مقالات آموزشی

سرچ کنسول چیست؟ و سرچ کنسول چند صفحه را بررسی می‌کند و چه میزان اهمیت دارد؟

مفید بود؟

زمانی که یک وب سایت را تأسیس می‌کنید، قطعاً به دنبال این هستید که هر طور که شده، از طریق روش‌های مختلف آن را ارتقا دهید و مخاطبان بیشتری را جذب کنید. در این مقاله قصد داریم سرچ کنسول را به شما معرفی کنیم و توضیح دهیم که سرچ کنسول چند صفحه را بررسی می‌کند و چه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد.از طرفی شاید می‌خواهید فواید کارهایی که انجام داده‌اید را بسنجید تا ببینید کدام روش مؤثرتر بوده تا دفعه بعدی بیشتر از آن استفاده کنید و کار خود را بهبود ببخشید. پس با ما همراه باشید.

سرچ کنسول چیست؟

قبل از اینکه توضیح دهیم که سرچ کنسول چند صفحه را بررسی می‌کند، باید اول آن را برایتان توضیح دهیم.
سرچ کنسول یا کنسول جستجوی گوگل یکی از بهترین ابزارهایی است که برای سئو استفاده می‌کنند؛ ابزاری که استفاده از آن رایگان است و روی هر پلتفرمی می‌توان از آن کمک گرفت.

 

سرچ کنسول گوگل چند صفحه را بررسی می‌کند

از طریق این ابزار می‌توانید عملکرد وب سایت خود را متوجه شوید و ببینید آیا وب سایت با موتور جستجوی گوگل سازش پذیری و تطابق دارد یا نه.
از طریق این ابزار می‌توانید رتبه سایت خود را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را ارتقا دهید و مشکلات فنی را برطرف کنید، زیرا متوجه می‌شوید که مشکلات دقیقاً در کجا هستند و ریشه در چه چیزی دارند. برای اینکه متوجه شوید که سرچ کنسول چند صفحه را بررسی می‌کند، در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالتان برسید.

سرچ کنسول چند صفحه را بررسی می‌کند و چه میزان اهمیت دارد؟

زمانی که از این ابزار استفاده می‌کنید تا گزارش‌های مختلف را ببینید و بخش‌های مختلف سایت خود را بررسی کنید، می‌توانید از طریق آن صفحات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و وضعیت آنها را زیر نظر بگیرید.
سرچ کنسول گوگل چه معیارهایی را در نظر می‌گیرد؟
بررسی‌هایی که توسط سرچ کنسول در اختیار قرار می‌گیرد، به طور کل سنجش‌های خاصی را مد نظر قرار می‌دهد که در این قسمت ۴ مورد آن را به شما توضیح خواهیم داد.

کلیک

از طریق سرچ کنسول می‌توانید متوجه شوید که کدام صفحه سایتتان بعد از جستجوی کلمه کلیدی در گوگل چه تعداد کلیک داشته است.

میزان  impression

این سنجش معیاری است که به شما نشان می‌دهد تعداد دفعات نمایش صفحه سایتتان در جستجوی گوگل چقدر بوده است. یعنی هر چقدر این کلیک‌ها بیشتر باشد، تعداد impression بیشتر است.

نرخ کلیک

توسط این معیار می‌توانید متوجه شوید که کاربر چه تعداد دفعات روی لینک سایت کلیک کرده است. توجه کنید که این موضوع مربوط به مطالب سایت نیست، بلکه فقط تعداد کلیک روی لینک سایت را نشان می‌دهد.

میانگین رتبه 

در این بخش می‌توانید میانگین رتبه سایت برای کلمات کلیدی را ببینید که بستگی به موقعیت کاربران و دستگاهی دارد که کاربر هنگام بازدید از سایت، از آن استفاده می‌کرده که با توجه به این دو مورد، رتبه‌ها متغیر خواهند بود.

