مقالات آموزشی

آشنایی کامل با نکات دستوری نوشتن، طراحی و تبلیغ کتاب الکترونیک

مفید بود؟

اگر هدف شما این است که بازدیدکنندگان را به ثبت نام کنندگان، مشتریان و یا اعضای خود تبدیل کنید، استفاده از کتاب الکترونیک در استراتژی تولید محتوا یک روش هوشمندانه برای انجام این کار است. کتاب الکترونیک یک روش خلاقانه برای جذب مشتری و اعضای جدید از طریق طراحی محتوای آموزنده با قالب بندی زیبا است. در این راهنما تمام فرآیندهای طراحی کتاب الکترونیک از تحقیق گرفته تا طراحی، تبلیغ و فراتر از آن را شرح می دهیم. اجازه دهید کار را آغاز کنیم.

کتاب الکترونیک چیست؟

اصطلاح «ebook» در حقیقت فرم کوتاه شده «electronic book» است و به قالب دیجیتالی محتوایی اشاره دارد که در کامپیوتر، دستگاه موبایل و یا حتی کتاب خوان الکترونیک قابل مطالعه است. خوانندگان می توانند کتاب الکترونیک را به صورت مستقیم از صفحه نمایش مطالعه کنند و یا آن را به شکل یک سند pdf دانلود کنند.

به این صورت کتاب الکترونیک را می توان به راحتی از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل کرد. زمانی که صحبت از بازاریابی محتوا به میان می آید کتاب الکترونیک یک سند pdf قابل دانلود است که در صفحات وب سایت و یا پست وبلاگ ها قرار داده می شود.

 بعد از آن کاربر میتواند با کلیک بر روی لینک، کتاب الکترونیک را دانلود کنند. در شکل دیگر، کاربران برای دسترسی به‏pdf کتاب الکترونیک باید فرم ثبت نام اطلاعات خود را وارد کنند و سپس از طریق ایمیل آن را دریافت کنند.

اصلا چرا باید کتاب الکترونیک بنویسیم؟

در نگاه اول، نوشتن کتاب الکترونیک می تواند یک روش جذاب و ساده برای تبدیل پست وبلاگ به سند قابل دانلود باشد. با این حال کتاب الکترونیک در حقیقت اهداف زیادی در بازاریابی محتوا دنبال می کند. طراحی کتاب الکترونیک یکی از بهترین روش ها برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه و اعضا است.

  • فرصتی برای ایجاد آهنربای جذب لید (Lead)

آیا قصد دارید بازدید کنندگان خود را به مشتری و یا ارباب رجوع تبدیل کنید؟ این شکاف را می توانید با نوشتن کتاب الکترونیکی شروع کنید که مخاطبان چارهای جز کلیک بر روی آن ندارند. با ایجاد محتوای رایگان، به کاربران خود این فرصت را می دهید تا خیلی ساده اطلاعات ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند. اگر بتوانید کتاب الکترونیکی بنویسید که مورد علاقه آنها باشد آنگاه تمایل آنها به ثبت نام و احتمالاً تبدیل شدن به مشتریان بالقوه در آینده را افزایش می دهید.

  • مشترک جدید جذب می کنید

مشکل وجود ایمیل های اسپم باعث شده تا بسیاری از کاربران در مورد ثبت نام ایمیلی مردد باشند، اما در مورد کتاب الکترونیک چنین نیست. زیرا کاربران به ازای در اختیار قرار دادن آدرس ایمیل خود محتوای بسیار ارزشمند دریافت می کنند.

 کدام یک از جملات زیر قانع کننده تر بنظر می رسد:

« به لیست ایمیل ما بپیوندید»

 یا…

«محتوای رایگان هکر بازاریابی خود را دریافت کنید»

 اگر در محتوای خود ارزش قرار دهید کاربران نسبت به پیوستن به لیست ایمیل شما کمتر مردد خواهند بود.

