مقالات آموزشی

کاربردهای گوگل ترندز چیست؟ توضیحات جامعی ای که در این خصوص می توان در نظر گرفت

مفید بود؟

همواره مدیران سایت‌ها دغدغه یافتن کلمات کلیدی محبوب و تولید محتوا براساس این کلمات را داشته‌اند، تولید محتوا بر مبنای کلمه‌های کلیدی پرطرفدار می‌تواند ترافیک زیادی را به سوی سایت روانه کند، یکی از ابزارهای یافتن و تحلیل کلمات کلیدی محبوب و کلمات مرتبط، گوگل ترندز است، که در مقاله «گوگل ترندز چیست» شما را با این سرویس رایگان گوگل آشنا خواهیم کرد.

گوگل ترندز چیست؟

 

امروزه یکی از بهترین راه‌های جذب بازدیدکننده دائمی به سایت، تولید محتوای اصولی براساس کلمات کلیدی که کاربران در جستجوی آن‌ها هستند می‌باشد، در نتیجه با افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت، میزان فروش یا برند شدن سایت شما نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

ابزارهای گوناگونی برای یافتن کلمات کلیدی و میزان محبوبیت آن‌ها وجود دارد که گوگل ترندز «Google Trends» یکی از این سرویس‌ها است که به صورت رایگان در اختیار مدیران سایت‌ها قرار گرفته است.

گوگل ترندز به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی مورد نظر خود را با هم مقایسه کنید، و یا اینکه بفهمید کلمه مورد نظر شما در کدام شهر محبوبیت بیشتری دارد، همچنین در یافتن کلمات مرتبط نیز یاری‌رسان شما خواهد بود.

پیشنهاد میکنیم در این ارتباط با مطالعه مقاله گوگل کنسول چیست؟ اطلاعاتی در این زمینه بدست آورید.

کاربردهای گوگل ترندز چیست؟

1. تحقیق درباره کلمه کلیدی: با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر خود در کادر جستجو، میزان محبوبیت آن را می‌توانید به وسیله نمودار در بازه عددی ۰ تا ۱۰۰ مشاهده نمایید.

همچنین می‌توانید با تنظیم فیلترهایی که برای این بخش در نظر گرفته شده، تحقیقات خود را عمیق‌تر کنید.

مثلاً با تنظیم زمان از ۴ ساعت گذشته تا سال ۲۰۰۴ و همچنین زمان سفارشی قادر خواهید بود میزان محبوبیت و جستجوی واژه کلیدی خود را در این فواصل زمانی نظاره‌گر باشید.

2. یافتن کلمات مرتبط: با وارد نمودن کلمه کلیدی در کادر جستجو، در پایین صفحه در بخش «Related search terms»، کلمات و عبارت‌هایی که در حال رشد هستند و با کلمه کلیدی شما مرتبط هستند نمایش داده می‌شود.

3. عناوین و موضوعات مرتبط: همچنین در کنار Related search terms، بخش دیگری با عنوان «Related topics» وجود دارد که موضوع‌های مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر شما را شامل می‌شود.

4. پیش‌بینی ترندها‌: در قسمت موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر، گزینه‌هایی به شما نمایش داده می‌شود که در حال محبوب شدن هستند، و شما براساس این موضوعات می‌توانید به تولید محتواهایی بپردازید که جدید هستند.

5. هدف‌گذاری براساس موقعیت مکانی: یکی از قابلیت‌های گوگل ترندز، مشاهده میزان محبوبیت کلمات مورد نظر در شهرهای مختلف است، که با این ویژگی قادر خواهید بود برای یک شهر خاص، محصولات یا خدمات مورد نیاز همان شهر را تامین کنید.

آموزش استفاده از گوگل ترندز

در ادامه مقاله گوگل ترندز چیست به سراغ نحوه استفاده از این ابزار رایگان می‌رویم:

1. برای ورود به گوگل ترندز وارد سایت زیر شوید:

https://trends.google.com/trends/?geo=IR

2. از منوی باز شونده بالای صفحه، کشور ایران را انتخاب کنید.

3. در کادر جستجو کلمه یا عبارتی که قصد بررسی آن را دارید وارد نمایید و دکمه «Enter» را بزنید.

4. پس از دکمه اینتر، وارد صفحه‌ای می‌شوید که نموداری را به شما نمایش می‌دهد، این نمودار نشان دهنده میزان محبوبیت کلمه یا عبارت شما در بازه زمانی مشخصی است.

