آیا میدانید لینک اسپم چیست؟ آیا تاکنون برای شما این اتفاق رخ داده است که با کلیک بر روی یک لینک در متن یک پست، به صفحه ای غیر مرتبط با آن پست هدایت شده باشید؟ این نوع لینکها، لینکهای اسپم هستند. شما میتوانید این نوع لینکها را در تمام رسانه های اجتماعی پیدا کنید؛ اما دقیقاً لینک اسپم چیست؟
لینک اسپم چیست؟
برندها با استفاده از لینکهای اسپم برای لینک دهی در پستها، تلاش میکنند تا محتوای خود را بدون توجه موضوع و محل انتشار پست، تبلیغ کنند. کانالهای رسانه های اجتماعی بیشتر از این شیوه استفاده میکنند. در واقع اغلب اوقات کسب و کارها با استفاده از این لینکها تلاش میکنند تعداد بک لینکهای خارجی را به وبسایت خود افزایش دهند تا رتبه بندی آنها در نتایج جستجو بهبود یابد.
معمولاً کسب و کارها از لینکهای اسپم در صفحات وب درآمدزا یا محتوای اصلی خود استفاده میکنند؛ زیرا با اجرای این روش ساده میتوانند تعداد بک لینکهای خارجی را برای بهبود رتبه بندی صفحات وب خود افزایش دهند.
صفحات دارای لینک اسپم
اما لینک اسپم بر سایر معیارهای رتبه بندی صفحات وبسایت در موتورهای جستجو تأثیر ندارد. آنها از لحاظ بهبود معیارهای کیفیت، هیچ ارزشی به صفحه لینک داده شده، اضافه نمیکنند. الگوریتمهای موتورهای جستجو و خوانندگان، کیفیت صفحاتی را که دارای لینک اسپم هستند، مشاهده نمیکنند.
به همین دلیل صاحبان سایتها باید با دقت بیشتری از لینک اسپم در صفحات خود استفاده کنند تا الگوریتمهای موتورهای جستجو، سیگنالهای منفی را در مورد وبسایت آنها دریافت نکنند. امیدواریم تاکنون متوجه شده باشید که لینک اسپم چیست و چه تأثیری بر روی عملکرد صفحات سایت و رتبه بندی آنها دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از انواع لینکهای اسپم را به شما معرفی کنیم که باید برای امنیت، صفحات خود از آنها دوری کنید.
لینک اسپم چیست؟ از کدام نوع لینک اسپم نباید استفاده کنیم؟
1. پاکسازی دامنه ها
لینکهای پاکسازی دامنه ها که لینکهای “301” هم نامیده میشوند، از طریق تغییر و دستکاری لینکها ایجاد میشوند. به احتمال زیاد با استفاده از این تکنیک، موتورهای جستجو فعالیتهای شما در مورد ایجاد لینکهای اسپم، کشف میکنند و درنهایت جریمه خواهید شد؛ بنابراین استفاده این یک تکنیک ریسک زیادی دارد.
در این تکنیک از روش تغییر مسیر استفاده میشود به طوری که لینک جدید برای هر دامنه، تغییر می یابد و موجب غیرطبیعی شدن فعالیتهای لینک دهی شما میشود. اگر این کار شما در روزهای ابتدایی لینک دهی شناسایی نشود به این معنی نیست که این وضعیت به همین صورت ادامه می یابد. اگر روش شما توسط گوگل شناسایی شد، فوراً با اجرای اقداماتی مانند پنگوئن (تبدیل تغییر مسیرهای از 301 به 404) مانع فعالیت سایت شما میشود.
2. بازاریابی محتوا
وقتی در یک صفحه سایت محتوایی با کیفیت پایین وجود داشته باشد، به طور خودکار موتورهای جستجو آن وبسایت را در رتبه بالایی قرار نمیدهند؛ اما بازاریابی محتوا چنین محتوایی را به سطح بالاتری هدایت میکند. شما نباید محتواهای خود را فقط به خاطر دریافت لینک تهیه کنید.
اگر تمام لینکهای موجود در محتوا مربوط به صفحات وبسایت شما باشند و مورد تأیید منابع خارجی و معتبر نباشند، ممکن است تأثیر مخربی روی رتبه بندی صفحات شما داشته باشند. علاوه بر این با وجود لینکهای داخلی در محتوا، احتمالاً کیفیت تجربه کاربر کاهش یابد. به شما توصیه میکنیم صرفاً به خاطر ایجاد لینکها، وقت خود را صرف ایجاد محتوای بی کیفیت و بی ارزش نکنید.
