مقالات آموزشی

ذکر چهارده روش تاثیرگذار برای اینکه در دام تولید محتوای ایمن نیفتیم

مفید بود؟

محتوای ایمن چیست؟ چگونه می توانید بر آشفتگی های نوشته های خود غلبه کنید و مخاطبانتان را متوجه هدف اصلی نوشته خود کنید؟ حقیقت این است که مردم آنقدر در معرض پیام های مختلف یا همان محتواهای گوناگون قرار می گیرند که دیگر این پیام ها تبدیل به نوعی پارازیت و اختلال شده اند.

بنابراین باید به نکات بسیار مهمی در هنگام تولید محتوا توجه کنید، مثلا اینکه وقت بگذارید و شخصیت های نوشته خود را بشناسید و تعریف کنید و بدانید که چه نوع محتواهایی باعث جلب توجه مخاطبانتان می شود.

روش های بازاریابان برای اجتناب از تولید محتوای ایمن و کسل کننده 

اغلب بازاریابان، صاحبان مشاغل، متخصصان سئو و نویسندگان سئو همیشه دغدغه متفاوت بودن محتوای تولید شده از سایر محتواهای مشابه آن را دارند. نگرانی ایشان همیشه این است که مبادا مخاطبشان را از دست بدهند و یا اینکه بسیار متفاوت تر از دیگران عمل کرده باشند.

در واقع در جایی و زمانی باید به سراغ محتوای ایمن رفت، ولی زمانی هم هست که باید محتوای تولید شده جالب، متفاوت و حتی پر سر و صدا باشد.

برای اینکه بتوانیم نگاهی به سایر روش هایی داشته باشیم که بازاریابان برای اجتناب از تولید محتوای ایمن و کسل کننده استفاده می کنند، با داستین دیهل مدیر بازاریابی محتوای شرکت Digital Current و تروی پاتگن، بنیانگذار شرکت Narwhal Stories تماس گرفتیم. روش هایی که ادامه آماده است، روش هایی است که این دو نفر برای جذاب کردن موضوع به کار برده اند.

توصیه های دیهل:

1. قرار نیست قهرمان داستان باشید

لحظه ای که برند خود را تبدیل به نقطه کانونی محتوای تولیدی خود می کنید، دقیقا همان لحظه ای است که قرار است مخاطبانتان را از دست بدهید. یادتان باشد که این مشتری شماست که قهرمان داستان است.

شما باید او را وارد داستان خودتان کنید و نقش مهمی را که ایفا می کند به او نشان دهید. داشتن پرسونای تعریف شده و کاملا مشخص و یا بخش مشتریان به شما کمک می کند که متوجه شوید چه چیزی برای مشتری اهمیت دارد و چگونه می توان آنها را جذب کرد.

2. تولید محتوا فقط با کلمه کلیدی سروکار ندارد

اگر استراتژی شما برای تولید محتوا فقط بر اساس تحقیق بر روی کلمات کلیدی است، باید بدانید که اصلا استراتژی ندارید. شما باید بتوانید تحقیقاتی که در مورد کلمات کلیدی خود انجام می دهید را از طریق لنز استراتژی محتوای خود تجزیه و تحلیل کنید و این یعنی همپوشانی بین اهداف برند و نیازهای مخاطبان و البته نیفتادن در دام تولید محتوای ایمن.

فقط در چنین حالتی است که می توانید مشخص کنید که کدام یک از کلمات کلیدی هستند که واقعا مربوط به مخاطبان شما هستند و در ضمن به اهداف تجاری شما هم برمی گردند.

3. همرنگ جماعت نشوید

آیا همه در حال تولید محتوا درباره هوش مصنوعی یا درباره GDPR هستند؟

درست است که بعضی وقت ها موضوعات داغ غیرقابل اجتناب هستند و جذابیت زیادی دارند، ولی اگر قرار نیست دیدگاه خاص و منحصر به فردی را درباره چنین موضوعاتی ارائه کنید که خیلی هم پرطرفدار هستند، فقط دارید به بیشتر شدن هیاهوی پیرامون آنها کمک می کنید.

