مقالات آموزشی

توجه به معضلی به نام مراجعات هرز در دنیای سئو؛ ملاحظاتی پیرامون آن(قسمت اول)

مفید بود؟

یکی از موضوعاتی که برای مدت مدیدی داغ بوده و ذهن بسیاری از صاحبان سایت‌ها و سئوکاران را به خود مشغول کرده بود پدیده مراجعات هرز و اثر تصنعی آن بر ترافیک ورودی است. این پدیده در زبان انگلیسی اسامی متعددی دارد که همه آن‌ها بر یک پدیده دلالت می‌کنند؛ اسامی مانند (Referral Spam)، (Referrer Spam) و (Ghost Spam).

مراجعات هرز و مفهومی قابل استنباط از آن

از نام‌های گوناگون آن که بگذریم، اصل موضوع مفهوم این اصطلاح است. مراجعات هرز در اصل ترافیکی است که توسط ربات‌هایی ایجاد شده که قصد آن‌ها بازدیدهای تصنعی و ورود به سایت برای انجام برخی بررسی‌های بر اساس هوش خواهد بود.

شاید در نگاه اول حس کنید که با پدیده‌های مخرب و خرابکارانه مواجه هستیم اما در اصل اغلب این ربات‌ها تنها قطعاتی از مجموعه اسکریپت‌های برنامه‌ریزی شده‌ای هستند که بصورت خودکار اقدام به پایش و بررسی سایت‌ها می‌کنند.

 طبق بررسی‌ها به طور میانگین 37 درصد فعالیت و ترافیک سایت‌ ها زاییده مراجعات هرز این ربات‌ها بوده و نزدیک به نیمی از مجموع مراجعات، توسط ربات‌هایی است که اهداف مخرب ندارند. در کنار اتفاقاً برخی از این مراجعات اجتناب ناپذیر و حتی مطلوب هستند؛

از جمله:

  • الگوریتم‌های مختلف موتور جستجوی گوگل از جمله ربات خزش(Crawler)
  • جستجوگرهایی که سلامت سایت شما را کنترل می‌کنند
  • فچرهایی(Fetchers) که قصد تبدیل محتوا به فیدهای قابل انتشار را دارند

اما در کنار این نباید فراموش کنیم که آن نصف دیگر، چندان نجیب و پاکدامن نیستند! برخی از آن‌ها به طور اختصاصی برای ایجاد ترافیک و مراجعات نامطلوب ایجاد شده و با سامان دادن درخواست‌های (HTTP) غلط و بیهوده، باعث گمراهی سایت و صاحب آن می‌شوند.

طلاها و زباله‌ها در کنار هم؟ شما نیاز به تفکیک دارید

مراجعات هرز به طور غیرواقعی و تصنعی، آمارهای ارائه‌شده توسط گوگل آنالیتیکس(Google Analytics) را بهتر از واقعیت موجود نشان می‌دهد؛ در اصطلاح حرفه‌ای آمارها را متورم می‌سازد. اینکه تا چه حد آمارها متورم شوند، وابسته به این است که چه میزان از این ارجاعات و ترافیک ورودی به سایت داشته باشید.

 پس با این حساب احتمالاً راه‌هایی برای نزدیک‌تر کردن آمار گوگل آنالیتیکس به واقعیت، وجود دارد. با این وجود باید به دنبال راهکارها و تدابیری باشیم که زباله‌های ترافیک تصنعی را از طلای ترافیک واقعی جدا کنیم.

آیا سئوی تکنیکال و سرعت پاسخگویی سایت در معرض خطر است؟

با اندکی اغماض و بدون وسواس، می‌توان گفت که اساساً خود ترافیک بیهوده ناشی از این ارجاعات هرز، از منظر سئو تکنیکال آسیبی به سایت شما وارد نمی‌کند.

در حالی که اغلب کاربران و صاحبان سایت‌ها بیشتر از بابت این موضوع نگران هستند اما واقعیت این است که ترافیک تصنعی مادامی که شدت آن منجر به کاهش چشم‌گیر با بلوکه شدن پهنای باند و ناتوانی سایت در پاسخگویی نشوند، مشکل‌ساز نیستند.
همانطور که گفته شد به طور میانگین صرفاً 37 درصد از کلی ترافیک به این ارجاعات هرز اختصاص داده شده و مابقی آن ترافیک نرمال است. این در حالی است که با در نظر گرفتن ثمربخش و مطلوب بودن نصف این میزان، تنها کمتر از 19 درصد این ترافیک ناخواسته است.

با این وجود در شرایط نرمال 19 درصد، نمی‌تواند ابعاد تکنیکال سئوی شما را تهدید کرده و پاسخگویی سایت را مختل سازد. حال پرسش اصلی این است که چرا پس چرا باید به دنبال فیلتر و جداسازی این ترافیک باشیم؟ پرسشی که در قسمت بعدی این سلسله یادداشت به آن می‌پردازیم.

در قسمت بعدی

به این پرسش می‌پردازیم که با وجود عدم اثرگذاری بر سئو و سرعت پاسخگویی سایت، اساساً چرا باید ترافیک ناشی از ارجاعات هرز را از ترافیک واقعی تفکیک کنیم؟ آیا با تفکیک صرفاً در بازنمایی وضعیت تغییری ایجاد می‌کنیم یا می‌توانیم این ترافیک نامطلوب را حذف کنیم؟ با این پرسش به استقبال روش‌های انجام این کار خواهیم رفت.

برای مشاهده هزینه سئو و خدمات دیگر در رایا مارکتینگ به منوی هزینه و زمان مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.