خدمات تبلیغاتی چیست؟
اگر میخواهید از رقبایتان پیشی بگیرید باید از خدمات تبلیغاتی استفاده کنید. تبلیغات یعنی رساندن یک یا چند پیام به مشتریان در خصوص محصول یا خدمات. هر تبلیغاتی از چهار جزء متفاوت و مهم تشکیل شده است که خدمات تبلیغاتی وظیفه دارد این اجزاء را پیاده سازی کند.
اجزاء تبلیغات عبارتند از:
1- استراتژی:
یک شرکت خدمات تبلیغاتی می داند که مبداء، مقصد و مسیر حرکت برای تبلیغ محصول یا خدمات شما کجاست. در استراتژی تبلیغات ابتدا نوع خدمات و محصول شما کاملا تعریف شده و سپس مشتریان هدف کسب و کار شما شناسایی می شوند. در مرحله سوم باید پیام یا پیام هایی که می خواهید به مشتری برسانید با هوشمندی کامل انتخاب شوند. در مرحله ی چهارم استراتژی شما باید رسانه های مناسب برای پیام های کسب و کار خود را شناسایی کنید. استفاده بهینه از هر رسانه ای به نوع محصول و خدمات و شرایط مکانی و زمانی کسب و کار شما بستگی دارد.
2- رسانه:
در خدمات تبلیغاتی، رسانه همان مسیر یا ابزاری است که با آن پیام کسب و کار خود را انتقال می دهید. بهترین آژانس تبلیغاتی نه تنها ابزار انتقال یک طرفه پیام بلکه بهترین راه های گفتگو و تعامل با مشتری را پیدا می کند.
3- ایده ی تبلیغی:
یکی از مهمترین بخش های خدمات تبلیغاتی پیدا کردن یک پیام در قالب مناسب برای جذب مشتری است. یک پیام می تواند در چندین قالب از قبیل ویدیو، عکس، متن و صدا عرضه شود. بهترین ایده های تبلیغی می توانند توجه مشتریان را به پیام کسب و کار شما جلب کنند. ارائه ی یک ایده ی تبلیغی کاملا خلاقانه است و شرکت های خدمات تبلیغاتی که در کارشان حرفه ای هستند هرگز ایده ی تکراری استفاده نمی کنند.
4- اجرا:
آخرین مرحله ی هر تبلیغاتی پیاده سازی ایده در قالب یک پیام مناسب و در رسانه های مناسب است.
مطالعه مقاله برای آنالیز سایت چگونه از لایت هوس گوگل استفاده کنیم؟ میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.
انواع رسانه ها در خدمات تبلیغاتی
یکی از اجزاء اصلی خدمات تبلیغاتی رسانه است. رسانه ها همان ابزار یا مسیری هستند که برای انتقال و رساندن پیام به مشتریان استفاده می کنید. معمولا گران ترین بخش تبلیغات رسانه ها هستند. رسانه ها اغلب به قالب خاصی از پیام ها محدود می شوند و هر چه رسانه محدودیت کمتری داشته باشد گرانتر است. برای مثال در رسانه های مکتوب شما تنها می توانید از قالب متن و تصویر استفاده کنید. در حالیکه تلویزیون همزمان می تواند از صوت و تصویر و ویدیو و حتی متن استفاده کند. به طور کلی می توان رسانه ها را به پنج گروه تقسیم کرد:
• رسانه های مکتوب: در خدمات تبلیغاتی، چاپ کتاب کاغذی، روزنامه ها، نشریات هفتگی و ماهنامه، سررسیدها و بروشورها کاربرد دارند. کتاب ها و مقالات انلاین به صورت پی دی اف و محتوای متنی سایت ها جزء این رسانه ها هستند. هنوز هم مردم برای جستجو در اینترنت عبارت یا سوال خود را در کادر جستجوی گوگل تایپ می کنند.
• رسانه های تصویری: در خدمات تبلیغاتی امروز، از پوستر، بنر، نقاشی دیواری، عکس، انواع تابلو و چاپ روی اشیاء برای انتقال پیام های تصویری استفاده می شود.
• رسانه های صوتی: رادیو، پادکست، کتاب های صوتی و انواع موسیقی در این دسته جای می گیرند.
• رسانه های ویدیویی: تلویزیون و دستگاه های ویدیویی در این گروه قرار دارند.
• چند رسانه ای: این ابزارها با ظهور اینترنت و تلفن به دنیای خدمات تبلیغاتی ورود پیدا کردند. ویژگی برجسته و متمایز این دسته از رسانه ها توانایی انتقال پیام دو طرفه است. شبکه های اجتماعی عمومی و تخصصی، سایت ها، انجمن های اینترنتی و پیام رسان های مخابراتی مانند پیامک و تلفن از این دسته هستند. انواع تبلیغات آنلاین در پایگاه های خبری، بنرهای تبلیغاتی در سایت ها و مراکز ارائه خدمات مرتبط در این گروه قرار می گیرند.
چگونه برندسازی کنیم؟
برندسازی یکی از اهداف خدمات تبلیغاتی است که شامل شش جزء می باشد.
1- ایجاد یک وجه تمایز برای محصول یا خدمت شما به وسیله ی: تمایز ظاهر و شکل محصول، تمایز قابلیت و کارایی خدمت یا محصول، تمایز سطح کیفی خدمت یا محصول، تمایز دوام محصول یا خدمت، تمایز چگونگی هماهنگی میان اجزای محصول، تمایز اعتبار و احتمال نقص محصول، تمایز تعمیرپذیری، تمایز سبک و احساسی که در مشتری ایجاد می کند.
2- ایجاد و معرفی مزایا برای ویژگی ها و وجه تمایز محصول و خدمات ارائه شده به طوری که مشتری احساس برنده بودن کند.
3- ایجاد و معرفی ارزش محصول و خدمات کسب و کار شما با خدمات تبلیغاتی. مشتریان شما باید بدانند که این محصول یا خدمت چه تغییری در زندگی آنها ایجاد می کند. قرار است با دریافت این محصول یا خدمت چه کمبودی از زندگی آنها رفع یا چه چیز به زندگی آنها افزوده شود.
4- خلق یک فرهنگ جدید با کسب و کار شما توسط خدمات تبلیغاتی. کسب و کاری که بتواند زندگی و راه و روش زندگی کردن افراد را تغییر دهد سالهای زیادی عمر خواهد کرد. باید نوع محصول یا خدمات شما به گونه ای باشد که زندگی مشتریان را راحت تر کند یا حس ارزشمندی آنها را بالا ببرد.
5- طراحی شخصیت برای مشتری کار دیگری است که شرکت خدمات تبلیغاتی انجام می دهد. افرادی که از برند شما استفاده می کنند باید یک ویژگی شخصیتی خاص داشته باشند و یا با آن شناخته شوند. برای مثال: تمامی افرادی که از این برند استفاده می کنند ورزشکار هستند.
6- خدمات تبلیغاتی به کالا یا خدمت شما یک کاربرد خاص می دهد. افرادی که از کسب و کار شما استفاده می کنند باید خود را با با الگوهای برجسته عصر خود همانند سازی کنند. برای مثال: این کیف ها شبیه کیف وکلا می باشند.