در صورت استفاده صحیح از ویدئو میتوانید یک ابزار بازاریابی بسیار قدرتمند داشته باشید. در این مقاله 10 نکته ارائه شده است که برای بازاریابی ویدئویی و موفقیت سئو اهمیت دارند. امروزه ویدئو یکی از تأثیرگذارترین رسانه های ارتباطی است. پلتفرمهایی مانند YouTube و توسعه فناوری تلفنهای هوشمند، ایجاد محتوای ویدئویی را برای مردم آسانتر و مقرون به صرفه کرده است.
آمارها نشان داده اند تا سال 2019، 80 درصد از ترافیک وب از محتوای ویدئویی ایجاد شده است؛ بنابراین صرفاً تلاش برای گنجاندن ویدئو در استراتژی بازاریابی شما بیفایده است. باید حتماً چند شیوه برتر را برای موفقیت استراتژی بازاریابی ویدئویی در نظر بگیرید تا موفق شوید.
مخاطبان گرامی به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه مقاله نحوه ایجاد تقویم انتشار مقاله در بازاریابی محتوا با 5 مرحله آسان
را مطالعه نمایید
برای استفاده از ویدئو ابتدا اهداف خود را برای بازاریابی ویدئویی مشخص کنید، این اهداف میتوانند شامل موارد زیر باشند:
• میخواهید به سمت افزایش نرخ تبدیل هدایت شوید.
• بک لینکها را افزایش دهید.
• آگاهی از برند را گسترش دهید.
درک اهداف شما یک عامل اساسی است تا بتوانید دقیقاً هدف از بازاریابی ویدئویی را درک کنید.
• افزایش تبدیلها
مطالعات انجام شده توسط Eye View Digital نشان داده است استفاده از بازاریابی ویدئویی منجر به افزایش نرخ تبدیل تا 80 درصد میشود. توضیح منطق این آمار ساده است. کاربران به جای خواندن حجم زیادی از متن بیشتر به به تماشای ویدئو تمایل دارند. در واقع محتوای ویدئویی موجب صرفه جویی در وقت آنها میشود.
• دریافت لینکها و افزایش اشتراک در شبکه های اجتماعی
امکانات لینک دادن با ویدئو بسیار قدرتمند است. به همین دلیل است که ساخت ویدئوها برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی اولویت دارند و در نتیجه وجود بک لینکها بسیار مهم است.
انواع ویدئوهایی که به احتمال زیاد بیشتر به اشتراک گذاشته میشوند شامل ویدئوهای:
• سرگرم کننده
• رفع یک مشکل رایج
• آموزش در مورد یک موضوع ترند
هدف از ایجاد محتوای ویدئویی این است که محتوا آنقدر جذاب تهیه شود که کاربران آن را به اشتراک بگذارند، به آن لینک دهند و به افزایش اعتبار کلی یک وبسایت کمک شود. هنگامی ک به دنبال به شیوه های مختلفی هستید که میتوانند به سئو ویدئویی شما کمک کنند، قطعاً چندین روش معتبر و قابل تأیید وجود دارد که میتوانید آنها را اجرا کرد.
راهکارهای اساسی برای موفقیت در بازاریابی ویدئویی
در ادامه این مقاله قصد داریم به 10 تاکتیک مهم و اصلی در بازاریابی ویدئویی برای بهینه سازی در موتورهای جستجو بپردازیم.
1. بهینه سازی تلفن همراه
بهینه سازی تلفن همراه قطعاً بخشی از بهینه سازی ویدئو است. امروزه تمرکز اصلی بهینه سازی تلفن همراه روی بهینه سازی وب است. تعداد موبایلها چند سال اخیر از تعداد دسکتاپ ها پیشی گرفته است و به رشد خود نیز ادامه میدهد. علاوه بر این، تعداد زیادی از کاربران ویدئوها را در دستگاه های تلفن همراه خود مشاهده میکنند. اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما همیشه به کاربران پاسخ میدهد. ویدئوهای خود را در سایتهایی مانند YouTube و Vimeo پست کنید.
