در این مقاله بهترین شیوههای سئو ویدیو برای دیده شدن ویدیوهای YouTube شما در جستجوی جامع گوگل و نتایج جستجویYouTube – و دلیل اهمیت آن، ارائه شده است.
چگونه محتوای خود را در موتورهای جستجوی بهینهسازی کنند؟
در آوریل 2007، من به همراه Amanda Watlington، صاحب Searching for Profit، اولین نفرات را در یک سری کارگاههای آموزشی به نام حضور در تمام جایگاههای مناسب در استراتژیهای موتور جستجو (R.I.P.)، آموزش دادیم.
در آن زمان، ما سعی میکردیم تا به بازاریابان دیجیتالی آموزش دهیم که “چگونه محتوای خود را در موتورهای جستجوی خبری، وبلاگی، اجتماعی، تصویری، صوتی، و ویدیویی بهینهسازی کنند و به بالاترین سطح خود برسانند.”یک ماه بعد، گوگل جستجوی جامع را راهاندازی کرد و در صفحه نتایج وب، تصاویر، نقشهها، ویدیوها و اخبار را به محتوا اضافه کرد.بنابراین، 11 سال بعد، چنین تصور میکنید که اکثر بازاریابان تا آن زمان در جایگاه درست خود قرار خواهند گرفت.
اما، در کمال ناباوری، فقط تعداد کمی از آنها موفق میشوند.
جستجوی جامع در سال 2018
درسته، بسیاری از افراد پستهای وبلاگ خود را بهینهسازی کردهاند. و درصد زیادی از افراد محتوای خود را در Google My Business بهینه کردهاند. اما، بزرگترین فرصتی که اکثر بازاریابان وب از دست دادهاند، بهینهسازی ویدیوها در کانالهای YouTube است آنها اهمیت سئو ویدیو را دست کم گرفتهاند.
اما چرا این فرصت انقدر مهم است؟ خب، طبق مطالعهای در Searchmetrics جستجوی جامع 2018:
- ویدیوها در 23 درصد از نتایج مربوط به تلفن همراه و 22 درصد از نتایج دسکتاپ وجود دارند.
- تصاویر در 16 درصد نتایج تلفن همراه و 23 درصد از نتایج دسکتاپ وجود دارند.
- 9 درصد از نتایج تلفن همراه و 11 درصد از نتایج دسکتاپ شامل اخبار میشود.
- Video SEO for Universal Search: Tips, Tools & Techniques to Get Found
- پاسخهای مستقیم (معروف به پاسخهای ویژه) 4 درصد از نتایج تلفن همراه و 16 درصد از نتایج دسکتاپ را شامل میشود.
- نقشهها در 4 درصد از نتایج تلفن همراه و 3 درصد از نتایج دسکتاپ وجود دارند.
پاسخهای ویژه
در حال حاضر، من بازاریابان زیادی را ملاقات کردهام که به طرز عجیبی سعی میکنند صفحات وب را بهینهسازی کنند تا برخی از محتوای آنها در پاسخهای ویژه حضور پیدا کند. اما همچنان، طبق Searchmetrics:” تعداد جستجوهایی که در صفحات نتایج جستجو در تلفن همراه، پاسخهای ویژه دریافت میکنند، در حال کاهش است.
متخصصان سئو و بازاریابان آنلاین
این روند ممکن است متخصصان سئو و بازاریابان آنلاینی را شگفت زده کند که نتوانستهاند از این بیانیه که پاسخهای مستقیم فرصت جدیدی هستند برای افزایش ترافیک رایگان و ارگانیک، خلاص شوند. این جریان نشان میدهد که کاربران همیشه از نتایج نشان داده شده در پاسخهای ویژه – که میتواند بیربط، قدیمی یا حتی اخبار جعلی باشد – راضی نبودند و بنابراین گوگل اکثر اوقات به کاربران این اجازه را میدهد تا بهترین پاسخ خود را انتخاب کنند.”اگر به عقب برگردید و به دادهها نگاهی بیندازید، کاملاً واضح است که ویدیو برای شما بزرگترین فرصت محسوب میشود.
و به نکته دیگری که توسط Searchmetrics ارائه شده است توجه کنید:
” حضور یک ارائهدهنده مانندYouTube پر رنگتر میشود. نسبت ویدیوهای تلفیقی که از YouTube تامین میشود به 92 درصد افزایش یافته است. بر همین اساس، سایر ارائه دهندگان به ندرت میتوانند با YouTube رقابت کنند. با برتری YouTube نسبت به رقیبانی مانند vevo.com، dailymotion.com و vimeo.com، آنها باید برای 8 درصد باقی مانده تلاش کنند.”
