با استفاده از گوگل تگ منیجر مدیریت برچسبهای بازاریابی (تبلیغات گوگل،فیسبوک، لینکدین و …) کار آسانی است، شما توسط GTM قادر خواهید بود برچسبهای مختلف را بدون ویرایش کدهای برنامه، در یک وبسایت قرار دهید، گوگل تگ منیجر مزایا و کاربردهای فراوانی دارد که در این مقاله به ۱۰ دلیل استفاده از گوگل تگ منیجر اشاره خواهیم کرد.
گوگل تگ منیجر چیست؟
Google Tag Manager یا GTM یک ابزار رایگان گوگل است که امکان نصب انواع برچسب (Tag) را در وبسایت میدهد، برخی از برچسبهای رایج عبارتند از:
• کد رهگیری Google Analytics
• کدهای رویداد Google Analytics
• اسکریپت تبدیل Google Ads
• برچسبهای بازاریابی
• کدهای سفارشی
برخی از افراد گوگل تگ منیجر را با گوگل آنالیتیکس اشتباه می گیرند و می پرسند از کدام یک باید استفاده کرد، در واقع، پاسخ این سوال این است که باید از هر دو ابزار استفاده شود.
قبل از Google Tag Manager، کدهای ردیابی گوگل آنالیتیکس معمولاً بهوسیله یک توسعهدهنده وب در هر صفحه سایت و به صورت جداگانه قرار داده میشد، که اگر تعداد رویدادها افزایش پیدا میکرد، نگهداری و بهروزرسانی آنها به کاری بسیار دشوار تبدیل میشد.
با مطالعه مقاله آیا گوگل آنالیتیکس در ایران قابل دسترس است می توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید
اما استفاده از گوگل تگ منیجر این مشکل را به راحتی حل کرد چون که تمامی تگهای شما، در یک مکان یعنی حسابی که در GTM دارید ذخیره میشود.
دلایل استفاده از گوگل تگ منیجر
1. استقرار سریع کدهای رهگیری:
در گذشته زمانی که یک بازاریاب یا تحلیلگر جهت رصد رفتار کاربران، قصد استفاده از یک پلتفرم بازاریابی جدید را داشت به این شیوه عمل میکرد:
کد رهگیری که از آن پلتفرم دریافت کرده را برای یک توسعهدهنده میفرستاد، در این بین اگر توسعهدهنده سرش شلوغ میبود مثلاً هفته بعد کار شما را انجام میداد.
با گوگل تگ منیجر در بیشتر موارد میتوان از توسعهدهنده اجتناب کرده و خودتان کدهای ردیابی را به هر تعدادی که میخواهید پیادهسازی نمایید.
به هر کد رهگیری، برچسب (Tag) گفته میشود و شما قادر خواهید بود توسط رابط گوگل تگ منیجر آنها را مدیریت کنید.
2. مدیریت تمامی برچسبها در یک مکان:
در سالهای قبل و پیش از روی کار آمدن GTM، مدیریت برچسبها فقط یک اصطلاح غریب و ناشناخته بود، همه کدهای رهگیری به صورت مستقیم در کدهای وبسایت کدگذاری میشدند.
کدهای جاوا اسکریپت در قالب قطعه کدهای کوچک در فایلهای مختلف پراکنده بودند، و برای یک تغییر جزئی، توسعهدهنده باید همه آن کدها را پیدا و بعد بهروزرسانی میکرد.
اما امروزه با استفاده از گوگل تگ منیجر همه این برچسبها در یک مکان (حساب کاربری شما در Google Tag Manager) کنترل و مدیریت میشوند.
3. ابزار تست: از طریق پیشنمایش گوگل تگ منیجر و حالت دیباگ (Debug)، عیبیابی و تصحیح خطاهای برچسبها بسیار ساده شده و به راحتی میتوان فهمید کدام برچسب در یک صفحه فعال میشود و کدام یک فعال نیست.
خیلی مهم است که مطمئن شوید برچسبهای شما قبل از اینکه منتشر شوند در سایت به طور صحیح کار میکنند، که این امر با روشهای اشکالزدایی GTM امکانپذیر است.
4. قالبهای قابل استفاده مجدد: با استفاده از گوگل تگ منیجر شما میتوانید همه برچسبها، محرکها و متغیرها را در قالب یک فایل خروجی ایجاد کنید، و به شما امکان ساخت الگوهای مختلف با کدها یا تنظیمات ردیابی رایج را میدهد.
