به دنبال روش هایی برای ارتباط گرفتن با مشتریان خود و پیشرفت کسب و کار در اینستاگرام هستید ولی از نکات طلایی و بسیار مهم آن اطلاع چندانی ندارید؟ نگران نباشید با این 5 نکته بازاریابی در اینستاگرام را متحول کنید.
برای پیشرفت سریع بازاریابی در اینستاگرام باید چه کار کرد؟
اینستاگرام محلی برای ارتباط وسیع و گسترده با جمعیت زیادی از کاربران فعال در سراسر دنیاست و محلی برای برندها و کسب و کارهای هوشمندی است که می دانند چطور باید بازاریابی درست و بی نقصی انجام دهند و به همین دلیل اینستاگرام را انتخاب کرده اند.
با وجود اینکه بازاریابی در اینستاگرام فرصت های بی نظیری را فراهم کرده اما هنوز هم بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای مختلف هستند که بازاریابی در این پلتفرم را به خوبی انجام نمی دهند.
پیشنهاد میکنیم مقاله قابلیت جدید اینستاگرام به نام استیکر خرید برای استوری ها را مطالعه نمایید.
پس اگر شما هم می خواهید به سرنوشت آنها دچار نشوید و در این پلتفرم به موفقیت برسید، باید یاد بگیرید که چطور به صورت ارگانیک (غیرپولی) فالوورهای خود را افزایش دهید.
فالوور جمع کردن در اینستاگرام سخت نیست اما جمع کردن فالوور واقعی اینستاگرام در حیطه فعالیت خود که به احتمال خیلی زیاد محصول شما را هم خریداری کند، قضیه کاملا متفاوتی دارد چون هدف اصلی این است که فالوورهای واقعی و علاقه مند به فعالیت خود را جذب کنید.
شاید پروسه بازاریابی در اینستاگرام برای جذب فالوور واقعی و مشتری ساده به نظر برسد اما وقتی شروع به کار کنید، کاملا مشخص می شود که جستجوی کاربر و جذب آن واقعا گیج کننده و زمانبر است.
بسیاری از برندها از اپلیکیشن های تخصصی در زمینه بازاریابی در اینستاگرام استفاده می کنند تا در تسهیل این فرایند به آنها کمک کند. اگر به دنبال رونق کسب و کار و برند خود هستید و می خواهید به نتایج عالی در اینستاگرام دست پیدا کنید، حتما این 5 نکته بسیار مهم را رعایت کنید.
1- نسبت به مخاطب خود شناخت پیدا کنید
وقتی قصد برنامه ریزی برای استراتژی بازاریابی در اینستاگرام را دارید، تحقیق کردن در مورد مخاطب هدف باید یکی از اولین مواردی باشد که به آن خواهید پرداخت و در لیست کارهای ضروری شما خواهد بود.
با اینکه این کار خیلی ساده و واضح به نظر می رسد اما باز هم خیلی از صاحبان کسب و کار دقیقا نمی دانند که این کار چه معنایی دارد و چطور باید انجام شود.
باید قبل از شروع به بازاریابی در اینستاگرام، به درک کاملی از مخاطب خود برسید تا بتوانید محتوای بسیار خوبی تولید کنید، کپشن های بسیار جذابی بنویسید و بهترین زمان را برای پست کردن مطالب پیدا کنید.
انجام هرگونه اقدام کاربردی در مورد علایق، ترجیحات و رفتار مخاطبتان می تواند راه را برای داشتن استراتژی موفق بازاریابی در اینستاگرام هموار کند.
برای اینکه بهتر و سریعتر در مورد مخاطب هدف به شناخت کافی برسید، می توانید از ابزارهایی مثل Combin استفاده کنید که قابلیت سرچ پیشرفته دارد. شما می توانید به کمک این ابزار:
• برحسب نوع هشتگ سرچ کنید: مخاطب خود را در عرض 5 تا 10 دقیقه پیدا می کنید
• برحسب لوکیشن یا مکان سرچ کنید
• برحسب ترکیبی از هشتگ و مکان سرچ کنید
مثلا، تصور کنید که پروفایلی برای یک برند ساعت ایجاد کرده اید و به دنبال این هستید که به کمک بازاریابی در اینستاگرام بیشتر دیده شوید و مخاطبین بیشتری شما را پیدا کنید پس هدف شما این است اکانت هایی پیدا کنید که علاقه مند به محصول فروشی شما هستند.
در ابزار Combin، فقط کافیست در سمت چپ روی Search کلیک کرده و پست های مختلف را سرچ کنید.