اگر واقعا قصد گریز از تفکر گروهی را دارید، بهتر است ببینید رقبایتان چه می کنند، و شما دقیقا کاری را بکنید که برعکس آن است!یادتان باشد که پر کردن فاصله ها روشی فوق العاده برای تقویت فکری خودتان و جذب مشتریان است.

4. برای اجتناب از تولید محتوای ایمن، از اشتباهات خود درس بگیرید

اگر بررسی نکنید که کدام محتوا کار خود را پیش می برد و کدام محتوا شکست خورده است، علایم فوق العاده مهم و ارزشمندی را از دست می دهید. اگر محتواهای تولیدی شما نمی توانند علاقه کسی را به خود جلب کنند، در واقع مخاطبان شما دارند سعی می کنند چیزی را به شما بگویند. اگر همچنان آن خطاها را تکرار و فقط محتوای ایمن تولید کنید، باز هم به همان نتایج دست خواهید یافت و شکست می خورید.

5. رند باشید

محتوای همیشه سبز بخش مهمی از هر نوع سئو و استراتژی بازاریابی محتواست، اما نوعی محتوای ایمن است و به ندرت این فرصت را پیدا می کند که به سراغ موضوعات پرطرفدار یا عجایب فرهنگی برود. در برنامه سرمقاله خود، جایی را خالی بگذارید تا بتوانید به موضوعاتی بپردازید که در لحظاتی خاص و احتمالا زودگذر برای مخاطبان شما اهمیت پیدا می کنند.

6. همراه با دیگران برنامه سرمقاله خود را طرح کنید

خودتان به تنهایی تقویمی برای تولید محتواها درست می کنید یا اینکه از تیمی از استراتژیست ها و نویسندگان هم کمک می گیرید؟

اگر تا به حال این کار را به تنهایی انجام می دادید، حالا وقت آن رسیده است که دیگران را هم دخالت دهید. در هر سطحی از کسب و کار شما یا کسب و کار مشتری شما، داستان های شگفت انگیزی برای تولید محتوا وجود دارند. فقط کافی است محیطی را درست کنید که بتوان این داستان ها را در آن شکوفا کرد.

  • یکی از اعضای مرکزی را به جلسه برنامه ریزی بعدی خود دعوت کنید.
  • از یکی از بازاریابان محصول بخواهید که موضوعاتی را با شما به اشتراک بگذارد که باعث هیجان می شود.
  • یک برنامه تعاملی با نویسندگان برنامه ریزی کنید که در آن از الهام گرفتن استفاده شود.
  • از هر کدام از بخش ها نماینده ای را برای حضور در جلسه دعوت کنید.

دست یافتن به دیدگاه های خارجی روشی فوق العاده است که به وسیله آن می توانید صداهای متنوعی را به ترکیب محتوای خود اضافه کنید و در نتیجه تقویمی که برای تولید محتوا تهیه کرده اید، به روز و جذاب تر شود.

توصیه پاتگن

7. چرای این همه عالی نوشتن اهمیت دارد؟

«ماجراهای بزرگ برای کسانی رخ می دهد که می توانند داستان های عالی بگویند». ایرا گلس

عالی نوشتن دقیقا به همین دلیلی اهمیت دارد که گلس گفته است، ولی به این دلیل هم اهمیت دارد که برای هر کسب و کار یا سازمانی این امر تراژدی خواهد بود که سخت برای تولید محصولی مفید یا ارائه خدمات فوق العاده ای کار کند، اما نتواند آن را به گونه ای شگفت آور و جذاب برای ذینفعان خود توضیح دهد.

توجه داشته باشید که این ذینفعان فقط قرار نیست مشتری ها باشند، می توانند کارکنان، فروشندگان، سهامداران و جامعه ای باشند که با آنها، درون آنها و برای آنها کار می کنید.

