برای بالا بردن سئو سایت شما حتما باید از سایت های دیگر لینک هایی به سایت خود داشته باشید. لینک ها در حالت کلی دو نوع هستند داخلی و خارجی یا بک لینک. مفهوم لینک داخلی در واقع لینک هایی است که در صفحات سایت خودمان ایجاد کرده ایم.
مثلا لینک از صفحه اصلی سایت به صفحه درباره ما یک نوع لینک داخلی محسوب می شود. بک لینک به دو نوع فالو و نوفالو تقسیم می شود. اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت از نظر جستجوگر گوگل ارزش چندانی ندارد. درادامه مقاله به مبحث بک لینک ها می پردازیم و تفاوت ها را بررسی میکنیم.
تعریف بک لینک
برای تعریف بک لینک در زبان HTML از تگ a استفاده می شود و به صورت زیر است.
<a href=”https://آدرس سایت “>متن دلخواه لینک </a>
در زبان HTML از لینک ها برای لینک دادن به یک عکس یا فایل هم استفاده می شود. برای لینک های داخلی اول آدرس عبارت # قرار می گیرد که به موتور جستجو نشان می دهد این یک لینک محلی است.
اهمیت لینک ها برای موتور جستجو گوگل چیست؟
موتور جستجوگر گوگل تمام اطلاعات صفحات سایت ما را ذخیره می کند و سپس بر اساس اطلاعات درون آن و کلمات کلیدی به سایت ما امتیاز می دهد. گوگل چک می کند چه سایت هایی با چه سطح امتیازی به سایت ما لینک داده اند و بر اساس این فاکتور هم به سایت امتیاز داده و رتبه سایت در جستجو بالا می رود. به این مقوله Page Ranking سایت می گویند و بر اساس تعداد سایت هایی که به سایت ما لینک داده اند سنجیده می شود.
از نظر گوگل لینک دادن یک سایت معتبر به یک سایت نمادی از تایید اعتبار و عملکرد آن سایت است. به مرور زمان سایت ها برای بالا بردن امتیاز Page Rank شروع به فریب گوگل کردند، برای نمونه لینک سایت خود را در یک وب دایرکتوری ثبت می کردند تا امتیاز خود را بالا ببرند. گوگل با طراحی الگوریتم پنگوئن شروع به حذف لینک های نامعتبر و جریمه سایت هایی که قصد فریب داشتند نمود. با ما همراه باشید تا بررسی کنیم اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت چه کاربردی دارد؟
مفهوم لینک nofollow
<a href=https://آدرس سایت rel=” nofollow”>متن دلخواه لینک </a>
اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت از نوع نوفالو تعریف شده است. این روش لینک دادن به گوگل اعلام می کند سایت مورد نظر از نظر محتوا و کیفیت مورد تایید نیست. پس گوگل از آن صرف نظر می کند و در رتبه بندی لحاظ نمی شود. حالا سوالی که پیش می آید این است:”این نوع لینک ها پس چرا در سایت وجود دارند؟ ” ما در مورد لینک هایی که در سایت قرار می گیرند کنترلی نداریم مثلا در موارد زیر این لینک ها وارد سایت ما میشوند:
لینک هایی که در بخش نظرات کاربران، پست ها، کامنت ها، امضاهای الکترونیکی کاربران و ویرایشگرهایی مثل سایت ویکی پدیا قرار می گیرند. از آنجایی که مورد تایید نیستند از نوع nofollow تعریف می شوند. قانون گوگل برای گذاشتن تبلیغات در سایت هم این است که حتما باید لینک دهی nofollow باشد.
با توجه به توضیحات بالا از آنجایی که لینک های nofollow از نظر رتبه بندی گوگل هیچ ارزشی برای سایت ایجاد نمی کنند پس چه فایده ای دارند؟ به سوال اصلی مقاله” اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت چه کاربردی دارد؟” رسیدیم. از نظر کاربران سایت هیچ فرقی بین لینک فالو و نوفالو وجود ندارد. تنها تفاوت در ساختار html است که کاربران آن را نمی بینند و از آن بی خبرند. همانطور که می بینید کاربران با کلیک بر روی تبلیغات که از نوع لینک نوفالو است مبادرت به خرید می کنند.
اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت چه کاربردی دارد؟
همه ما می دانیم ارزش تگ نو فالو به اندازه تگ فالو نیست، اما بی ارزش هم نیست و اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت به سه دلیل استفاده می شود. گذاشتن لینک سایت در سایتهای پربازدید باعث می شود مخاطبان آن سایت با برند ما آشنا شوند و با کلیک بر روی آن تگ نوفالو به سایت ما هدایت شوند و برای جذب مشتری و کاربر گزینه خوبی است. الگوریتم پنگوئن سایت ها را برای چک کردن لینک های معتبر و غیر معتبر بررسی می کند.
اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت به دلیل الگوریتم پنگوئن حتما باید در بین لینک ها گنجانده شود. باید بین لینک های فالو و نوفالو تعادل باشد وگرنه به لینک ها مشکوک شده و سایت جریمه میشود و از موتور جستجو حذف میشود. با دادن لینک های نوفالو به سایر سایت ها در سایت خودمان باعث می شویم که اولاً کاربر بیشتری جذب کنیم ثانیاً به گوگل اعلام میکنیم که سایتی که لینک داده ایم از نظر ما تایید شده نیست و صرفاً برای ارتباطات لینک شده است.
مفهوم لینک Follow
حالا که فهمیدیم اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت چه کاربردی دارد، باید برای بالا بردن رتبه سایت خود در گوگل و جذب مشتری سعی کنید از سایت های دیگر لینک follow بگیرید. باید سایت های مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا کنید و با آنها تبادل لینک کنید.
وقتی شما محتواهای تخصصی و حرفه ای در حوزه کاری خود نشر می دهید، کاربرانی که با لینک وارد سایت شما شده اند با مقایسه بین رقبای شما به شما اطمینان می کنند و شما در برند سازی موفق می شوید. صفحه ای که برای بک لینک به سایت های دیگر معرفی می کنید حتما باید حاوی مطالب ارزشمند و حرفه ای باشد تا رتبه بگیرید.
انواع لینک های مهم برای سئوکاران
-
لینک طبیعی
لینکی است که شما از سایر سایت ها درخواست نمی کنید به شما لینک بدهند فقط با گذاشتن مطالب خاص باعث ترغیب وبلاگ نویسان با نفوذ به لینک دهی به مقالات سایت خود می شوید. با این کار سایت شما خود به خود لینک می خورد ولی زمان زیادی طول میکشد تا به سطوح بالا برسید. این نوع لینک از نظر گوگل خیلی با ارزش است.
-
لینک دستی
لینکی است که شما از سایر سایت ها درخواست می کنید به شما لینک بدهند. در آغاز فعالیت یک برند شما مجبورید از سایر سایت ها درخواست کنید به سایت شما لینک بدهند و آنها را باید متقاعد کنید.در ادامه با مقاله اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت چه کاربردی دارد؟ همراه باشید.
مفهوم لینک بیلدینگ
به مراحلی که برای افزایش لینک دهی سایت های دیگر به سایت خود طی می کنید استراتژی لینک بیلدینگ گویند که شامل مراحل زیر است:
- هدف گذاری
دستیابی به هدف در لینک بیلدینگ فرایندی زمان بر است.
- ایجاد امکانات و پتانسیل های سایت
مردم، محتوا، داده ها، محصولات و سرویس های یک سایت جزء پتانسیل های آن محسوب می شوند.
- نوع لینک خود را مشخص کنید.
انواع لینک هایی که میتوان استفاده کرد شامل:
- لینک به صفحه اصلی
- لینک به صفحات داخلی سایت
- لینک به نام برند
- لینک حاوی کلمات کلیدی
ترکیبی از اینها را هم میتوان همزمان استفاده کرد.
- شناسایی کاربر هدف
- ترغیب دیگران به لینک دادن
برای درج محتواهایی که افراد را به وب سایت شما علاقه مند کند کافیست سری به فیس بوک یا توئیتر بزنید و نوع کاربران و علائق آنها را با توجه به محتواها یادداشت کنید. مثلا مطالب طنز در فیس بوک طرفدار بیشتری دارد در حالی که در توئیتر مطالب جدی و طولانی و اخبار بیشتر ترند می شوند.
جستجو برای مخاطبی که از او لینک بگیرید:
به عنوان نمونه اگر شما دستور پخت یک کیک در سایت خود داشته باشید می توانید از وبلاگ نویس های پخت غذا یا وب سایت های دستور آشپزی برای دستور پخت کیک لینک بگیرید.
- ارتباط گرفتن با سایت لینک دهنده
ابتدا در گوگل سرچ می کنیم تا سایت های مرتبط با موضوع را پیدا کنیم. بعد از جستجو گوگل با کمک ابزار Scraper که از ابزارهای گوگل است همه URLها را بگیرید. روی یک آدرس راست کلیک کنید و گزینه Scrape Similar را انتخاب کنید. نتایج به دست آمده را در اکسل کپی کنید.
حالا برای نمایش تمام URL ها کافیست تمام آدرسها را با کمک URL Opener همزمان باز کنید و سایت های با موضوع مرتبط را به دست آورید. سپس از طریق بخش ارتباط با ما از آنها بخواهید که به سایت شما لینک بدهند.امیدوارم مقاله اگر تگ فالو نباشد، لینک سایت چه کاربردی دارد؟ برای شما مفید باشد.