مفهوم واژه افیلیت مارکتینگ به معنای بازاریابی وابسته است. اما در معنای عامتر به سرویس همکاری در فروش اطلاق میشود. یکی از راههای کسب درآمد از اینترنت است. در این نوع بازاریابی سه نوع عضو داریم:
- تولیدکننده محصول یا برند (Merchant) به فردی که محصولی دارد و به کمک بازاریابی افیلیت قصد فروش آن را دارد.
- ناشر افیلیت: کسی که وبلاگ یا وبسایتی دارد و با تبلیغات محصولات دیگران در آن و لینک دادن به سایت تولیدکننده اصلی محصول، مشتریان را ترغیب به خرید محصول میکند یا علاقهمند به عضویت در سایت برند مینماید و از این راه کسب درآمد میکند.
- کاربر: مشتریانی که بر روی تبلیغات کلیک میکنند یا به عبارتی محصولات را میخرند.
روش کار افیلیت مارکتینگ
برای بازاریابی محصول تولیدکننده یا بهاصطلاح Merchant به افرادی که وبسایت یا وبلاگ یا صفحه اجتماعی دارند که به آنها ناشر افیلیت میگویند، پیشنهاد بازاریابی پورسانتی میدهد. تولیدکننده از ناشران میخواهد با معرفی و تبلیغ محصول در وبسایت خود بهصورت مجازی بازاریابی انجام دهند. اگر در اثر این بازاریابی محصول به فروش رفت درصدی به ناشر افیلیت پرداخت میشود.
شاخصهایی که میزان تأثیر بازاریابی یک ناشر را نشان میدهد شامل: کلیک کردن کاربر روی تبلیغات ناشر، خرید محصول، واردکردن ایمیل توسط کاربر یا در واقع عضویت در سایت است.ناشران به کمک بنرهای تبلیغاتی و لینک دادن به سایت تولیدکننده محصول بازاریابی انجام میدهند.
در ازای هر خریدی که از طرف ناشر برای تولیدکننده رخ بدهد مبلغی به ناشر افیلیت پرداخت میشود. درصورتیکه کاربری هم لحظه ورود به سایت برند خرید نکند ولی در چند روز بعد مجدد برگردد و خرید کند با کمک کوکیهای سایت برند و ناشر، خرید به اسم ناشر مربوطه ثبت میشود و مبلغی به او پرداخت میگردد.
انواع افیلیت مارکتینگ بر اساس نوع تسویهحساب
-
CPS:
برند بهازای هر فروشی که به مرحله نهایی برسد مبلغی در حدود ۴ درصد تا 10درصد از فروش را به ناشر پرداخت میکند. پایه و اساس افیلیت مارکتینگ بر اساس این نوع تسویهحساب بنا شده است و روش محبوبی است و ریسک پایینی دارد.
-
CPL:
بهازای هر یک کاربری که در سایت اصلی محصول از طریق تبلیغات ناشر وارد شود و اطلاعاتی مانند شماره تماس و ایمیل خود را ثبت کند به ناشر مبلغی پرداخت میشود. در برخی صنایع مثلاً فروش خودرو این روش بازاریابی استفاده میشود. زیرا ابتدا کاربر باید محصولات را ببیند تا بعداً برای خرید ترغیب شده و خرید نهایی را انجام دهد.
-
CPM :
بهازای هر بار نمایش و دیدن تبلیغات توسط کاربران در سایت ناشر درصدی به ناشر پرداخت میگردد. ممکن است یک آگهی بارها و بارها نمایش داده شود ولی کاربر بر روی دکمه ورود به سایت برند کلیک نکند. همیشه تعداد کلیکها از تعداد نمایشهای یک تبلیغ کمتر است. پس مزیت این روش تبلیغی چیست؟ این روش برای بالابردن آشنایی اولیه افراد با برند محصول در ابتدای تولید یک محصول مناسب است.
-
CPC:
بهازای هر بار کلیک کاربر بر روی تبلیغات سایت ناشر به او مبلغی پرداخت میشود. این روش در واقع سعی میکند میزان آگاهی کاربران از برند را بسنجد.
-
پرداختی ثابت:
در این روش تولیدکننده محصولات در ازای گذاشتن تبلیغات توسط ناشر در سایتش، مبلغ ثابتی را به ناشر پرداخت میکند. بهتر است همزمان با این روش از سایر روشها نیز استفاده کرد تا کارایی تبلیغات بالاتر رود. البته باید در نظر داشت که تعرفه ثابت در مقایسه با سایر روشها مبلغی کمتر است.
مزایای افیلیت مارکتینگ چیست؟
کسب وکارهای کوچک این نوع بازاریابی را ریسک میدانند، درحالیکه این روش در حال حاضر ثابت شده که از روشهای بهینه و با بازده بالا در بازاریابی محسوب میشود. زیرا فروشنده محصول پرداخت هزینه برای تبلیغات را بعد از دیدن نتیجه آن در واقع بعد از معرفی محصول و خرید آن توسط مشتری انجام میدهد. افیلیت مارکتینگ نوعی بازاریابی نتیجهگرا است.