 

معرفی بخش‌های مختلف گوگل ترندز

• پس از وارد کردن کلمه مورد نظر و زدن دکمه اینتر، در زیر کلمات، یک منوی چهار گزینه‌ای را مشاهده خواهید کرد:

۱- اولین گزینه اختصاص به انتخاب کشور دارد، به عنوان مثال با انتخاب کشور ایران، میزان محبوبیت کلمه یا کلمات شما در ایران بررسی خواهد شد.

۲- آیتم بعدی مربوط به تاریخ است که شما می‌توانید انتخاب کنید که از چه بازه زمانی، میزان محبوبیت کلمه شما بررسی گردد.

۳- مورد بعدی مرتبط با انتخاب نوع دسته‌بندی موضوعی است که شامل گزینه‌های فراوانی از جمله هنر و سرگرمی، کتاب، تجارت، رایانه و … است.

۴- و گزینه آخر مربوط به انتخاب نوع جستجو می‌باشد که شامل جستجوی وب (پیش‌فرض)، جستجوی تصویر، جستجوی اخبار، خرید محصول و جستجوی یوتیوب است.

• در کنار کلمه‌ای که شما وارد کردید، این امکان را خواهید داشت که چهار کلمه دیگر را با انتخاب گزینه «افزودن مقایسه» به کلمه قبلی اضافه کنید تا فرآیند مقایسه این کلمات با هم را هم نظاره‌گر باشید.

• شما می‌توانید علاوه بر مقایسه ۵ کلمه با هم، از کلمات هم‌گروه هر کلمه نیز با افزودن علامت «+» برای قیاس گروهی هم استفاده کنید، به عنوان مثال:

گروه ۱: کفش اسپرت مردانه + کفش مجلسی مردانه + کفش کالج مردانه

گروه ۲: کفش اسپرت زنانه + کفش مجلسی زنانه

گروه۳: کفش بچه‌گانه

علامت + در اینجا به معنای «یا» است، و به این صورت می‌توان میزان محبوبیت گروهی کلمات را مشاهده کرد.

مقایسه کلمات محبوب در گوگل ترندز

 

• در ادامه مقاله گوگل ترندز چیست به بخش «Orientation over time» می‌رسیم که در آن نمودار را مشاهده می‌کنید که برای هر کلمه‌ای، یک رنگ خاص در نظر گرفته شده است.

همچنین این بخش قابلیت دانلود کردن به صورت فایل اکسل، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی یا قرار دادن کد اسکریپت آن در کدهای سایت را دارا می‌باشد.

• در قسمت تفکیک مقایسه‌ای براساس ناحیه «Area-based comparative breakdown» شما می‌توانید «شهر» را هم انتخاب نمایید تا میزان محبوبیت کلمات مورد نظر شما براساس شهرها تفکیک شود. (هر شهری که رنگ آن پررنگ‌تر باشد کلمه مورد نظر در آن شهر محبوبیت بیشتری دارد)

• در پایین صفحه دو قسمت دیگر وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به « موضوعات مرتبط» (Related topics) است که معمولاً با کلمه کلیدی مرتبط هستند، یعنی کاربران این موضوعات را هم جستجو کرده‌اند.

همچنین این بخش دارای دو گزینه افزایشی «Growing» و برتر «Superior» است، که اگر براساس افزایشی باشد یعنی جستجوی این موضوعات با رشد چشمگیری همراه بوده است.

اما اگر برتر انتخاب شده باشد، به معنای این است که این موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی، از محبوبیت بیشتری در جستجو برخوردار بوده‌اند.

• و بخش آخر اختصاص به «عبارت‌های جستجوی مرتبط» (Related search terms) دارد و عبارت‌های مرتبط با کلمه کلیدی را که کاربران جستجو کرده‌اند نمایش می‌دهد، همچنین این بخش هم براساس افزایشی و برتر قابل مشاهده است.

 

جمع‌بندی

تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی پرطرفدار و محبوب امری ضروری و غیرقابل انکار است، ابزارهای مختلفی برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارد، برای تعیین میزان محبوبیت کلمات کلیدی می‌توانید از سرویس رایگان گوگل ترندز استفاده نمایید.

همچنین از دیگر قابلیت‌های گوگل ترندز می‌توان به مقایسه کلمات محبوب با هم، یافتن کلمات، عبارت‌ها و موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی و … اشاره کرد.

که در مقاله گوگل ترندز چیست شما را با این ابزار قدرتمند و همچنین نحوه استفاده از آن آشنا کردیم

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.