8. چه نوآوری هایی را در بخش خود مشاهده کرده اید؟

آگهی بازرگانی

رویکرد سنتی همیشه این است که محصولات خود را نشان دهید یا درباره آنها بگویید، فراخوانی انجام دهید و منتظر بمانید آنها را از شما بخرند.

تولید محتوا به صورت قصه گویی

در حال حاضر ما داستان های خود را به اشتراک می گذاریم تا نه تنها درباره چیزی که ارائه می کنیم و اینکه چگونه آن را تولید می کنیم، بگوید بلکه بگوید که چرا و به چه دلیلی آن را تولید و ارائه می کنیم. 

 

تولید محتوا به صورت داستان سرایی

این روزها هرچه بیشتر این مورد را می بینیم. این امر به معنای به اشتراک گذاشتن هدف خودتان از طریق قصه گویی به صورت متفکرانه و ارائه رویدادها یا فعالیت هایی است که نشان می دهند که برند شما متوجه روش هایی است که مشتریان را درگیر خود کند و برای آن برنامه ریزی می کند. انجام این کار باعث گسترده تر شدن تجربیات احساسی و البته تجاری مشتریان آنلاین و آفلاین شما به صورت همه جانبه می شود.

9. سه چیز خیلی مهم که طی سه سال گذشته آموخته اید چیست؟

به خودتان این اجازه را بدهید که بپرسید: چه می شد اگر؟

شما مغز دارید. مغز به روش خاص خود شکل گرفته است و البته که در هر کس منحصر به فرد است. اگرچه همین الان هم در حال استفاده از آن هستید، کاربردهای بسیار مهم تری دارد. بنابراین هم به خودتان و هم به مغز خودتان اعتماد کنید. من نمی توانم به شما قول بدهم که روش های خلاقیتی دیگر بهتر از روشی هستند که در حال حاضر به کار گرفته اید.

ولی می توانم تضمین کنم که همیشه راه دیگری هم وجود دارد. یادتان باشد که اگر نپرسید، همیشه پاسخ نه است! بنابراین آنچه را که فکر می کنید، در رویایتان می بینید و یا انجام می دهید به اشتراک بگذارید. صادق باشید و از اینکه پیش بروید نترسید. انسان ها به طور طبیعی کنجکاو هستند، برخی افراد از کنجکاوی خود هیجان زده می شوند و به دنبال روشی برای کمک کردن می گردند.

بنابراین سعی کنید روی این کنجکاوی و مثبت بودن تاکید داشته باشید. من بارها از طریق مشارکت در برنامه های مثل Valley Leadership الهام گرفته ام. این برنامه ها به من نشان داده اند که تا چه اندازه به انسان های بزرگ و سازمان ها نیاز است تا شکاف ها پر شوند، این کشور پیش برود و شهروندانش از طریق آموزش، مراقبت های بهداشتی، امنیت عمومی و غیره مورد حمایت قرار بگیرند.

10. اگر بدانید که دنیا صدای شما را می شنود، چه درخواستی را ارائه می کنید؟

«خدمات همان اجاره ای است که ما برای بودن پرداخت می کنیم. این هدف اصلی زندگی است، نه کاری که در زمان اوقات فراغت خود انجام می دهید». ماریان رایت ادلمن، رییس صندوق دفاع از کودکان

اینها جملاتی بودند که ادلمن در مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشگاه ایلینوی گفت و تا ابد در ذهن من باقی ماندند. به هر کدام از ما استعداد خاصی داده شده است.

اما من اعتقاد ندارم که این استعدادها مال ما هستند. در واقع مان تصور می کنم که اگر ما از این استعدادها فقط برای خدمت به خودمان استفاده کنیم، آنها را هدر داده ایم. باید این استعدادها را با دیگران به اشتراک گذاشت و اجازه داد تا دیگران هم از آنها سود ببرند.

توصیه های من

11. احتکار کنید

در دوره ای از شغل نویسندگی ام، من بیشتر از هر کسی که فکر کنید، تولید محتوا می کردم. این را کاملا جدی می گویم. اگر بگویم که هر ماه چند مقاله، پست وبلاگی و یا لندینگ پیج می نوشتم، باورتان نمی شود. اصلا یکی از مهم ترین اسرار زندگی من پوشه کوچک سبز رنگی بود که من آن را در کشوی میز کارم نگه می داشتم.