این خصوصیت برای آژانسهایی سودمند است که مجبور هستند رویدادهای استاندارد گوگل آنالیتیکس مانند ردیابی مشاهده صفحه، کلیک لینکهای خروجی و … را به دفعات مکرر پیادهسازی کنند.
5. رایگان است: GTM هم مانند گوگل آنالیتیکس به صورت رایگان در دسترس است هر چند که نسخه پولی آن هم وجود دارد، اما همین نسخه رایگان هم برای بسیاری از کسبوکارهای کوچک و متوسط کفایت میکند.
6. ردیابی ساده انواع رویداد: برای ردیابی رویدادهایی مانند کلیکها، ارسال فرمها و … باید کدهای جاوا اسکریپت سفارشی شده را در وبسایت خود اضافه کنید، اما استفاده از ردیابی خودکار GTM کارها را بسیار آسانتر کرده است.
با فعالسازی محرکهای خاصی در GTM، آنها به صورت خودکار به تعاملات خاص در یک صفحه وب گوش میدهند، از این تعاملات میتوان جهت بهرهگرفتن از کدهای ردیابی استفاده کرد.
رویدادهای اساسی که میتوان در گوگل تگ منیجر ردیابی کرد عبارتند از:
۱- فرمهای ارسالی
۲- زمان صرف شده در یک صفحه
۳- کلیکهای لینکها
۴- عمق اسکرول و …
این موارد میتواند به شما کمک کند تا شناخت بهتری درباره کاربران و اقدامات آنها در وبسایت خود بدست آورید، مثلاً آیا محتوای سایت شما آنها را درگیر میکند؟ آیا آنها فرمهای شما را پر میکنند؟
7. امنیت: گوگل به طور اتوماتیک همه اسکریپتهای ردیابی افزوده شده با تگهای HTML سفارشی را در حسابهای گوگل تگ منیجر اسکن میکند و اگر آنها را بدافزار تشخیص دهد، آنها را متوقف مینماید.
همچنین میتوانید متوجه شوید که علاوه بر شما چه اشخاص دیگری به حساب Google Tag Manager شما دسترسی دارند و دسترسی آنها را لغو کنید.
8. محبوبیت رو به رشد: محبوبیت GTM روز به روز در حال افزایش است و با توجه به ابزارهای فراوان و رایگان بودن آن، افراد بیشتری به استفاده از گوگل تگ منیجر روی میآورند.
9. تعیین مجوزهای کاربر: با استفاده از گوگل تگ منیجر شما این امکان را دارید که به افراد مورد نظرتان اجازه دسترسی به حساب کاربری خود را بدهید، و برای آنها امتیازاتی مانند مشاهده، ویرایش و انتشار را قائل شوید.
این خصوصیت برای آژانسهایی که قصد دارند به چندین کارمند خود سطح دسترسی بدهند یا اینکه با مشتریان خود، این سطح دسترسی را به اشتراک بگذارند، در حالی که مطمئن هستند کنترل اصلی فقط بر عهده افراد خاصی است، بسیار سودمند و کاربردی میتواند باشد.
می توانید از سطوح مجوز زیر یکی را برای شخص یا اشخاص مورد نظرتان تعیین کنید:
۱- بدون دسترسی
۲- خواندن
۳- ویرایش
۴- انتشار
۵- تأیید
10. دسترسی به نسخههای قبلی: هر دفعهای که شما تغییراتی را در یک کانتینر منتشر میکنید، گوگل تگ منیجر یک نسخه جدید فراهم میکند، و اگر هر زمانی به هر دلیلی نیاز به نسخههای قبلی داشتید، به راحتی این کار میسر است.
کانتینر چیست؟ مجموعهای از دستورالعملها، قوانین و برچسبهای داخل یک حساب گوگل تگ منیجر را در اصطلاح کانتینر (Container) مینامند.
جمعبندی
گوگل تگ منیجر ابزار رایگان گوگل برای مدیریت برچسبهای بازاریابی است که در اختیار بازاریابان و مدیران سایتها قرار دارد.
استفاده از گوگل منیجر دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به ۱۰ مورد از آنها اعم از ردیابی انواع رویدادها، مدیریت برچسبها در یک حساب GTM، ابزار تست، امنیت و … اشاره کردیم.