2. فراداده
به همان شکلی که صفحه وبسایت محتوا را با عنوان متا مناسب و توضیحات متا بهینه میکنید، اطمینان حاصل کنید که همین کار را برای یک ویدئو هم انجام داده اید. موتورهای جستجو از این ویژگی برای یافتن و رتبه بندی نتایج جستجوی ویدئو استفاده خواهند کرد. موتورهای جستجو عنوان، توضیحات و همچنین تگها (که باید شامل کلمات کلیدی خاص و مرتبط با موضوع باشند) را بررسی میکنند تا موضوع ویدئو را بهتر درک کنند. انجام این کار بسیار ساده است و نیاز به صرف زمان کمی دارید.
3. ایجاد یک نقشه سایت ویدئویی
اگر مجبور هستید تعداد زیادی محتوای ویدئویی ایجاد کنید تا آنها را در وبسایت خود منتشر کنید، رتبه بندی برای آنها دشوار خواهد بود، ممکن است نیازبه یک نقشه سایت ویدئویی داشته باشید. این نقشه سایت به گوگل کمک میکند تا درک بهتری از صفحات ویدئوهای شما و حوزه کلی محتوای ویدئویی شما داشته باشد.
4. اشتراک گذاری در تمام کانالهای مختلف بازاریابی
محتوای ویدئویی را در کانالهای مختلف بازاریابی، مانند شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. محتوای ویدئویی را در فیسبوک، یوتیوب یا اینستاگرام منتشر کنید و بررسی کنید چه نوع ویدئوهایی جذابیت بیشتری برای کاربران دارند. افزودن ویدئو به کانالهای شبکه های اجتماعی موجب افزایش اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی میشود، بنابراین وجود تعداد زیادی بک لینک موجب میشود وبسایت شما را ازنظر گوگل معتبرتر باشد.
5. ویدئو را به وبسایت خود اضافه کنید
علاوه بر سایتهایی مانند YouTube و Vimeo ،افزودن محتوای ویدئویی به سایت شما ، میتواند منجر به افزایش تعامل و بهبود تجربه کاربر در سایت شما شود. همانطور که قبلاً ذکر شد، محتوای ویدئویی جذابتر است. همچنین میتوانید مواردی مانند تگهای HTML ویدئویی را به صفحه خود اضافه کنید تا برنامه های موتورهای جستجو، محتوای ویدئویی شما را بهتر درک کنند.
6. یک نسخه از متن ویدئو تهیه کنید
برنامه های موتورهای جستجو نمیتوانند محتوای ویدئویی را ببینند. یک نسخه از متن ویدئویی به این برنامه ها کمک میکند تا درک کنند که ویدئوی شما درباره چیست؟
7. یک تصویر کوچک جذاب برای ویدئو بسازید
کاربران گزینههای زیادی هنگام تصمیمگیری در انتخاب یک ویدئو از میان موارد جستجو شده در اختیار دارند. یک تصویر کوچک از ویدئو احتمالاً اولین چیزی است که در نتایج جستجو دیده میشود. به همین دلیل باید تصویر کوچک به بهترین شکل ممکن از سایر ویدئوها متمایز باشد تا توجه کاربران را به خود جلب کند. به طور کلی، میتوانید تصویر کوچک را از خود ویدئو انتخاب کنید یا یک تصویر جداگانه روی ویدئو اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که تصویر با موضوع ویدئو کاملاً مرتبط است.
8. نامگذاری فایل ویدئویی
این کار احتمالاً سادهترین راه بهینه سازی در محتوای ویدئویی است. برای فایلهای ویدئویی موجود خود همانطور که سایر فایلها را در کامپیوتر نامگذاری میکنید، یک نام انتخاب کنید. نام ویدئو باید شامل یک کلمه کلیدی یا توضیح مرتبط با موضوع ویدئو باشید.
9. به مدت زمان ویدئو همیشه توجه کنید
این امر بر اساس نوع صنعت و موضوع شما متفاوت است. در هر صورت تعیین مدت زمان ویدئو اهمیت دارد. معمولاً ویدئوها در عصر دیجیتال طولانی ساخته نمیشوند. با این حال، اگر شما محتوای آموزشی را میسازید، زمان فیلم طولانیتر خواهد بود. اما اگر میخواهید یک ویدئوی تبلیغاتی و سرگرم کننده بسازید، بهتر است کوتاهتر از ویدئوی آموزشی باشد، زیرا برای افزایش تعامل با کاربر ضروری است.