هر بار که با چیز جالبی روبرو یم شدم، چه مقاله ای در یک مجله بود، یا یک نامه، تبلیغ و یا هر چیز دیگری، آن را در پوشه خود ذخیره می کردم تا بعدا از آن الهام بگیرم. حتی اگر چیز جالبی از تلویزیون یا رادیو می شنیدم، باز هم همین کار را می کردم، یعنی یادداشتش می کردم و سپس در پوشه ام ذخیره می کردم.

درست است که همه این ها ربطی به مشتریان من نداشتند، ولی باعث خلاقیت در تولید محتوا می شدند. وقتی زمان نوشتن می رسید، سری به پوشه ام می زدم و با خودم فکر می کردم که چطور می توانم از این موضوعات، قالب ها و یا هر چیز دیگری برای نوشته و محتوای خود استفاده کنم تا از محتوای ایمن دوری کنم. باور کنید این روش واقعا به درد می خورد.

12. قوانین را بشکنید

تقریبا هر کاری که انجام دهید، مجموعه ای از قوانین و یا روش هایی وجود دارند که از طریق آنها می توانید کار را به انجام برسانید. مشهورترین مخترعان، نویسندگان و هنرمندان هرگز از شکستن قوانین نمی ترسیدند. چه کسی گفته است که برای اینکه بتوانید بلاگ نویس استاندارد باشید، باید فرمت، موضوعات و یا سبک هرکس دیگری که در این زمینه فعال است، دنبال کنید؟

13. به خارج از حوزه کاری خود نگاه کنید

همیشه به ما یاد داده اند که به رقبای خود و کاری که انجام می دهند، توجه داشته باشیم، این توصیه مخصوصا در حوزه سئو بسیار خوب است. ولی اگر نگاه و توجه خود را فراتر از ایشان ببریم می توانیم به معدنی از ایده ها دست پیدا کنیم.

مثلا اگر مقاله ای عالی را می بینید که ربطی هم به زمینه کاری شما ندارد، آن را تجزیه و تحلیل کنید و دوباره از اول بسازید. به عبارت دیگر، برای داشتن خلاقیت در تولید محتوا و نیفتادن در دام تولید محتوای ایمن به این فکر کنید که چطور می توانید از این مقاله به عنوان یک راهنما برای تولید محتوای شاهکار خود استفاده کنید.

14. قبول کنید که منحصر به فرد هستید

البته این نکته کاملا بستگی به رشته و کسب و کار شما دارد، چون به درد همه نمی خورد. اگر محتوایی تند و تیز تولید کنید، ممکن است همه نگاه ها را به خود جلب کنید، ولی این امر هم می تواند خوب باشد، هم بد. یادتان باشد که اگر پا در این مسیر گذاشتید، باید خطرات و مزایای تولید محتوای منحصر به فرد را در نظر بگیرید.

من همیشه مخاطبان هدف خود را در نظر می گرفتم و تصور می کردم که آیا محتوایی که در حال تولید آن هستم، برای آنها به طرز خوبی جذاب است یا نه.  مثلا به این نمونه توجه کنید. این نمونه ای از کاری است که یکی از دوستان کتی دانکلی در Ducktoes برای مشتری خود تولید کرده است.

در واقع شرکت او محتوایی در قالب یک پست وبلاگی برای مشتری خود که لوله کش بود تولید کرد و تصمیم گرفت که این کار را به صورت شوکه کننده ای انجام دهد. نتیجه این شد که رسانه های محلی و مخاطبان بسیاری این محتوا را دیدند و خواندند.

سخن آخر

در دام ایجاد محتوای ایمن و خسته کننده نیفتید. خودنمایی کنید، جسور باشید، شجاع باشید و کمی خوش بگذرانید.

برای مشاهده هزینه سئو

 ، هزینه تولید محتوا و خدمات دیگر در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.