مثلا فکر کنید که مخاطب شما از هشتگ هایی مثل #wristwatch، #watchesofinstagram، #watchoftheday و غیره استفاده می کند، پس شما هم می توانید به کمک این ابزار، هشتگ های گفته شده و مشابه آن را در فیلد مربوطه تایپ کرده و سرچ کنید.
حتی می توانید مکان خاصی مشخص کنید تا مشتریان احتمالی اطراف خود را پیدا کنید. این ویژگی برای کسب و کارهای محلی مثل برگ برنده عمل می کند.
وقتی تمامی تنظیمات و بخش های مختلف را داخل این برنامه مشخص کردید می توانید روی عبارت Find کلیک کنید. وقتی سرچ کردن این نرم افزار تمام شود می توانید پست های کاربران مختلفی را ببینید که متناسب با پارامترهای تعیین شده توسط شما نشان داده شده اند. حتی می توانید در نتایج سرچ، فیلترهایی هم اعمال کنید تا زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید.
2- در مورد رقیبان خود تحقیق کنید
رقیبان شما نیز دقیقا همان مخاطبین هدفی را دارند که شما هم دارید و شاید رقیبان شما کلی کار و تلاش و برنامه ریزی انجام داده باشند پس چرا از آنها به نفع خود برای بازاریابی در اینستاگرام استفاده نکنید؟
یکی از بهترین کارها برای پیدا کردن و جمع آوری فالوور بسیار زیاد این است که نزدیکترین و سرسخت ترین رقیبان خود را پیدا کرده و پس از آن مخاطبین آنها را بدزدید یعنی به سمت خودتان جلب کنید.
این افراد قبلا مقداری علاقه به حیطه فعالیت شما نشان داده اند در نتیجه خیلی راحت شما را به آنها متصل می کند و به راحتی هم می دانید که بیشتر چه مواردی را می پسندند.
حتی می توانید از قابلیت Users نرم افزار Combin استفاده کنید تا اکانت های خاصی را برای شما پیدا کند:
• فالوورها
• فالووینگ ها
• لایک کننده ها
• کسانی که کامنت می گذارند
3- اینفلوئنسرها را پیدا کرده و به کمک آنها اکانت خود را تبلیغ کنید
بازاریابی به کمک اینفلوئنسرها یک ترند رو به رشد در حیطه بازاریابی در اینستاگرام است چرا که این افراد می توانند محصولات یا اطلاعات برند شما را با مخاطبین ثابت خود به اشتراک بگذارند چرا که همیشه با فالوورهای خود به دلایل گوناگون در ارتباط هستند.
وقتی محصولی توسط اینفلوئنسر پیشنهاد می شود مثل این است که این محصول را یک دوست به شما پیشنهاد داده باشد. وقتی صحبت از همکاری با اینفلوئنسرها در نقش یک برند می شود، درجه اعتبار باید یکی از مهمترین فاکتورهایی باشد که بررسی خواهید کرد.
بهترین اینفلوئنسرها کسانی هستند که تعداد فالوورهای واقعی آنها که حقیقتا به پست های آنان علاقه مند هستند زیاد است به بیان دیگر این دسته از اینفلوئنسرها به معنای واقعی روی مخاطبین خود تأثیرگذار هستند.
مثلا، H&M یکی از بزرگترین جامعه های آماری فالووینگ های اینستاگرام را در زمینه مد و فشن به خود اختصاص داده و این بخاطر کمپین بازاریابی در اینستاگرام به کمک یک اینفلوئنسر زن است که محصولات آنها را تبلیغ می کند.
شرکت H&M برای کاتالوگ لباس های پاییزی خود در سال 2017 با Julie Sariñana به عنوان وبلاگ نویس معروف صنعت مد و Ela Velden به عنوان یک مدل همکاری داشت که در واقع 2 اینفلوئنسر معروف هستند.
اگر شما علاقه مند به این شیوه بازاریابی در اینستاگرام شدید، باید بگوییم که خوشبختانه راه های زیادی برای پیدا کردن اینفلوئنسرهای مختلف در حیطه کاری خود دارید.
اگر از Combin استفاده می کنید، می توانید از طریق بخش User Search اقدام کنید. وارد لیست Users شده و نام کاربری رقیبان خود را وارد کنید.
سپس نتایجی که به شما نشان داده می شود را برحسب تعداد فالوورها مرتب کنید – مواردی که در رتبه های بالاتر هستند، فالوور بیشتری دارند و در نتیجه همان اینفلوئنسرهایی هستند که باید با آنها همکاری کنید.