 

بعد از اینکه این ابزار را به کار می‌بندید و آن را باز می‌کنید، یک قسمت مربوط به گزارش اجمالی گزارش کلی وجود دارد. در این قسمت متوجه می‌شوید که وضعیت کلی سایت و تعداد کلیک‌هایی که دریافت کرده‌اید، در قسمت نتیجه جستجوی گوگل چقدر بوده و وضعیت آن به طور کلی چگونه است.
یعنی با یک نمودار کلی از تعداد کلیک‌ها در صفحات مختلف مواجه هستید. همچنین می‌توانید ببینید که روند تغییرات این تعداد کلیک چقدر بوده و آنها را در بازه‌های زمانی مشخص با یکدیگر مقایسه کنید.

گزارش عملکرد

زمانی که صفحات بعدی را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که گزارشی از عملکرد شما در این ابزار وجود دارد. یعنی شما می‌توانید اطلاعات موجود در سایت را از طریق گروه‌بندی‌های مختلف مشاهده کنید و آنها را بررسی کنید. مثلاً نتایج را بر اساس کشوری که در آن هستید، مورد بررسی قرار دهید.

این اطلاعات به شدت کمک کننده هستند. از طریق آنها می‌توانید ببینید که عملکرد سایتتان داخل گوگل چگونه است و چه تغییرات غیر منتظره‌ای در راه هستند که از طریق آنها رتبه‌ببندی سایت را به انجام برسانید.
در قسمت گزارش عملکرد می‌توان نتایج را بر اساس متن، کشور یا عوامل مختلف جستجو کنید و در صفحه گزارش عملکرد ببینید.

بازرسی آدرس 

قسمت دیگری در سرچ کنسول وجود دارد، این که از طریق آن می‌توانید آدرس هر صفحه که مد نظرتان است را وارد این قسمت کنید تا ببینید که وضعیت آن صفحه چگونه است و گوگل آن را چگونه ارزیابی می‌کند. به عنوان مثال زمانی که یک محتوای جدید تولید کرده‌اید و می‌خواهید عملکرد آن را در گوگل ببینید، می‌توانید از این قسمت استفاده کنید تا متوجه آخرین تغییرات بشوید.

 

اگر به دنبال اطلاعات کامل‌تری هستید، می‌توانید گزینه Coverage را نیز انتخاب کنید که اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد و ببینید که آخرین صفحه که توسط ربات گوگل بررسی شده، کدام است و چه وضعیتی دارد. یعنی در واقع اطلاعات کاملی از بررسی سایتتان توسط ربات گوگل در اختیارتان قرار می‌دهد که احتمالاً تا به اینجا به طور حدودی متوجه شدید که سرچ کنسول چند صفحه را بررسی می‌کند.

گزارش فهرست شدن

برای اینکه بتوانید یک سئوی خوب داشته باشید، باید اطمینان حاصل کنید که مطالب توسط گوگل به خوبی فهرست می‌شوند. دقیقاً می‌توانید از این آپشن استفاده کنید تا به بررسی صفحات فهرست شده در سرچ کنسول بپردازید که برای و بسترهایی که مدام در حال تولید صفحات جدید هستند، یک گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود.

اما نکته‌ای که باید توجه کنید، این است اگر به صورت مداوم محتوا تولید می‌کنید، صفحات فهرست شده یا ایندکس شده باید مدام افزایش پیدا کنند. در چنین حالتی یعنی هیچ مشکلی در کار نیست و صفحات سایت توسط ربات گوگل به خوبی دیده می‌شود اما اگر متوجه سقوط ناگهانی در نمودار شدید، یعنی مشکلی در فایل robots.txt وجود دارد که باعث می‌شود صفحاتتان توسط گوگل خیلی رویت نگردد.

جمع‌بندی 

احتمالاً تا الان متوجه شدید که Google Search Console

تا چه حد می‌تواند به شما کمک کند که سایتتان را بررسی کرده و ارتقا دهید. مهم‌تر از همه اینکه به پاسخ سؤالتان رسیدید که سرچ کنسول چند صفحه را بررسی می‌کند.
از تمام نکات بیان شده در جهت رسیدن به پاسخ درست و مد نظر خود بهره ببرید. سرچ کنسول ابزاری بسیار توانا است که بسیاری از مسائل را برای شما حل خواهد کرد.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.