  • به تبلیغات رسانه های اجتماعی اضافه می کنید 

 راه اندازی کمپین در رسانههای اجتماعی شاید دشوار باشد، اما با ارائه محتوای ارزشمند و رایگان به فالوورهای خود آن را آسان می کنید. یک فراخوان عمل مانند «هم اکنون ثبت نام کنید» ممکن است چندان مجاب کننده نباشد، اما تبلیغ یک کتاب الکترونیک پر ارزش که حاوی نکات و ترفندهای جذاب باشد، جذاب تر به نظر می رسد.

 زمانیکه فالوورها به دنبال ثبت نام کتاب الکترونیک، اطلاعات ایمیل خود را در اختیارتان قرار می دهند، می توانید از طریق کمپین بازاریابی ایمیل آنها را دنبال کنید و اقدامات بیشتری انجام دهید.

  •  E-A-T

 ارائه اطلاعات رایگان همیشه یک روش خوب برای جلب اعتماد مخاطبان است. دلیل آن این است که شما قبل از آنکه به فکر تبلیغ و یا فروش باشید، به دنبال اطلاعرسانی و آموزش هستید. این موضوع به شما کمک می کند تا اعتبار آنلاین بیشتری به دست آورید و یا به عبارتی E-A-T.

 با طراحی کتاب الکترونیک در حقیقت به یک منبع ارزشمند تبدیل می شوید که هر نویسنده ای می تواند به محتوای شما ارجاع دهد. این یک روش قدرتمند برای تقویت اعتبار از نظر سئو است. همینطور می توانید به یک ناشر مستقل تبدیل شوید و از طریق سایت های دیگر مانند آمازون و iTunes لینک به دست آورید.

 در نهایت به کمک نوشتن کتاب الکترونیک می توانید افراد را به لیست ایمیل خود هدایت کنید و از آنها بخواهید با شما همکاری کنند یا محصولات شما را خریداری کنند.

 به عنوان مثال:

می توانید یک کتاب الکترونیک مانند «ده دلیل اینکه چرا وبسایت شما بازدید نمی خورد» بنویسید و آن را در اختیار مخاطبان خاص قرار دهید. سپس یک کمپین بازاریابی ایمیل هدفمند راه اندازی کنید و از کاربران بخواهید با شرکت شما برای طراحی یک استراتژی هدفمند تماس بگیرند.

 کتاب الکترونیک در دسترس همگان است و تنها مخصوص مخاطب خاص نیست، اما با نوشتن برای مخاطب خاص میتوانید نتایج ملموسی از بازاریابی محتوای خود به دست آورید.

راهنمای نوشتن راه اندازی و تبلیغ کتاب الکترونیک 

در مورد هر موضوعی می توان کتاب الکترونیک تهیه کرد و از آن برای هر قشر و هر کسب و کاری استفاده کرد. نوشتن، طراحی و تبلیغ کتاب الکترونیک بسیار آسان است و مهم نیست که از چه سطح مهارتی برخوردار هستید.  در زیر شما را با مرحله به مرحله طراحی کتاب الکترونیک برای برند آشنا می کنیم:

 گام اول: در مورد کتاب الکترونیک خود تحقیق کنید و طرح کلی آن را تهیه کنید

 چیدمان اولیه کتاب الکترونیک از همان آغاز بسیار اهمیت دارد.   بدون داشتن برنامه ممکن است زمان و انرژی خود را صرف تهیه کتاب الکترونیکی قرار دهید که بعداً متوجه می شوید باید همه کارها را از اول انجام دهید. هنگامی که صحبت از طراحی محتوای کتاب الکترونیک میشود تحقیق و چیدمان بهترین دوستان شما هستند.

  • موضوع خود را انتخاب کنید

اول از هر چیزی موضوعی انتخاب کنید که مورد علاقه مخاطبان هدف شما است :

  1. آنها چه چیزی می خواهند بدانند؟
  2. در چه زمینه ای نیاز به کمک دارند؟
  3. آیا در زمینه خاص به اطلاعات بیشتری نیاز دارند؟

 هدف شما یافتن موضوعی است که برای آنها غیرقابل اجتناب باشد

چند موضوع زیر را در نظر بگیرید:

  1.  ۱۰ نکته برای بازسازی آشپزخانه خود
  2.  راهنمای رایگان ایجاد کمپین ایمیل از ابتدا تا پایان
  3.  اشتراک کارشناسان: ۱۶ راز در مورد صنعت سئو
  4. ۲۳ ایده پست وبلاگ برای پر کردن تقویم محتوا

 

  • برنامه داشته باشید

پس از تعیین موضوع، زمان آن است که در مورد تهیه کتاب الکترونیک خود برنامه ریزی کنید. این فرایند مشابه برنامهریزی برای نوشتن یک پست وبلاگ یا صفحه وبسایت است:

  1. یک عنوان برای کتاب الکترونیک خود انتخاب کنید
  2. بر روی کلمات کلیدی و حجم جستجو تمرکز کنید
  3. موضوع خود را در گوگل سرچ کنید و دریابید رقبای دیگر در این زمینه چه می کنند
  4. در مورد موضوع خود تحقیق کنید تا به آمار، مثال ها و مطالعات موردی دست یابید
  5. ببینید چگونه می توانید بیشترین ارزش را به خوانندگان خود ارائه دهید
  6. برای هر بخش یک طرح کلی ایجاد کنید
  7. یک صفحه وب سایت یا پست وبلاگ برای قرار دادن کتاب الکترونیک خود ایجاد کنید
  8. برای محتوای صفحه و یا پست برنامه ریزی کنید
  9. برای اینکه کاربران بتوانند کتاب الکترونیک را دانلود کنند یک فرمثبتنام قرار دهید

 زمانی که یک طرح و برنامه کلی تهیه کردید، آسانتر می توانید کتاب الکترونیک خود را طراحی کنید و برای آن محتوا تولید کنید. همچنین این مورد به شما کمک میکند در زمان و پولی که قرار بود برای رفت و آمد با یک طراح یا نویسنده قرار دهید صرفه جویی کنید. همچنین داشتن برنامه از ابتدا همه چیز را آسان تر می کند.

 نکته سئو:

اگر هدف اصلی شما از طراحی کتاب الکترونیک به دست آوردن ترافیک ارگانیک بیشتر است، آنگاه باید پیش از اقدام به نوشتن آن در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید. پس از این که موضوع خود را انتخاب کردید به دنبال کلمات کلیدی مرتبط با آن بگردید. آیا صفحه وب سایت شما در حال حاضر ترافیک زیادی به دست می آورد؟

اگر اینطور است این یعنی اینکه وبسایت شما محبوب است و کاربران احتمالاً به دنبال اطلاعات بیشتر از جانب شما هستند. در این زمینه شما می توانید از روش آسمان خراش برای افزایش ترافیک موتور جستجو به وب سایت خود استفاده کنید.

سپس یک کتاب الکترونیک طراحی کنید و یک فراخوان عمل در آن قرار دهید و بعد از آن از طریق فرم ثبت نام کتاب الکترونیک، شروع به جمع آوری لید کنید. تا آنجا که میتوانید به مخاطب خود ارزش ارائه دهید تا در مراحل بعدی به دنبال محصولات و خدمات دیگر شما باشند.

گام دوم: طراحی کتاب الکترونیک

قبل از نوشتن کتاب الکترونیک باید ساختار آن را تعیین کنید. به این ترتیب اطمینان حاصل میکنید که کتاب شما ویژگی های ظاهری یک کتاب الکترونیک را دارد و مملو از اطلاعات است.

  •  نمونه های دیگر را مقایسه کنید

در گوگل موضوع خود را سرچ کنید تا از کتاب های الکترونیک و پست های وبلاگ موجود ایده جمع آوری کنید. آنگاه دریابید چطور می توانید ارزش بیشتری نسبت به آنها در محتوای خود قرار دهید. مقایسه کنید که آیا کتاب های الکترونیک برتر دارای تصاویر و نمودارهای فراوان هستند. اگر چنین است شما نیز به کتاب الکترونیک خود نمودار و تصویر اضافه کنید.

 همچنین نظرات کاربران را در سایت های آمازون بررسی کنید و ببینید که آیا خوانندگان به کتاب الکترونیک خاصی علاقه دارند یا خیر. سپس از این بینش در طراحی های خود استفاده کنید. به عنوان مثال بسیاری از کتاب های ۲۰ الی ۳۰ سال پیش با طراحی بهتر دوباره منتشر می شوند و به سرعت به فروش میروند. همه چیز به طراحی بستگی دارد.