به طوری که فروشنده محصول بدون صرف وقت و هزینه تبلیغات محصول خود را در بستر اینترنت و از گذرگاههای مختلف در بازار فروشهای مختلف به فروش میرساند. تبلیغات نتیجهگرا تبلیغاتی است که در آن فرد بعد از دیدن نتیجه مطلوب تبلیغات، هزینه تبلیغات را پرداخت میکند.
این روش بازاریابی ریسک و آزمون و خطا ندارد زیرا پس از فروش نهایی محصول هزینه تبلیغات به ناشران پرداخت میشود. بازار فروش بیشتر بدون هزینهکردن برای یافتن مشتری از مزیتهای روش برای کسب وکارها است. از طریق آمار و اطلاعاتی که در این نوع بازاریابی استخراج میشود فروشنده محصول میتواند رفتار مشتریان خود را تحلیل کنند و به سود بیشتری دست پیدا کند.
این نوع بازاریابی برای ناشران افیلیت نیز بسیار سودآور است:
از بعد دیگر این نوع بازاریابی برای ناشران افیلیت نیز بسیار سودآور است، ناشران در انجام کار دستشان باز است و ساعت مخصوصی برای کار ندارند و نیازی به بستن قراردادهای دست و پاگیر نیست. هر فردی که آشنایی مقدماتی با مفاهیم آی تی داشته باشد میتواند بهعنوان یک ناشر افیلیت مشغول به کار شود و درآمدزایی داشته باشد.
آنها بدون آنکه هزینهای برای خرید محصول یا انبارکردن محصول و غیره پرداخت کنند با کمک تولید تبلیغات برای دیگران اقدام به فروش محصول میکنند. با شناخت کاربران و نیازهایشان لینک محصولات پرفروش را در سایت قرار میدهند و درآمد خوبی کسب میکنند.
برای کاربران هم افیلیت مارکتینگ سودمند است آنها میتوانند با مقایسه کالاها و کیفیت آنها، کالای باکیفیت و با قیمت دلخواه خود را در بستر اینترنت پیدا کنند و نیازی به بازار رفتن نیست.
معایب افیلیت مارکتینگ چیست؟
تولیدکننده محصول ممکن است مجبور باشد کمیسیون های زیادی برای تبلیغات به ناشران پرداخت کند. ناشران ممکن است برای کسب درآمد بیشتر تقلب کنند مثلاً با تبلیغات اغراقآمیز مشتری را وادار به خرید کنند، مشتری پس از خرید متوجه این موضوع شده و کالا را مرجوع کند و نام برند خدشه دار شود، یا با نصب ربات هایی اقدام به کلیک و نمایش تبلیغات فیک کنند.
ممکن است در محصولاتی که مبنای آنها تعداد نصب توسط کاربران است برخی افراد سودجو با نصبهای غیر واقعی تقلب کنند. ناشران ممکن است از اعتبار برند برای اهداف خود سوءاستفاده نمایند. در مورد ناشران نیز ممکن است برخی از تولیدکنندهها و برندها بدون اطلاع قبلی همکاری خود را با ناشر قطع کنند و از پرداخت حقالزحمه ناشر خودداری کنند.
ممکن است برندها با وعده و وعید کمیسیونهای بالا اقدام به جذب ناشر کنند و به مرور زمان مبلغ را کاهش دهند و هنگام تسویه مبلغ کمتری پرداخت کنند. برخی افراد سودجو ممکن است لینک ناشرین را سرقت کنند و خودشان کمیسیون را دریافت کنند.
نکاتی برای ناشران در بازاریابی افیلیت مارکتینگ
با شناخت مخاطب و نوع کاربری سایت خود از گذاشتن تبلیغات هر نوع محصولی خودداری کنید، زیرا علاوه بر اینکه مخاطب جذب سایت نمیشود، ترافیک سایت را نیز کاهش میدهد. گذاشتن محتواهای مرتبط، سئوشده و جدید را در برنامه کاری خود قرار دهید، با این کار مخاطبانی که به موضوعات شما علاقهمند هستند مرتب به سایت شما سر میزنند و ترافیک سایت شما بالا میرود.
محصولاتی را معرفی کنید که از کیفیت آنها مطمئن هستید. در معرفی محصول صادق باشید و از گذاشتن مطالب اغراقآمیز خودداری کنید. با معرفی یک محصول بیکیفیت ترافیک و مخاطبان زیادی را از دست خواهید داد. تولید ویدئو از محصول برای جذب مخاطب مؤثر است.
مخاطب اگر قبل از خرید از طریق ویدئو محصول را ببیند در مورد خرید آن راحتتر تصمیمگیری میکند. برای برخی کاربران دیدن یک ویدئو جذابتر از خواندن متن است. در نهایت مهم است در پایان ویدئو از کاربر بخواهید که با کلیک بر روی لینک به وبسایت اصلی محصول مراجعه کند.ش