حتی می توانید برحسب پست هم سرچ کنید و برای این کار کافیست در قسمت سرچ، نام اکانت ها، هشتگ ها یا مکان های مربوط به خود را جستجو کنید.
سپس می توانید به دنبال پروفایل هایی بگردید که بیشتر از همه پست آپلود می کنند و تصمیم بگیرید که با کدام یک می خواهید همکاری کنید.
حتما به خاطر داشته باشید که نتایج نشان داده شده را برحسب تعداد فالوورها، لایک ها و کامنت ها مرتب کنید چون اکانت های اینستاگرامی که بعد از مرتب کردن (Sorting) در رتبه های بالا نشان داده می شود، اینفلوئنسرهایی هستند که باید با آنها همکاری داشته باشید.
اما قبل از اینکه با یکی از اینفلوئنسرهایی که پیدا کرده اید شروع به همکاری کنید، مقداری زمان صرف کرده و کاملا در مورد این افراد و حضور اجتماعی آنان تحقیق کنید مثلا جدای از تعداد فالوور بررسی کنید که:
• آیا در هر یک از پست ها میزان مشارکت مخاطبین آنها قابل توجه است؟
• آیا واقعا مخاطبین آنها به چیزی که این اینفلوئنسرها می گویند اهمیت می دهند؟
• با چه برندهای دیگری همکاری دارند؟ کمپین این برندها در چه زمینه ای است؟
• آیا واقعا معتبر هستند و فالوورهای آنها واقعی است؟
4- تا حد امکان آپدیت و فعال باشید
نکته مهم بعدی در مورد بازاریابی در اینستاگرام فعالیت و مشارکت شماست چرا که پایه و اساس همه شبکه های اجتماعی بر مشارکت و فعالیت استوار است و نه اینکه چقدر فالوور دارید.
تعجب نکنید اما تعداد شرکت هایی که در مورد رشد و ترقی بازاریابی در اینستاگرام دائما سرچ می کنند اما نسبت به این اصل ساده در بازاریابی شبکه های اجتماعی غافل هستند، بسیار زیاد است.
درست است که ارسال محتواهای با کیفیت به شکل منظم باعث جلب توجه بیشتری از سمت مخاطب هدف شما می شود اما موردی که در واقع باعث می شود بازدید کنندگان معمولیِ پروفایل شما را به هواداران برند و طرفداران واقعی و وفادار تبدیل کند، مکالمات و ارتباطاتی است که با آنها برقرار می کنید.
مثلا همین که به یک سؤال در بخش کامنت پاسخ می دهید یا حتی به پیام ارسال شده از سمت مخاطبین در دایرکت جواب می دهید کمک می کند تا روابط عمیق تری با فالوورهای خود ایجاد کنید.
برای اینکه بازاریابی در اینستاگرام با این اصل مهم پیشرفت کند، لازم است که روزانه محتواهای اورجینال و غیر کپی ارسال کنید و هم اینکه تجربه شخصی خود را در ارسال پست های خاص خودتان بالاتر ببرید.
برای اینکه تعداد فالوورهای خود را افزایش دهید، مطالب محتوا را از اکانت های مختلفی که به نظر شما الهام بخش و مرتبط هستند جمع آوری کنید حتی اینکه محتوای تولیدی کاربران را دوباره پست کنید، ایده عالی به نظر می رسد.
اینستاگرام به برندها امکان تست کردن فرصت های مختلف را می دهد. مثلا اگر برند مطرحی هستید، این ریسک را بپذیرید و هر دفعه از یک قابلیت جدید اینستاگرام برای خود استفاده کنید مثل استوری ها، لایو اینستاگرام و استیکرهای پرسشی، با این کار به فالوورهای خود نشان می دهید که آپدیت هستید.
در صورتی که دائما و به شیوه های مختلف با مخاطبین خود در ارتباط باشید، اینستاگرام هم رفته رفته محتوای شما را در فید مخاطبین قرار خواهد داد و در نتیجه وقتی محتوای شما مناسب باشد، تعداد پست و کامنت های آن افزایش پیدا خواهد کرد.
به همین منوال وقتی مشارکت مخاطبین در پست های شما بالاتر رود، مشخص می شود که بازاریابی در اینستاگرام را به خوبی پیاده سازی می کنید و این شرکت نیز محتوای شما در بخش پست های برتر (Top) و فید اکسپلور تبلیغ خواهد کرد.
پس هدف شما از بازاریابی در اینستاگرام نباید فقط افزایش تعداد فالوور باشد بلکه باید روابط قوی و طولانی مدتی هم با فالوورهای خود ایجاد کنید.