  • جلد کتاب را طراحی کنید

 در مورد کتاب های الکترونیک موفق دیگر در بازار تحقیق کنید

  1. آن ها از چه رنگ هایی استفاده می کنند؟
  2. چگونه آن را در موضوع خود گنجانده اند؟
  3. از چه فونتی استفاده کرده اند؟
  4. آیا دارای تصاویر هستند؟

به این فکر کنید که چگونه می توانید یک طراحی بهتر تولید کنید علاوه بر آن طراحی شما باید با موضوع کتاب همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است یک وکیل مربوط به امور تصادف کتاب الکترونیکی با موضوع « 9 کاری که باید بعد از تصادف انجام دهید» تولید کند. جلد این کتاب میتواند یک فرد نگران را نشان دهد که به صحنه تصادف نگاه می کند.

 متن آن میگوید« نگران نباشید. از طریق اقدامات قانونی خود را محافظت کنید.»  طراحی جلد و متن را میتوان به کمک ابزارهایی مانند فتوشاپ و یا استخدامی طراح گرافیک تولید کرد.

  •  طراحی داخل کتاب

 متن داخل کتاب نیز باید جذاب بوده و از ساختار، شفافیت، رنگ های جذاب و گیرا بهره برده باشد.

 به کمک روش های زیر می توانید یک طراحی جذاب برای کتاب خود تهیه کنید:

  1. به جای استفاده از پاراگراف های بزرگ از باکس های کوچک حاوی متن استفاده کنید
  2. از تصاویر و نمودارها به جای متن استفاده کنید
  3. از رنگ متناسب با برند خود استفاده کنید
  4. از المان های تعاملی مانند دکمه ها و تصاویر پیمایشی استفاده کنید
  5. در صورت امکان از ویدیو در داخل کتاب استفاده کنید
  6. لینک صفحات اجتماعی خود را قرار دهید
  7. نکات را به بخش های کوچکتر قابل مفهوم تقسیم کنید
  8. از فونت پررنگ برای برجسته کردن نکات مهم صفحه استفاده کنید

داشتن طراحی شیک باعث می شود کتاب الکترونیک شما به یاد ماندنی شود و به احتمال بیشتر توسط خوانندگان به اشتراک گذاشته شود. علاوه بر آن هضم محتوا را آسان تر می کند وخوانندگان احساس میکنند که بیشترین ارزش ممکن را از آن به دست آورده اند. این همان چیزی است که برای اعتبار و نرخ تبدیل شما اهمیت زیادی دارد.

گام سوم: محتوای کتاب الکترونیک خود را بنویسید

هدف از نوشتن کتاب الکترونیک دستیابی به مشترکین جدید و اعتبار در اینترنت است. بنابراین ابتدا برای کاربر بنویسید و سپس گوگل را در نظر بگیرید. در هنگام نوشتن کتاب سطح مخاطبان خود را در نظر بگیرید. معمولاً برای اکثر افراد سطح کلاس هشتم در نظر گرفته می شود.

همینطور می توانید از ابزارهایی مانند  برنامه Hemingway و گرامرلی برای بررسی میزان خوانایی، قواعد دستوری و موارد دیگر استفاده کنید. در مرحله بعد طول کتاب الکترونیک خود را تعیین کنید. اکثر کتاب های الکترونیک قابل دانلود کمتر از ۲۵ صفحه دارند، اما میتواند بیش از ۱۰۰ صفحه نیز باشد.

اما مواظب باشید که خواننده را با اطلاعات غرق کنید و آن را مختصر نگه دارید. یک کتاب الکترونیک باید شبیه راهنما به نظر آید. همینطور باید مملو از اطلاعات مفید و کاربردی باشد که دیگر کتابها فاقد آن هستند. همینطور از تصاویر جذاب بصری مانند اینفوگراف، المان های تعاملی ویدیو و غیره بهره مند باشد. گزینه دیگر، ساختار کتاب الکترونیک به عنوان راهنما است.