YouTube دومین موتور جستجوی بزرگ جهان
همچنین لازم به ذکر است که YouTube دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است، بنابراین، حضور در نتایج جستجوی YouTube و سئو ویدیو برای آن، مهمتر از نتایج جستجوی بینگ یا یاهو میباشد.اکنون با تمام این بینشها، چگونه ویدیوهای YouTube خود را بهینهسازی میکنید تا در نتایج جستجوی جامع گوگل و همچنین نتایج جستجوی YouTube حضور داشته باشند؟
تفاوت الگوریتم رتبهبندی YouTube نسبت به گوگل
اولین نکتهای که باید بدانید این است که YouTube علی رغم اینکه زیرمجموعه گوگل است، الگوریتم رتبهبندی متفاوتی دارد. من همچنان به تعدادی از بازاریابان وب برمیخورم که به اشتباه فکر میکنند YouTube وب سایت آنها را کراول میکند مثل زمانی که گوگل ویدیو این کار را انجام داد.
YouTube فقط ویدیوهایی را رتبهبندی میکند که در YouTube بارگذاری شده باشند. و گوگل ویدیو در آگوست 2012 متوقف شد.
الگوریتم جستجو و کشف YouTube بر این دو هدف تمرکز دارد:
- کمک به بازدیدکنندگان تا ویدیوهای مورد نظر خود را پیدا کنند.
- به حداکثر رساندن تعامل و رضایت بلند مدت بازدیدکنندگان
جستجوهای مرتبط
به عبارت دیگر، الگوریتم YouTube با استفاده از “جستجوهای مرتبط” به بازدیدکنندگان کمک میکند تا ویدیوهای مورد نظر را پیدا کنند، و سپس همه ویدیوهای مربوطه را به ترتیب “زمان تماشای” آنها رتبهبندی میکند، و به این ترتیب به ویدیوهای پربازدید پاداش میدهد. در واقع کمی پیچیدهتر از این است، اما این دو، از عوامل مهم رتبهبندی هستند.
استفاده کاربران از عبارات جستجو شده متفاوت در YouTube و گوگل
عبارات جستجو شده کاربران در YouTube نسبت به گوگل، متفاوت است. بنابراین، هنگام پیادهسازی کلمات کلیدی برای سئو ویدیو، شما ممکن است به ابزارهایی مانند Google Trends نیاز داشته باشید، که این امکان را برای شما فراهم میکند تا علاوه بر روندهای جستجوی وب، جستجوی YouTube را نیز بررسی کنید.
یا از ابزار کلمات کلیدی استفاده کنید، که با استفاده از ویژگیهای تکمیل خودکار گوگل و YouTube، کلمات کلیدی طولانی که بسیار مرتبط هستند را در مورد یک موضوع خاص ارائه میدهد.
اگر میخواهید در نتایج جستجوی گوگل و نتایج جستجوی YouTube رتبه خوبی داشته باشید، باید کلمات کلیدی طولانی و مرتبط که در هر دو پلتفرم استفاده میشود را شناسایی کنید.
عنوان
عنوان ویدیو YouTube شما باید بهینه شده و جذاب باشد، زیرا این تیتر ویدیو شما خواهد بود و همچنین در سئو ویدیو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر یک عنوان 100 کلمهای در جستجو نمایان شود، از خودتان بپرسید که آیا روی آن کلیک میکنید؟
گوگل برای بهینهسازی عنوانهای ویدیو نکاتی را ارائه میدهد:
- همیشه محتوای ویدیو را به درستی ارائه دهد.
- ابتدا کلمات کلیدی را ارائه دهید، و در پایان برندسازی را عنوان کنید.
- برای محتوای مربوط به سریال، شماره قسمت را به انتهای عنوان اضافه کنید.
- عنوانهای ویدیو را به روز کنید تا شانس بازدید را داشته باشد.
توضیحات
به خاطر داشته باشید که توضیحات ویدیو YouTube خود را بهینهسازی کنید. فقط چند جمله اول شما در نتایج جستجو یا بالای صفحه تماشا، نمایش داده میشود، بنابراین به آنها توجه کنید!
با این حال، توضیحات شما میتواند تا 5000 کلمه باشد، پس این امکان خوبی را فراهم میکند تا اطلاعات اضافی را برای بازدیدکنندگان و الگوریتم YouTube فراهم کنید.
تگها
یکی از نکات مهم در سئو ویدیو، بهینهسازی تگهای ویدیو YouTube میباشد. بله، میدانم که گوگل متا تگ کلمات کلیدی را نادیده میگیرد، YouTube تا 270 کلمه را در تگهای شما فهرست میکند تا به کاربران در یافتن ویدیوهای مربوطه کمک کند. بنابراین، آنها را به ترتیب ارتباطشان با ویدیو لیست کنید و سعی کنید آنها را در محدوده 270 کلمه نگه دارید.
همچنین گوگل در جهت سئو ویدیو پیشنهاد میکند که:
- از تگهای عمومی و اختصاصی استفاده کنید.
- از تگهای کافی برای توصیف کامل و دقیق ویدیو استفاده کنید.
- به هنگام نمایان شدن روندهای جدید مربوط به جستجو، تگهای ویدیوهای لیست خود را به روزرسانی کنید.
- تگها را به درستی ایجاد کنید تا از نمایهسازی مناسب ویدیو خود اطمینان حاصل کنید. کلمات کلیدی را از بین عنوان خود انتخاب کنید و در تگهای ویدیو قرار دهید.
