برای این که مفهوم نرخ تبدیل را شرح دهیم، ابتدا باید یک تعریف کلی از مفهوم تبدیل بیان کنیم. در نظر بگیرید که شما دارای یک فروشگاه اینترنتی هستید. حال فرض کنیم که یک کاربر وارد وب سایت شما میشود و پس از چک کردن صفحات مختلف فروشگاه اینترنتی شما، یکی از محصولات را انتخاب کرده و اقدام به خرید آن میکند.
در این شرایط، کاربر تغییر وضعیت داده است. یعنی از یک بازدید کننده ساده به خریدار تغییر داده شده است. این عمل، دقیقا همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. حال با این توضیح میخواهیم در ادامه به بررسی فرمول نرخ تبدیل بپردازیم.
مفهوم فرمول نرخ تبدیل
همان طور که به توضیح و مفهوم تبدیل پرداختیم، فرض میکنیم که ما هر روز به میزان 100 نفر بازدید کننده وب سایت داریم. حال از این 100 نفر، 50 نفر تغییر وضعیت داده و از بازدید کننده به خریدار تبدیل میشود. یعنی تصمیم به خرید از فروشگاه اینترنتی ما میکند.
حال ما به این پدیده میگوییم که نرخ تبدیل ما به میزان 50 درصد است. در فرمول نرخ تبدیل، ما سعی میکنیم که درصد تبدیل مشتری به خریدار را بررسی کنیم. البته ما مثالی که استفاده کرده ایم، در مورد فروشگاه اینترنتی است. ولی به هر حال این فرمول نرخ تبدیل در بسیاری از جا ها، قابل استفاده است.
نرخ تبدیل سایت چگونه محاسبه میشود؟
تا حدودی سعی کردیم که فرمول نرخ تبدیل را برایتان توضیح دهیم. حال میخواهیم بدانیم که نحوه کارکرد این فرمول چگونه است و به چه صورت میتوان از آن استفاده کرد. جالب است بدانید که استفاده از این فرمول بسیار کار ساده و به دور از هرگونه ابهام است.
نرخ تبدیل برابر است با کاری که قرار است ما انجام دهیم، تقسیم بر مجموع ترافیک سایت ضربدر 100. حال اگر بخواهیم به طور واضح بگوییم، میتوان گفت که به جای کاری که قرار است انجام دهیم میتوان جملات مختلفی مانند خرید یک محصول، دانلود یک فایل یا هر چیزی که میتوان در فضای اینترنت انجام داد.
دلیل اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل
همان طور که از فرمول نرخ تبدیل متوجه میشویم، در دنیای دیجیتال مارکتینگ، هر چیزی قابل سنجش است. به همین ترتیب میتوان فرمول نرخ تبدیل را نیز بهینه کرد. بهینه سازی نرخ تبدیل، باعث خواهد شد که کاربرانی که وارد سایت ما میشوند، تجربه خوبی از آن داشته باشند. این بهینه سازی سبب میشود تا میزان بازدید کنندگان فروشگاه اینترنتی یا وب سایت ما، تا درصد قابل توجهی افزایش یابد.
بهینه سازی
همچنین طبق این ویژگی، شما میتوانید بفهمید که کاربر به چه دلیل از سایت شما خارج شده و چه چیزی باعث اذیت وی شده است. البته منظور از اذیت این است که کدام کم و کسری سایت باعث خروج وی از سایت شده است. برای بهینه سازی و درک بهتر فرمول نرخ تبدیل ، شما باید از ابزار های آنالیز و تحلیل مناسبی استفاده کنید و آن ها را روی وب سایت خود پیاده سازی کنید.
در صورتی که ما اقدام به سنجش نرخ تبدیل خود کرده ایم و با موضوع کم بودن آن مواجه شده ایم، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که چگونه نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهیم. در ادامه با راهکار های افزایش نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی یا وب سایت خود آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید تا بیشتر با فرمول نرخ تبدیل آشنا شوید.