 راهنمای نوشتن بهترین کتاب الکترونیک:

  • در هنگام نوشتن های کتاب الکترونیک بهتر است با توجه به سطح زبان و درک مخاطبان بنویسید سطح کلاس هشتم یا پایین تر را انتخاب کنید
  • تا آنجا که می توانید مختصر بنویسید
  • از آمار و منابع برای پشتیبانی از موارد مهم استفاده کنید
  • از مثال های واقعی استفاده کنید
  • از مطالعات موردی برای برجسته سازی نتایج بهره ببرید
  • محتوای مربوط به برند بنویسید
  • از حس شوخ طبعی و طنز نهراسید
  • از لینک های داخلی به منابع مفید استفاده کنید
  • از فراخوان عمل برای هدایت مستقیم خواننده به صفحات دیگر وب سایت استفاده کنید

 

 گام چهارم: صفحه وب سایت یا پست را بهینه سازی کنید

کتاب الکترونیک قرار است به صفحات وب سایت و یا پست وبلاگ اضافه شود. در این صورت برای افزایش ترافیک بیشتر باید این صفحات را بهینه سازی کنید.

  •  لینک های داخلی اضافه کنید

لینک سازی از صفحات دیگر باعث اعتبار بیشتر صفحه می شود شما می توانید کتاب الکترونیک خود را در آمازون و یا SlideShare  قرار دهید و به این صورت از صفحات معتبر بک لینک دریافت کنید و به اعتبار صفحه خود بیافزایید.

  •  عکس ها را بهینه سازی کنید 

 برای سفارشی کردن عکس ها از ابزارهایی مانند فتوشاپ استفاده کنید. برای بهینه سازی سئو روی صفحه به عکس ها متن جایگزین و یا متن آلت اضافه کنید. همینطور از تصاویر ناب و با کیفیت استفاده کنید.

  •  از فرمهای ثبت نام استفاده کنید

از آنجا که هدف نوشتن کتاب الکترونیک به دست آوردن مشتری و مخاطبین جدید است بنابراین اطمینان یابید که یک فرم کاربردی انتخاب کنید. به این صورت کاربران برای دانلود یک کتاب و یا دریافت آن از طریق ایمیل، باید اطلاعات آدرس ایمیل خود را وارد کنند و یا به یک صفحه جدید هدایت شوند.

 همینطور می توانید در پنجره های پاپ آپ و یا سایدبار کتاب را تبلیغ کنید.  پس از اینکه کاربران اطلاعات ایمیل خود را وارد کردند به آنها یک ایمیل پیگیری بفرستید تا پیوستن آنها به لیست ایمیل شما را تایید کنند. بعد از آن می توانید با راه اندازی کمپین بازاریابی ایمیل آنها را مورد هدف قرار دهید.

 گام پنجم: کتاب الکترونیک خود را برند کنید

کتاب الکترونیک شما دارای این پتانسیل است که در همه جا به اشتراک گذاشته شود. بنابراین برای بیشتر دیده شدن آن بهتر است کتاب الکترونیک خود به طور موثر برندسازی کنید. شما نباید کتاب الکترونیک را مانند موارد تبلیغاتی جلوه دهید، بلکه کاربران باید بدانند کتاب الکترونیک از کجا آمده و چگونه با شما ارتباط برقرار کنند.

 برای برندسازی موثر کتاب الکترونیکی خود باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به کاور جلد و پشت کتاب لوگو اضافه کنید
  • نام برند، اطلاعات تماس و لینک رسانه های اجتماعی خود را قرار دهید
  • از فونت و رنگ مشابه با برند خود استفاده کنید
  • تصویر نویسنده و بیوگرافی او را درج کنید
  • به کمک فراخوان عمل، خوانندگان خود را به وب سایت یا پروفایل رسانه های اجتماعی هدایت کنید
  • از چندین طرح کاور برای آزمایش کتاب در رسانه های اجتماعی استفاده کنید
  • از یک ویدیو برند برای تبلیغ کتاب استفاده کنید
  • کتاب الکترونیک خود را به همراه پادکست به خوانندگان معرفی کنید و یک فراخوان عمل برای دانلود آن قرار دهید

یک مثال از کتاب الکترونیک

یکی از اولین کتاب هایی که نوشتیم درباره «معلولیت تامین اجتماعی بود» و با اینکه طراحی جذابی نداشت اما ۳۵ هزار دانلود دریافت کرد. محتوای این کتاب چنان پر ارزش مفید بود که خوانندگان نمیتوانستند از آن گذر کنند. این کتاب مملو از اطلاعاتی بود که بسیاری از افراد آن را جستجو می کردند و به دنبال آن بودند.