تصاویر کاور ویدیو
بعلاوه، برای ویدیوهای خود تصاویری را به عنوان کاور ایجاد کنید. این تصاویر (Thumbnails) در اندازه و فرمتهای مختلف در داخل پلتفرم و خارج از آن نمایش داده میشوند، بنابراین، مطمئن شوید که تصویر موثر و گیرایی انتخاب کنید که توجه افراد را جلب کند.
این تصاویر را با وضوح بالا – 1280 پیکسل در 720 پیکسل – بارگذاری کنید تا برای کاربران واضح باشد.افزایش زمان تماشای ویدیووقتی صحبت از افزایش زمان تماشای ویدیو میشود، ایجاد محتوای عالی بسیار اهمیت دارد. هیچ راه میانبری برای این وجود دارد. اما، راهکارهایی وجود دارد تا شما بتوانید شانس تماشای ویدیوهای جذاب خود را افزایش دهید.
ایجاد یک مقدمه متقاعدکننده برای ویدیو
برای ویدیو خود یک مقدمه متقاعدکننده و جذاب ایجاد کنید و سپس برای ترغیب کاربران به مشاهده ویدیو و حفظ آنها از برنامهنویسی، برندسازی، و تکنیکهای بستهبندی کمک بگیرید.
در مطالعهای که توسط Little Monster Media صورت گرفت، مشخص شد که ویدیوهای 7-16 دقیقهای بازدید بیشتری را به عنوان درصدی از مشترکین نسبت به ویدیوهای کوتاه یا طولانیتر، دریافت میکنند.
استفاده از لیستهای پخش
با سازماندهی و نمایش دادن محتوا در کانال خود، از جمله استفاده از لیست پخش، زمان تماشای محتوای خود را افزایش دهید و عملکرد سئو ویدیو خود را بهبود ببخشید.
لیستهای پخش این امکان را برای شما فراهم میکند تا چندین ویدیو را با هم جمعآوری، سازماندهی و منتشر کنید. این زمان تماشا را افزایش میدهد و باعث میشود که در نتایج جستجو و ویدیوهای پیشنهادی نیز نمایش داده شود.شما میتوانید با استفاده از ویدیوهای خود، ویدیوهای دیگر و یا ترکیبی از هر دو، لیست پخش ایجاد کنید.
استمرار در انتشار ویدیو
هنگام بارگذاری، یک برنامه منظم برای انتشار ویدیوهای خود داشته باشید تا کاربران را به تماشای ویدیوهای خود ترغیب کنید. میتوانید با استفاده از انتشار برنامهریزی شده، زمانبندی کنید تا یک ویدیو خصوصی را در یک زمان خاص بصورت عمومی منتشر کنید.
مطالعه Little Monster Media، نشان داد که کانالهایی که 4.4 ویدیو در هفته پست میکنند، 36.4 برابر بیشتر از کانالهایی که 1.2 ویدیو در هفته ویدیو پست میکنند، بازدید دارند.
تعامل با مخاطبان
مخاطبان خود را درگیر ویدیو کنید و آنها را برای نظر دادن ترغیب کنید. در صورت امکان، در ویدیو خود به عنوان بخشی از محتوا، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.در چند ساعت اول پس از انتشار ویدیو به نظرات پاسخ دهید. کسانی که اولین نظرات را میدهند به شما وفادارند.
استفاده از کارت
به ویدیوهای خود کارت اضافه کنید. کارتها جایگزین حاشیهنویسی شدهاند و راهی عالی برای ترغیب کاربران به تعامل با ویدیوی شما میباشد.
نکته اصلی این است که از کارتها برای اهمیت دادن بیشتر به کاربران استفاده کنید. بنابراین، توصیه میکنم از کارتها برای هدایت کاربران به تماشای سایر ویدیوها، لیستهای پخش و کانال خود استفاده کنید. یا، کاربران را به وب سایت خود هدایت کنید تا اطلاعات محصول را بررسی کنند.
بررسی عملکرد ویدیوها
در نهایت، با استفاده از YouTube Analytics عملکرد خود را دنبال کنید. به گزارش زمان تماشا توجه زیادی داشته باشید تا بدانید کدام یک از ویدیوهای شما بیشترین زمان تماشا را دارد و درصد آنها را مشاهده کنید.
گزارش نگهداری مخاطب را بررسی کنید تا بدانید کدام یک از ویدیوهای شما زمان تماشای کمتری دارد و میزان مشاهده را مد نظر داشته باشید. گزارشات مربوط به تعامل مخاطبان را بررسی کنید تا بدانید مخاطبان به کدام یک از ویدیوهای شما نظر میدهند یا آنها را جز مورد علاقهها قرار میدهند یا میپسندند.
نتیجه
این موارد بهترین روش برای حضور ویدیوهای شما در نتایج جستجوی جامع گوگل و نتایج جستجوی YouTube هستند. حداقل، اینها امروزه از بهترین شیوههای سئو ویدیو میباشند.
اما، همانطور که بازاریابان وب به خوبی میدانند، همه چیز قابل تغییر است. بنابراین، این نکات، ابزارها و تکنیکها “اگر امروز یا (قبلاً) استفاده شوند، بهترین هستند.”