3. وبلاگهای تک پستی
وبلاگ تک پستی که به آنها وبلاگهای وب 2.0 نیز گفته میشوند، معمولاً صفحات یک وبلاگ کوچک هستند که در دامنه های فرعی پلتفرمهایی مانند WordPress یا Tumblr قرار دارند و در نتایج جستجوها به خوبی نمایش داده نمیشوند. این صفحات معمولاً هابهایی آزاد برای محتوا هستند؛ بنابراین، فقط به عنوان «لینک جوس» (link juice) توسط بوک مارکینگ اجتماعی (social bookmarking) در وبسایتها عمل کنند.
به طور کلی، جایگزینی لینکهایی که هیچ تأثیری بر صفحه شما ندارند با لینکهایی که یک محتوا با ظاهر مناسب را میزبانی میکنند، نتیجه ای خوبی نخواهد داشت. گوگل به راحتی میتواند این لینکهای اسپم را حذف کند، زیرا آنها عملکرد خوبی ندارند.
4. تبادلات لینک
تبادل لینک یک کار امن است، اما مانند سایر روشهایی لینک دهی نباید بیش از حد انجام شود. برای انجام فرآیند تبادلات لینک باید به افراد نا آشنا کاملاً اطمینان داشته باشید تا بتوانید لینکهای خارجی را برای وبسایت خود کسب کنید؛
بنابراین این فرآیند برای کسب لینک ریسک زیادی دارد، زیرا احتمالاً لینکهایی که از این طریق کسب میکنید کیفیت بسیار پایینی دارند. فقط در صورتی میتوانید با ریسک کمتر لینکهای بیشتری را کسب کنید و به نتایج خوبی دست یابید که محتوای مفید و باکیفیتی را ایجاد کنید و از خطرات تبادل لینک زیاد اجتناب کنید.
5. کیفیت پایین ارائه دهندگان سندیکای برای انتشار بیانیه مطبوعاتی
کیفیت بیانیه های مطبوعاتی باید بسیار بالا باشد و پیام برند را به خوبی انتقال دهد. به همین دلیل است که ارائه دهندگان خدمات سندیکای باکیفیت، مطالب را بررسی میکنند و دستورالعملهای ویرایشی جامع دارند و هزینه های آنها مشخص است. از طرف دیگر، ارائه دهندگان خدمات سندیکایی که کیفیت پایینی دارند، به هیچ وجه محتوا را مورد بازنگری قرار نمیدهند،
به همین دلیل موتورهای جستجو این لینکها را ایندکس نمیکنند یا با توجه به معیارهای رتبه بندی، در سطح بسیار پایینی قرار میگیرند؛ بنابراین باید دقت کنید که هنگام انتشار بیانیه های مطبوعاتی از ارائه دهندگان خدمات بی کیفیت استفاده نکنید، زیرا موجب عدم نمایش برند شما میشوند و احتمالاً رتبه شما را در نتایج موتورهای جستجو کاهش می یابد.
7. دایرکتوری اسپم
در اینترنت تعداد دایرکتوریها آنقدر زیاد هستند که اکثر لینکهای آنها توسط موتورهای جستجو مانند گوگل نادیده گرفته میشوند. وقتی برای لینک دهی از دایرکتوریها با رتبه پایین استفاده کنید؛ عملکرد سایت شما چندان بهبود نخواهند یافت.
فهرستهای موجود در دایرکتوری وبسایت
برای انتخاب دایرکتوری مناسب فقط کافی است به این سؤال پاسخ دهید: آیا فهرستهای موجود در دایرکتوری وبسایت، از سایتهای باکیفیتی هستند و آیا برای فهرست کردن آنها باید پول بپردازید؟ اگر پاسخ هر کدام از این سؤالها خیر است، لینکهای شما برای اسپم کردن در این دایرکتوری ارزشی ندارند.
در پایان امیدواریم با پاسخ به سؤال “لینک اسپم چیست؟ ” و معرفی برخی از انواع لینکهای اسپم در این مقاله، مفهوم این نوع لینکها را به طور دقیق درک کرده باشید؛ زیرا با این اطلاعات در آینده میتوانید فرآیند لینک دهی را به درستی انجام دهید و عملکرد سایت خود را با شیوه ای مؤثر بهبود بخشید.