تکنیک های افزایش نرخ تبدیل یا Conversion Rate
برای این که نرخ تبدیل وب سایت خود را افزایش دهیم، نباید فقط طبق یک دستور عمل کنیم، پس از این که فرمول نرخ تبدیل را متوجه شدیم باید تکنیک هایی را نیز یاد بگیریم تا بتوانیم توسط آن ها، نرخ تبدیل وب سایت خود را افزایش دهیم.
1- استفاده از تصاویر و ویدیو های با کیفیت:
زمانی که از محصولات موجود در فروشگاه خود، تصاویر و ویدیو های با کیفیتی ساختید، کاربر بیشتر با وب سایت شما انس میگیرد و حس اعتماد در او ایجاد میشود.
2- افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سایت:
یکی از مهم ترین عواملی که کاربران از آن بیزارند، پایین بودن سرعت بارگذاری صفحات سایت یا فروشگاه اینترنتی است. یکی از معیار های اصلی فرمول نرخ تبدیل ، افزایش سرعت بارگذاری صفحات است.
3- بهینه کردن محتوا:
یکی از مهم ترین عواملی که باعث ماندگار شدن کاربران در وب سایت یا فروشگاه اینترنتی شما میشود، بهینه بودن محتوا از نظر ویدیویی است. این یکی از مهم ترین ویژگی های فرمول نرخ تبدیل است.
4- استفاده از ویژگی Call To Action:
در صورتی که این دکمه را در دسترس کاربران قرار دهید، موجب میشود تا کاربر، ارتباط خوبی با سایت بگیرد.
5- منتشر کردن نظرات کاربران:
برای این که سایر کاربران به وب سایت یا فروشگاه اینترنتی اعتماد کنند، میتوان با انتشار نظرات سایر کاربران در مورد فروشگاه اینترنتی و محصولات آن، اعتماد آن ها را جلب کرد.
6- بهینه سازی محیط UX:
یکی از تاثیر مهم ترین عواملی که در فرمول نرخ تبدیل تاثیر گذار است، طراحی اصولی UX وب سایت است. زیرا کاربر، از لحاظ بصری میتواند ارتباط خوبی با وب سایت یا فروشگاه اینترنتی ما بر قرار کند.
7- تعبیه امکان سرچ محصول:
برای این که حس راحتی کار با سایت را به کاربر القاء کنید، میتوانید ویژگی سرچ را در سایت خود تعبیه کنید. البته لازمه داشتن این ویژگی نیز، انتخاب نامی مناسب برای هر محصول یا تیتر اصلی موضوع است.
8- فراهم سازی انواع روش های مختلف پرداخت:
برای این که کاربر راحت باشد و به سایت اعتماد کند، روش های مختلف پرداخت را برای وی مهیا سازید. مثلا یکی از بهترین روش های پرداخت که باعث جلب اعتماد بیشتر کاربر میشود، امکان پرداخت در محل است.
دلایل مهم بودن مفهوم نرخ تبدیل
در فرمول نرخ تبدیل ، ما به ماندگاری کاربر در وب سایت تاکید زیادی داریم. البته باید این ماندگاری باعث شود تا کاربر ما به مشتری تبدیل شده و در نهایت از فروشگاه ما خرید کند. زمانی که کاربر در سایت، زمان بیشتری صرف کند و محصول مورد نظرش را پیدا نکند، از سایت خارج خواهد شد.
سایت محصول
اما اگر در سایت محصول مورد نظرش را بیابد، به خریدار تبدیل خواهد شد. این امر موجب بالا رفتن نرخ تبدیل وب سایت نیز خواهد شد. البته، کار هایی که ما انجام میدهیم تا نرخ تبدیل وب سایت ما بالا برود، باعث انجام این اتفاق میشود. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با فرمول نرخ تبدیل ، بیشتر آشنا کنیم. امیدواریم که برایتان مفید واقع شده باشد.