در اینستاگرام اصطلاحاتی وجود دارد که دانستن آن ها موجب میشود تا کار با این شبکه اجتماعی برای ما راحت تر شود. از جمله این اصطلاحات، فالوور و لایک است. اما برای اینکه مفهوم هر یک از این ها را به راحتی متوجه شویم، هر کدام از آن ها را جداگانه توضیح خواهیم داد.
لایک، یعنی پسندیدن یا دوست داشتن یک عکس یا یک ویدیو در اینستاگرام. زمانی که شخصی در اینستاگرام اقدام به انتشار پستی میکند، شما میتوانید با عمل لایک، پسندیدن پست وی را به او اطلاع دهید. عمل لایک کردن را نیز فالوور انجام میدهد. یعنی شما در نقش فالوور، اقدام به لایک کردن پست طرف مقابل میشوید. فالوور و لایک از مهم ترین آرگومان های بالا رفتن محبوبیت شما در اینستاگرام هستند.
انتشار پست جدید
فالوور یعنی افرادی که دوست دارند هر لحظه مطالب شما را ببیند و از آن با خبر شوند. به همین دلیل اقدام به دنبال کردن شما کرده اند. فالوور ها به هنگام انتشار پست جدید از سوی شما، اقدام به لایک کردن آن میکنند. پس نتیجه میگیریم که ارتباط مستقیمی بین فالوور و لایک وجود دارد.
به همین دلیل هر چقدر تعداد فالوور شما بیشتر باشد، تعداد لایک های دریافتی شما از سوی فالوور ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در ضمن، instagram، بیشتر افراد یا پست هایی را به شما نشان میدهد که بیشتر در مورد آن ها جستجو یا لایک کرده اید.
لایک و فالوور چقدر اهمیت دارد؟
یکی از قابلیت های کاربردی اینستاگرام، لایک کردن و فالو کردن است. زمانی که فردی میخواهد پیجی را فالو کند، ابتدا وارد آن میشود و محتوای آن را چک میکند. در صورتی که محتوا پیج برایش جذاب بود اقدام به فالو کردن پیج میکند و پس از آن محتوا های موجود در آن را لایک میکند. به عبارتی، داشتن فالوور و لایک بالا، نیاز به داشتن محتوایی جذاب و کاربر پسند است.
یکی از نکات مهمی که بیشتر مورد توجه کاربران اینستاگرام میشود، تعداد لایک های پستی است که میبینند. هر چقدر تعداد لایک های پست، بیشتر باشد کاربر بیشتر به خواندن پست و ایجاد تعامل با آن ترغیب میشود.
خرید لایک، کاری درست یا نادرست؟!
امروزه عده ای اقدام به خرید لایک برای پست هایشان در اینستاگرام میکنند. منظور آن ها از این کار ممکن است ترغیب کاربر به سمت پیج آن ها باشد. اکثرا پیج هایی با موضوعات فروشگاهی دست به انجام چنین کار هایی میکنند.
اما بهتر است بدانید که همیشه ارتباط مستقیمی بین تعداد فالوور و لایک های یک صفحه اینستاگرامی وجود دارد. گاها دیده شده است که هیچ رابطه ای بین تعداد فالوورها و لایک های پیج وجود ندارد. انجام چنین کارهایی نه تنها باعث افزایش بی اعتمادی کاربران میشود، بلکه ضرر های جبران ناپذیری نیز به صفحه اینستاگرامی وارد خواهد کرد.
ارتباط مستقیم لایک و فالوور
همان طور که گفتیم، فالوور و لایک ارتباط مستقیمی با یک دیگر دارند. به عنوان مثال، فرض کنید شما دارای 1000 نفر فالوور هستید. سپس اقدام به انتشار پستی در مورد موضوعی میکنید. ابتدا پست شما به 10 درصد از فالوورهایتان نمایش داده میشود.
حال فرض کنید که تعداد لایک های اولیه پست شما بیشتر بود. در این صورت به تدریج، پست شما به مخاطبان دیگر شما نمایش داده میشود. اگر پست شما به قدری جذاب و کاربرپسند باشد و در ساعات اولیه انتشار آن، مقدار زیادی لایک و کامنت دریافت کنید، ممکن است وارد محیط Explore شود.
رشد کسب و کار با فالوور و لایک
یکی از راه های رشد هر کسب و کاری در شبکه اجتماعی اینستاگرام، شناخته شدن آن است. اما این شناخته شدن به همین راحتی هم نیست. مهم ترین معیار هایی که باعث میشود تا کسب و کار در شبکه اجتماعی رشد کند و شناخته شود، فالوور و لایک است. هر چقدر میزان مخاطبان یا فالوورهایتان بیشتر باشد، تعداد لایک شما نیز بیشتر خواهد شد و رتبه پست شما را در اینستاگرام افزایش خواهد داد. همچنین اگر از هشتگ های مرتبط با موضوعتان استفاده کنید، میتوانید به راحتی وارد Explore اینستاگرام شده و شانس دیده شدن خود را چندین برابر افزایش دهید.
تاثیر لایک بر محتویات Explore
یکی از الگوریتم های هوشمندانه ای که اینستاگرام آن را طراحی کرده، این است که هر شخصی با توجه به علایق و سلیقه هایش، میتواند پست های مورد نظر خود را در محیط Explore ببیند. نحوه کار این الگوریتم به این شکل است که اگر کاربر اقدام لایک چند تصویر یا پست شبیه به هم اقدام کند، اینستاگرام تشخیص میدهد که این فرد به این موضوع علاقه دارد. به همین دلیل در قسمت Explore اینستاگرام، پست هایی مشابه با آن نمایش داده میشود. با بررسی این موضوع در میابیم که فالوور و لایک، ارتباط مستقیمی با یک دیگر دارند.
اهمیت بالا بودن لایک بیشتر است یا فالوور؟
در بحث مارکتینگ اینستاگرام، اصولا باید به هر یک از این موضوعات توجه ویژه ای داشت. برای مثال وقتی وارد پیجی میشویم و میبینیم که تعداد فالوور های آن 5 هزار نفر است ولی تعداد لایک های آن به 200 عدد هم نرسیده است.
این به این معنی است که فالوور و لایک این پیج، با هم همخوانی ندارند و به عبارتی میتوان گفت که فالوور های آن فیک است. ارزش بالا بودن تعداد فالوور، آن هم به شرط واقعی بودن آن، تقریبا برابر با ارزش تعداد لایک زیاد است. اما نباید فاصله عددی فالوور و لایک شما زیاد باشد. زیرا در ذهن کاربر، شک بر انگیخته میشود.
سخن پایانی
همان طور که گفته شد، اینستاگرام میتواند یک سکوی پرتاب پر قدرت برای رشد کسب و کار شما باشد. به شرط اینکه قوانین و قواعد آن را به صورت اصولی و کامل رعایت کنید. همیشه جذب فالوور و لایک از چالش های مهم پیج ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
طبیعتا داشتن فالوور های زیاد و تعداد لایک بیشتر، کاربران را ترغیب به فالو کردن پیج خواهد کرد و شانس ورود به Explore را افزایش خواهد داد. البته باید دقت داشت که جذب فالوور و لایک نباید از راه های غیرقانونی باشد. زیرا تمام فالوور هایی که از راه غیر قانونی وارد پیج شما بشوند، تاثیر منفی خود را بر روی صفحه اینستاگرامی شما خواهد گذاشت.