشتری به خواندن یک کتاب، دیدن یک ویدیو و هرکار اینچنینی، اشتباه است. مشتریان وقت و حوصله آنچنانی ندارند!
ایجاد حس عجله در مشتری !
یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث قانع کردن مشتری می شود این است که حس کمبود و عجله را برای مشتری به وجود بیاورید. اصطلاحاتی مانند (آخرین محصول)، ( فقط یک محصول دیگر در انبار مانده است) یا (آخرین روز استفاده از تخفیف ۷۰ درصدی) و … باعث عجله کردن مشتری برای خرید می شود. به این روش اقناع مشتری نیز توجه کنید.
بدون شک محصول و کالای شما توسط رقبای شما نیز ارائه می شود و آنها نیز با ویژگی ها و مشخصات مشابه، همان کالا را به مشتریان عرضه می کنند. اما شما باید حتماً برای مشتری اثبات کنید که ویژگی های کالا و محصول شما از رقبا بهتر است. مثلاً اگر ضمانتنامه ای می دهید که کیفیت بهتری دارد (و هر چیز دیگر مشابه آن ) حتماً ها باید به مشتری عنوان شود. این روش اقناع مشتری قطعا جواب خواهد داد. در این مقاله چند روش اقناع مشتری را عنوان کردیم. روش اقناع مشتری برای هر مشتری نیز متفاوت است و شما باید برای به کار بردن روش اقناع مشتری در ابتدا باید در حد کافی مشتریان خود را بشناسید.