10. تشویق به لایک و ارائه نظرات
این موارد از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش تعامل در بازاریابی ویدئویی هستند. وقتی کاربران را قانع میکنید در مورد پستهای شما واکنش نشان دهند، در واقع آنها را ترغیب میکنید که محتوای ویدئویی شما را به ویژه در YouTube لایک کنند و در مورد آن نظر دهند.
شما هنگام بازاریابی ویدئویی باید تمرکز خود را بر روی انجام تمام نکات فوق از دست ندهید. همانطور که به دنبال افزودن برچسبها، عناوین و غیره هستید، نباید تمرکز خود را بر روی هدف واقعی کار خود و هدف اصلی ساخت ویدئو از دست بدهید. یک ویدئو میتواند دارای عنوان بهینه شده، برچسبها، نقشه سایت ویدئو، تصویر کوچک باکیفیت و سایر موارد باشد؛ اما اگر ویدئوی شما برای یک کاربر سرگرم کننده، آموزشی و یا کمک کننده نباشد، واقعاً در بازاریابی ویدئویی موفقیت نخواهید بود؟
وقتی یک ویدئو دارای عنوان جذاب و توضیحات مناسب است، اما کیفیت واقعی فیلم پایینتر از رقبا است، تصاویر آن مرتبط با موضوع اصلی نیست یا پیام اصلی ویدئو مشخص نیست، قطعاً تجربه ای مثبت نخواهید داشت. وظیفه یک بازاریاب دیجیتال باتجربه این است که از طریق محتوای ویدئویی راه حلهایی را برای مشکلات افراد ارائه کند. به همین دلیل نحوه ساخت محتوای ویدئویی بسیار مهم است.
از ارائه پیام واقعی تا نحوه انتقال آن پیام، همگی عواملی تأثیرگذار در بهینه سازی چنین محتوایی هستند. هنگام تعیین استراتژی ساخت محتوای ویدئویی برای فعالیتهای بازاریابی، موارد زیادی وجود دارند ما در این مقاله چند نکته مهم را یادآوری میکنیم:
• پرسونای محتوا: ایجاد پرسوناهای اصلی، برای مخاطبان شما مهم است. این امر به مشخص شدن لحن و نحوه بیان شما در ویدئوها کمک میکند.
• توجه به هر مرحله از سفرخریدار: به موازات تعیین پرسونای محتوا، شما باید ویدئویی را متناسب با هر مرحله از سفر کاربر و قیف بازاریابی ایجاد کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما یک محتوای ویدئویی کوتاه برای کسی که در مرحله کسب اطلاعات در مورد نحوه انجام یک کار است، تهیه کنید. درحالیکه کاربران در مرحله بررسی ممکن است به دنبال ویدئوهایی با توضیحات مفصل و CTA های قانع کننده باشند؛ بنابراین برای چنین کاربرانی ویدئوها طولانیتر خواهد بود.
• انتخاب موضوعاتی که بیشتر در جستجوی ویدئویی قرار دارند: هنگام تلاش برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجوی ویدئوها، به طور کلی باید بدانید چه موضوعی برای ویدئوها رتبه بندی خوبی دارد تا کاربر راحتتر محتوای شما را پیدا کند. نتایج جستجوی ویدئوها برای موضوعاتی با “چگونه ” شروع میشوند یا جستجوهایی برمبنای تحقیق و بررسی، رتبه بسیار خوبی دارند. شناخت حوزه هایی که نتایج بالایی در جستجو ویدئویی دارند میتوانند به شما در رسیدن به یک دیدگاه جامع و کسب ایده برای استراتژی محتوای ویدئویی کمک کند.
اگر از ویدئو به درستی استفاده کنید میتوانید یک ابزار بازاریابی بسیار قدرتمند داشته باشید. بازاریابان با توجه به چند تاکتیک فنی خوب و در عین حال داشتن چشم انداز روشن و مشخص در مورد هدف نهایی خود، میتوانند پیامهای ویدئویی خود را به صورت تصویری درآورند و به مردم جهان نشان دهند.