مقالات آموزشی

شناسایی چگونگی برطرف کردن نیاز بازار

مفید بود؟

چرا و چگونه نیاز بازار را بشناسیم؟ این سوال مهم را باید قبل از راه اندازی هر کسب و کاری که قرار است کالا یا خدماتی را به مشتریان ارائه دهد از خود بپرسیم. آیا کالا و خدمات ما مورد نیاز بازار هست؟ آیا مشتری خواهد داشت؟ آیا مشتری در ازای دریافت آن قادر یا متمایل به پرداخت هزینه خواهد بود؟

چرا مهم است که نیاز بازار را بشناسیم؟ به دلیل اینکه داریم بخشی از منابع ارزشمند خود را سرمایه گذاری می کنیم و اشتباه کردن برایمان گران تمام می شود. ممکن است پول نقد، ملک، ابزار و دستگاه های تکنیکی و صنعتی، یا مهمتر از تمام این ها، سلامتی، عمر و زمان خود را به عنوان سرمایه به کار گرفته باشیم.

پیشنهاد میکنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله چگونه کلمات کلیدی پیدا کنیم؟ را مطالعه نمایید

در ازای سرمایه های گران بهایی که به کار گرفته ایم، اینکه  چگونه نیاز بازار را بشناسیم؟ یک سوال عاقلانه و یافتن پاسخ آن ضروری است. اما پیش از پاسخ به این سوال که چگونه نیاز بازار را بشناسیم؟ اجازه بدهید کمی بیشتر درباره مفهوم نیاز و نیاز بازار بدانیم.

نیاز به معنی محصول یا خدمتی است که عدم رفع از آن موجب توقف یا اختلال در روند زندگی می شود. گروه اول از نیازها به دلیل ماهیت طبیعی انسان ثابت و ماندگارند مانند: نیاز به غذا، پوشاک و مسکن. اما نیازهای گروه دوم با گذشت زمان و تغییر شرایط به وجود می آیند و از بین می روند. نیازهای بازار از گروه دوم هستند که با تغییر شرایط و در گذر زمان، به سرعت تغییر می کنند و این یعنی همیشه باید گوش به زنگ باشید تا نیازهای روز بازار را شناسایی کنید و از قافله ی کسب و کار خود عقب نمانید.

 

در شبکه های اجتماعی چگونه نیاز بازار را بشناسیم؟

برای اینکه بفهمیم چگونه نیاز بازار را بشناسیم، باید بدانیم مردم در حال حاضر به دنبال چه هستند، سپس برای رفع این نیاز، بهترین و پرطرفدارترین راه حل را ارائه کنیم. نیاز بازار یعنی نیاز مشتریان، اگر تا کنون فکر می کردید که تمامی افراد، مخاطب کالا یا خدمات شما هستند بدانید که اشتباه کرده اید. باید شخصیت یا پرسونای مخاطبان (audience persona) را به درستی تشخیص داده باشید.
مهم است بدانیم چگونه نیاز بازار را بشناسیم و به این درک رسیده باشیم که مشتری و مخاطب اصلی کسب و کار ما کسی است که هم به محصول و خدمات ما نیاز دارد و هم توانایی معامله با ما را دارد.

توانایی معامله شامل توانایی پرداخت هزینه ها، توانایی بستن قرارداد قانونی و توانایی تعامل با ما در مورد کالا و خدمات است. با شناسایی یک مشکل و چالش که کسب و کار شما برای رفع آن خلق شده است شروع کنید. مشتریانی که به آن نیاز دارند و توانایی معامله را هم دارند شناسایی کنید. به تفاوت و تشابه بین گروه های مختلف مشتریان توجه کنید.
برای اینکه بدانیم چگونه نیاز بازار را بشناسیم و درآمد خود را افزایش دهیم باید با شبکه های اجتماعی در ارتباط باشیم. می توانیم از کلید واژه های مرتبط با کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و لینکدین(Linkedin) استفاده کنیم. هشتگ های حاوی کلمات کلیدی را جستجو کنیم و دغدغه های افرادی که زیر پستهای مرتبط با این کلمات، نظر یا کپشن نوشته اند را بخوانیم.

در جستجوی این کلمات کلیدی با پیج و کانال رقیبانی آَشنا می شویم که از رفتار موفقت آمیز آنها الگو می گیریم و نقطه ضعف های کار آنها را با توجه به نظرات مشتریان کشف می کنیم.

 

با تحلیل مشتریان فعلی خود چگونه نیاز بازار را بشناسیم؟

بخشی از پاسخ به این سوال که چگونه نیاز بازار را بشناسیم به پیدا کردن کلید واژه ها و سوالات پر تکرار مردم مر بوط است. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد از رصد کردن بازارها و فروشگاه های سطح شهر گرفته تا جستجوهای پر تکرار موتورهای جستجو.

اگر مدتی است که کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید و می خواهید تعداد مشتریان خود را افزایش دهید، ویژگی ها و نقاط مشترک مشتریانی که در حال حاضر از محصولات شما خرید می کنند را شناسایی کنید از قبیل: سن، جنسیت، شغل، محل زندگی، سبک زندگی، میزان درآمد، سرگرمی ها و …. داشتن یک بانک اطلاعاتی موثق از مشتریان برای کسب و کار شما ارزشمند است. برای این که بدانیم چگونه نیاز بازار را بشناسیم لازم است بیشتر به این نکات توجه کنیم.

بررسی کنید که مشتریان فعلی چرا محصولات شما را می خرند؟ ویژگیهای مشتریان وفادار شما چیست؟ افرادی دیگری نیز که این ویژگیها را دارند مشتریان بالقوه شما هستند و می توانید برای تبلیغات برای این قشر اقدام کنید.

برای این که بدانیم چگونه نیاز بازار را بشناسیم بهتر است به مشتریانی که با خرید محصولات ما بیشترین سود را می برند دقت کنیم. آنها بیشترین نیاز را به محصولات ما داشته و علاوه بر اینکه توان پرداخت بهای محصول را دارند مایلند به طور منظم از ما خرید کنند.
ویژگی محصولات خود را ارزیابی کنید و با توجه به پرسونای مخاطبین خود، مزیت رقابتی ایجاد کنید، برای مثال: فروش اقساطی محصولات گران قیمت برای مخاطبینی که کارمند هستند یک مزیت رقابتی محسوب می شود.ش

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.