 گام ششم: کتاب الکترونیک خود را تبلیغ کنید

شما هم اکنون محتوای عالی، صفحات بهینه سازی شده و کمپین بازاریابی پیگیری در اختیار دارید. زمان آن است که کتاب الکترونیک خود را معرفی و تبلیغ کنید.

  •  بازاریابی ایمیل

حال که به یک لیست بلند بالا از ایمیل دسترسی دارید آنرا بر اساس سلیقه های مشتریان تقسیم بندی کنید و به مخاطب مناسب ارسال کنید. به این ترتیب مشترکین جدید راهی برای تعامل با محتوای جدید می یابند، از نویسنده سوال می پرسند و جویای اطلاعات بیشتر هستند.

 شما می توانید به کمک ایمیل های متقاعد کننده، اعضای جدید را پیگیری کنید و از آنها بخواهید محصولی خریداری کنند، برای خدمتی ثبت نام کنند و یا با شما تماس بگیرند.

  •  بازاریابی افراد تاثیرگذار

فیس بوک، لینکدین اینستاگرام و دیگر رسانههای اجتماعی را جستجو کنید و به دنبال افراد تاثیرگذاری باشید که ممکن است به کتاب شما علاقه مند باشند. اگر آنها عاشق کتاب شوند به احتمال بیشتری آن را با مخاطبان بزرگ خود به اشتراک می گذارند.

 به عنوان مثال، اگر شما یک وکیل آسیب های شخصی هستید، کتاب الکترونیک را در اختیار پزشکان کایروپراکتیک قرار دهید. آنها میتوانند این کتاب را در اختیار بیماران خود قرار دهند و یا در رسانههای اجتماعی تبلیغ کنند به این ترتیب شما می توانید از این طریق مشتریان جدیدی برای شرکت حقوقی خود به دست آورید.

  •  کتاب الکترونیک را به روز رسانی کنید 

 به روز رسانی کتاب الکترونیک یکی از بهترین روش ها برای اطمینان از مرتبط بودن آن با نیازهای مشتری و تناسب آن با افرادی است که به دنبال چنین موضوعاتی هستند. دنیای بازاریابی به سرعت تغییر می کند پس لازم است شما نیز با این تغییرات همگام باشید.

 برای به روز رسانی می توانید محتوا را بهروزرسانی کنید، طراحی را تغییر دهید، عنوان را کمی اصلاح کنید و یا سند جدید را به روز رسانی کنید. این موضوع در مورد محتوای صفحه وب سایت و یا پست وبلاگ نیز صادق است. علاوه بر آن می توانید از کلمات کلیدی جدید استفاده کنید، تگ عنوان را تغییر دهید و یا توصیفات متا ویرایش کنید تا نرخ کلیک افزایش یابد.

 کتاب الکترونیک خود را بنویسید و با موفقیت معرفی کنید

نوشتن کتاب الکترونیک جذاب و پربازدید کار چندان سختی نیست. به کمک این مقاله دقیقاً می دانید چه گامهایی برای طراحی، نوشتن و تبلیغ یک کتاب الکترونیک جذاب بردارید. به یاد داشته باشید که هدف تبدیل خوانندگان به مشتری است. بنابراین با این ذهنیت کار را آغاز کنید. در این راه تا آنجا که می توانید به کتاب خود ارزش اضافه کنید تا به عنوان یک منبع معتبر در چشم خوانندگان تبدیل شوید. به این صورت آنها اطمینان بیشتری می یابند که شما را به استخدام خود در بیاورند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.